milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 100

Tråd: HV-innsatsstyrker

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

HV-innsatsstyrker

Noen som har erfaringer fra HVs innsatsstyrker der disse allerede er operative? Nivå, økonomiske betingelser, øvingsmengde etc.? Spesielt jegertroppene...</P>

*</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: HV-innsatsstyrker

HV-innsatsstyrker er i en etableringsfase og ingen er per-se operative. Man vil prøve ut et konsept på I-styrke på øv.kristiania. De spørsmålene du stiller vil nok være lettere å svare når I-styrken er etablert på papiret, dvs når alle stillingsinstrukser er satt opp. Tror du kan glemme begrepet "jegertropp" da det i fremtiden ikke vil være noe som heter dette. troppene i I styrken vil nok kun hete noe sånt som Innsatstropp og gjøre deler av det den gamle jegertroppen(og utrykninstroppen) gjorde. Jeg ser da bort fra 016 og andre spesialister. Blir nok spekulasjoner å gå mer i detalj på "nuværende" tidspunkt, som politikerne sier....

</span>__________________
    <span class=postBody>Enklest mulig,men ikke enklere</span>

Storm0203
    Gjest

Nå har ikke jeg fulgt med i det hele tatt på HV-innsatsstyrker.. Noen som kan gi meg en kort brief, evt linker? Er dette noe ala beredskapskontrakt i Tmbn, bortsett fra at du ikke har muligheten til&reise utenlads?

<span class=postBody>Semper Paratus</span>

Gjest

Var artikkel om dette i forrige HV-blad om jeg ikke husker feil. Anbefaler gutta å abonnere på HV-Bladet - billig og kjekt blad!</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Om dere ikke vil abbonere, kan dere laste ned bladet i pdf format her:</P>

</P>

http://www.mil.no/hv/start/aktuelt/HV-bladet/</P>

<span class=postBody>Enklest mulig,men ikke enklere</span>

Ugl
    Gjest

Hmm... Kan si kort det som er tenkt..</P>

maks 25 øvingsdøgn (for mange avdelinger vil nok frivillig skytetrening o.l. komme i tillegg)</P>

alle må gjennom fysisk test og bestå minstekrav, menige blir lønnet som sersjanter på kurs.. (likt 016, er vel ca 750 kroner døgnet), hvassere beredskap enn hva hv har idag, bra utstyr og bra motivasjon på folk..</P>

HV innsatsstyrke tror jeg blir veldig bra og vi vil nok se at de forskjellige styrkene vil få et svært høyt nivå.</P>

Når det gjelder hva de forskjellige styrkene skal bestå av så vil jo selvsagt dette variere fra distrikt til distrikt da behov er ulikt... Men styrkene vil nok inneha de fleste kapasiteter som HV har pr.idag...</P>

<span class=postBody>Jau feskehau...</span>

Gjest

Snakket med HV-02 idag. De starter opptak til innsatsstyrken rett etter nyttår. Skulle være en opptaks prøve, men ikke like*hard som til 016 (selvsagt)

<span class=postBody>Gjør rett - Frykt intet!</span>

Gjest

Hva er forskjellen på 016, BOR og innsatsstyrke som du referer til? Mulig jeg er treig men du vet sikkert forskjellen!?</P>

Når kommer neste HV-blad - antar mye bilder fra Øvelse Kristiania som vi alle gleder oss til å se.... Noen som vet?</P>

</span>

Gjest

Har ikke fått helt taket på det selv faktisk! Men som han i HV-02 sa så er 016 endel av innsatsstyrken, men de kjører sin egen greie. Eget opptak osv. Tror også BOR er en del av denne innsatts stryken (men HV-02 har såvidt jeg vet ikke bordingslag). </P>

Det innsatsstyrken forøvrig bestod av (i HV-02 som er det jeg kjenner til) var en innsats styrke/gruppe (ble ikke utdypt) hundetropp og mp tropp.</P>

Tanken min var at jeg kanskje skulle søke denne innsatsstyrken for å få litt oppfriskning av militære kunnskaper før et 016 opptak...</P>

-- Edited by 016 at 12:21, 2004-09-28

Gjest

Ok - sikkert ikke dumt for tror det er greit med litt basis kunnskap ja...

</span>

Gjest

snakker om sola.... Her er litt mer info om innsatsstyrkene til HV: http://www.mil.no/hv/start/article.j...rticleID=85128

Gjest

Fikk det siste HV-bladet av en kompis. WOW - kult nytt design og masse om innsatsstyrkene. For de som IKKE har HV-bladet anbefaler jeg dere do what needed for å få tak i siste nummer!

</span>

killerbug
    Gjest

HV's innsatsstyrker er tingen for de av oss som ikke kan/orker/vil/tør/makter å komme seg inn i HV-016. Jeg har fått forståelsen av at denne styrken vil bli utstyrt med mye av det samme utstyret som 016 har (og dette er vel ingen ulempe spør du meg...). 25 treningsdager bør jo gå som en drøm for de fleste med mindre du insisterer på å bruke helgene dine til fyll, sjekking og påfølgende angst. Treningsmengden vil nok bli betraktelig mindre enn det man vil oppleve i 016 og det samme gjelder nok intensiteten på treningen. Styrken kan vel i den forstand kalles en "016-light". Det stemmer nok også at 016 er en del av innsatsstyrken, men at de vil trene mye for seg selv og på sine ting. </P>

Forskjellen er nok da i hovedsak at dersom du har flere jern i ilden som begrenser fritiden bør du nok vurdere den "vanlige" innsatsstyrken istedet for 016. Etter det jeg har hørt er det ikke uvanlig for 016-operatører å trene både 40, 50 og 60 dager i året. En jeg snakket med på forsvarsutstillingen (som ikke uventet var student til vanlig) regnet med å gjennomføre over 80 dager trening i løpet av året. I tillegg vil nok opptaket til 016 for all framtid komme til å være usannsynlig mye hardere enn opptaket til innsatsstyrken, selv om de for innsatsstyrkenes del også vil ta sikte på å sile ut uegnede kandidater.</P>

Selv har jeg vurdert å søke opptak i innsatsstyrkene for senere å vurdere et eventuelt "opprykk" til 016. </P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

insatsstyrken blir det dere gjør den til dere som vill inn der (når det gjelder kvallitet og treningsmengde) </P>

</P>

har også lagt merke til høy annerkjenelse av 016, det er bra, men ta også en titt på BOR, de har strengere krav og minst like tøffe treninger.</P>

<span class=postBody>this is not good for situation</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

</P>

Nå er det slett ikke umulig at gutta i 016 blir litt "skuffet" når de som avdelig settes inn i Innsaststyrkestrukturen og underlegges kommando.</P>

Ellers blir vel HV-Innsats det vi gjør den til. Men at det ligger store muligheter til fysisk og psykisk utfoldelse der er det ingen tvil om! Har du fysikk, T.I.D. og lyst så søk nå!</P>

</P>

</P>

</span>
    HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Kontrakten til HV-Innsats

<FONT size=3>

<FONT size=3>For å gjøre det mulig å få satt opp HV's Innsatsstyrke både i hht tidsplan og i det hele tatt, har HV-Staben allerede sendt første utkast til kontrakt ut på høring i distriktsstabene. I flg kilder var*den foreslåtte økonomiske godgjørelse*i første utkast (som ventet) så dårlig at det ble returnert med forslag om betydelig økning i mannskapenes godgjørelse.</FONT></P>

<FONT size=3>Så spørs det da hvor mange ganger kontrakstforslag må gå på rundgang før noen setter finger'n i jorda og sier: "Slik må det være!" For det er vel ingen som hiver seg på en slik utvidet tjeneste, både i tidsforbruk og risiko, bare for å få ny og fancy*stridsvest?... (Kan ikke brukes på fisketur en gang!)</FONT></P>

<FONT size=3></FONT></P>

<FONT size=3>HV-Innsats, dårlig lønn men fin vest?...</FONT></P>

<FONT size=3></FONT>*</P></FONT>

</span>

Ugl
    Gjest

vi får jo gore tex da... Det er vel nok motivasjon for å drive veldedighet ovenfor forsvaret... eller???</P>

<span class=postBody>Jau feskehau...</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: HV-innsatsstyrker

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: Ugl

"vi får jo gore tex da... Det er vel nok motivasjon for å drive veldedighet ovenfor forsvaret... eller???"

<HR></BLOCKQUOTE>

*</P>

Takk, jeg har jaktdress allerede, he he! Forøvrig er jeg ikke så veldig imponert over "Membran-dressen". Vet sannelig ikke om det er brukt Gore-Tex eller "Rimi"-Tex heller!...</P>

*</P>

</span>

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

RE: Kontrakten til HV-Innsats

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: Kompressor

"..... så dårlig at det ble returnert med forslag om betydelig økning i mannskapenes godgjørelse. Så spørs det da hvor mange ganger kontrakstforslag må gå på rundgang før noen setter finger'n i jorda og sier: "Slik må det være!"

<HR></BLOCKQUOTE>Er det ikke meningen at dette skal være iorden 1.1.2005? Tiden begynner jo å fly litt fra HV-staben da?

<span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Kontrakten til HV-Innsats

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: admin

"Er det ikke meningen at dette skal være iorden 1.1.2005? Tiden begynner jo å fly litt fra HV-staben da?"

<HR></BLOCKQUOTE>

<FONT size=3>Det så vi klart på siste URS-trening her i distriktet. Etter en vellykket rekrutteringsrunde til Innsats-jeger blant distriktets jegerpersonell + andre utenfra, så nok distriktsstaben for seg at det ville være enkelt å få folk til å levere skjema for Innsats-URS også. Det var feil. Uten kontrakt på bordet ble det dårlig med "verving" til neste års uttakstrening (Høsten 2005).</FONT></P>

<FONT size=3>Konklusjon: Kontrakt er kontrakt, men Jeger er nå en gang Jeger!...</FONT></P>

*</P>

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Innsatsstyrker (HV-02)

Mye bra her på forumet må jeg si (som ny her)

Kan vel bidra med noe jeg også:

HV-02's innsatsstyrke skal være etablert innen 1. august 2005

Det står mye om innsatsstyrkene i de siste HV-bladene. Og litt om '02 står det her også.

Kan vel si såpass mye at det i Oslo skal inngå både jegertropper og URS-tropper i Innsats (i tillegg til bl.a 016, hund og MP). Vet mer om styrken, men er redd for at mer info går utover det jeg har lov å si. Det beste er å ta kontakt med distriktet for å vite om evt ekstra troppetyper. Det blir mest sannsynlig litt annet navn på jeger og URS, men de opprettholder stort sett de samme funksjonene som nå.

Jeg har nå fått tilsendt søknadspapirer til opptak til styrken i Oslo. Tror de sendte den ut til alle som er mobilisert i HV-02. Dersom man ønsker å prøve seg på opptaket, men IKKE har fått papirene, ta kontakt med distriktet, så dender de det til deg.

Det blir 3 opptak i 2005:

4-6 februar (prioritet til jeger og URS)

11-13 mars (prioritet til øvrige)

15-17 april

Opptaksprosedyrene er dessverre ennå ikke helt avklart, men det er i skrivet satt opp en foreløpig plan (og det er som opptak flest):

Fysisk test, div styrketester og intervju med den enkelte søker.

Det er foreslått følgende fysiske krav:

3000m løp på 15 minutter

16 push-ups

20 sit-ups

10 rygghevinger

5000m på 30 min (kun hundeførere)

Så, der har dere den infoen.

</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

XtraLars
    Gjest

Har du noe info om disse kravene gjelder for resten av landet? Er i HV11 selv.

Holder på å trene meg opp nå. Hadde vært kjekt å vite hva jeg trener meg opp til.

Kan uansett bruke den infoen din som en pekepinn, så takk. Har lurt på det der en stund.

<span class=postBody>XtraLars</span>

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Er det ting du lurer på så kan du jo ringe følgende telefonnr:</P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman">Kontakttelefon i ditt distrikt:</FONT></FONT>[/B]</P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Østfold [/B]95 78 67 43</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Stor-Oslo [/B]91 78 06 73</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Telemark [/B]92 81 19 60</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Akershus [/B]99 09 65 31</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Øst-Oppland [/B]95 11 45 59</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Vest-Oppland [/B]90 98 28 67</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Agder [/B]97 54 50 59</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Rogaland [/B]51 34 39 10</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Hordaland [/B]91 62 71 59</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Fjordane [/B]92 62 06 86</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Møre og Romsdal [/B]98 22 54 86</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Sør-Trøndelag [/B]95 25 40 36</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Nord-Trøndelag [/B]99 09 49 04</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Søndre Nordland [/B]99 28 20 22</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Nordre Nordland [/B]48 01 50 33</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Troms [/B]95 78 44 25</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Vest-Finnmark [/B]99 09 62 60</FONT></FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT size=3><FONT face="Times New Roman"></FONT></FONT><FONT face="Times New Roman"><B style="mso-bidi-font-weight: normal">HV Øst-Finnmark [/B]97 59 14 48</FONT></P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT face="Times New Roman"></FONT>*</P>

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt; mso-pagination: none; mso-layout-grid-align: none"><FONT face="Times New Roman">84mm</FONT></P>

<span class=postBody>jeg har donert, har du?</span>
    What happens in the garage, stays in the garage

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Bra å ha med telefonnumrene til distriktene her.

Det er høyst nødvendig for rekrutteringen at folk ute i landet får vite at disse innsatsstyrkene eksisterer og at folk får vite hvor man kan få informasjon.

Jeg tror samtidig at den viktigste rekrutteringen i fremtiden vil være "word of mouth".

Og for at "gutta" i avdelingene skal gjøre dette, kreves mer enn "fancy" utstyr. Det er utdanningen og gjennomføringen av treningene som vil avgjøre her. Håper I-styrken lever opp til forventingene....

Ellers..., til han fra HV-11 som spurte... Jeg tror ikke de fysiske kravene har blitt standardiserte i HV ennå. Men jeg forventer igrunn at de med tiden blir det. Dombås må vel inn i bildet for å få til det.

Men det er nok til alles interesse uansett. Slik som 016, slik at er man engang i en I-styrke, og så flytter til en annen del av landet, så slipper man å gå gjennom et nytt opptak for å være med i den nye I-styrken. Men joda, tror at alle I-styrker kommer til å ha et fysisk krav av noe slag, selv nå i begynnelsen.

Det kommer uansett til å sates knallhard på I-styrkene i HV-02 fremover. Og det blir både bra med trening og med dyktige instruktører.

Det planlegges også å gjennomføre såkalt grunnkurs for nye mannskap (slik som o16 og BOR nå har), for å tilføre personell nødvendig militære ferdigheter for å kunne fungere i styrken (vel å merke grunnleggende ferdigheter). Dvs at har man rett innstilling og motivasjon, samt evne til læring, så har man gode sjanser for å komme inn!

</span>

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Ja det sliter Forsvaret med - her får dere tipse de som tipses bør om at www.spesialjeger.net* bør brukes nettopp til dette formålet! </P>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

HV har standarisert opptaskravene til I-styrken, iallefall i bordingslagene. Er ikke sikker om de kravene gjelder for resten av I-styrken, 016, MP, KYP osv.

En annen ting er at en ikke må blande opptakskravene til I-styrken inn i den generelle HV tjenesten, dvs. forsterknings styrken, i f.eks. bordingslag. Forsterknings styrken skal fortsatt ha sine 5-7 dager trening i året. Meg bekjent er det ikke meningen at det ved grunnkurs bordings skal være et opptakskrav liknende I-styrken. Det vil bli lagt vekt på at den enkelte kursdeltager bør ha den fysikken som kreves, men det skal ikke være et absolutt krav.

Det som gjennstår er å få ferdig en I-styrke kontrakt som kan gjøre det attraktivt for HV-mannskap å skrive under, så vidt jeg vet er det under bearbeiding hos HV staben.

</span>

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har jobbet som kursoff. i HV-distrikt fram til sommeren no, da jeg begynte på studentlivet :p

Men hvis jeg ikke husker helt feil, så skal ALLE som møter på bordingskurs(uansett I eller F(og jeg tror de bare skal være i I)) ha fullført regionale opptaksprøver ved eget avsnitt (styrke, 3000 m + svømming og intervju m/ offiser) og så er det litt prøver når man møter på kurset.(Men ting kan ha blitt forandret siden i sommer da...)

Og jeg kan tenke meg at det blir et generelt fysisk krav til I-styrken, lignende det som Ugle skrev om ikke enda hardere :p

Håper det blir mange som søker på I-tjeneste som er interesert i litt ekstra tjeneste, og at vi unngår de som er der for "nytt utstyr" og ramboene....

-Ilden er alt, resten er intet-

<span class=postBody>Haward</span>
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Lt
    Gjest

Det er som du skriver og også Ugle her, men opptaket kjøres i regi av distriktet, ikke avsnittet.Hvordan SHV gjør det, kjenner jeg ikke til.</P>

Opptakskriteriene rent fysisk er som tidligere nevnt,*hensikten*med opptaket er ikke først og fremst å plukke ut de mest fysisk sterke med best kondisjon og utholdenhet, men at samtlige som etterhvert taes opp i*I - styrken*i hvert distrikt, har*bestått opptaket. På den måten heves standarden et hakk, og samtlige har vært igjennom samme opptak. En får håpe at kravet håndheves likt*i hele landet.</P>

Ikkeminst viktig er kandidatens holdninger. Dette er en side som vil bli lagt stor vekt på, og de som søker seg inn med utstyr som motivasjon, uønsket adferd / holdninger etc,*bør søke annen type tjeneste. Kan ikke dy meg, og må lire det av meg når jeg har sjansen : Det er fremdeles ikke*utstyret som er avgjørende folkens, men grunnleggende ferdigheter, fysikk, motivasjon*og evne til å lære.*Godt og riktig utstyr er vel og bra, men*er ikke avgjørende.*</P>

*Med de forutsetninger som er kjent for I - styrken pr. i dag, er konseptet meget lovende, og tjenestegjøring i I - styrken vil ganske sikkert bli meget attraktiv.*****</P>

</span>

XtraLars
    Gjest

Det dere sier om "evne til å lære" og "holdninger" og slikt.

Er det da et poeng å ha med f.eks. karakterer fra skole/høgskole og tjenestebevis på "inntaksprøvene" til i-styrken?

Jeg går andreåret på Høgskolen i Molde nå, og har hittil stort sett fått toppkarakterer. Det burde si noe om læreevne, synes jeg.

Tjenestebeviset jeg fikk etter førstegangstjenesten er vel en god dokumentasjon på mine holdninger, skulle man tro. Siden det (forhåpentligvis) er Forsvarets egen standard. Har jo "over norm" på alle punktene på den vurderingen.

Har begynt å spille airsoft nå, og er veldig interessert i treningen osv. (Selv om jeg ikke sier nei takk til fancy utstyr :)) så det sier sitt om motivasjon.

"Uønsket adferd" har jeg heller ikke :)

Jeg får krysse fingrene og håpe jeg blir godtatt ved opptaket.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

<BLOCKQUOTE>

quote: </P>

<HR></P>

Originally posted by: XtraLars

Jeg går andreåret på Høgskolen i Molde nå, og har hittil stort sett fått toppkarakterer. Det burde si noe om læreevne, synes jeg.</P>

Jeg får krysse fingrene og håpe jeg blir godtatt ved opptaket."</P>

<HR></P></BLOCKQUOTE>

Jeg er utdannet elektriker, og fikk for det meste 2'ere i de teoretiske fagene gjennom skoleåret. I de praktiske fagene lå jeg på 6'ere.</P>

Det å vise et karakterkort med bare toppkarakterer skulle jeg ønske jeg kunne gjøre, og det viser så klart at man har en god evne til å lære. Men alle mennesker er ikke teoretikere og forsvaret består for det meste av praktiske gjennomføringer. Man kan ikke nedkjempe FI og utføre livreddende førstehjelp med penn, papir, kritt og en grønn tavle. Som Lt skriver er ikke opptaket umenneskelig. Det er bare for å sette en standard på de personene som søker seg inn i I-styrken. Så jeg regner med at du har relativt god sjanse. </P>

</span>

XtraLars
    Gjest

RE: RE: RE: HV-innsatsstyrker

<BLOCKQUOTE>quote: <hr> Originally posted by: SgtFollvel
    "

Jeg er utdannet elektriker, og fikk for det meste 2'ere i de teoretiske fagene gjennom skoleåret. I de praktiske fagene lå jeg på 6'ere.

Det å vise et karakterkort med bare toppkarakterer skulle jeg ønske jeg kunne gjøre, og det viser så klart at man har en god evne til å lære. Men alle mennesker er ikke teoretikere og forsvaret består for det meste av praktiske gjennomføringer. Man kan ikke nedkjempe FI og utføre livreddende førstehjelp med penn, papir, kritt og en grønn tavle. Som Lt skriver er ikke opptaket umenneskelig. Det er bare for å sette en standard på de personene som søker seg inn i I-styrken. Så jeg regner med at du har relativt god sjanse.
    "<HR></BLOCKQUOTE>

For å utdype, så har jeg også fagbrev i IKT-Driftsfag, så jeg er ikke bare teoretiker :)

Liker best å gjøre ting praktisk.

Men takk for en litt betryggende post :)

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Ok, da har jeg fått med meg at krav til bordingslag er standardisert pr nå.

Og for 016 vet jeg.

Men jeg vet at de kravene HV-02 har for resten av sin I-styrke, kun er et foreløpig krav, og kan endres.

Når det gjelder div papirer far skoler og militær erfaring.... så er jo det et tips som muligens kan tas tak i. Enig i at det kan danne et bilde av kandidaten. Dette gjøres jo blant annet på opptak til KS....

Men folk forandrer seg med tiden, og det er veldig viktig å få testet ut den enkelte på opptaket også.

Begge deler er kanskje ikke noen dårlig ide. Bare det ikke blir for komplisert.

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

skal på infomøte begynnelsen av januar for innsats hv 14, det er ikke meldt om noen fysiske krav annet enn i god form, etter hvilken standard undrer da jeg. regner med at det er seriøse greier, og noe annet enn 3000 på 15, 20 push og sit ups eller noe lignende bør være minimum*å kreve av mannskapoet, kanskje noe*ala første uka i marinejegernes treningsprogram.*synes jeg fikk grei info på HV telemark sine sider om HV innsats.

</span>

Lt
    Gjest

Fysiske opptakskrav til I-styrken hverken kan eller bør sammenlignes med MJs 1. uke. Den fysiske testen i opptaket er minimumskrav, så god form er ingen ulempe.</P>

Kravene er så og si fastsatt, og befal i lederstilling skal gjennomføre opptak ganske snart, og krav for både befal og soldater er like. De er som tidligere beskrevet her på siden.</P>

Om du mener dette er en "lav terskel", kan man jo være enig i det. Men husk at HV skal ha relativt mange inn i I-styrken, og samtlige skal være frivillige. Da gir det seg selv at kravene ikke kan være så høye, selv om de er minimumskrav. I-styrken blir en styrke som skal løse vanskelige oppdrag, men må aldri betegnes som en spesialavdeling, og fysysk test er deretter. Men om du ønsker flere tjenestedøgn og mer tjeneste, kan jeg varmt anbefale at du søker opptak i HVs 016 avdelinger.</P>

PS:Alle søkere med all relevant bakgrunn og riktig motivasjon både kan og bør søke tjeneste i I-styrken. I søknadspapirene vil man eventuelt bli bedt om å legge ved utdannelsespapirer etc. </P>

</span>

Gjest

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: XtraLars

"Det dere sier om "evne til å lære" og "holdninger" og slikt. Er det da et poeng å ha med f.eks. karakterer fra skole/høgskole og tjenestebevis på "inntaksprøvene" til i-styrken? Jeg går andreåret på Høgskolen i Molde nå, og har hittil stort sett fått toppkarakterer. Det burde si noe om læreevne, synes jeg.

<HR></BLOCKQUOTE>

Siden evne til å lære teori og praksis er to ganske forskjellige ting, så vil jeg ikke tro at toppkarakterer fra høyskoler er veldig relevant. </P>

*</P>

</span>

DELTA
    Gjest

Fikk/sendte inn min søknad for noen uker siden. De krever ingen "utdannelsespapirer".</P>

Det er kun en enkel søknad,egenerklæring og en opptaks timeplan.</P>

NB! søknadsfrist er 7 januar, med 3 opptak i Oslo utover våren.</P>

</span>

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Enig med milla her - utdannelse underbygger riktignok caset ditt som en person som har gjennomfør et studie og således har bevist at du har evnen til å lære.Om du har topp eller gjennomsnittlige karakterer er ikke avgjørende på om du får operatør-jobb - ei heller om du har mye utdannelse. </P>

Mer om du er motivert, har basis fysikk/psyke og passer inn i avdelingen - sistnevnte vektlegges stort. </P>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Lt, for å oppklare litt så mente jeg ikke den første opptaksuka til Mj, men den første uka i treningsprogrammet, der man skal løpe med en pace på 5 min/km, 3,5 km osv, men det er vel kanskje litt tøft likevel, Ugle hadde en liste med fysiske krav i ett tidligere innlegg som gikk meg hus forbi. likevel er det motivasjonen som er det viktigste, er du motivert så klarer du å trene deg opp til de fysiske krava. var det HV-bladet det sto at en spørreundersøkelse viste at*lønna burde være 1200+ døgnet for at det*skulle være intr. med HVURS?. jeg tror de kommer til å slite med å få fylt kvotene nå i starten, tipper 60-70% av styrken blir satt opp, så kommer*resten over tid. den nye kursrekka bør bli interessant.</P>

<P class=NormalWeb2 style="MARGIN: 0cm 0cm 6pt">*</P>

*</P>

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Opptak HV-02's I-styrke

Her er Hv-02's egne ord på nett om styrken sin og opptaket:

http://www.mil.no/hv/hv-02/start/aktuelt_hv-02/

</span>

urs024 1
    Gjest

RE: Opptak HV-02's I-styrke

Jeg vil bare oppfordre alle som i dag er i HV-02, som har relevant bakgrunn, til å søke opptak i I-styrken.</P>

Relevant bakgrunn er alt av geværtjeneste fra 1. gangs tjeneste eller mere. For å fungere godt i en innsatstropp eller en jegertropp, se link fra Ugle, må du like å tjenestegjøre i et geværlag.</P>

Du vil bli bedømt utfra hvor godt du fungerer i praksis i tjenesten, evt annen utdanningsbakgrunn og tjenesteerfaring blir kun til orientering. </P>

Jeg har truffet mange i den gamle HV-strukturen som er demotiverte og desillusjonerte pga av sendrektighet, dårlig treninger, avdelinger uten visjoner og uten entusiasme. Mange av disse er egentlig godt kvalifiserte og med en gang de tilbys kvalitet i tjenesten er de topp motiverte.</P>

Til alle dere, prøv den nye I-styrken, som Lt sier, dette tegner til*å bli bra. Konseptet er delvis utprøvd alerede, det fungerer ! </P>

Noen i I-styrken vil nok trene mye, men for de fleste vil det være fullt mulig med et normalt liv ved siden av.</P>

Det er ikke bindende å prøve seg.</P>

Forberedelser til opptak ?, se treningsprogrammet lagt ut annet sted på forumet, men ikke tenkt på det som står om langvarige fysisk prøvelser, det var generellt ment.</P>

*</P>

*</P>

*</P>

</span>

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Heimevernets innsatsstyrker like opptakskrav
    By Faml1as in forum Heimevernet
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 151253A May 14,
  2. Innsatsstyrker
    By emil2411 in forum Heimevernet