Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 59

Tråd: Hv-016

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hv-016

Jeg lurer på om noen vet noe særlig om hv-016...etter opptaket, må man da være i en leir på utdanning i ett år eller begynner man med minimum 25 døgns regelen? Hører det skal være jævlig hardt å komme inn der også...</P>

Mvh</P>

Ex kystjeger</P>

</span>__________________
    <span class=postBody>Night Stalker</span>

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: Hv-016

Stemmer at lista ligger høyt for å komme inn i 016. Videre er det også helt korrekt at man må kunne delta minst 25 døgn i året. Hva som skjer på opptaket og etter opptak er taushetsbelagt. 016 har mye fagkursing som er obligatorisk før de blir opratører. Utover dette vil jeg be deg kontakte nærmeste distrikt med 016 avdeling dersom du har flere spørsmål utover det du finner av info her på forumet og på Hv's offisielle sider.</P>

84mm</P>

<span class=postBody>jeg har donert, har du?</span>
    What happens in the garage, stays in the garage

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

Forventer lite informasjon på denne tråden om såvel opptak som tjeneste.

<span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

www.hv016.no</P>

</P>

</span>
    Sed Quis Custodiet Ipsos Custudios?

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hmm, dette var et glimrende bidrag gnomen!</P>

84mm</P>

<span class=postBody>jeg har donert, har du?</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Jepp, den siden som gnomen har lagt ut, gir all info man skulle trenge.

</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Men kreves det å ha svært relevant erfaring fra før? f.eks Fallskjermjeger, e.l marinejeger.</P>

Genial løsning dette for folk som ikke har anledning til å ofre ALL tid på slikt...</P>

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

slettet

.....
    In canis veritas

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Til ALLE som lurer på noe rundt 016 og opptak, så sjekk linken som GNOMEN har lagt ut. Her finner dere all den info 016 har ønske om at dere skal vite!

</span>

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Er det noen som vet om man blir overført til en ordinær HV-avdelig hvis man feiler på opptak eller avslutter tjenesten i HV-016? Jeg er rulleført ved en annen avdeling, og ønsker heller det enn en eller annen useriøs hv-avdeling hvis jeg mot formodning skulle dumme meg ut på opptak. Er det noen som vet hvor høyt maritimt fokus det er i HV-016. Det har kommet meg for øre at HV-016 nå regnes med som en av forsvarets <u>tre</u> spesialstyrker. Noen som vet om dette medfører riktighet?

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Du blir ikke automatisk overført en annen HV-avdeling hvis du feiler på opptak i 016.

Jeg er derimot mer usikker på om du blir tilbakeført til din opprinnelige avdelig hvis slutter i 016 etter noen år....

Jeg har ikke hørt noe om at 016 har noe maritimt fokus i det hele tatt... Og nå har man jo BOR som tar seg av den biten i HV....

016 er ingen spesialstyrke.

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Mange som viser til linken som ble lagt ut tidlig på tråden.

Vil bare skyte inn noe under det som har med minimum 25 døgn i året.

Dette er øvelser etter aspirantperioden. I aspirantperioden må mer tid regnes med.

Likt for alle er skytetreninger som foregår på kveldstid i ukedagene og helgene. Akkurat dette er lite beskrevet i noen av 016`s nettsteder eller brosjyrer.
    In Cani Veritas

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    her kan du lese endel om hv016. :

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv-016/

Det eneste som gjør at de ikke kan kalles en spesialstyrke er at de ikke opererer i utlandet. Ellers kan man trygt kalle dem en spesialstyrke.
    Hv016 gir soldatene en meget solid utdanning. spesiellt når det gjelder eskorte.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    hvor gammel bør man være, og hva slags militær bakgrunn bør man ha når man søker? er man for ung hvis man er 23-24?

Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av echo
    hvor gammel bør man være, og hva slags militær bakgrunn bør man ha når man søker? er man for ung hvis man er 23-24?
    I følge informasjonen de selv publiserer er det ikke nødvendig med noe slag spesiel operativ bakgrunn for å søke, ikke er det noen krav mht alder heller. Tror det på opptakene pleier å være ganske god variasjon på alderen fra folk rett fra førstegangstjenesten til folk godt oppi 30 årene. Kjenner til at FJ har stillt på opptak uten at det har hjulpet dem og luftvern-folk som har gjort det ganske bra

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharpshoota
    Det eneste som gjør at de ikke kan kalles en spesialstyrke er at de ikke opererer i utlandet. Ellers kan man trygt kalle dem en spesialstyrke
    Det er da ikke noe krav for en spesialstyrke at den skal operere i utlandet. Finnes flere exempler på spesialstyrker som ikke gjør det

HV016 blir heller ikke en spesialstyrke av at de har solid utdanning, at de har et tungt opptak, eller at de er flinke på eksorte. Det er flere konvensjonelle avdelinger som passer den definisjoen

Skal de kunne kalles en spesialstyrke må de utføre typiske spesialstyrke-oppdrag som spesiell rekognosering, offensive operasjoner og militær assistanse. Og viktigst av alt de må defineres som en spesialstyrke av forsvarets ledelse
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Sharpshoota: 016 avd kan ikke operer i utlandet, men det hindrer ikke at en 016 operatør ikke kan dra ut på utenlandstjeneste med en annen avd.

Echo: Hvis du har gjennomført førstegangstjenesten og kan sikkerhetsklareres så vil du bli innkalt til opptak. The rest is up to you!
    heh, har for tiden ingen planer om å søke, var bare litt nyskjerrig.

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004
    http://www.mil.no/hv/hv-08/start/;jsess ... tid=423290

Her skrives det på mil.no at 016 er en Spesialstyrke. Noe jeg ikke har fått med meg siste 30 døgn?

Nevnes også på førstesiden til HV-08 at 016 er en spesialstyrke: http://www.mil.no/hv/hv-08/start/Om_HV-08/

LooD
    Gjest
    Tja, det er vel ikke alle som har en helt korrekt oppfatning av hva som utgjør en spesialstyrke da. Det er vel egentlig definert fra høyere hold hva som omtales som spesialstyrker, men det er vel langt fra alle som er klar over at dette er en "beskyttet tittel". 016 er jo en "spesialstyrke" innad i HV, og jeg synes forsåvidt ikke at det er rart at journalister bruker dette ordet. Skjønner imidlertid at det åpner for forvirring og at enkelte kan føle seg litt tråkket på tærne...

Ble medlem
    2005
    Forresten, sjekk www.hv016.no
    Nye opptak nærmer seg..

Ble medlem
    2005
    Jeg har ved flere anledninger "møtt" HV016 (i rekrutteringsøyemed) skal ikke avsløre mer enn noen vil her - men den militære bakgrunnen din er irrelevant. Når det gjelder alder, så er det ingen ulempe å være "voksen".
    De har mange oppdragsformer, og derfor også mange typer spesialister. Så er du klar for å ta utfordringer over snittet - så søk.

Og som sagt tidligere: 25 dager + må påregnes.

Steinar T

Gjest
    ..

LooD
    Gjest
    Utdrag fra artikkel i Forsvarsforum 2003/18 og intervju med informasjonsoffiser i HV-016, Petter Aas:

I 1987 mente daværende forsvarssjef Fredrik Bull-Hansen at Norge trengte et forsvar mot Spetznaz, spesialavdelingen til Sovjetunionens beryktede etat for statssikkerhet (KGB). Resultatet ble HV Spes, senere HV-016. Det gamle navnet ble droppet fordi HV Spes ikke var en spesialavdeling i ordets rette forstand - den skal ikke brukes utenlands. HV-016 ble valgt som nytt navn fordi, vel, nummeret var ledig? - Vi er ikke en spesialstyrke, men en spesiell avdeling, kommenterer Aas.

Hele artikkelen: http://www.fofo.no/&username=jameno1...icShow;ID=1674

Gjest
    Ser ut som om de har forbedret kravene til de fysiske testene. Nå er det en stund siden sist jeg så på dem, men mener å huske at det bare var snakk om f.eks. 4 kroppshev

Dette er hentet fra hv016.no

* løping: 3000 meter på tid 13 min 30 sek.
    * sit-ups: 30 stk.
    * rygghev: 15 stk.
    * kroppshev m/overtak: 7 stk.
    * dips: 10 stk.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D
    Ser ut som om de har forbedret kravene til de fysiske testene. Nå er det en stund siden sist jeg så på dem, men mener å huske at det bare var snakk om f.eks. 4 kroppshev

Dette er hentet fra hv016.no

* løping: 3000 meter på tid 13 min 30 sek.
    * sit-ups: 30 stk.
    * rygghev: 15 stk.
    * kroppshev m/overtak: 7 stk.
    * dips: 10 stk.
    BOR har i tillegg:

* svømming 200 m, etterfulgt av
    * "trå vannet" 1 min

Alle øvelsene skal være gjennomført på maks 2 timer.
    Diligentia Vis Celeritas

Rekrutt
    Ble medlem
    2006

Virker spennende

Jeg er student i Bergen , jeg har hadde 1stegangstjenesten i 2002 , så her en dag på skolen så jeg at 016 hadde opptak , noen jeg snakker med er veldig positive til det , alt jeg leser om dem virker ganske stilig med bra utsyr , livvakt/eskorte tjeneste.
    Går det an å være student samtidig som man er med i en sånn styrke ? det er jo bare 25 feltdøgn i året virker det som , hvis de er såpass smarte at de legger opp øvelser for det meste i helger og ferier burde det ikke være noe problem , men som sagt jeg vet ikke så veldig mye om HV016 enda.

Jeg fatter ikke hvorfor så mange er negative til det bare fordi det er regi av HV , jeg har veldig lyst til å prøve , kravene virker ikke så altfor tøffe fysisk hvertfall , men det kommer litt an på om de skal ta opp 15 stk og det er 400 stk som prøver seg , som jegeropptaket på Rena f.eks.

Noen her som er med i HV016 , eller som har vært på opptaket som kan fortelle meg litt generelt om denne styrken som ikke er konfidensielt seff...
    semper paratus

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Re: Virker spennende

Sitat Opprinnelig skrevet av Stian S
    Jeg er student i Bergen , jeg har hadde 1stegangstjenesten i 2002 , så her en dag på skolen så jeg at 016 hadde opptak , noen jeg snakker med er veldig positive til det , alt jeg leser om dem virker ganske stilig med bra utsyr , livvakt/eskorte tjeneste.
    Går det an å være student samtidig som man er med i en sånn styrke ? det er jo bare 25 feltdøgn i året virker det som , hvis de er såpass smarte at de legger opp øvelser for det meste i helger og ferier burde det ikke være noe problem , men som sagt jeg vet ikke så veldig mye om HV016 enda.

Jeg fatter ikke hvorfor så mange er negative til det bare fordi det er regi av HV , jeg har veldig lyst til å prøve , kravene virker ikke så altfor tøffe fysisk hvertfall , men det kommer litt an på om de skal ta opp 15 stk og det er 400 stk som prøver seg , som jegeropptaket på Rena f.eks.

Noen her som er med i HV016 , eller som har vært på opptaket som kan fortelle meg litt generelt om denne styrken som ikke er konfidensielt seff...
    Jeg er i HV-I hvor 016 inngår. Se www.hvrekruttering.no for info. Og svaret er JA.
    Det er mange studenter i HV-I generelt.

Ring kontaktnummeret for området ditt og spør !!!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Rekrutt
    Ble medlem
    2006

Hv016 opptak

Takker for kjapp respons Sofakriger =)
    semper paratus

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Hvis du har lyst inn i en jegertropp i HV-I. Må man da ha relevant erfaring fra 1.gangstjeneste? Hvis ikke vil man da få kurs for å dekke denne erfaringen(patruljekurs, sanitetskurs, osv) ?
    Hvis man har tjenestegjort en stund i HV-I sin jegertropp vil man da ha gode kvalifikasjoner på f.eks TMBN sin pansret opklaring hvor de vil ha søkere med jeger/oppklarings bakgrunn?
    Hvordan vil det være for en student å tjenestegjør i HV-I?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Prohunter
    Hvis du har lyst inn i en jegertropp i HV-I. Må man da ha relevant erfaring fra 1.gangstjeneste? Hvis ikke vil man da få kurs for å dekke denne erfaringen(patruljekurs, sanitetskurs, osv) ?
    Hvis man har tjenestegjort en stund i HV-I sin jegertropp vil man da ha gode kvalifikasjoner på f.eks TMBN sin pansret opklaring hvor de vil ha søkere med jeger/oppklarings bakgrunn?
    Man behøver ikke ha jeger bakgrunn for å tjenestegjøre i jegertr.(09).
    Bare gi gass! Ta kontakt med HVdistriktet der du bor.
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    når man da har tjenestegjot i en jegertropp( er det dette som er mest spennende\krevende i HV-I utenom 016) er man da søknadsberettig for å søke verving i f.eks KJK eller fjernoppklaring?

hvordan er det å veære student i HV-I, hvis det er eksamen sammen med en øvelse, vil man da få slippe øvelsen?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    når man da har tjenestegjot i en jegertropp( er det dette som er mest spennende\krevende i HV-I utenom 016) er man da søknadsberettig for å søke verving i f.eks KJK eller fjernoppklaring?

hvordan er det å veære student i HV-I, hvis det er eksamen sammen med en øvelse, vil man da få slippe øvelsen?
    Hvilken tjeneste som er mest krevende/utfordrende skal jeg ikke uttale meg om.
    Når det gjelder kombinasjonen øvelse/eksamen så er ihvertfall HV09 romslige her. På forrige øvelse var det to karer som ble borte etpar dager (eksamen+lesedag), og kom tilbake og deltok på resten av øvelsen. Jeg tror det i stor grad er opp til troppsjefs vurdering, men når de har funnet folk de vil holde på så legges ting til rette.
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

Gjest
    Får slenge inn et spørsmål her, mulig litt off-topic, men send gjerne svar på PM!

Jeg bosatt i utlandet, men har til hensikt å flytte tilbake til Kongeriket Norge til sommeren. Har vurdert å opprette forbindelse med HV-I, men er ennå ikke sikker på hvor jeg blir å bosette meg. Det er jeger/oppklaring som står høyest på ønskelista, ettersom det er det jeg har erfaring med.

Jeg skjønner at hvert avsnitt av HV-I kan ha forskjellige syn på saken, men krever de nytt patrulje/overlevelse/skytekurs hos de som allerede har det? Ikke at det er så negativt, men jeg føler at jeg har fått vedlikeholdt kunnskapene relativt bra. Har bakgrunn i Forsvaret som patruljefører for jegerlag ved forskjellige avdelinger, samt instruktør ved min nåværende skoles Outdoor Education Department. På forhånd takk for svar.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004
    HV09 arrangerer 016 infomøte onsdag 22/2.

For påmelding og stedsbeskrivelse, kontakt Lt. Myhren på: btmyhren@mil.no eller ring 55546300
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Det er ikke noe krav om å ha jeger/oppklaringsbakgrunn for å være med i jegertroppene i HV-I. Enkelte lag kan nok derimot alt nå være på et såpass høyt nivå at de ikke ønsker seg helt ferskinger.
    Du vil få nødvendig opplæring til å kunne løse oppdragene, men de tyngste kursene er nok forbeholdt befal (og kommende befal) og spesialister.

KJK, fjernoppklaring og TMBN..., vel, her vet jeg faktisk ikke... Noen av kursene befal og spesialister kan få i fremtiden kan nok brukes også i Sjøforsvaret og i Hæren (slik som nærstridsskytekurs). Men at en tjeneste i HV-I jegertropp kvalifiserer til verving i KJK/fjernoppklaring/TMBN... Kanskje etterhvert. Når det nye HV-konseptet har fått noen år på baken og blitt litt mer anerkjent... HV-I er jo helt i støpeskjeen. Og utdanningen i styrken er jo basert på HV's behov...

Det er ikke lenger Avsnitt i HV....

Det er ikke noe problem å være student i HV-I og 016. Eksamener hjemler fritak for øvelse/trening. Mye av treningen foregår i helger. Er man litt "på" så fikser man eksamener og innleveringsoppgaver selv om man har en øvelse/trening. Men der er ikke noe problem å få fri for å ta en eksamen.
    Og 25 dager i året (hvor det meste er helg) er ikke så mye at det vil gå utover studiene (med mindre du har en drøss av andre aktiviteter i tillegg).
    Dessuten vil pengene fra øvelsene/treningene være greit for å spe på studielånet litt.

Skarpskyttertroppene og innsatstroppene er også litt "gjeve" tropper å være med i.
    www.hvrekruttering.no kan du lese om hva disse skal kunne.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Det er ikke noe problem å være student i HV-I og 016. Eksamener hjemler fritak for øvelse/trening. Mye av treningen foregår i helger. Er man litt "på" så fikser man eksamener og innleveringsoppgaver selv om man har en øvelse/trening. Men der er ikke noe problem å få fri for å ta en eksamen.
    Takk for svar! Tror neimen jeg satser på opptak til høsten.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D
    Tror neimen jeg satser på opptak til høsten.
    Høres bra ut! Gi gass og lykke til! Hv-I trenger motiverte kandidater!
    Hoit!
    84mm

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    PS!

Opptaket i Oslo er flyttet til 27.- 30. april 2006
    In canis veritas

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Noen som skal på 016 opptaket i år?

Vi er to her i Trondheim som kjenner spenningen stige nå når det bare er en god måned igjen.
    Dere andre (om noen) som skal med, hvordan ligger dere ann? Vi holder mål på fysikken med grei margin, men sliter litt med småskader i knær og rygg.
    Hadde vert morsomt å fått standpunkt til andre over det vide land som er i oppkjøringsfasen...

-M

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Maritimt fokus er null, det er bordingslagene som kan det. Opptak 016 er er kjempefint, men det er som skrevet av andre, flere nåløyer som må passeres før man blir operatør.
    Til alle som tror at 016 er smekkfullt av gamle spesialsoldater, ekjs MJK, HJK osv, så er det for det meste tull.

Likefullt, 016 vs vanlige Innsatsstyrker er forskjellige verdener.

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Ikke for å terge og pirke men 016 avd inngår i innsatsstyrken. Tjenesten og treningen er riktig nok noe annerledes.
    Hoit!
    84mm

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •