milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Politiet!

Gjest

Politiet!

Mye prat om Forsvaret her - hva med litt om Politiet - mye kult der oxo...

http://politiguiden.com/

http://www.beredskapspolisen.org/

http://politireserven.no/ (sikkert noe for mange her på forumet tipper jeg...)

http://politiguiden.com/vil_du_bli_politi.htm

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004

RE: Politiet!

Noen her som er med i Politireserven? Virker som man ønsker å blåse litt liv i den leiren igjen.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

RE: Politiet!

Nja var i kontakt med noen som representerte det. Virket særdeles døllt med en trening hvert tredje år eller noe sånt. Tror neppe de er de mest operative gutta i byn'. Mulig jeg tar feil.

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272792

Brakk foten i politikontroll

(VG Nett) Her brekker en av Oslos narkomane benet mens han ransakes av politiet.

BRAKK BEINET: En mann brakk benet da politiet ransaket ham i forbindelse med en narkotikasak i Oslo i dag. Foto: Tony Bezzina

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    jaja tilpass for han. han hadde jo nekta å gjøre som poletiet sa, så da må man regne med å bli tatt i.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    jaja tilpass for han. han hadde jo nekta å gjøre som poletiet sa, så da må man regne med å bli tatt i
    Helt legitimt at politiet må bruke makt til tider. Men å uten videre si at dette var til pass for ham synes jeg blir helt meningsløst. I følge politiet var det et hendig uhell, la oss håpe det var det og ikke overdreven bruk av makt. Man kan ikke legge seg på en linje hvor man sier at det i utgpunktet er greit at politet brekker beina på folk som stritter imot. I tillegg var dette i følge vitner en rimelig forsvarsløs narkoman som jeg i utgangspunktet mener en håndfull politifolk bør få under kontroll uten å brekke lemmer. Synes, med respekt, uttalelsen var litt umoden.
    Fenrik

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004
    Fenrik, det virker som om vi har samme syn om mye her i verden, i alle fall hva gjelder menneskerettigheter.

Men jeg synes det er synd/underlig at politiet gang på gang forsvarer sine egne uansett feilen og etterforsker hverandre med 99% henleggelser av saker mot sine egne, mens de skal slå hardt ned på alle andre i samfunnet. ¨Hendig uhell¨ my a.. !
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Fenrik, det virker som om vi har samme syn om mye her i verden, i alle fall hva gjelder menneskerettigheter.

Men jeg synes det er synd/underlig at politiet gang på gang forsvarer sine egne uansett feilen og etterforsker hverandre med 99% henleggelser av saker mot sine egne, mens de skal slå hardt ned på alle andre i samfunnet. ¨Hendig uhell¨ my a.. !
    Dette har jeg en forklaring på No fear.

Ta først ti potensielle lovbrytere også utdanner du en til å være politimann. Vi kan anta at han fremdeles er lovbryter, men også at han gjør sin jobb. Ergo sitter du igjen med 1 lovbryter og 9 ikke lovbrytere/fengslede (les ikke problematiske borgere)

Dette er selvfølgelig fleipete ment, men man skal tro på julenissen hvis man ikke tror at også politimenn er som meg og deg. JEg har brutt fartsgrensene mange ganger og kunne sikket vært i arresten for enkelte av tilfellene. Kjenner mange politimenn og har også hørt historier fra og om politimenn som er helt like. De er adrenalinsøkende og spenningsøkende akkurat som oss de fleste av dem, men de har også makten til å stanse lovbryteren.

De trimmer mopeder, kjører for fort, benytter ikke sikkerhetsbelte, benytter blålys når de ikke må, bryter trafikkreglene, drekker og slåss, og sikkert en hel del andre tilfeller av lovbrudd. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det gjelder garantert noen.

Utenpå er vi forskjellige, men inni er vi alle like...eller nåe sånt? :-)

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av avec
    De trimmer mopeder......
    *lattis*
    In canis veritas

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av avec
    Utenpå er vi forskjellige, men inni er vi alle like...eller nåe sånt? :-)
    Joa jeg vet at mennesker ikke er perfekte selv de i uniform, men de skal jo være lovens voktere. Ledelsen burde i hvert fall gripe inn. Jeg skjønner jo hvorfor de bekytter hverandre, men mann forventer at grove overtramt blir straffet isteden for å henlegge saker pga bevisets stilling. Dette hadde aldri skjedd med en hvit person med bedre levekår mener jeg bestemt.
    Hvordan kan lovens voktere forvente at vanlige lovlydige borgere skal følge loven når de gjør unntak for seg selv.

