milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 40 av 40

Tråd: Garden

hardrock_ram
    Gjest

Garden

hvordan er det egentlig å tjenestegjøre i garden? er det kjedelig, eller er det allright? bare lurer, hører så mye enten eller om garden...

</span>

Vidis
    Gjest

RE: Garden

Er helt sikkert greit å tjenestegjøre i garden. Men det varierer nok fra person til person angående om de syntest det er kjedelig eller ikke! Fetteren min har vert i garden, og han syntest det var greit slik jeg har forstått han!

</span>__________________
    <span class=postBody>Tren hardt, bli hard!</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

litt stusseli å stå vakt kan jeg tenke meg... meget stusselig...

<span class=postBody>Rock 'n Roll</span>
    Ass'n titties

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Å stå vakt er nok det kjipeste. Under det berømte prinsessebrylluppet (eller var det kronprinsesse?) i Trondheim, sto jeg 3 meter fra en gardist som kollapsa i varmen. Så ut som om noen tok ut batteriene, han bare flata helt ut. </P>

Og ingen av de andre gardistene kunne bevege seg, så stakkaren ble liggende til ett bafal kom til unnsetning med røde kors på slep. Var egentlig høydepunktet mitt den dagen.</P>

</span>

Vidis
    Gjest

Litt morsomt da! :) Men tenkt deg da, du står der i steikendes varme i timesvis, er tørst og sulten og hele pakken... De har vel ikke akkuratt lovt å spise/drikke mens de står der!?</P>

<span class=postBody>Tren hardt, bli hard!</span>

rac00n
    Gjest

Har en kamerat som er ferdig med sin tjeneste i garden i morgen. Selv om han er i 4.kompani ser han på det som et år med waste of time. Jeg synes det høres rimelig fett ut fordi 4.kompani er de beste*vernepliktige i SIBO (strid i bebygget område). Han sier at all "rainbow six" treningen var drit fet, men at vaktene og resten av tjenesten*var dritt kjedelig.</P>

Hvis du først havner å garden så gjør alt for at du havner i 4.kompani. Da får du sprelle en del rundt med mp5 på nedlagte skoler o.l. </P>

</span>

Ugl
    Gjest

RE: RE: Garden

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: rac00n

"Har en kamerat som er ferdig med sin tjeneste i garden i morgen. Selv om han er i 4.kompani ser han på det som et år med waste of time. Jeg synes det høres rimelig fett ut fordi 4.kompani er de beste*vernepliktige i SIBO (strid i bebygget område). Han sier at all "rainbow six" treningen var drit fet, men at vaktene og resten av tjenesten*var dritt kjedelig. Hvis du først havner å garden så gjør alt for at du havner i 4.kompani. Da får du sprelle en del rundt med mp5 på nedlagte skoler o.l. "

<HR></BLOCKQUOTE>

Det er mer i garden en SIBO guttan i kp4..... Kp2 er er eskorte og har også rek lag... Kp1*har jegertropp... I tillegg har de tropper som spesialiserer seg i massetjeneste og det er flere enn kp4 som har mp5....</P>

Garden har gjort mye for å fremstå som en "elite"-avdeling. Må innrømme at jeg fikk garden opp i halsen under forsvarsutstillinga i fjor... Da de presterte å komme marsjerende med høye kneløft og hardt spark i bakken før sibo-demoen de hadde der.... Jeg syntes det bare var latterlig... Slutta orden gjør man i parade... I feltuniform og Grunnutrustning så er det bare latterlig...</P>

<span class=postBody>Jau feskehau...</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ut i fra det som Garden selv skriver på http://www.mil.no/haren/hmkg/*si virker det jo som en ålreit tjeneste. Men clouet et som sagt det at det er mye vakttjeneste.

<span class=postBody>jakrokann@hotmail.co m</span>
    MODERATOR

hardrock_ram
    Gjest

garden virker jo ganske aktiv...</P>

vil garden bli regna som et godt utgangspunkt for videre tjeneste i tmbn?</P>

</span>

fønix3
    Gjest

Garden er hel ok som bakgrunn for TMBN.</P>

HMKG er den avdelingen som rekruterer personell til vakt/sikring/eskorte til TMBN.</P>

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Har aldri selv vært i HMKG. Men kjenner flere som har vært der. Nå har de gjort om, spesialisert kompanier og tropper mer, så det kan være en del interessant tjeneste. Men dersom man ønsker noe innen jegertjeneste ville jeg ikke valgt HMKG. Nettopp fordi de må drive med så mye vakttjeneste så vil dette gå på bekostning av treninga.

