milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 45

Tråd: Telemarkbataljonen?

creo
    Gjest

Telemarkbataljonen?

Hei

Jeg har søkt diverse stillinger i TMBN og reiser etter planen på opptak i løpet av april måned om jeg får positiv tilbakemelding på søknaden når den blir besvart, som i følge han som mottok søknaden min skulle bli rett etter påske.

Jeg var inne til førstegangstjenesten i fjor, men avtjente den i EKKP - ISTAR-Bat/Etteretnings-Bat i 6.Divisjon. Så jeg er egentlig ikke kvalifisert til så mangen av stillingene som var ledig, siden jeg har hatt en litt spesiell førstegangstjeneste. Men jeg søkte på stillinger som vognfører BV, Lagerstilling og noen ass stillinger.

Det jeg lurer på er om noen som er inne, har vert inne i TMBN eller bare har litt kunnskap/erfaring har lyst å dele den med meg. Alt fra opptak, tjeneste, hvordan miljøet er og annet som dere tror jeg har bruk for å vite. Har vert inne på TMBN.no, men ønsker informasjon i tilegg til det som står der.

Grunnen til jeg søker TMBN er at jeg har tenkt å jobbe noen år før jeg tar til på studier, for min del vil det være mer givende å være i telemarksbataljonen, enn å ha en butikkjobb som jeg har nå. Liker utfordringer, både fysisk og teknisk, noe som jeg tror vil være større i TMBN enn der jeg er nå.

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger !

-- Edited by creo at 19:24, 2005-03-02

</span>__________________
    <span class=postBody>'creo</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

RE: Telemarksbataljonen?

----
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

creo
    Gjest

RE: Telemarkbataljonen?

Ingen som har noe å komme med ? :)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Telemark bataljon er ein bra arbeidsplass, så lenge du er klar over kva du går til.</P>

Miljøet er veldig bra, og du får jobbe med folk og utstyr som er noko av det beste hæren har å tilby.</P>

Tjenesten er for min del veldig variert, eg er i ABC/PINGKP. Me driv med alt frå vanlig ABC tjeneste til søk, WICS/HES (Work In Confined Space/Hazardous Environment Search), brannvern, røyk og kjemikaliedykking og eskorte. I tillegg til vanlig grøn infanteritjeneste. </P>

Relevant erfaring er ønskelig, men ofte er det like greitt å utdanne folk som allerede er bra på andre felt. Er du ein god infanterist kan det være like greitt å lære deg ABC som å trene ein god ABC soldat til å bli ein god infanterist. Sjølv er eg frå sambandet (TADKOM), og har sivil utdanning innan brannvern. Så eg har fått ABC utdanning, sjølv om all militær erfaring eg hadde med det frå førstegangstjenesten var ein leksjon om vernemaska på rekrutten. Mykje av utstyret og kjøretøya våre er det berre Tmbn som har, så det*er lite rekrutteringsgrunnlag ellers i hæren.</P>

Husk på at dette er ikkje berre ein jobb. Du kan måtte reise ut, du kan måtte skyte folk, og du kan bli drept. </P>

Lykke til på opptaket.</P>

Mvh </P>

Aksel</P>

<span class=postBody>Never compromise, never argue, never explain</span>
    Civil disobedience is still disobedience

Ghost
    Gjest

Heisann. Fin tråd du har startet her lunatic.</P>

*</P>

Har også søkt på stilling ved telemark battaljon. Har vert inne i avdelingen før, men ikke etter at den flyttet til Rena. </P>

Har ikke noe negativt og si om avdelingen fra den gang. </P>

Topp utstyrsprioritering og fagligt høgt nivå. Bra kurs osv. Det har neppe blitt dårliggere.</P>

Hadde vert fint om flere som har peiling skrev litt på det lunatic (og jeg) lurer på....</P>

<span class=postBody>Ghost</span>

Ghost
    Gjest

my bad CREO! </P>

</P>

Krøll med skjermen her. Så ikke at det var du so hadde starta tråden:-)</P>

<span class=postBody>Ghost</span>

creo
    Gjest

Helt greit Ghost :)

Takk til Lunatic for bra svar, kjempefint om flere kommer med tilbakemeldinger er til stor hjelp.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg hører at TMBN skal muligens løse oppdrag i Sudan. Mange barnesoldater som er ruset der nede. Noe å tenke på før noen hopper i det.

<span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Då har du høyrt meir enn meg. Me er bunde opp i NRF 4 til midten av juni, så det blir truleg ikkje noko før det. Men ting skjer ofte raskt når det først skjer. </P>

Sjølv har eg meir tru på Afghanistan etter sommaren. Eg håpar iallefall det blir etter sommaren. Hadde vore kjekt med sommarferie :-)</P>

Dersom folk har spørmål dei ikkje vil stille her, er adressa mi: akslun@online.no. Eg har ikkje sett noko PM system her.</P>

-- Edited by Lunatic at 16:16, 2005-03-03

<span class=postBody>Never compromise, never argue, never explain</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

For PM system, trykk på nick så er det link inne på profilen (må være innlogget). For å finne dine egne PM meldinger trykk på nicket ditt under siste aktive poster (Der det står "Innlogget som: <ditt nick>.."). Så får du link på profilen din.

</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    43 innlegg

Hei du!

Jeg har tidligere tjenestegjort i TMBN både her hjemme og ute.

Må si at det var en helt grei avd. med tanke på både utstyrs og -utdanningsnivå.

Man merker at man er i en prioritert avdeling, for å si det slik.

Jeg kom fra 1. gangstjeneste i en annen grønn avd, og det var som natt og dag på utstyrsfronten.

Mtp. selve miljøet minner det mer om et "vanlig arbeidsmiljø" enn den type "samhold" man opplever i 1. gangstjeneste e.l.Dette er nok fordi aldersgjennomsnittet er mye høyere, og man er frivillige mannskaper.Vet imidlertid lite om hva som foregår på Rena.Slik som utviklingen har vært i TMBN de siste årene skulle jeg tro at nivået på avdelingen og motivasjonen til mannskapet bare går oppover...

Er nok et bra valg for en som er interessert i å jobbe i forsvaret.

Hvis de vil ha deg, da...

<span class=postBody>ER DER TVIL,ER DET INGEN TVIL!</span>
    Turbo bullshit...No real power.

Storm0203
    Gjest

Re: RE: Telemarkbataljonen?

Signalene vi får her nede er at Tmbn overtar etter oss, medio juli..

Mvh
    Storm0203-ISAFVII

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    artig å høre fra Kabul at TMBN skal dit til sommeren. Det blir vel da bare deler av batajonen vil jeg tippe.. Aksel - har du hørt noe om det ?
    Greit å vite så mye som mulig for oss som står på beredskap i den andre avdelingen med samme beret for da blir det vel noen av oss for å fylle opp NCC, verksted og tilhørende herligheter vil jeg tro.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ghost
    Gjest
    Hadde hvert fint om det var mere som skrev hva erfaringer de har fra vervet stilling i TmBn.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Jeg hører at TMBN skal muligens løse oppdrag i Sudan. Mange barnesoldater som er ruset der nede. Noe å tenke på før noen hopper i det.
    Kilder bekrefter at Sudan er i skuddet, med deployering om noen få uker. Hvilken avdeling det er snakk om skal ikke sies sikkert.

Jeg vil anta, i og med at dette er FN-tjeneste, at det muligens blir snakk om noen observatører, eventuelt helikopterstøtte. Uansett vil det trolig ikke være noen større avdeling, på grunn av dårlig logistikk.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er observatører og eit sanitetselement. Totalt ca 30 pers.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Kilder bekrefter at Sudan er i skuddet, ......
    Det er jo offentlig info at det er ca 30 mann, noe stab og sanitet som Lunatic skriver, se http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=96962
    Men for de som har fulgt med i timen har FN vedtatt ny ramme for styrken og sliter med rekruttering av land til å stille styrker. Det skjer også endel vedtak (liste krigsforbrytere Sudan fra sikkerhetsrådet etc ..) som nok gjør at vi ikke kan avskrive større elementer til Sudan senere. Den utfordrende logistikken taler nok mer for rike land som oss bør stille enn at vi ikke skal. Valget vårt til høsten har vel litt å si og ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    hva slags bakgrunn må man ha for å bli minerydder i tmbn? eller kan hvem som helst, uavhengig av hva man gjorde under førstegangstjenesten, søke? og hvordan er tjenesten som minerydder, noen som vet?

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    43 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av echo
    hva slags bakgrunn må man ha for å bli minerydder i tmbn? eller kan hvem som helst, uavhengig av hva man gjorde under førstegangstjenesten, søke? og hvordan er tjenesten som minerydder, noen som vet?
    Mineryddere (sting/eod) rekrutteres fortrinnsvis fra Ingeniørvåpenet.
    Alle kan imidlertid søke slike stillinger i Tmbn.
    Men har du "feil" bakgrunn er sjansen liten for å komme med...
    Andre kan sikkert komme med mer utfyllende info her.
    Har du forresten prøvd å ringe å spørre?Funker det...
    Turbo bullshit...No real power.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Nå, dere som vr inne på opptak nå nylig: Hvordan har det gått ?
    Forresten noen som vet om Tmbn klarte å besette alle stillingene ? Det er jo ikke alle søkere som er like kvalifiserte. Kjekt for motivasjonen at det ikke står for mye vakanser.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-0 Rekrutt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Nå, dere som vr inne på opptak nå nylig: Hvordan har det gått ?
    Forresten noen som vet om Tmbn klarte å besette alle stillingene ? Det er jo ikke alle søkere som er like kvalifiserte. Kjekt for motivasjonen at det ikke står for mye vakanser.
    er litt mer informasjon om opptaket her:
    http://spesialjeger.net/forum/viewtopic.php?t=786

I følge Tmbn var det over 500 søkere, ca 100 på opptak rena, 50 i troms og 20 i Afghanistan. Mellom 170-200 på opptak. Fikk opplyst at det var ca 70 ledige stillinger, men tror egentlig det var opp mot 100 i tilegg til beredskap.

Opptaket gjennomført på en bra måte(uten for mye døtid), fysiske tester, helsesjekk, intervju og informasjon.

Er mer informasjon om opptaket på linken over, i tilegg er det vel begynt å bli en del Tmbn poster rundt på forumet. Hadde vert arti å få til litt flere avdelinger på Intranet seksjonen, et lukket nett der man kunne utvekslet informasjon og annet.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ny Telemark bataljon? Flere muligheter?

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4767339.html
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Ny Telemark bataljon?
    Neppe. Det har vi definitivt ikke råd til, uten __betydelige__ ekstrabevilgninger.

Les for øvrig sjef TMBNs svar på forslaget: http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4770144.html

XU
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

wick
    Gjest
    Er det noen som vet om når det er nytt opptakk i TMBN?

Er det noen som vet noe om NSE på Sessvollmoen opptakk, jobb muligheter også videre.

wick
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av wick
    Er det noen som vet om når det er nytt opptakk i TMBN?

Er det noen som vet noe om NSE på Sessvollmoen opptakk, jobb muligheter også videre.
    Er det ingen her på forumet som vet noe om dette? Jeg hadde satt pris på litt hjelp her.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

vanskelig?

Jeg skal gå førstegangstjenesten i år, er det vanskelig å komme inn i telemarksbataljonen? Hvilke greupper kan man velge mellom å arbide med?

Takker for svar.. Mvh Tobias..

PS: send gjerne pm..

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Hei ! Du kan ikke gjøre førstegangstjeneste i Tmbn, det er bare vervede.

Hvis du vil i Tmbn som vervet etter førstegangstjeneste er det vikigste å gjøre de oppgavene du får bra, og få ett bra tjenestebevis. Relevant stilling er selvsagt bra, men det er mange relevante stillinger. Fokuser heller på å få deg en tjeneste du tror du vil trives med, og gjør den bra. Det vil jo da også hjelpe på å kvalifisere deg for en jobb i Tmbn du vil trives med ...

Tmbn sier til folk i stort sett alle avdelinger at de foretrekker å rekruttere derfra - så det skal du ikke høre så mye på. Men det er jo slik at flertallet i Tmbn bruker det meste av sin tid på mekanisert infanteritjeneste - så feks 2.bn på Skjold er jo ikke helt på jordet.

Men viktigst av alt, gjør noe du finner spennende og gjør det bra !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Godlike
    Gjest
    Til sommeren er det og stor sjangse for å komme inn. etter det jeg har hørt løser TMBN ut over 60 grenader stillinger og fyller opp resten til jul..

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Godlike
    Til sommeren er det og stor sjangse for å komme inn. etter det jeg har hørt løser TMBN ut over 60 grenader stillinger og fyller opp resten til jul..
    Jeg så på oversikten over ledige stillinger på tmbn.no, og der var det over 150 stillinger som ble lyst ut i tillegg til noen beredskapsstillinger.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Takker

Takk for svar, men hva er egentlig grenader?

Jeg vil jobbe i utlandet ved internajonale tjeneste, i en spesialavdelig. Helst da jeger, men hvordan foregår jegertjenesten i Tmb?

;-9

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Re: Takker

Sitat Opprinnelig skrevet av rullest0l
    Takk for svar, men hva er egentlig grenader?

Jeg vil jobbe i utlandet ved internajonale tjeneste, i en spesialavdelig. Helst da jeger, men hvordan foregår jegertjenesten i Tmb?

;-9
    Grenader er en vervet soldat, dvs avtjent sin førstegangstjeneste og har soldat som yrke.

Hva jegertjeneste er, og hva som gjøres av hvem etc etc lærer du mer om i førstegangstjenesten. Du vil også få informasjon om Tmbn der.

Søk her så finner du endel svar, og les på www.mil.no
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Noen som har en formening om hvilke sjanser en 1-års befalseelev på kanon i Artilleriet har på grenader-stillingene i TMBN?
    Har sendt søknad tjenestevei til TMBN på alt i fra BK til Leo2 og CV90.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ZubZerO
    Noen som har en formening om hvilke sjanser en 1-års befalseelev på kanon i Artilleriet har på grenader-stillingene i TMBN?
    Har sendt søknad tjenestevei til TMBN på alt i fra BK til Leo2 og CV90.
    Nå er det mulig jeg tar helt feil, men jeg mener å huske at folk med befalsgrad og høyere ikke kan søke på grenaderstillinger.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ringte rekruteringsoffiser i TMBN. Hørtes ut som om de var interesserte. Jeg er dessuten ikke befal ennå.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hei, skal på opptak i slutten av mai nå, fått beskjed om at det blir fysiske tester, og intervju, men lurte på om det var noen av dere som kunne si meg om det skjer noe mer, fått indikasjoner på at det kan bli veldig psykisk tungt, så lurte bare på hva jeg kunne vente meg:)

Mvh, Stian

Kilo
    Gjest
    "Opptaket" til TmBn er veldig avslappet og koselig. Ikke noe stress eller kjefting. 90% avgjøres iløpet av intervjuet med befalet som skal ansette deg. Egentlig bare å ta det læx og si det du mener, så får de avgjøre om du passer inn eller ikke.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok, takker for svar, ordner se nok, er det mange andtre her inne som skal på opptak denne runden og eller?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    tenkte meg ein tur eg og:)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt