milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 23 av 23

Tråd: SHV-Innsats - KYP

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2004

SHV-Innsats - KYP

Var på infomøte idag til SHV 07 (i Kristiansand). Tenkte jeg skulle søke meg inn til KYP (kystmeldepost). Det virket som en ok tjeneste og noe greit å gjøre frem til jeg evt. stikker på diverse opptak til sommeren (klarerte dette med dem selvsagt). Lurte på om noen har noen erfaringer fra denne tjenesten (i sin "nye" form, de stresset litt at det var slutt å sitte inne på fyrtårna med huet i en radar). Er opprinnelig fra Hæren så vet lite om dette, bortsett fra at jeg trives ute og vokst opp i kystsonen. Var vist noe felles kurs for KYP-"operatører" som skulle være ganske spenstig (alt er jo relevant da..). Hadde vært morro å hørt om noen viste noe om tjenesten..

</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Ble medlem
    2004
    Ja da har jeg endelig fått høre noe fra SHV, blir etter all sannsynlighet sendt på KYP kurs i Bergen 22-30. April. Noen andre som skal eller vet hva dette går ut på? Gleder meg, godt å få noe militær erfaring før evt. div opptak til sommeren:)
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2004
    Hei cap, sjekk PM.
    Diligentia Vis Celeritas

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

KYP

Var på KYP-kurs i august 04 og det var relativt interessant. Har bakgrunn fra OP-tjeneste så det var liksom rett plass. Kurset kunne nok ha vært bedre, spesielt med tanke på det teoretiske, bruk av radar osv. Feltbiten var bra, hadde jævlig bra instruktører. Ser frem til tjeneste men må innrømme at det var litt pussig å bli satt opp med folk uten noen som helst grep om infanteridisipliner. Jeg måtte vise folk hvordan de skulle kneppe feltjakka, det var noen som omtrent var rett av fregatten. Ingenting ondt om dem men distriktet mitt overførte noen av oss fra LHV til SHV pga. at de ikke skulle ha folk som var helt grønne på skauliv. Innebar en del praktisk nytenkning for meg, bekledning f.eks. da jeg er vant med mer eller mindre innlandsklima istedenfor hardcore sjøliv. Var jævlig skeptisk til hele marinegreia men det kom seg. Det var selvfølgelig litt småplukk på utstyrssiden men vi fikk nå levere henstilling på utstyr vi følte vi mangla. Som sagt; Ser fram til tjeneste og å få hele greia opp å kjøre.
    Faen, har dere ikke blitt kvitt driteposene!

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004
    Hva slags radar brukes der? Ikke svar hvis dette er gradert info.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Hmm..

Er relativt sikker på at det i alle fall er begrenset.

OF-3 Major
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Bra – gråsone/tvil betyr ingen info ut. Well done.

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004
    Den er god, men kanskje du kan fortelle oss hva KYP-tjenesten går ut på?
    Du skriver at feltbiten er bra, men slik jeg har forstått det så blir mann dumpet et sted langs kysten og skal observere/raportere tilbake HQ. Med all respekt så virker ikke det så spennende?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

KYP

En KYP er en OP, med kikkerten retta mot sjøen. Ikke så vanskelig vel? Man drar ut, netter opp OP`en rapporterer tilbake iht. til parametre for oppgave. Man skal kunne være operative uten etterforsyning i minimum en uke, kunne operere i all slags vær uten å bli kompromittert, det være seg av sivile som evt. agressorer. Spennende? Det kommer vel an på øyet som ser.. Jeg er vant til OP-liv, skjeggstubber og en og annen røverhistorie. For meg er enhver tjeneste som fordrer en del autonomi, noe vi i teorien skal ha, veldig interessant. Om nå du forbinder tjeneste med å bønne rundt med en MP5, mye hyling og fjasete bruk av rødplast får det være din sak. Jeg liker å bevege kroppen min langt bort fra fi og sørge for å ha den der. Ingenting er bedre enn å få den perfekt OP operativ..

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004

Re: KYP

Sitat Opprinnelig skrevet av barekim
    Om nå du forbinder tjeneste med å bønne rundt med en MP5, mye hyling og fjasete bruk av rødplast får det være din sak. Jeg liker å bevege kroppen min langt bort fra fi og sørge for å ha den der.
    Ta det rolig Kimmer`n! Har ikke sagt at jeg gjør det heller! Bare lurte, og la til ¨med all respekt¨ for å ikke fornærme deg eller noen andre. Du får ha lykke til i tjenesten langt i fra oss andre ; )

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Ble ikke fornærmet. Har bare en lei tendens til å sette ting noe på spissen.. Nei, når dere kaster knallskudd på hverandre det er da jeg bruker å finne fram plastposen for å gå og drite.. `First to go, last to know`.. Kremt.

Ble medlem
    2004
    hehe, godt å høre at det finnes delte meninger om dette med op-tjænst. Selv er jeg ikke særlig vant å tilhører nok kategorien "..å bønne rundt med en MP5, mye hyling og fjasete bruk av rødplast .." selv om vi brukte AG3 i storm. Gleder meg imidlertid til å prøve noe nytt:)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Nuvel..

Skal innrømme at det kan bli lange dager i en OP, det kan det. Da er det litt viktig at patruljefører kan aktivisere laget i dødtiden, alt etter forhold vel å merke. Kan nevne at fysisk fostring i felt kan være kjipt men det får tida til å gå. Alt er vel avhengig av personlighet. Jeg har tålmodighet i bøtter og spann, derfor går OP-tjeneste veldig greit.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Barekim:

OP-tjænest er god-tjænest :D
    Lang infill og etablering av OP i mørke, for så å holde posisjonen en ukes tid uten å se snurten av noe som helst action, og så bryte opp og spasere rolig til PUP.. :)
    "If you ain't Cav, you ain't!"

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2004
    Barekim:

Har du vært jeger, og eventuelt hvor?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    No fear:

Jeg har en lang og brokete karriere som har tatt meg innom Hæren, Luftforsvaret, Landheimevernet og nå til slutt SHV.. Begynner å trekke på åra i forhold til mange her på forumet..

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Jeg tror ikke jeg bryter taushetplikten med å fortelle at radaren kan kjøpes hos de fleste velassorterte båtforhandlere...
    det er seff gjort noen tilpasninger(skal være mobilt og polstret).
    Kjekk sak denne! Men det er en helt vanlig radar og ikke noe NASA har konstruert..
    Det er allerede snakk om forbedringer av hele radardingsene..
    KYP er trivelig det, masse frisk sjøluft, rolige dager i grønne telt med god FR 2000 og greier! ;)

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    I en tenkt spent situasjon i fremtidig spent situasjon, og med KYP's ekspertise på strategisk plassering, feltdissiplin, så trenger man bare et kurs i noe med stor sprengkraft som kan skytes relativt langt med relativt lite infrastruktur, og faktisk å kjøpe systemet, før en har noe j***lig potente greier på gang altså.
    Vår ære! Og vår vannmakt!

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Eh, du mener slik som kystjeger-LMB? Som vel ble mer eller mindre lagt ned i 2003? Kjenner enkelte kystjegere som gikk LMB-linje på BSS 2002-2003 for så å oppdage at avdelingen deres var borte da de skulle begynne i jobben. De syns ikke det var noe morsomt.

LMB i sin daværende form var ikke akkurat feilfritt heller, så det var gjerne ikke 100% dumt å slutte med det.
    meh

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Det finnes da andre ting som smeller en LMB.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Tenker du en form for RFK? Eller LMB med annet missil enn Hellfire?
    meh

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2004
    Hellfire er god knall!
    Ass'n titties

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2006
    Har jeg erlig talt ikke tenkt så mye på, men det finnes sikkert en rekke alternativer (Katuscha kanskje(hehe))

Lignende tråder

1. Opptak HV-02 Innsats.
    By Reccon in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 172047A Oct 08, Friday
  2. HV-Innsats
    By Nish in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 262033A Dec 06, Tuesday
  3. HV innsats
    By strangeman in forum Førstegangstjeneste og verneplikt