milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Oppdatering fra Jegerbataljonen

Mrvik
    Gjest

Oppdatering fra Jegerbataljonen

Heisann!</P>

Lovte admin at jeg skulle gi en liten oppdatering om hvordan Jegerbataljonen er. For de som ikke vet, så er Jegerbataljonen oppi Nord (nærmere bestemt Porsangermoen, like utenfor Lakselv). Jegerbataljonen er en _meget_ spennende og hard førstegangstjeneste noen få får utføre/oppleve. De tok inn 112 folk i år, derav 7 er allerede reist hjem. De har som mål å utdanne 50 jegere (det vil si at rundt 50 til skal bort!). Da vil de 50 bli delt inn i 4 tropper. Alle har som mål å holde seg bak fiendens linjer. Lite mat, ekstremt*vær og meget fysisk tungt er noen av stikkordene.</P>

Uansett, har det litt travelt, så jeg spyr ut så mye info jeg kan. Beklager om det blir litt rotete.</P>

Jeg kom hit på Torsdag sist uke og har allerede gått gjennom en del. Alt av fysiske prøver er tatt,*skyteøvelse er også tatt.</P>

Vi bor 4 mann på hvert rom. Det er opp hver morgenen klokken 05:30 og holder på til rundt 20:00 om kvelden (av og til seinere/tidligere), så når du er i seng rundt 23:00 er du trøtt! </P>

De neste dagene vil spinne rundt skyting og våpen behandling. Jegerne sammen med resten av forsvaret (utenom KJK og noen andre) bruker AG-3. Knall våpen! Bra rekyl så du føler virkelig at du er med. For meg som ikke har skutt før så var det en utrolig digg følelse. Hadde 9,9,9,8 på en samlet skyting. Er hypp på å bli snik-skyter i troppen min.</P>

Neste uke drar vi ut på øvelse. Blir ute i ca.3 døgn. Er ikke sikker på hva vi skal gjøre, men den infoen kommer vel når befalet føler for det. Har på følelsen befalet/styret holder litt små detaljer for seg selv...selve jeger opptaket har vi ikke fått noe info om. (Vet at det er noe som: 5Km med full opp pakning og AG-3 på under 30 minutter).</P>

Er verdt og nevne at MJK var her oppe på trening/kurs de første dagene jeg var her. Kunne ikke gjøre*annet enn å bøye meg i støvet...de gutta der har min fulle respekt! Pratet så smått med en på trenings-rommet. De skal lære å kjøre 6-hjuling og noe annet som jeg ikke fikk vite.</P>

Sorry, men nå må jeg stikke! Skal springe 3km løypa med noen andre før jeg tar kvelden. Skal se om jeg får tid til å stikke innom seinere og oppdatere mer! </P>

*</P>

</span>

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

RE: Oppdatering fra Jegerbataljonen

Takk for oppdatering, Mrvik! Meget bra. Stå på og ser frem til videre updates! Vår mann i høye nord! Du opplever nå the time of your life - enjoy it!

</span>__________________
    <span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

Vakuum
    Gjest

Liten oppdatering fra meg :)
    Btw; hvilken tropp er du i mrvik?</P>

Møtte noen fsk soldater idag når vi var ute på en liten marsj fordi vi hadde blitt tidlig ferdig på skytebanen, syke karer de spesiallsoldatene..</P>

Skøyt ganske dårlig idag, men har valgt å legge mest skyld på at jeg har forliten kolbe.. (vi får se når jeg får en litt lengre en :)

Ellers hadde vi våpenpuss ute idag og jeg ble nr 5 av 107 som ble ferdig.. var vel ferdig 8 tiden og vi begynte ca kl 3.. en good del som fortsatt sitter og pusser nå.. :p</P>

Og ja, jegerbataljonen virker drittkult så langt :) men man må ha viljen ja ;)</P>

</span>

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Nei, nei, NEI! Det heter IKKE snikskytter! Jeg blir DÅRLIG!

</span>
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hvordan går det mrvik?</P>

er du kasta ut??</P>

Ble du skarpskytter?</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    ja, hvordan går det med mrvik og vakuum? noen som vet?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg hører fra vakuum med jevne mellomrom, virker som om det går greit med han der oppe. Sist jeg snakket med han var han på tur med MB fra GP til trøndelag for å være med på vinterøvelsen. Han virket noe frustrert etter å ha sittet bak i MBen i 3 døgn.. :D
    "If you ain't Cav, you ain't!"

Lignende tråder

1. Oppdatering av kart, Pioneer Avic-S1
    By ghj in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 041837A Apr 09,
  2. Oppdatering av forumet
    By Andeh in forum Kunngjøringer fra ledelsen
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 122323A Apr 07,
  3. Jegerbataljonen 07/08
    By nirentso in forum Førstegangstjeneste og verneplikt