For å si det på en annen måte: si at en far stopper sine sønner fra å slåss pga uenighet og prøver å fortelle dem om å løse sine konflikter gjennom samtale, men banker sin kone gul og blå fordi hun ikke gjør som han sier. It makes me sick!

Men det hadde vært interessant å høre hva folk i forumet med politibakgrunn hadde å si om dette emnet
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Interessant at dere diskuterer litt Politi oppe i alt militær-pratet her...

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    De trimmer mopeder, kjører for fort, benytter ikke sikkerhetsbelte, benytter blålys når de ikke må, bryter trafikkreglene, drekker og slåss, og sikkert en hel del andre tilfeller av lovbrudd. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men det gjelder garantert noen.
    Er enig i at man ikke automatisk blir helgen den dagen man får uniformen på seg, men at man er tilbøyelig for å bruke vold unødig synes jeg uansett ikke skal bortforklares med at vi alle er like. Mulig dette er en "normal" adferd enkelte stedet i landet, men jeg mener at den generelle oppegående nordmann ikke er den som begår voldshandlinger i fylla. De politimenne jeg kjenner personlig og er ute og fester sammen med på fritiden, har en usedvanlig god evne til å holde hodet kaldt til tross for at de har noen "cervezas" innabords. Jeg tror at dersom du "drekker og slåss" på fritiden, da er du uegnet som politimann. Her har politihøyskolen en avgjørende oppgave, nemlig å sile ut enkelte elementer. Der overtrampene skjer imidlertid, skal selvfølgelig tjenestemannen refses/straffes, og i de groveste tilfellene avskjediges. Det være seg på fritiden, eller i tjeneste. Dette gjelder også andre tilfeller enn vold, også de andre du nevner Avec, til tross for at jeg er fullt ut klar over at det skjer. Synes likevel at voldsutøvelse kommer i en særstilling. Man kan ikke stikke under en stol at det å være politimann krever at man må akte seg litt mer enn en vanlig borger pga den særstillingen de har, og for å gå forran som godt eksempel. Mye av det du sier stemmer "avec", men synes du går litt langt i beskrivelsen. Jeg er i utganspunktet enig med "no fear" i at henleggelsesprosenten blant interne etterforskninger i politiet er påfallende høy. Jeg mener at politiet som etat, og samfunnet forøvrig, hadde tjent på at at denne praksisen ble endret. Jeg tror og håper på at det skjer nå når nye SEPO opererer mer uavhengig enn tidligere. Jeg må i tillegg ta med at da jeg for en stund siden leste om en polititjenestemann som hadde blitt dømt for et seksuelt overgrep mot et barn å 15 år fikk fortsette sin tjeneste i politiet, da faller min respekt for etaten i grus. Jeg vet om en som ikke kom inn på befalsskolen fordi han i ungdommen ble tatt med en flaske pils utenfor et festlokale. Jeg prøver å finne litt logikk og perspektiv, men blir stående igjen og måpe. Enkelte vil nok hevde at de fleste henleggelsene er grunnet i tjenestemennenes uskyld. Det har seg dessverre slik at jeg aldri har trodd på julenissen.
    Fenrik

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Enkelte vil nok hevde at de fleste henleggelsene er grunnet i tjenestemennenes uskyld. Det har seg dessverre slik at jeg aldri har trodd på julenissen.

Hvem kontrollerer kontrollørene???

I 2002 hadde SEFO over 90% henleggelser av politisaker. Folk leser dette i media og konkluderer selvsagt med ugild etterforskning og bukken som passa havresekken. Det er litt mer komplisert en det. SEFO var et organ som var underlagt hvert statsadvokatembete - det er altså ikke politiet som etterforsker politiet. Repr fra politiet var en del av SEFO og hver av medlemmene hadde sine vara i tilfelle inhabilitet. I dag er organet sentralisert (Spesialenheten for politisaker). Tror det er få her som vet hva saker som politifolk blir anmeldt for, men i forhold til antall henleggelser er stort sett bare grunnløse i tillegg til saker som rutinemessig skal etterforskes - der personer har blitt skadet/drept i en politiaksjon etc.
    - ORYX -

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Jeg snakker ikke i denne sammenhengen om tjenestemenns inhabilitet i forhold til enkeltpersoner. Skulle vel saktens bare mangle om ikke habilitetskontroll skulle påses. Jeg tror likevel at politiet som etat i svært stor, og til dels usunn grad beskytter og forsvarer sine tjenestemenn i tykt og tynt. Norge er ikke så stort at du skal få meg til å tro at bukken og havresekk-prinsippet går ut vinduet bare fordi det er underlagt hvert statsadvokatembete. Nettopp det at politiet selv var representert gir god grunn til å undres i mange saker, og det er på ingen måte bare vanekriminelle og Tor Erling Staff som retter fokus på denne problemstillingen. Det har vært mange saker, godt dekket i media, hvor den generelle rettsoppfatningen blant folk har vært; her kan det vel ikke være tvil om at politiet har tråkket over streken. Enden på visen i "90%" av tilfellene er at politimesteren innrømmer at dette er svært klandreverdig "dersom" påstanden representerer de faktiske forhold. Konklusjonen fra SEFO er selvfølgelig henleggelse pga bevisets stilling. Ingen tvil om at tilstrekkelige beviser skal foreligge før en evt refselse/tiltale, men en henleggelsesprosent på 90% i 2002 tror jeg likevel har en betydelig fargelegging av SEFOs sammensetning av personell. Jeg tror dette kommer til å endre seg med det sentraliserte organet.

Jeg elsker digresjoner: Dersom du vil ha en annen interessant statistikk, skal du ta en titt på oversikten over refselser i Forsvaret. Offiserskorpset i Forsvaret er underlagt den samme militære lovgivning som de menige. I den perioden jeg jobbet der har jeg ikke tall på de gjerninger jeg med egne øyne så befal begå som ikke ble rapportert til militærpolitiet. Jeg kunne selvsagt rapportert dem selv, men anså det ikke som min oppgave når foresatte offiserer er tilstede. Ikke det at det hadde vært så mye enklere å gjøre det for min egen del. Menige derimot ble gjenstand for refselse med jevne mellomrom for tilsvarende overtredelser. Dette selvfølgelig trygt forankret i at det er vanskeligere å rapportere en kollega enn en menig soldat. Slik er det dessverre, dog blodig urettferdig.

Når det gjelder tjenestemannen som ble dømt for overgrep mot det nevnte barnet, er jeg ikke sikker på hvilken instans som internt vurderte om vedkommende skulle få beholde jobben eller ikke. Konklusjonen tror jeg uansett var et nakkeskudd på manges tillit til etaten. Personlig mener jeg at enhver som blir dømt under straffeloven ikke bør bli sittende i jobben dersom denne i utgangspunktet er gjenstand for kravet om plettfri vandel ved ansettelse/ opptak til påkrevd utdannelse.
    Fenrik

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Hehe... du er en kritisk kar, Fenrik og det er jo bra det. Din mening kan jeg ikke ta fra deg og jeg har ikke tenkt å strebe for det heller. Jeg vet at majoriteten av alle tjenestemenn setter pris på at en kollega blir stagget på rett kurs dersom vedkommende har begått overtramp i tjenesten. Nettopp fordi en enkelthendelse fører til svekket troverdighet av hele etaten som du var inne på - og det er jo synd.

Nå er det fremdeles politiet som folk har mest tillitt til her i samfunnet og det synes nå jeg "saktens" bare skulle mangle. At det finnes enkeltindivider i etaten som strider mot all fornuft er det ikke grunn til å tvile på. Statistisk sett skal en jo har en viss % andel i alle yrkesgrupper som er "psykopater".
    - ORYX -

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Hehe... du er en kritisk kar, Fenrik og det er jo bra det. Din mening kan jeg ikke ta fra deg og jeg har ikke tenkt å strebe for det heller. Jeg vet at majoriteten av alle tjenestemenn setter pris på at en kollega blir stagget på rett kurs dersom vedkommende har begått overtramp i tjenesten. Nettopp fordi en enkelthendelse fører til svekket troverdighet av hele etaten som du var inne på - og det er jo synd.

Nå er det fremdeles politiet som folk har mest tillitt til her i samfunnet og det synes nå jeg "saktens" bare skulle mangle. At det finnes enkeltindivider i etaten som strider mot all fornuft er det ikke grunn til å tvile på. Statistisk sett skal en jo har en viss % andel i alle yrkesgrupper som er "psykopater".
    - ORYX -

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Ekskjæresten til Helene Rask var jo politi. Han kom beruset, og bevæpnet til en bar og truet frøken Rask. Det vart litt oppslag i avisen om det.

De har vel alle slags folk i politiet, som det er ellers i samfunnet også.
    Only dead men have seen the end of war
    Platon

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Venstre side: link til Oslo Politiets Magasin (OP Magasinet):

http://www.oslo.politiet.no/opd/info...eName=RIGHTBAR

http://www.oslo.politiet.no/

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem