milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 67

Tråd: Pepperspray & Batongkurs

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Pepperspray & Batongkurs

Noen som vet om det skal mye til for å stryke på dette ?

Eple
    Gjest

RE: peppersprayatongkurs

Tviler på det. Er man "normalt" oppegående og gjør som instruktør sier burde det være plankekjøring...

miper
    Gjest

Vell som instruktør på området kan jeg si at det ikke er veldig vanskelig, men du må være våken.

Kursene er bra å ha, hvilke programer er det snakk om Corn?

-- Edited by miper at 12:41, 2005-02-19

soppe
    Gjest

Er dette ett kombinert kurs for de to maktmidlene? Og går det over bare èn dag..?

miper
    Gjest

Samler du folk ordner jeg kurs =)

Det er en fordel å ta eller tre modulene mener jeg, men kan sette opp en dag med både MEB og OCAT

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jo det er sant at mann trenger bæretillatelse, men det er ikke dumt å kunne teknikken(e). Som min gamle kompanisjef sa ¨KURS ER BRA!¨
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

chrisb
    Gjest
    ehh, du kan vel ikke stryke...med mindre du sover på kurset..men he he pepperspray kurs er gøy en gang og kun en gang...

;D

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    pepperspray er 40 min i helvete

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: RE: peppersprayatongkurs

Sitat Opprinnelig skrevet av miper

Samler du folk ordner jeg kurs =)

Det er en fordel å ta eller tre modulene mener jeg, men kan sette opp en dag med både MEB og OCAT

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    sign me up
    In the age of information, ignorance is a choice.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trident
    pepperspray er 40 min i helvete
    40 min i helvete er vel litt overdrevet da, "Den smerte vi ikke dør av blir en bare sterkere av"
    RØD STATUS

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det var iallefall jævlig vondt, ikke noen vits å være macho og si noe på det. Alle jeg tok kurset med mente det var noe av de verste de hadde prøvd, og det var en del relativt stødige karer der :)

Må helt ærlig si at det valgspråket ikke funker der altså, det å bli satt ut av spill i 40 min gjør deg ikke sterkere, bare mer bevisst på at det seriøst effektivt å bruke peppersprayen i tillegg til at du tenker deg om en ekstra gang før du bruker den..du er jo også ansvarlig for personen du sprayer i etterkant..

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvor lenge men blir satt utav spill varierer fra person til person... Så på vårt kurs at noen var relativt oppegående etter 12-15 min mens andre måtte ha opp til en time før de var oppegående...
    Men selvfølgelig er pepper et vanvittig effektivt maktmiddel og selvsagt ubehagelig..
    RØD STATUS

LeifA
    Gjest
    Hvor lenge man blir satt ut av spill avhenger og om man får pepperspray basert på olje eller vann. Den oljebaserte sprayen blir sittende lenger.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tror faktisk all pepperspray i Forsvaret er oljebasert..
    RØD STATUS

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Peppersprayen vi har vært gjennom på kurs i SHV er vannbasert. Etter det vi ble fortalt på nk-kurset hadde også Politiet gått over til vannbasert etter tidligere å ha brukt oljebasert. Svært mye god info om OC på sidene til Capsicum... Og Lupus, har noen ulekre bilder av deg fra en våt og kald kveld i Stavanger i januar:-)
    Diligentia Vis Celeritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Lupus er nok heller ikke lekker en varm sommerkveld heller Ballistic..hehe
    RØD STATUS

Revenger
    Gjest
    Pga at det har vært en del saker bl.a i USA der folk har fått brannskader ved bruk av oljebassert pepperspray vil de fleste i dag annbefale den vannbasserte peppersprayen. Sprayer man en som f.eks røyker med oljebassert pepperspray kan visst dette ta fyr.......

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Revenger
    Sprayer man en som f.eks røyker med oljebassert pepperspray kan visst dette ta fyr.......
    Det står jo en klar advarsel på røykpakken at ¨røyking fører til skade¨ så røykerne er jo advart... hehe.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Skrivende forfatter har både batong og pepperspray kurs x 2.
    Har vært gjennom det et par ganger, og gjort noen erfaringer på området.

ALL pepperspray vi bruker i forsvaret er VANNBASERT. Det ansees ikke som nødvendig å bruke oljebasert da effekten ikke er noe spesielt værre, bortsett fra at selve intensiteten på smerten vil vedvare en stund lenger enn ved bruk av vannbasert.

Med andre ord, oljebasert har en lengre virkende effekt, vannbasert er lettere å få vekk. Kan forsåvidt nevne at forsvaret bruker en pepperspray som er noe sterkere enn den politiet velger å bruke. Grunnen til dette er at politiet har hatt et par uheldig tilfeller ved bruk.

Forrige kurset jeg var på var det 100 deltakere. Gjennomsnittlig vil jeg si at effekten varierte fra 30-45 minutter. En avtagende effekt skal komme etter 40 minutter. Men rent erfaringsmessig så det ut som peppersprayen fungerte en god stund lenger :)

At det gjør vondt.. ja det gjør det!
    En kursdeltaker forklarte smerten slik:
    "Jeg kunne seriøst spist 1 CS-tablett i steden for den dritten her"
    "Det er som å først sandblåse øynene sine med sandblåsemaskin. Derretter bruke hurtigvirkende superlim. Så rulle ansiktet i en cactus, for å så helle F34 på det hele og tenne på".
    Opplevelsene var varierte.. men absolutt moro! Anbefales på det sterkeste til de som får det tilbudt!

Videre kan jeg referere til noe jeg leste på nettet.
    Når det gjelder "styrkegrad" på de ulike typene pepperspray er det ikke noe som er sterkere eller mildere enn andre.

Den peppersprayen forsvaret bruker er så sterk som det MAKS toleransen til kroppen klarer å ta i mot. Det hjelper altså ikke å putte eller blande i mer pepper i en spray, da kroppen din ikke klarer å reagere noe sterkere enn det den allerede gjør på nåværende pepperspray. SÅ la oss legge den myten død om at noen peppersprayer er værre enn andre.. det er faktisk ikke tilfelle!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tr.sj har sagt at han vil at vi skal gjennomføre pepperspray rutinen, gleder meg lite.. Håper nesten det går i glemmeboken, men på en annen side så er det sikkert kult å snakke om det i ettertid..=)
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Gud
    Gjest
    Har hatt massetjeneste kurs, var gjennom både pepperspray, bruk av batong og ildtilvenning.

For å sitere vk'n min som var i kosovo i vår under opprøret: -Jeg vil heller amputere et bein, enn å prøve pepperspray en gang til.

Men det var ett jævla kick å gå gjennom ild, skritt for skritt. Bare spør PV1eren min som fikk brannskade.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tro meg. Det å få ansiktet sprayet med pepperspray, er vondt. Noen reagerer forskjellig, men tilgang til vann er en forutseting. Det å få pepper i øynene UTEN tilgang på vann, kan jeg ikke forestille meg.
    Men smerten er intens, og gir seg ikke med det første. Selv med rikelig tilgang av div vannbøtter.
    Vannbasert er nok den som blir brukt mest her til lands.

P2
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da jeg var på pepperspray-kurs hørte jeg en historie fra politiet. Kun feltrykter med andre ord, men allikevel. Det hadde vært demonstrasjon og politiet drev med massetjeneste. Når situasjonen kom litt ut av kontroll ble det brukt pepperspray. En av disse som ble sprayet ble lagt i jern og dumpet baki en politibil, uten vann, i nesten 30 minutter...umenneskelig er alt jeg kan si...

Godlike
    Gjest
    Trur ikke de har tid i en sånn situasjon og sørge for at alle er konfortable.
    men høres vel ekstremt ut en halv time da. men at de ligger fra 10-20 min skal man ikke se bort i fra.

Hørte noen rykter fra kosovo og, der de brukte pepperspray med rød farge. De var bare å huka inn alle de så i gatene med rød farge i tryne etter at massetjenesten var over. de hadde mest sansynlig stått i fremste rekke

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Joda..men uansett..bruker man først pepperspray må man være klar over at man har ansvaret for den personen etterpå...Spør du meg, er 10-20 minutter med perpperspray i øynene alt for lenge uten vann. Kan man ikke ta vare på personene bør man avstå fra å bruke sprayen...

Godlike
    Gjest
    Vil ikke si meg helt enig med deg der. respekterer det du sier ja. I en situasjon der det blir brukt pepperspray er det en grunn til det, og fyrn som har fått det i tryne har regelrett gjort seg fortjent til det. når folk blir huka inn, er normal prosedyre: stripses søkes og føres bort. seff burde man sørge for at fangen får bra behandlig, men trur ikke det er prioritert å å gi han vann hvis man står max opp i en massetjeneste med folk som hamerer å slår på skjoldene, og egne faller som fluer.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Har selv sett dette med bruk av pepperspray, var en tur på byen sammen med noen venner av meg. En kar går litt rabiat, politiet kommer, og mannen er nekter fortsatt å roe seg ned. Det blir litt knuffing mellom ham og politiet, politiet velger å bruke pepperspray(noe som er greit nok, etter flere slag med lykt og batong.) det som forbauset meg var at 2 tjenestemenn sprayer, ikke 1, men 2. - De får kontroll over han. Får han inn i bilen.. Og der sitter han, vi stod i kø for å kjøpe mat. (dette tok ca 15 min) og den rabiate mannen satt i bilen i mellomtiden. Han hadde altså blitt sprayet med pepperspray, ble plassert i bilen. Og der satt han i godt over 20 minutter.

Godlike
    Gjest
    er ikke snuten sin en del mildere en armyen sin ? jaja, han fikk som fortjent.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Jo, leste noe om det.. Jada, han fikk så øra flagra han. Og det fortjente han jo, han var en dust. - Men hele poenget var da at 20 min med pepperspray, er vel mindre digg. For han blei ganske stille, bortsett fra hylinga etter vann..

Godlike
    Gjest
    pepperspay svir bare no helt jævlig. trur ikke det er direkte skadelig at du sitter en stund uten vann. har selv blitt spraya. er ikke no digg. svir som pokker, men hadde "overlevd" selv om jeg ikke hadde fått vann på en stund"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er fullt klar over hva som læres på kurs og hva som praktiseres i virkeligheten er to forskjellige ting, som det nevnte eksempelet med massetjeneste..saken er at selv om den fyren som sprayes er en sjanseløs idiot, vil jeg fremdeles hevde at 20 min uten vann er umenneskelig behandling. Selvsagt ser jeg problemene med å gjennomføre massetjeneste dersom alle skal behandles med x antall bøtter umiddelbart, men det bør tilstrebes spør du meg.

Forresten, det som ble skrevet tidligere om at de først slo ham med batong, for deretter å spraye ham er ikke helt i henhold til det jeg har lært om "eskaleringsstigen"...
    1. Verbal
    2. Pepperspray
    3. Batong
    4. Skytevåpen etc.

Forskjellen, slik jeg ser det, er at batong faktisk er et våpen. Forsvarets batonger har våpennr etc. Pepperspray derimot...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    her er vel forskjellen, less lethal/lethal.

less lethal kommer da først hvis det ikke er grunn til å gå hardere til verks.
    - There`s no traffic jam on the extra mile.

cayenne
    Gjest

humm

Tidligere miper her, bel noe krøll med mail og div, så jeg måtte opprette nytt nic.

Når det gjelder "Uheldige hendelser med pepper" vil det da si at den ikke fungerte?

styrken på pepperspray måles i SHU(schovles heat unit) de sterkeste jayalapenos ligger på ca 15000(etter hva jeg har blitt fortalt) og pepperspray ligger fra 250 000 og oppover. pesjonlig har jeg ikke testa mer enn 750 000.

Når det gjelder pepper er ikke det verste å få det i øyne og ansikt.
    dere som har vært på kurs har sikkert fått beskjed om "å holde kjeften igjen når pepper blir sprayet.

-det gjorde ikke jeg(dust!) et godt åndedrag og kroppen produserer sykt mye slim og gøgg!
    man får drukningsreflekkser og følelser.

erfaringsmessig er det gutter som klager og skriker mest når de blir sparyet. Jenter tar det mye bedre!
    noe å tenke på.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vi avholder slike kurs, med internasjonal sertifisering. Kursene er OCAT, PATH og MEB. Kursene kan gjøres mobile, og vi har godkjente instruktører over hele landet. Skal du ta slike kurs, bør du forsikre deg om at kurset OG instruktøren er godkjent av PATH, MEB og OCAT! Det er utrolig mange selvstuderte røvere her ute - med mer eller mindre gode løsninger...
    Stay Safe!

OR-3 Ledende visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Så er spørsmålet hva skal du med et slikt kurs? Pepperspray og batong er faktisk våpen som er et tvangsmiddel. En gjennomsnittlig vekter, dørvakt eller hva det nå måtte være har neppe bruk før noe av overstående og bør etter min mening heller ikke ha mulighet til å anskaffe seg slikt. Å ty til slike tvangmidler bør være forbeholdt oss som jobber i de statlige etater.
    Charlie don't surf

Godlike
    Gjest
    ØØ militært er masse tjeneste VELDIG viktig. se bare hva som skjedde i kosovo ? må alltid være forberett på det verste, og massetjeneste er et vitkig element for dette.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tror poenget fenrikinf vil ha frem er følgende:

Dersom joben din krever opplæring/utsjekk på pepper/batong så vil arbeidsgiver (les. politi og forsvar) sørge for at du får den nødvendige opplæring.

Ha en ellers god dag :-)
    si vis pacem, para bellum

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvem som helst kan med letthet skaffe batong og pepperspray og kurs for bruk, MEN i Norge må en få bæretillatelse av politiet for lovlig bruk!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vil annbefale balltre kurs. Trenger ikke bæretilatelse, og rekvesita kjøpes på Coop Obs for en billig penge.
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Pepperspray til soldater på vakt i Sveits
    By Kunstner in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 072041A Oct 08,
  2. Skader i forbindelse med pepperspray??
    By superpetre in forum Mannskapsmessa
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 221459A Aug 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •