milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: BSS

sir_robin
    Gjest

BSS

Heisann!

Ønsker å søke meg inn på BSS (befalsskole for sjøforsvaret), for å deretter spesialisere meg gjennom KJK.

Mitt snitt fra VGS er 3.5, det dumme er NG i orden/oppførsel, men det er lite å gjøre med det nå.

Har ingenting på rulleblad, hverken sivilt el militært.

Har gjennomført førstegangstjeneste som idrettsinstruktør hos KJK, og fikk en bra tjenesteuttalelse fra dem.

Vil jeg ha gode sjanser for å komme til den første uttaksuka?

Mvh blivende befals-elev:)

*

*

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: BSS

Jeg sendte mail til HJK for en stund siden, med noe alla ditt spørsmål. Det jeg fikk som svar var følgende:

Hei Kjetil!

Vi får som regel flere søknader enn det vi har kapasitet til å kalle inn til fallskjermjegeropptaket. Da bruker vi karakterutskrift og eventuelle attester for å rangere søkerne. Det er ingen karakterer som teller mer enn andre.

mvh

Rekrutteringsoffiser HJK

Regner med det er samme rettningslinjer for befalskole. Selv om ikke snittet er verdens beste, tror jeg heller orden/oppførselskarakteren din trekker mest ned. Hadde sattset på å sanke en del attester å sende med :)

Lykke til i hvert fall!

-- Edited by admin at 07:50, 2005-02-21

LtC
    Gjest

Ikke sikker på hva karaktersnittet på BSS ligger på i dag.

Foreslår at du ringer opptaksoffiseren på BSS og forhører deg litt. (Ring 33033242 og spør etter opptaksoffiseren)

STÅ PÅ!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Det siste jeg har hørt er at snittet i 2003 lå på 4,5, det at karakterene betyr så mye har vært grobunn for irritasjon hos mange. Så sannsynligvis må du forbedre karakterer fra VGS eller ta høyere utdanniing og vise til disse karakterene, evnt pøse på med relevante (gode) attester.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg vet at sjøforsvaret også ser på sesjonstestene da de hvis jeg ikke husker feil vil ha folk med karakteren 5 eller 6, men som du sier så fikk du bra papirer fra KJK.

Men hvorfor ringer du ikke direkte til rekrutteringsoffiseren og spør? Du vil da vise at du er frampå, seriøs og intressert, i tillegg så vil han se mere enn et navn på et ark blant bunkene av søknadspapirer. Tenk på hva du vil spørre han om, skriv det ned for så å ha det foran deg når du snakker med han. På den måten så glemmer du ikke hva du vil spørre om, og har noe du kan notere på. Gi han inntrykket om at du er en person de bør se litt mere på så vil du nok få innkallelse. Kjenner flere fra marinen, og de har for det meste bare lovord om tjenesten til sjøs. Men går det ikke bra så har du har andre befalsskoler i Hær og Luft som tilbyr en fin utdannelse. Bare pass på hvilken bransje/linje du velger med tanke på videre arbeid i framtiden. Lykke til!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

De siste åra så måtte du ha godt over 5 i snitt for å komme inn på bss kystjeger. Den andre dårlige nyheten er at det kullet som nå går bss kystjeger er det siste, og kjk vil videre få sine befal gjennom gbu.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

En annen ting de ser på som negativt er fravær fra skolen som man ikke kan gjøre rede for.

Har man en del av det er de ikke spesiellt intressert, noe som er ganske forståelig sett fra et objektivt synspunkt.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: BSS

quote:

Originally posted by: sherpa

"De siste åra så måtte du ha godt over 5 i snitt for å komme inn på bss kystjeger. Den andre dårlige nyheten er at det kullet som nå går bss kystjeger er det siste, og kjk vil videre få sine befal gjennom gbu."

Er det fremdeles mulig å gjennomføre førstegangstjenesten hos KJK? Altså kun som menig.

ps. Hva står gbu for?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Førstegangstj hos KJK, ja fortsatt mulig. Og GBU betyr grunnleggende befalsutdanning.

Med det sagt, hvorfor stirrer du fortsatt på dataskjermen? Kom deg på trening mann!

Mortar
    Gjest

Det utdannes ikke lengere kystjegere ved BSS. Det har som tidligere nevnt blitt en GBU ordning i kjk der menige og matroser blir utdannet til befal. Men siden det er muligheter for å bli vervet som matros ville jeg rådet deg til å kontakte KJK og hørt om hvordan du skal gå fram for å søke deg til en stilling der som matros. Siden du har gode attester fra denne avdelingen ville jeg tro du er en god kandidat. Som matros får du godt betalt samt div. kursing som har betydning for evnt senere sivile og militære yrker.

Mortar-

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •