milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: Super-MP

soppe
    Gjest

Super-MP

Har et spørsmål vedrørende en av forsvarets topptrente spesialavdelinger..

Er det noen som vet hva HV-MP driver dagene med? Hva slags type tjeneste er det en kan vente der? Og vil det evt. bli noen endring på det nå som hele HV omorganiseres?

Jeg spør fordi jeg vurderer å søke dette for å kombinere min livstidsdom i HV med yrket jeg har valgt..

(hvis de ikke gjør mer enn avhenting av no-shows etc. blir jeg lei meg)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Super-MP

Hei soppe!

Ønsker ikke å sluffe deg, men jeg leste et eller annet sted i NROF et innlegg av en frustrert HV-MP dude om hvor misfornøyd han og resten av MP-gutta var pga. alt utstyret som de manglet og som de måtte kjøpe for egen regning for å gjøre jobben og da er det snakk om viktige ting som lovforskrifter, håndjern og slikt butstyr. Go figure?! Men det kan tenkes at med de nye innsatsstyrkene så vil MP også få det de trenger.

Gjest

Har lest det samme du nevner, men tror dette endrer seg noe når den nye strukturen kommer på plass. Ble nesten "trist" av å lese innlegget til fyren på NROF forumet... Som Politimann hadde jeg vurdert bording fremfor mp-tjeneste eller 016. Mest for å bygge erfaring fra tilstøtende fagområde men ikke direkte det samme som jo mp og til dels 016 blir.

soppe
    Gjest

Takker for svar!

Det var vel forsåvidt noe slikt jeg hadde mistenkt ;)

Bording er trikset altså? Hm, får hive meg rundt og søke opp noe info om det da..

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Soppe!

Ring til SHV asap da de skal ha opptak snart så slipper du å vente i 6 mnd til 1 år til neste opptak.*Hvis du ikke er*innrullert*i HV så tar det ca. 3-6 mnd å ordne med det uansett.*Testene er slik jeg har forstått 3000m, hang-ups, sit-ups, rygg-ups, dips og 200 m svømming etterfulgt av trå vannet* i 1 min, (du skal holde deg flytende vertikalt i vannet*på samme sted ved bruk av beina bare og hendene skal holdes over vannet), og intervju til slutt. Det kan hende at de slenger noen andre tester med i bildet, men det får du ta som det kommer. Lykke til!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Er du politi i fast stilling slipper du jo HV....

Men ellers blir det som sagt sannsynligvis bedre med I-styrkene når det gjelder utstyr.

I Oslo har man samlet*all*MP under en avdeling. Med unntak av en tropp som skal være i I-styrken. Dessverre vet jeg litt for lite om hva de trener på til at jeg kan anbefale det eller utdype noe... Det er vel det samme som MP ellers trener på...

016 og bordingslag er et aktivt alternativ. Disse trener forholdsvis mye, men er du villig til å bruke en del helger hvert år på HV, så er det absolutt verd det. Forskjellen på de to er jo om du liker deg i det våte eller det tørre elementet best...

9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Tanfoglio
    Gjest

Hei Soppe!

Som forrige var inne på her er du som kommende Torvald ikke mobpliktig i Forsvaret. Det er ikke noe du en gang kan velge. Politiet har egne definerte oppgaver i krise/krigstid. Dette ble vedtatt for et par år siden.

Dette gjelder kun når du jobber i politiet og er*tildelt pol10myndighet.*PHS utdanning og sivilt yrke (utreder, vekter/sikkerhetsbransjen etc) er selvsagt ingen hinder. Har du BS/UB fra før ville jeg evt vurdert å søkt meg inn igjen til forsvaret dersom det frister mer (Nark/MP/E&S).

Hvis du fremdeles ikke er fornøyd lar politi og Hv016 seg kombinere pr i dag.

soppe
    Gjest

Har desverre ikke anledning til å være med på opptak til noe som helst akkurat nå, grunnet obligatorisk skole. Men takk for tipset!

Som noen påpekte her oppe, så er operative politifolk unntatt fra HV. Jeg har dog hørt om politifolk som er med i HV, men hvis dette har vært endret de siste årene så slipper jeg visst unna HV når jeg får meg jobb da.. :)

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •