milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: US Navy VS US Marine Corps

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005

US Navy VS US Marine Corps

Først vil jeg takke for et glimerende forum! Har sittet litt på sidebenken og lest, og lært masse. Det jeg så lurer på, vet jeg ikke om passer her, men tar sats.

Kan noe fortelle meg forskjellen på US Navy og US Marines?

Hvilke tjenester har de to ulike grenene?

Vet at Navy har de berømt Navy SEALS, men hva ahr Marines? Kan de sammenlignes med hva vi kalles Kystartilleriet?

Takker for svar, og ha en forsatt fin helg.

</span>

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2004

RE: US Navy VS US Marine Corps

US Navy har en rolle som kan minne litt om den norske marinen, men med noen viktige ulikheter. Det norske sjøforsvaret er utrustet for å beskytte Norge først og fremst gjennom å ha kontroll på nærområdene, dvs relativt små fartøy (opp til fregatt), noen ubåter, noe mine greier, en liten oppklaringsenhet (KJK) og en liten spesialstyrke. Disse enhetene kan seffern brukes i begrenset omfang andre steder på kloden òg, men kun med støtte fra andre

US Navy er mye mer offensiv og kan nå mål overalt på kloden i løpet av kort tid, med mye større fartøy, sitt eget flyvåpen, strategiske ubåter, og en spesialstyrke på ca 2000 operative mann (spesialisert mot geografiske områder mht språk, klima, etc). Men de har ikke bakkestyrker utover det

US Marine Corps er omtrent det motsatte av det som tidligere het Kystartilleriet. Det er en komplet offensiv styrke (ca 200.000 alle mann alle) som kan settes inn over alt på kloden, med sin egen hær (infanteri, kavaleri, artilleri, etc), sitt eget flyvåpen, sin egen etterretning og en "spesialstyrke" kalt Force Recon. De er mye lettere oppsatt en US Army så de kan reagere mye raskere. De er komplette så de kan operere uten støtte. Men de kan ikke operere så lenge av gangen før de trenger påfyll eller avløsning. De har ikke noe særlig fartøy så de seiler med US Navy. De har en del andre oppgaver òg, feks bemanner de alle amerikanske ambassader, er infanteri på US Navy fartøyer, nærforsvar av basene til US Navy, etc

Historisk sett er USMC infanteriet til US Navy og forgjengeren til US Navy SEAL ble opprettet for å oppklare strendene før USMC skulle rykke inn. USN og USMC er også samlet i det samme departementet

NB! Jeg er ingen eskpert så det er sikkert feil og mangler her, men det stemmer sånn ca

</span>
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    25th Marine Expeditionary Unit Special Operations Capable er den avdelingen som betegnes som spesialstyrke i US Marines.

Force Recon er mer som en jeger avdeling, mange likheter med fallskjermjegerne våre. Force Recon sies å være blant de tøffeste i det amerikanske forsvaret.

Ble medlem
    2004
    Den paastanden tror jeg du maa dokumentere litt for det har jeg aldri hoert om

Saavidt meg bekjent er alle Marine Expeditionary Units (MEU) saakaldt special operations capable (SOC). Derfor er ogsaa forkortelsen MEU(SOC). Totalt finnes det 7 av disse avdelingene, de heter; 11th, 13th, 15th, 22nd, 24th, 26th og 31st MEU(SOC) og er fordelt rundt i verden slik at en MEU aldri er mer enn 6 timer unna enhver strandlinje i verden. 25th MEU(SOC) har jeg aldri hoert om....

En MEU(SOC) er paa ca 2500 mann og bestaar stort sett av infanteri. Hva er det saa som gjoer den special operations capable? Jo, som en integrert del av Command Element i en MEU(SOC) er det 2 eller flere tropper med Force Recon...

Force Recon er ikke en del av US SOCOM, men har blitt forsoekt integrert med US SOCOM over lengre tid bl.a. gjennom en ny avdeling kaldt Marine Corps Detachment 1 som opererer sammen med SEAL. Force Recon bruker bl.a. avanserte innsettingsteknikker som O2-dykking og HALO/HAHO hopping og de trener paa bording av skip og oljeplatformer i tillegg til SR og DA
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    fant en liten feil i innlegget mitt: Det var 24th MEU jeg mente

Jeg har aldri påstått at MEU har vært tilknyttet USSOCOM, oppgavene deres er forskjellig fra hva en spesialstyrke utfører, de fungerer mer som infanterijegere.
    Håper dette klarnet opp noen spørsmål der.

Ble medlem
    2004
    Vel, det oppklarer ingen av spoersmaalene mine...

Du paastaar at det ikke er Force Recon som aspirerer til SOF-status i USMC. Det er direkte feil. Det er KUN Force Recon som er paa det nivaaet i USMC. Det ENESTE som gjoer en MEU til en MEU(SOC) er elementet av Force Recon. Ikke noe annet...

Hvorfor trekker du frem 24th MEU(SOC)? Ikke noe noe spes med den saavidt jeg vet bortsett fra at den har vaert i Irak...

Sammenligningen mellom en MEU(SOC) og norske infanterijeger er i det hele tatt ganske latterlig. En MEU(SOC) er normalt bygd opp rundt en mekanisert infanteri bataljon. 24th MEU(SOC) er blandt annet utrustet med Harrier fly, Cobra angrepshelikoptere og Abrams stridsvogner
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    OK OK! Dette kom litt galt ut... Det er ikke noe spes med 24th MEU. Jeg mente heller ikke bare den, jeg mente samtlige Marine Expeditionary Units.

Det som kanskje heller var saken, var at MEU ikke fremstår på samme måte som SAS, Delta Force, Green Berets etc. MEU fremstår mer som infanterijegere enn de som beskrevet ovenfor. Muligens på samme måte som 016 eller oppklaringsgrupper...

Æsj, samme F... Vet ikke så mye om US Marines uanset, vet bare at de fremstår som en gjeng pyser i forhold til vår egen spesialstyrke!"

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2005
    Tror (vet) at king er på rett spor her hva gjelder MEU'er osv...
    Merknad til dette SOC (Special Operations Capable) greiene er at dette er beskrivelsen av at enheten har avdelinger innen egne rekker som kan løse enkelte oppdrag som til vanlig er SOF territorie.
    Det er bl.a. her Marines Reckon kommer inn. De løser ikke hele SOF-skalaen, men elementer av den, derav betegnelsen Capable.
    Sammenlikningen med rekognoseringsenheter, 016 avdelinger, infanterijegere osv er forøvrig ikke så halvgæren.
    Maritime SOF i USA er og blir Navy SEALs, på lik linje med f.eks. SBS i UK og MJK i Norge.

Ellers så holder king's forklaringer såpass mye vann som det dette foraet behøver av detaljgrad.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Seal vs. marines

Us Navy Seals= Marinejeger - Us Marine Corps= Kystjeger.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Re: Seal vs. marines

Sitat Opprinnelig skrevet av BlackBerret
    Us Navy Seals= Marinejeger - Us Marine Corps= Kystjeger.
    Det er en feil sammenligning, se over. King har rett. US Marines er brede og kan lett stille regimentstørrelser (komplette kampenheter med det som trengs av kapabilitet for landkrig inkl floppetiflopper.) Men de har dårlig dybde, så å stå lenge er US Army sin jobb. Men dybde gir treghet, så Army er ikke fullt så gloriøst ...

US Navy har offensive marinekapabilitet inkludert flyvåpen, feks jagere/recon/overvåkning fra hangarskip. En vanlig leveranse fra US Navy er en hangarskipsgruppe, dvs ett hangarskip med tilhørende herligheter. Tilknyttet og beskyttet av US Navy seiler transportskip (ro-ro) med utstyr for Army og Marines (Expeditionary Forces). Disse har faktisk sivilt crew.

Forøvrig har ett vanlig hangarskip plass til feks hele vårt flyvåpen i et hjørne på tredje dekk ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2004
    Q. "Why does the Navy put Marines on board ships?"
    A. "Because sheep would be too obvious"
    ~Thomas Paine

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Q. "Why does the Navy put Marines on board ships?"
    A. "Because sheep would be too obvious"
    Vet ikke om du har fått med deg den sauetransporten som går i rute mellom Australia og Kuwait (av og til naboer av Kuwait) . 15000 levende sauer på en dyretransport, det lukter verre enn Marines.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2004
    Hmmm... nå var dette en seksuelt ladet hær-vits om enkle seilere og havets ensomhet. Slikt sett er jo 15000 et bra utvalg....
    ~Thomas Paine

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    USMC operer på direkte ordre fra Commander in Chief (Bushy boy).
    USN må igjennom Senate før de kan omdirigeres.

-USMC er US Army ganger 2 i tøffhet, men halvparten i staying power (husker ikke det norske frasen for dette.) Marines blir også kalt for "Army just talking Navy lingo".
    -USN er som KNM, seiler sin egen sjø med kraftige skip. De er nøyaktig det motsatte av US Army, USN har eget flyvåpen, båter (Army har også det, men i mindre antall). Pluss alt annet du forventer å finne i en marine som ikke hæren har ;-)

Ble litt kludrete

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2005
    Hva jeg vet og ikke vet.

Jeg vet at USMC er en under avdeling (Hvis man kan si det slik) av USN. En norsk formulering ville kanskje blitt slik. Hvordan ville sjøforsvaret gjort det mot kysteskadren... Svaret blir da, vanskelig å si da de er samme forsvarsgren. Samtidig skal de sies at De fleste Marines (Veldig uspesefikt da dette kun gjelder de jeg har snakket med) har et ønske om å være en egen våpen gren. DE blir ofte omtalt som en fjerde våpen gren og ønsker det slik jag har forstått, også å være det, men slik er det endog ikke blitt ennå. Offisielt that is.

Ting jeg tror. Man kan si at USMC er en liten mini hær. Det stemmer dermed som Swoff sier at USMC kan gå på direkte ordre fra Bush. Før de amrikanske forsvar/land offiselt går til krig må det gjenom senatet. Det må ikke USMC. Vet ikke om dette blir riktig men man kan kanksje si det slik, vis man vet at her blir det krig så setter man in USMC så venter man til pappirmølla går sin gang så kommer resten etter. Bush har myndighet til å gå rundt senatet, når det gjelder USMC, men jeg håper og tror at han ikke sender de til krig her og der på måfå.

Når det kommer til at USMC ikke har staying power så må jeg personlig si meg litt uenig. Det er vell ikke uten grunn at USMC fortsatt er i Iraq. At de ikke skal brukes slik kan muligens stemme, men at de brukes er uten tvil. DE er tøffere en hæren, kanskje ikke like bra utstyrt. men mye høyere moral og aggresivitet. Sier de selv da - kremt -

Ting jeg er usikker på. Tror Marines var noe som kom fra england. Den engelske marinen (navy) trengte profesjonelle soldater på 17 - 1800 tallet, da engelske skip var mye utsatt pirater og sjøslag av ymse karakter. Istedenfor og få folk fra hæren. (noe jeg tror de gjorde i begynnelsen) Valgte "Navyen" å trene egne soldater som man kalte marines, som var vant til livet på og i sjøen. Dette konseptet har videreutviklet seg og man har endt opp med "Marines" I forskjellige land.

Håper jeg bidro litt her, selv om noe av det ikke akkurat var direkte svar på spørsmål, men generell synsing.

En liten digresjon. Har sett at i enkelte norkse medier oversettes marines med marinejeger og der må jeg vell kunne si at dette ikke medfører riktighet.
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Du har helt riktig i det Staybehind. Bra sagt også.... USMC ble laget for å borde RN under revolusjonskrigen i 1776. Ble også brukt som en assault force til å storme forskjellige kyst nære stillinger.

Skal se når jeg får slått opp i mine store bok om USMC :P

Lignende tråder

1. Svar: 11
    Nyeste innlegg: DTG 152032A Aug 18, Wednesday
  2. US Marine Corps forbyr Twitter, Facebook etc
    By Sofakriger in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 050857A Aug 09, Wednesday
  3. the navy/the marine(s)
    By nano88 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 201352A Aug 06, Sunday
  4. Royal Marine
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Nyeste innlegg: DTG 022157A Dec 05, Friday
  5. Royal Marine
    By Kriger in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Nyeste innlegg: DTG 022157A Dec 05, Friday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •