milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 31 av 31

Tråd: Trenger litt "hjelp"!!

Gjermund
    Gjest

Trenger litt "hjelp"!!

Heisann!

Om jeg ønsker å søke befalsskole til opptak i 2005 kan jeg ha disse 3 som alternativ på søknaden min? Er disse linjene i drift og er de søkbare rett og slett?

Den øverste er det som er mitt største ønske.

- Bakkeoperativt utdanning: Force Protection (FP) (Vakthold og sikring)

Luftforsvarets Befalsskole (LBSK)

- Etteretningsbataljonen (RBN)

Hærens Befalsskole (HBS)

- Garnisonen i Sør Varanger (GSV) (Grensejeger)

Hærens Befalsskole (HBS)

Har vært på sesjon og der ble det så jeg hadde Oppklaringstjeneste som førstevalg som førstegangstjeneste. Om jeg ikke kommer inn på befalsskole er det da sannsynlig at jeg kommer inn på førstegangstjeneste (Oppklaringstjeneste) sett bort ifra søknaden på befalsskoler?

Etter karriere i Forsvaret kommer jeg til å søke opptak på politihøgskolen.

Er en aktiv jakt- og friluftsgutt. Medlem i Hjelpekorps og går siste året på Idrettsfag/friluftsliv. Trener fotball og styrke.

Noen som har noen tanker rundt dette og mine ønsker?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Trenger litt

----

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Trenger litt "hjelp"!!

Vel...hvis du ikke skulle komme inn på befalskolen, så vil du få vanlig førstegangstjeneste. Det er godt mulig du får Oppklaring, det kommer litt an på dine kvalifikasjoner når Vernepliktsverket skal sortere søkerne. Det virker som du har en god og allsidig bakgrunn, regner du som idrettslinjelev har vært borti mange forskjellige idretter, så du kan sikkert gjøre det godt på eventuelle opptak.

Leste litt på mil.no og kom fram til at alle linjene du nevner er i drift, så de skal du bare søke på.

Søk i vei (hvis du ikke har gjort det enda) og håp på innkalling. Lykke til!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

For å være sikker på å få den tjenesten du ønsker i førstegangstjenesten (i tilfelle du ikke greier*befalsskoleopptaket)*så vil jeg anbefale deg å*ring til vernepliktsverket og be dem sette deg i oppklaringstjeneste (Setermoen garnison i Indre Troms har Fjernoppklaring og Artillerijeger - to meget bra tjenester). Har vært bort i flere som ikke fikk sine valg fra sesjon selv om de trodde ting var i orden. Bare ring, vær høflig og si at du er veldig motivert til slik tjeneste og*at du trives med*fysiske aktiviteter og friluft. Jeg hadde ringt bare for å være på den sikre siden. Lykke til!

Gjermund
    Gjest

Jeg sendte inn en mail til VPV nå idag! Venter på svar... :)

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Anbefaler deg å ringe i steden, da får du garantert svar. Skal du søke deg inn et sted spesielt (førstegangstjenste) så må du søke pr. brev...snailmail.

-avec

Gjermund
    Gjest

Jeg fikk beskjed over mail nå at de skulle vidresende saken min over til saksbehandler... :-/ Jaja! Vi får se hva som skjer..:P

Gjermund
    Gjest

Her om dagen ringte jeg til VPV og fortalte min "historie". Fyren i den andre enden av røret fortalte at jeg hadde gode muligheter og at de ofte sender folk som ikke greier befalsskole-"prøvetiden" over til en førstegangstjeneste. Noe i den duren i alle fall. Har begynt å trene litt bevisst på opptak nå. Tester meg ofte så vet akkurat hvor jeg ligger. :)

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei Gjermund!

Du høres ut som en kar som vet hva du vil! Veldig bra!

Når det gjelder valg av sted/ utdannelse så blir du nok fornøy uansett hvor du starter. Anbefaler likevel å holde deg i Hæren da jeg tror ekspertisen sitter der. Uansett bør du begynne å "hjernevaske" deg litt, slik at du står psykisk forberedt til opptaken.

Alt ligger i viljen! Selvfølgelig er god fysikk en god basis, men du når enda lengre med et motivert og målrettet hode. De kommer til å kødde med deg, så vær forberedt.

Dette blir bra, stå på, du vil ikke angre!

Gjermund
    Gjest

Takk for innlegget Olsen.

Jeg føler meg meget motivert og er ganske så sikker på at jeg ifra den dagen jeg kommer inn i forsvaret er motivert og seriøs ifra første sekund.

Mye p.g.a. at forsvaret er noe jeg har drømt om siden jeg var liten. Gleder meg både til å få ordre og til å gi ordre. :)

Noe spesielt man kan trene på bortsett ifra den fysiske delen? Altså trene psyken? Hvordan? Noen som har noen tips? Motivasjon er en faktor vet jeg.

Gjermund
    Gjest

Svar ifra Storengen!

Da har jeg fått svar ifra Kaptein Storengen om førstegangstjeneste. Ordrett mail nedenfor. :)

Hallo

Jeg har fordelt deg til artilleribataljonen på Setermoen. Det betyr at hvis du ikke blir innkalt til opptak befalsskole så er du sikret å bli innkalt til
    førstegangstjenste.

Geir Osvald Storengen
    Kaptein
    Planoffiser VPV

Gjermund
    Gjest

Endelig!! :D

News! :)
    På onsdagen fikk jeg innkallelse til Artilleribataljonen og førstegangstjeneste på Sessvollmoen. Ble meget glad for det.
    Men idag fikk jeg SMS ifra 1980, som sikkert mange andre også har fått, der det sto gratulerer med innkalling til opptaksprøver, FOS BS 05. Har enda ikke fått brev i posten, men regner da med at brevet er like rundt hjørnet!
    Gleder meg noe sykt...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gratulerer. Håper du ligger i hardtrening, men ikke overdriv eller bli overivrig med treningsmengden da det kan føre til skader. Lykke til på opptaket!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: RE: Trenger litt

Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Vel...hvis du ikke skulle komme inn på befalskolen, så vil du få vanlig førstegangstjeneste. Det er godt mulig du får Oppklaring, det kommer litt an på dine kvalifikasjoner når Vernepliktsverket skal sortere søkerne. Det virker som du har en god og allsidig bakgrunn, regner du som idrettslinjelev har vært borti mange forskjellige idretter, så du kan sikkert gjøre det godt på eventuelle opptak.

Leste litt på mil.no og kom fram til at alle linjene du nevner er i drift, så de skal du bare søke på.

Søk i vei (hvis du ikke har gjort det enda) og håp på innkalling. Lykke til!

skjer det automatisk? lurer på dette selv, skal inn til sommern (forhåpentligvis :(

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    er litt usikker på om det skjer automatisk, men det er mulig du vil få tilbud hvis du ikke kom igjennom på bs. om å bli med andre avdelinger som allerede har begynt..
    - There`s no traffic jam on the extra mile.

Julenissen
    Gjest
    For de av dere som havner i artilleribataljonen kan jeg anbefale Spesialildleder-linjen, og da gjerne på ett fac/tacp-lag i lokbtt(gamle art-jeger). Psykisk og fysisk krevende linje hvor mulighetene for utenlandstjeneste absolutt er tilstede.

Gjermund
    Gjest

Endelig

Brevet kom igår!!! 2 dager før svarfristen... Ble sendt 13.Mai... Treige greier. Bedre sent enn aldri..;)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    fikk svar i dag, kom ikke inn og det var absolutt fullt sa de. men det blir garden i 2006 sa de. hva faen skal jeg gjøre i år da? :oppgitt:

Gjest
    Et tips er å mase, mase, mase. Det har fungert tidligere.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    det var et svært godt tips, man kommer ikke langt uten å mase. jeg ringte igjen nå og maste, nå står jeg på venteliste på en drøss grener :)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Endelig

Sitat Opprinnelig skrevet av Gjermund
    Brevet kom igår!!! 2 dager før svarfristen... Ble sendt 13.Mai... Treige greier. Bedre sent enn aldri..;)
    Hei!
    Er det på felles opptak på Kjevik du skal?
    Har selv fått innkallelse, så da blir det kjevik-tur på meg i sommer!

Gjermund
    Gjest
    Kjevik ja! Oppmøtedag er den 24.Juli før 14.00 for min del! Hvor reiser du ifra?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Samme tid, samme sted her også! Er utrolig spent. Dette er noe jeg har gått og ventet på i 3-4 år nå.
    Jeg reiser i fra Lillehammer. Du da?

Gjermund
    Gjest
    Jeg har ventet utrolig lenge jeg også. Jeg reiser ifra Oppdal. Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Er jo så sinnsykt langt... Må ringe og høre om det funker med fly fra Trondheim eller noe...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Da er vi hvertfall 4 stk på denne tråden som skal på opptak på Kjevik (klabb, meg og dere to ovenfor). Jeg slepper heldigvis å reise særlig langt, bor i Kristiansand så for meg er det 15-20min i bil (andre siden av byen=). Linjer dere skal på da?
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Gjermund
    Gjest
    Vi kan vel forandre litt på hva vi vil søke oss inn på under opptaket, men på søknaden hadde jeg Vakthold og sikring som førsteønske... Tror det blir det også! Men ettersom du bare har 20min i bil så kan du jo komme å hente meg i Oslo? :P

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok. det som heter force protection i luftforsvaret? Har det som 4. valg. Satser på oppklaring ellers vil jeg i kavaleriet/panserbat/2.bn. Hehe, heller tvilsomt jeg orker å bile opp til oslo;) Noen som vet hva som skjer etter opptaket er ferdig på Kjevik (2uker?), blir man sendt til avdelingene da? Har noen sett fysiske opptakskrav på de forskjellige linjene? (litt impuls dette her med befalsskolen fra min side nemlig, selv om jeg har trent siden jul, minus lite treningsopphold pga. skade.
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Gjermund
    Gjest
    Force protection ja! Har du ikke lest brosjyren som var med i brevet/innkallingen? Kan lastes ned på www.mil.no. I den står det mye konkret om diverse ting. 12 August får vi svar på om vi får elevplass ved befalsskolene tror jeg. Da blir det rett til avdeling og opplæring vil jeg tro. :)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok, får nok ta å lese den litt nøyere;P men nå er det "morratrening" (ja skolefri == lenge i senga;P)

Gjermund
    Gjest
    Gjør det. Skolefri?Har vi aldri sett. Har Norsktime jeg..:(

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har laget en egen tråd for de som skal på BS-opptak på Kjevik nå i sommer;
    http://www.spesialjeger.net/forum/viewt ... 5842#15842

Lignende tråder

1. Trenger litt hjelp her!
    By Duchene in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 151927A Mar 11,
  2. Deltatroppen- Trenger litt hjelp folkens!
    By Specialhunter in forum Politiet
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: DTG 241713A Jul 10,
  3. Trenger litt hjelp med noe relatert til Spesialstyrkene
    By Specialhunter in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 290245A Jun 09,
  4. Jeg trenger litt hjelp
    By Synthetix in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 062157A Jan 05,

User Tag List