</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Vil man ha fet tjeneste med muligheter videre for militært*eller sivilt arbeid så*har jeg hørt*at eskortetjenesten i Garden er noe å satse på.

<span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Gardist
    Gjest

Er i kp 2, eskortekompani nå, og er vel litt drøyt å kalle det fet tjeneste. Vi har stått sinnsykt mye vakt i det siste, siden 1 kompani først ble klare til å stå vakt nå på fredag.... Eskorte delen er fet, men har ikke begynt så mye. foreløpig trener vi eskortesoldatene for seg selv (infanteritrening), lagførere, mg-par, og sjåfører trener også for seg selv. Men nå begynner moroa neste uke, da vi skal sette alt sammen og begynne å drille. Blir også hverfall to øvelser, en av de på Rena, med laservester og greier.... Er riktig det som blir sagt, at vakt ikke er noe særlig. Har ikke stått i varmen enda, men det blir jo mere folksomt på slottet ihvertfall til sommeren. Hvis du skal inn i Garden må du forberede deg på å ha mye å gjøre.... Skoene skal spittes, uniformen strykes og du skal til en hver tid se bra ut.. Det er ganske hard disiplin i forhold til andre steder, de er strenge på vask, uniformen og i det hele tatt hvordan du opptrer. Har jo en del gode minner, og mye moro med å skyte med mp-5, m-72, sporlys kriger på natta, og håndgranattrening, men begynner å bli litt lei gitt.....* Men er et greit sted å være... Sinnsykt mye bra folk, og god stemning!

<span class=postBody>.............</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

----

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Nå begynner denne tråden å bli noe gammel, men jeg gir gass likevel.</P>

Garden er uten tvil avdelingen med høyest aktivitet i hele landet. Det blir ikke mye tid til annet en å spise, drite og sove på fritida, for den har du minimalt med. Garden skal både stille vakt for kongefamilien og*å være en operativ infanteri bataljon. Etter rekrutten er det en intensiv gardeperiode der nærkamp, instruks, case løsning, skyting og ikke minst sluttet orden står på programmet. Kompaniene går deretter over i grønne og svarte uker, hvor man bytter på å være på vakt på Slottet, Skaugum og Festningen, og ha utdannelse innen stridsteknikk, enkeltmann, lag og tropp. I tillegg kommer velfortjente permisjoner. Det er mye å gjøre, men Garden har jobbet seg bort fra tinnsoldat stempelet, og over til spesialiserte, dyktige og operative soldater. Soldatene opplever mye og det blir krevd mye av dem som mennesker. Et eksempel på hva som*kan skje er en episode på slottet for et par år siden, der avløsningsfører endte opp med å støte en person i skuldra med vpn med bajonett, etter å ha blitt trua på livet. Bajonetten gikk 1/3 inn i skuldra på vedkommende.....Soldaten fulgte instruks, men det sier litt om utdannelse, personlighet og voksenhet. Dette er likevel en enkelthendelse som ikke er representativ for tjenesten, men utdannelsen og oppfølgingen underveis er målrettet og meningsfull. </P>

Ja, det er mye vakthold, mange parader og inspeksjoner,og masse pes. Jeg minner på om at grunnen til utallige inspeksjoner øker soldatens evne til å se detaljer. I denne sammenhengen skopuss, buksepress, barbering og*skaporden, men i ytterste konsekvens dritt i løpet, full vannflaske, fullt magasin i vpn, sniperen i vinduet på høyblokka, snubletråden på den minelagte stien/veien, osv.*Denne tankerekka er et for lite presisert faktum,*men gjør*gardisten til*en generelt årvåken og "på" soldat.</P>

Det er begrensninger på hvor mye felttjeneste man har i Garden, men ved tidligere evalueringer fra NATO, har avdelingene fått meget gode karakterer, langt over godkjent. Likevel*henger nok*synet*på tinnsoldaten litt igjen. Min personlige mening er at man generelt sett ikke finner en mer allsidig vernepliktig soldat i landet, og med den ballasten har man gode muligheter for utenlandstjeneste. Jeg*tror at*totalt sett har de fleste som har vært i Garden hatt et fint år. Man blir dyktig på å telle(man teller det meste etter å ha vært i Garden), men man treffer masse bra folk, opplever en del kule ting, og man er tross alt i Oslo(istedenfor andre Gudsforlatte steder).</P>

Med forbehold!</P>

-- Edited by Olsen at 14:20, 2005-02-17

<span class=postBody>Æren varer evig.</span>
    Æren varer evig!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

""artig... de 6 månedene jeg var grensejeger, hadde jeg 2(!) skapinspeksjoner, pusset M77-støvlene 2-3 ganger og AG'en ble pusset en eller to ganger i måneden :)""</P>

Si meg... Brukte dere våpenet så lite at dere ikke trengte pusse det, eller var du så lat og lite proff at du ikke gadd det å ta vare på våpenet ditt??</P>

Ble du våt på bena da du ikke tok vare på skoene dine bedre?</P>

Ikke for å henge noen ut, men det å ta vare på eget materiell og spes våpen er en viktig del av det å være proffesjonell soldat!</P>

Bena, samt våpenet er det som i enden kanskje holder livet i en soldat. </P>

</P>

</span>
    MODERATOR

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

</P>

Har en venn som er i garden nå. han er så heldig at han får passe på en nedlagt militærbase hvor de er 2 vaktlag og det er alt som er på basen bortsett fra bygninger. ingen fritidstilbud der heller. ikke noen møteplass for soldatene, ikke noe treningsrom, ingen kiosk. ingenting..</P>

han er ferdig til sommern en plass... det kaller jeg en tjeneste hvor en får mye igjen for jah.... </P>

Mvh Benky</P>

<span class=postBody>Leave no man behind</span>
    Bare å peise på gutta

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Våger meg på ett sitat fra discovery's ikke helt ukjente serie BUDs class 234:</P>

"Take care of gear -*gear take care of you!"</P>

Må ærlig innrømme at jeg var en synder på vedlikehold av utstyr (da spesielt skopuss) før jeg fikk mitt år i nord. Var på klassetur*i høst i skogen, der*stemplet de andre meg som gal siden jeg pusset armybootsa mine opptil flere ganger daglig.</P>

Vi hadde ganske flittige skap/morgen-inspeksjoner og befalet firte ikke på krava gjennom året. Resultatet var at vi alltid gjorde det vi skulle ordentlig for ingen var interessert i å gjøre det 2 ganger... Vi hadde riktignok noen som syndet litt på våpenpussen (inkl. meg selv) på øvelser (opptil 3-4 dager uten puss), menmen fikk nå aldri klikk av den grunn...tror*jeg:)</P>

</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

soppe
    Gjest

Jeg tjenestegjorde i garden tildlig i dette årtusenet, og jeg hadde et kjempeår! Gardeleiren er moderne og fin, og kvaliteten på befalet er stort sett meget høy. Det var også "greit" at Huseby leir ligger midt i Oslo, f.eks 10 minutter inna Colosseum kino ;)</P>

*</P>

Det finnes selvfølgelig dem som ikke hadde det like bra i garden som meg, men det kommer alt an på hvor du havner hen. Som sagt, jeg er storfornøyd.</P>

</span>

Jerv
    Gjest

Noen som har litt peil på skarpskytterne i garden? Bryr meg ikke noe videre om garden som enhet (bortsett fra at jeg er litt keen på SIBO :-D) jeg vil egentlig bare dit jeg kan være skarpskytter. Har sett en del bilder av gardefolk med NM-149 (dårlig med tall...) som støtter infanteri, men bortsett fra det vet jeg lite. Og et litt off-topic spørsmål: har Oppklaring skarpskyttere? Har*oppklaring/jeger på førstevalg siden sesjonsfyren trodde hjk drev med skarpskytterutdanning, noe de ikke gjør ifølge dem selv. :-D

<span class=postBody>Jerv - Muligens yrkessjåførjeger i Forsvaret til neste år..</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei Jerv!</P>

Sjekk denne siden fra Garden; http://www.mil.no/haren/hmkg/start/avd Her kan du lese om 1. gardekompani som er jeger kompaniet og de som har skarpskyttere. 4. Gardekompani utdanner til SIBO og jeg tror ikke at de har skarpskytter utdannelse selv om det er logisk at de har folk som sikrer seg utenfor objektet de klarerer. Nederst i disse gardesidene har du relaterte artikler der mann kan lese litt mere om den aktuelle avd. Vil også nevne 2. Gardekompani som er eskorte kompaniet og som også er bra tjeneste etter det jeg har hørt. </P>

Jeger bataljonen på GP (Finnmark) utdanner også egne skarpskytter. Tror at den tjenesten er mere jeger preget enn Gardens uten at jeg vet så mye om jegerne i garden. Kan tenke meg at den er mere urban, lite grønn tjeneste (skogsrelatert) og la oss ikke glemme vakttjenesten de er pålagt. Med det sagt så er Garden en bra avd. å tjenestegjøre i. GSV og KJK har også skarpskytter tjeneste som også er ganske bra tjeneste.</P>

Du må ha i tankene at det er få som får skarpskytter utd. Ikke må du skyte bedre enn alle andre, men må også være en av de beste fysisk og psykisk. Meld deg i en frivillig skytterorg. ( http://www.dfs.no/index.htm ) eller lignende og lær kroppen til å takle lange distanser (flere mil) med tung sekk så vil du ha en rimelig god sjanse til å bli plukket ut når den tid kommer. Jeg vil til slutt anbefale deg til å grave så mye du kan etter info og ringe til de aktuelle avd. og spørre om utdannelsen. Lykke til! </P>

</P>

-- Edited by No fear at 16:19, 2005-02-20

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Da eg var inne i førstegangstjenesten i 023 var det egne mør(12,7mm) skarpskytterlag i pb troppen(panserbrytende) i støttekompaniet i skjold garnison.. Disse hadde og opplæring på nm-149..</P>

Viss det var skarpskytter du ville bli...</P>

<span class=postBody>gizmoevensen@gmail.c om</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Jerv
    Gjest

Jobber med å lete opp informasjon ja. Hardt arbeid er det. ;-D</P>

Ja, jeg må virkelig begynne å trene ordentlig snart. Driver bare med jogging hver dag i marsjstøvler. Det som er litt uggent er at jeg skal muligens inn (nedskjæringer, noen?) til sommeren og først fant motivasjon til å trene i slutten av januar i år. :-D</P>

Har allerede vært medlem av DFS i en del år, men kun skutt*på 10m/15m/100 meters bane. Det er jo ikke så veldig relevant, rent bortsett fra våpenkunnskap etc. Felt hadde nok vært tingen, men sesongen er veldig begrenset.</P>

<span class=postBody>Jerv - Muligens yrkessjåførjeger i Forsvaret til neste år..</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: Jerv

"Felt hadde nok vært tingen, men sesongen er veldig begrenset."

<HR></BLOCKQUOTE>

Prøv å få tilgang til en AG-3/NM 149*gjennom DFS*hvis mulig. Ta det opp med en av lederne. Vet om to karer som også er aktive i DFS som ble skarpskyttere*(prøveprosjekt)*i en jegertropp. De var kanskje flinke med sine sivile våpen, men når det kom til AG-3 så lå de midt på treet hvis ikke dårligere. Det har noe med rekyl. AG`en sparker som f... skjønner du, og som sagt så er det bare de som skyter best med AG-3 som vil bli vurdert til skarpskytter stillingen. I tillegg så sugde en av de to gutta når det gjaldt å bære en 20 kg sekk over ikke så lange distanser med lite mat tilgjengelig (han gikk lett i ``koma`` som det heter). Nå må det poengteres at de to var utrolige hyggelige karer og dette var et prøveprosjekt så ikke regn med å slippe inn bare fordi du er med i DFS og har et sterkt ønske om å bli skarpskytter.</P>

Det må da finnes noe sted/område til å trene på marsj med sekk. Det er ikke sesongen som begrenser treningen, men din fantasi. Finn en veistrekning med jord/gress/grus i grøfta eller lignende du kan gå på. Innrykksperioden er rett rundt hjørnet, og hvis du seriøst vil ha en sjanse på skarpskytter stillingen så må du begynne med treningen nå! Start rolig og når snøen begynner å smelte så er du klar for de lange turene i skogen. For å si det enkelt så vil de 2-5 beste (i alt) i troppen på*30-50 mann få tilbud om å bli skarpskyttere. Det er opp til deg hvor på listen du vil havne.*Sjekk for gode treningstips her på forumet. Og ikke nøl med å spørre.*Finns det vilje så finns det vei!</P>

*</P>

-- Edited by No fear at 10:51, 2005-02-21

Pallesnekrer 2
    Gjest

RE: RE: RE: Garden

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: No fear

"Det har noe med rekyl. AG`en sparker som f... skjønner du

<HR></BLOCKQUOTE>

Luftgevær har...tjaaaa...kanskje mindre rekyl enn AG...og ja AG har en del rekyl....men</P>

Er ikke dette litt tåkesnakk no fear? Et sivilt våpen som du kaller det vil sannsynligvis ha mer rekyl enn ag'en. NM 149 har mer rekyl enn AG'en. NM 149 har ganske mange av de samme egenskapene som et sivilt jaktvåpen.... Min erfaring fra når jeg var inne, var at de som hadde drevet med storviltjakt, og hadde vært borti ulike jaktkalibre var gode å skyte med AG. Det de derimot klagde på var det faktum at AG'ens avtrekk er lite følsomt. Avtrekket er jo mye hardere enn på jaktvåpen. Men prinsippene er jo de samme.....og hvis du er god å skyte, så er du god å skyte...de færreste skyter bedre med AG enn sivilt jaktvåpen (med tilsv. kaliber).</P>

Tror ikke folk som skal inn trenger å henge seg opp i skytetrening. Det er ikke noe ulempe å ha vært borti våpenbruk. Men det er absolutt ikke noe krav. Du lærer å skyte good når du er inne. Opplæring i rekrutten begynner så zinnnsykt basic, at selv en sjimpanse ville klare å følge med i timen (monkey see, monkey do)</P>

</span>

Jerv
    Gjest

Hmm, hvis jeg prøver meg etter veiene så kommer jeg nok til å bli påkjørt i løpet av et halvt minutt... Ellers er det bare djupsnø og fjell igjen. Jeg skal ta meg en kikk inne på treningsforum og kanskje poste noe der i stedet så Garden temaet ikke for altfor stor slagside.</P>

Jeg leste noe om et prøveprosjekt med DFS, men det var med HV (hadde de ikke SSG-3000?) og det kan jeg ikke være med siden kun 6 måneder blir upraktisk. Og kanskje litt vel lite i og med at jeg vurderer Forsvaret som karriere...</P>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Pellesnekrer; </P>

Ingen tåkesnakk her nei, så*ta det rolig og pust gjennom nesen.** De sivile våpen jeg skrev om/tenkte på*(og har finnes det mange forskjellige) er de som blir brukt i konkurranse av i følge de 2 DFS karene jeg skrev om i mitt forige innlegg. Derfor anbefalte jeg Jerv å prøve/trene med AG-3/NM 149 hvis tilgang så han blir vant/lærer rekyllen*å kjenne*og hvordan*han skal*ligge med kroppen (de*6 stødige grepsfaktorene).*For i mitt forige innlegg*så skrev jeg at disse 2 DFS gutta ikke*var så flinke til å treffe blinken med AG`en. *********** </P>

Du har rett i at mann ikke trenger å henge seg i skytetrening for de som skal avtjene førstegangstjenesten, men denne karen*prøver å forberede seg så han stiller litt sterkere til opptak*noe jeg ikke ser noe gærnt i*å oppmuntrer.</P>

Jerv;</P>

HV eller ikke HV. Mitt poeng er at ``there is no easy way in.`` Og det prosjektet i HV er fortsatt levende. I startfasen brukte*den avd.*de 2 DFS gutta, men jeg skal love deg at i dag får bare de beste får lov til å bli skarpskyttere der også. De har fått ganske bra utstyr og instruktørene*er ganske flinke også, men jeg skjønner at 6 mnd er kort. GP, GSV, KJK er gode avd. med skarpskytter utdannelse. Du vet det at hos MJK og HJK får mann også skarpskytter utd. etterhvert så her er det mye å velge i mellom.</P>

Du kan jo også*stå på*ski med sekk intil til snøen smelter. Og kan du ikke gå på ski så er det bra ferdighet å*lære da ski blir mye brukt av alle fot avd. og i hvert fall jeger avd. Kanskje du kan ta buss/tog til et omr. der det går ann å bedrive slik aktivitet i hvert fall en gang i uken.</P>

-- Edited by No fear at 14:56, 2005-02-21

-- Edited by No fear at 15:27, 2005-02-21

Jerv
    Gjest

Jeg regner med at det blir skiturer ja. Enda hvor inderlig jeg hater det. :-D </P>

Men hva mener du med at man får skarpskytterutdanning i HJK etterhvert? Ifølge rekrutteringsoffiseren deres så har de ikke sånn utdanning.</P>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Nå er ikke jeg helt sikker når/hvem får tilbud om det, men det er umulig at ingen i en HJK patrulje får en slik kompetanse. </P>

*</P>

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    20 innlegg

Hvis man så på de "glam" bildene på en annen tråd her så var det en soldat fra HJK med en Artic Warfare Magnum. Går ut fra at de ikke deler ut slike våpen uten å gi opplæring i dem.

<span class=postBody>pain doesn't hurt</span>

Jerv
    Gjest

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: Fallskjermjegeraspirant

"Hvis man så på de "glam" bildene på en annen tråd her så var det en soldat fra HJK med en Artic Warfare Magnum. Går ut fra at de ikke deler ut slike våpen uten å gi opplæring i dem. "

<HR></BLOCKQUOTE>Hvis han ikke var utdannet i en annen avdeling først? Hvis det var en på kontrakt da, ikke verneplikt.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    20 innlegg

Var nok en som var på kontrakt. Såvidt meg bekjent er det ingen regulære avdelinger i forsvaret som bruker AWM. Har heller ikke hørt om at fallskjermjegere får snikskytteropplæring, men man skal jo ikke se bort ifra at noen ihvertfall lærer det basics på dette området.

Jeg har vanskelig for å tro at man ikke får skarpskytteropplæring i HJK. Operatører i denne avdelingen må kanskje ta vanskelige skudd som ikke andre avdelinger, kanskje md unntak av MJK, må ta.

Har forøvrig sendt mail til HJK og spurt om dette så får vi se om de er villige til å svare. Vet ikke om dette spørsmålet går inn på det området de ikke har lyst til å svare på.

<span class=postBody>pain doesn't hurt</span>

Willi
    Gjest

HJK og skarpskyttere.</P>

Er det ikke en mulighet for at disse glambildene er fra FSK (i HJK), for de har jo skarpskyttere. De hadde ihvertfall det tilbake i tid. Den vanlige fallskjermjeger inne til førstegangstjeneste hadde ikke skarpskyttertjeneste/opplæring. Der var det AG3 og atter AG3. Nå hadde vi også MP5 og skjøt endel med disse, men på øvelse så var det mest AG. Hendte en del av patruljen hadde MP5. Ellers var det en periode med pistolskyting, Glock, Browning "High"power og Luger. Hadde sjøl utlevert Luger (den perioden) med et noe spesielt logo, den tyske ørn med hakekors under!</P>

Litt avsporing der igjen...</P>

-- Edited by Willi at 13:18, 2005-02-25

</span>

RKID
    Gjest

For å få tråden på rett spor igjen :-)

Jeg tjenestegjør i garden for tiden, og trives sånn passe. Det blir lite relevant tjenste fremover pga pengemangelen i hæren. (KP2 drog på perm istedet for øvelse denne uka). Jegertroppen er lagt ned, det er også ABC laget i KP5.

De som er så heldige å få dra på øvelse ender tjeneste kl 4 ettersom man ikke har råd til å betale felt-tillegget til befalet :-)

Ellers er det jævlig kjedelig med vakt. Å traske rundt slottet klokka 0330 på en søndagsmorgen i 15 20 minusgraderer så j***liv demotiverendes at det er synd.

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Willi:</P>

Fint å få inspill fra en tidligere HJK mann, men nå må det*sies*at det var ca 20 år siden du var i HJK og at de har siden den gang fått tilgang til et mye større spekter av div utstyr for å ikke snakke om våpen. AG`en dropper de jo etter aspiranten... Når GP jegere og grense jegere har en skarpskytter i sine patruljer så skjønner jeg lite hvis ikke en HJK patr. ikke har det også. Kan det tenkes at alle i patruljen lærer å skyte j....... bra med C8 så de slipper å bruke tid og ressurser på en allerede stappfull timeplan?</P>

RKID:</P>

Du kan slå deg til ro med at det ikke blir så kaldt som 15-20 kuldegrader i Oslo sentrum. Kanskje 7-10 kuldegrader på det verste*medregnet vind og noen timer uten sol. Men intressant det du*nevner om nedskjæringene i Garden. Hvordan blir det til høsten med div. avd i Garden? Hva sier ryktene hos dere, og hva slags avd/tjeneste har du?</P>

-- Edited by No fear at 11:15, 2005-02-27

RKID
    Gjest

Kvikksølvet viser nok sjedent mindre enn 10, men det kan fort bli 15-20 EFFEKTIVE kuldegrader :-)</P>

Ellers er det del snakk om å gå over til et rent vaktkompani igjen, noe som vil gi mer flyt i den grønne utdanningen. (noe som de fleste i garden savner). Hva som skjer med de andre kompan iene er uvisst for meg. (utenom 3.kompani med drill musikk og signal som vel kommer til å bestå til dommedag)</P>

Jeg rengner egentlig med at man vil satse på eskorte ettersom det er investert en masse penger i dette. 1.Kompani som er lett infanteri avdelingen vil vel bestå pga tradisjoner. Så det er vel 4.Kompani med SIBO og PI troppene som vil forsvinne dersom noe skal forsvinne. Grunnen til det er vel enkel nok fordi det finnes andre avdelinger som har bedre utdanningsmuligheter enn akkurat garden.</P>

Selv er jeg MG-mann i vanlig geværlag. Helt ordinært, det har jo som sagt blitt veldig mye trasking i garnison både før og etter jul, så jeg håper det tar seg opp utover våre nå før jeg dimmer.....</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Snakket med en gardist på Huseby og han sa at 4.kp (sibo) pi skal dimiteres 10 mars. Jeg spurte han hva han synes om det, og han var glad for at noen idioter på toppen hadde gjort en dårlig jobb så han kunne dimme tidlig.**************************** *********************************** ********** Det er jo bra for han, men jævlig synd at hæren raseres på den måten. </P>

Men jeg tenkte heller på hvordan kontingenten til høsten kommer til å se ut, men det vet du kanskje ikke. Jeg lurer også på hvilken avd i garden rekruterer til intops?</P>

ranger04
    Gjest

Re: RE: Garden

Sitat Opprinnelig skrevet av RKID

Kvikksølvet viser nok sjedent mindre enn 10, men det kan fort bli 15-20 EFFEKTIVE kuldegrader </P>

</span>

Det er kaldt i Oslo også, lufta er så jævla tørr og kald!
    http://www.mil.no/haren/hmkg/start/arti ... leID=96428

skarpskytter_19
    Gjest
    Jeg bare lurer, tror dere det er en stor ulempe å ikke være (aktivt )medlem i en skyteklubb(som DFS) hvis man vil bli skarpskytter, med hensyn til skyteteknikk og andre tips man får?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av skarpskytter_19
    Jeg bare lurer, tror dere det er en stor ulempe å ikke være (aktivt )medlem i en skyteklubb(som DFS) hvis man vil bli skarpskytter, med hensyn til skyteteknikk og andre tips man får?
    http://www.dfs.no/utd/artikler/HVUV/

Godtjænest', stol på meg!

Lignende tråder

1. Garden
    By emil2411 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 250742A Aug 14,
  2. Garden
    By imrod in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 66
    Nyeste innlegg: DTG 200903A Oct 10,
  3. Garden KP1