Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 46

Tråd: HV-ungdom

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

HV-ungdom

Heisann!

Jeg har lest litt om HV-ungdom og kunne kanskje tenke meg å melge med inn.

Det høres artig og interessant ut, og kan være en god forbereding til opptak senere.

Noen som har erfaringer eller noe å si om HV-ungdom?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: HV-ungdom

Skulle akkurat til å lage en post om dette selv, men du kom meg i forkjøpet Mattis:)

Det ser jo veldig tøft ut, mye friluftsliv, idrett, førstehjelp og opplæring i skyting.

Det er jo alle gode egenskaper å ta meg seg i livet.

Men så ble jeg gjort oppmerksom på at for noen år siden hadde det vært en stor sak med nynazister som meldte seg inn i HVU og fikk tilgang til våpen, osv. Lurer på om noen sitter inne med info om dette? Tror ikke at det er slik i dag da, men jeg vil fortsatt vite litt mer om saken.

Har en onkel som er befal i HV, skal prøve å få tak i han og høre om han har noe info om den nevnte saken og om HVU generelt..

Tror uansett at jeg kommer til å melde meg inn;)

Og Mattis, hvilket HV-distrikt vil du melde deg inn i hvis du gjør det? (Altså, hvilket fylke bor du i? Troms her.)

-- Edited by Crazy_K at 19:59, 2004-09-05

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Jeg fikk mye ut av min tid i HVU,

det kan variere veldig fra gruppe til gruppe på hvilke aktiviterter som utføres.* Det har veldig mye med ungdomslederen.* Men i det hele er det en bra start på en mil kariere.*

Og seff er det gull å få med seg stor premien......Tur til USA!!! det var fett!

*

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

jeg har tenkt og melde meg inn. må bar bli gammel nok.

hv-ungdommen driver aktivitet av sportselig og friluftsmessig art. aktiviteter som blir vektlagt er bl.a. kart og kompass, sanitet, samband, etablering av forskjellige type leirer/baser, overleve på og i naturen, og personlig mestring og ikke minst kameratskap. hv-ungdommen blir ikke trent for strid og er ikke en del av mobiliseringsforsvaret.

hv-ungdommen deltar på smlinger, konkurranser og forskjellige øvelser. det gjeveste tilbudet er nok den årlige usa turen.hv ungdommens landskonkurranse (hvulk) arrengeres hvert år på heimevernets utdanningssenter værnes.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Det enkleste for deg som har sp.mål rundt hv-u er å kontakte ditt lokale hv-distrikt. Tlf.nr finnes på Mil.no og gå til HV. Der er det en HV-u kontakt som kan sette deg i kontakt med en lokal HV-u avd. Du kan også lese her:

http://www.mil.no/hv/start/avdelinger/hv_u/

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Er selv HVU og det er det jeg ser frem til i uka vis du kjønner hva jeg mener.

Det er veldig greit fordi du for en introduksjon i å bli Soldat. Og man drar på Øvelser som innebærer patrulje og skytebane tjeneste. var på en øvelse nå helgen og har det aldri hat det så bra. og man kan ta ferdighets merker som skarpskytter merke og marsj merke når man er der så jeg tar marsj merke i sølv under førstegangs tjenesten hehe. For mer info www.hvungdom.net/ . ingen offensiv trenning grunnet et NATO vedtak imot barnesoldater men oppklaring er det MYE av.

så dårlig i norsk trodde jeg ikke var men (**** happens)

-- Edited by Andersen at 19:21, 2004-09-06

-- Edited by Andersen at 19:22, 2004-09-06

-- Edited by Andersen at 19:24, 2004-09-06

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Hehe, Crazy K, kanskje du kommer meg i forkjøpet neste gang da? ;)

Jeg bor i Oslo, så det blir vel HVU i Østmarka i Oslo som blir aktuelt eventuelt.

Det er vel kanskje noen gærninger som melder seg inn i HVU, men sånn er det vel over alt.

Men de blir vel kanskje kastet ut hvis de ikke oppfører seg. ;)

Hva er dine planer da Crazy K, har du noen opptak på agendaen i årene fremover?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Nei, agenda og agenda...

Skal inn om et par år, så jeg satser på Fallskjermjeger, men det er ikke bestemt. Kan godt bli Marine, Kyst eller grensejeger også...Det får jeg se på etterhvert.

Steg 1 er iallefall og melde meg inn i HVU:)

Du da Mattis? Noe spesielt du trener for?

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Start med HVU om du er i den aldersgruppen. Og ikke la rykter og mediaoppslag om ny-nazister forhindre deg i å søke. Det vil ALLTID være noen som ikke burde vært der - det gjelder selv ved HJK, MJK og KJK... Men å la de dufusene "vinne" ved at du selv ikke søker blir for dumt. Join og trekk til deg erfaring - opptre profesjonelt og du vil få venner for livet samt øke nivået på avdelingen du havner i. Bruk alt til din fordel for den kunnskapen HVU gir deg vil gjøre deg svært godt rustet for fremtiden.

Trust me!

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: HV-ungdom

Start med HVU om du er i den aldersgruppen. Og ikke la rykter og mediaoppslag om ny-nazister forhindre deg i å søke. Det vil ALLTID være noen som ikke burde vært der - det gjelder selv ved HJK, MJK og KJK... Men å la de dufusene "vinne" ved at du selv ikke søker blir for dumt. Join og trekk til deg erfaring - opptre profesjonelt og du vil få venner for livet samt øke nivået på avdelingen du havner i. Bruk alt til din fordel for den kunnskapen HVU gir deg vil gjøre deg svært godt rustet for fremtiden.

Trust me!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Når jeg meldte meg in fikk jeg streng besked at nynazister var uønsket og at man ikke kom in vis man var det. som dere sikkert forstår er de veldig strenge på det

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Ja, jeg tror ikke at HVU er noen nazi-møteplass heller:)

Vet som sagt ikke så mye om det med nynazister og HVU, har bare hørt at det var noen greier for noen år siden.

Har tatt kontakt med HVU der jeg bor, og regner med å komme igang ASAP!!

Gjest

Kjør på gutta - om det finnes et og annet "hue" der så får dere fryse dem ut.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

hei crazy k jeg holder til i grorudalen HVU 02 201 så vis du skal in i østmarka vil vi krysse veier en del ganger så det er bare og lete etter Andersen som er fra grorud så møter du en likesinned.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hei Andersen! Jeg holder til i Tromsø, så jeg regner med at aktiviteten foregår for det meste i Troms.. Men hvis jeg skal nedover på tur eller noe, så skal jeg si ifra!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Står veldig lite på Forsvaret sine sider, men jeg klarte å finne en artikkel der følgende krav ble nevn for tjeneste i HVU:

1. Man må ha fylt 16 år for å kunne bli med. (Kan søke fra 15 1/2 år)

2. Man må ha prettfri vandel. Alle søknader må godkjennes av politiet som sjekker den delen.

3. Hvis du er gammel nok og søknaden godkjennes, blir du kalt inn til et intervju.

men det står også at intervjuet har veldig lite å si, bare du er positivt innstilt, osv. Så plettfri vandel og alder er de eneste virkelige kravene:)

Enda ikke fått svar fra den lokale lederen i HVU, men venter i spenning;) Har sinnsykt lyst til å komme i gang!

*

Og et spørsmål til Andersen: Jeg var inne på den siden du posta link til, den er kjempebra med masse fete bilder, osv. Anbefales. Jeg kikket på aktivitetsplanen deres, og der var det samling, hinderbane, osv på enkelte dager. Men så er det møte en gang i uka...hva er det som foregår på disse møtene? Bare litt nyskjerrig:)

-- Edited by Crazy_K at 14:23, 2004-09-07

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

det er der vi lærer de prakiske tingene som vi skal bruke under øvelsene som kart og kompass, våpentjeneste, samband og sanitet osv så litt skriving må man regne med. Nå til tirsdagen skal vi pusse ag3`ene som vi brukte under øvelse høst som et eksempel på hva vi driver med på tirsdager.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Har meldt meg inn i HVU i HV-distrikt 17, måtte ikke på noe intervju. O_o

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

javeljaveljaveljavel

Har selv vært i HVU. Fire fine år. Møte 4timer i uka. Skyting/øvelse 1 gang i måneden. Vinterøvelse hvert år. Distriktsamlinger hvert år. Landskonkurranse og seff USA tur. Kommet nytt aktivitetsprogram de siste årene som sier litt om hva vi har lov og gjøre og ikke. Og jeg må si at på slutten minnet det ganske mye*om en avansert form for speider, der vi kunne bruke våpnene på skytebanen. Ikke noe eldorado for nazzer eller annet pakk. Sunn aktivitet for friluftsinteresserte som kanskje vil videre i militæret. Bare ikke gå i den fella som 90%av alle eksHVUer går i når de møter i rekrutten. Du vet ikke alt og du er ikke verdensmester. Ihvertfall ikke enda hehehehe

Gjest

quote:

Originally posted by: Kjetil

"Du vet ikke alt og du er ikke verdensmester. Ihvertfall ikke enda hehehehe"

He he bra sagt!!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Hehe, bra sagt ja! Har møtt en sånn en og han var skikkelig ræ*a! Kommer til å prege mitt syn på hvu i lang tid fremover.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Når det er sagt så er det mange flinke hvuer, det som ofte er problemet er at folk er med på noen møter og får litt innføring i det meste. Plutselig kan en "alt". Er du derimot engasjert, interresert og litt oppegående så er det enormt mye og lære. Mange av befala er tidligere befal fra hæren etc som har peiling. Så spider, jeg tror du var litt uheldig med den hvuen du møtte. Det må vel være noen som har møtt hvuer med litt peiling?

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Så dere måtte pusse Ag'ene dere!! Du er med i feil avdeling. Ag'ene til*de andre ble bare læevert inn på Lutvann, uten vidre puss.

I tilegg lærer*de fremrykking, ulike oppklaringspatruljer

Edit: De nye reglende ødelegger morroa, men det finnes alltid unntak.

PS. Jeg vet ikke om noen nazi folk i hvu

Originally posted by: Andersen

"Er selv HVU og det er det jeg ser frem til i uka vis du kjønner hva jeg mener. Det er veldig greit fordi du for en introduksjon i å bli Soldat. Og man drar på Øvelser som innebærer patrulje og skytebane tjeneste. var på en øvelse nå helgen og har det aldri hat det så bra. og man kan ta ferdighets merker som skarpskytter merke og marsj merke når man er der så jeg tar marsj merke i sølv under førstegangs tjenesten hehe. For mer info www.hvungdom.net/. ingen offensiv trenning grunnet et NATO vedtak imot barnesoldater men oppklaring er det MYE av.så dårlig i norsk trodde jeg ikke var men (**** happens)-- Edited by Andersen at 19:21, 2004-09-06 -- Edited by Andersen at 19:22, 2004-09-06 -- Edited by Andersen at 19:24, 2004-09-06"

-- Edited by wickwire2000 at 23:03, 2004-09-30

-- Edited by wickwire2000 at 17:15, 2004-10-02

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Heisann folkens. Hvis det er noe dere lurer på innen hvungdom, ta å send en mail til hvungdom@hotmail.com

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

wickwire2000, tror du ikke at jeg har hørt om de (gode gamle tider) men siden en person som er oppe i rangstigen(tydelig vis at HAN ikke skulle ha vært der) og så på nyhetene en lørdagsmorgen og så at man stikker heroin sprøyter i tiningen på 13 åringer så tenkte han "aaah vi må bli et godt eksempel og bli kvitt(barnesoldatene i Norge) HV-ungdomen for og bli et forbilde for verdenssamfune og fra den dagen av så ble HV-ungdomen vesentlig kjipere.

Gjest

Det mest fornuftige som står er skrevet her er at man ikke vet alt, og er absolutt ikke verdensmester.

Man vet stort sett veldig lite om mye, og blir sett på som en dust og idiot/bedreviter hvis man er cocky og blærete, så glem det at man er bedre i alt. Noen (les:mange) har en tendens til å tro dette.

Etter en rekruttperiode vil alle rundt deg ha de samme erfaringene. Ferdig. HVU er avansert form for speider, og skal IKKE ha noe som helst med stridsmessige temaer å gjøre, kun orientering, skyting, sanitet, sluttet orden og slikt. Man har i teorien ikke lov til å ta i rødplast som hvu.

Det verste er folk som kommer til en rekruttskole og tror de er verdensmestere.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Nå*er jo jeg som sagt for gammel til HVU, men eneklete grupper har det maks kjiipt uansett regler. Men med to stjerner på klaffen kan jeg bare si at m,ange HVU grupper bare kan gå å ta seg en bolle

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

ALDRI døm en person på åssen man er på nette, det kan bli en huskeregel. detta med at vi ikke for lov til og drive offensiv trening er grunnet at NATO`s vedtakk mot barnesoldater har jeg hørt.

Gjest

Grunnen til at heimevernsungdommen ikke skal drive med stridsrelaterte temaer, er helt enkel:

Ingen med en en så mangelfull kompetanse har den nødvendige vurderingsevne til å kunne holde på med slikt innenfor sikkerhetens rammer.

Hvu er et meget bra tilbud for ungdom som ikke har vært inne til førstegangstjeneste, og kan være en smakebit av forsvaret for de som er interesserte.

Folk som vil leke krig får gjøre noe helt annet, sånn er det bare. Spill dataspill eller ett eller annet...

Som avslutning mener jeg det passer å si at denne diskusjonen summerer mye av dette nettstedet:

Folk som gjerne vil, men ikke får til.

Hvor ufattelig meningsløst er det ikke å diskutere når MJK-gutta løper forbi huset til en eller annen fyr som kjenner en eller annen fyr?

Få dere en hobby, dette er usunt.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: operativ

"Grunnen til at heimevernsungdommen ikke skal drive med stridsrelaterte temaer, er helt enkel: Ingen med en en så mangelfull kompetanse har den nødvendige vurderingsevne til å kunne holde på med slikt innenfor sikkerhetens rammer. Hvu er et meget bra tilbud for ungdom som ikke har vært inne til førstegangstjeneste, og kan være en smakebit av forsvaret for de som er interesserte. Folk som vil leke krig får gjøre noe helt annet, sånn er det bare. Spill dataspill eller ett eller annet... Som avslutning mener jeg det passer å si at denne diskusjonen summerer mye av dette nettstedet: Folk som gjerne vil, men ikke får til. Hvor ufattelig meningsløst er det ikke å diskutere når MJK-gutta løper forbi huset til en eller annen fyr som kjenner en eller annen fyr? Få dere en hobby, dette er usunt."

Tror jeg må ta til ordet og si deg i mot der operativ. Det inntrykket jeg har fått av dette forumet siden jeg oppdaget det i sommer, er at det er mange folk her som trener seriøst for å oppfylle drømmen om å bli med i*Marinejegerne/Fallskjermjegerne/eller en annen avdeling i Forsvaret.

Det er bare å se på opprop FJ 2004 posten for eksempel. Det er også mange her som intereserer seg for Forsvaret generelt, eller bare er turmennesker som ønsker å dele erfaringer og kanskje dra på turer med likesinnede de treffer på forumet.

En grunn til at det blir slik at MJK-gutta som jogger forbi huset til en kompis av en kjenning, er jo ganske enkelt at mye av informasjonen om HJK/MJK er hemmelig. Dermed må vi prate om det lille vi har mulighet til å si/få tak i.

Når det gjelder at 16-17 åringer ikke har kompetanse eller vurderingsevne til å drive krig, så må jeg si meg enig. Men det ser ikke ut til å stoppe for eksempel USA og England som utdanner stridene i en alder av 16 år og oppover. (Ref post om Thomas som er Fallskjermjeger for britene og kriger i Irak, 17 år gammel.)

"Få dere en hobby, dette er usunt" Tror egentlig ikke det. Jeg trener nå og holder meg sunn og frisk, samt at jeg er mye mer keen på å stikke ut i skauen en tur om sjansen byr seg enn før. Og min drøm om å bli Fallskjermjeger er en motivasjon for meg hele tiden. "Hvordan skal jeg klare å motivere meg til å gå langt med tung sekk uten mat og søvn flere dager i strekk, hvis jeg ikke klarer å motivere meg til å dra på skolen 5 dager i uka?"

Den tanken slo meg ganske hardt. Dermed skjerpet jeg meg noe enormt, og hver gang jeg nå møter motgang i livet, takler jeg det mye bedre enn før. Faktisk, så ser på det som trening; en utfordring som vil gjøre meg bedre rustet til å møte et eventuelt opptak.

Det er nå sånn jeg ser det.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Må si at du virkelig bør sjekke ut hva som egentlig er diskutert på dette forumet før du sier noe mer operativ.

Mvh Benky

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Er det noen HVU her, fra Stavanger eller Rogaland?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hvor lang tid tar det egentlig før man blir godkjent av HV-nemda??

Er nå 9 uker (ihvertfall) siden jeg sendte søknaden min...

Var på et rekrutteringsmøte noen uker etter at jeg hadde sendt den inn og ba HVU-lederen om å sjekke status. Han ga meg beskjed om at søknaden var kommet trygt fram til Setermoen og var under behandling...Men seriøst, hvor lang tid tar det å sjekke vandelen min (som er uten en eneste kaffeflekk engang) og vurdere om jeg får være med å leke eller ikke? Er jo ikke HJK det er snakk om heller.

Målsetningen til HVU er forøvrig å gi et alternativt fritidstilbud gjennom HV, og lære opp ungdom i militære disipliner, samt motivere dem for videre tjeneste innen HV eller et annet sted i Forsvaret.

Er ikke så veldig motiverende å måtte vente og vente uten å høre noenting. Ikke at jeg har tenkt å droppe det, er vel heller det at jeg vil komme igang så fort som mulig.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2004

Har vært HV-U Instruktør i HV-11.. Så har litt erfaring med det...

HV-U er for ungdom med interesse for litt bevegelse i skog og mark og hvordan man skal klare seg der hvis ting skjer (evnt. SHV-U som lærer mye om blå tjeneste som jeg ganske enkelt ikke har peiling på )

Det man lærer ved HV-U kan vær gull verdt for de som ønsker noe videre i forsvaret, for man kan basicen på samband, AG3, militær oppførsel, sanitet og hvordan få det rimelig komfortabelt i en 7-duker. Den kunnskapen der gjør at du kan fokusere energien din på litt viktigere ting under opptak :D (og for de som frykter opptaksøvelser og mestringsøvelser... Det er sinnsykt gøy etterpå!! Hold humøret og du er halveis der!)

Og vedrørende de med tilknytning til litt belastede miljø så man man gjennom ei HV-nemd (består av politi og politikere) der de fleste med tilknytning til slike miljø blir luket ut. så Nazister og aktive vigrid medlemmer vil nok slite med å bli med i HV-U.

Desverre kan HV-U godkjenning ta litt tid, de møtes ikke akkurat hver dag desverre..

-Ilden er alt, resten er intet-

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Hvu er et kjempetilbud for de som vil skaffe seg litt erfaring før videre tjeneste! men hvis man ikke har tålmodighet til å vente på å bli godkjent å få utdelt utstyr har man liten fremtid i forsvaret. vær tålmodig, og grip sjansen når du har den!

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Ikke misforstå, jeg er ikke utålmodig etter å få klå på en AG. Jeg er utålmodig etter å få begynne, lære, dra på turer, osv.

Passerer 10 uker nå. Håper å få komme med før/rundt årskifte slik at jeg kan få med meg alle samlingene i 2005.

Gjest

En kan vel være sivil-HVUer en tid? Riktignok uten at man får være med på øvelser eller skyting, men man får i det minste med seg det som blir gitt av utdanning.

Forøvrig er jeg en av de som gikk i fella og var verdensmester, men det tar ikke så mange dager i en hard aspirant før man blir jekka ned. Den viktigste kunnskapen jeg hadde med fra HVU var hurtigpuss av AG. Det ga meg noen timer ekstra søvn i starten =D

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Sendte mail til han lokale lederen.

Fikk beskjed om at de ikke kunne ha sivile HVUere, samtidig som han informerte meg om at jeg var godkjent av HV-nemda!:)

For å så ta meg ned på jorda igjen ved å fortelle at jeg fortsatt ikke kan begynne før i februar neste år...

Men men, et steg nærmere iallefall.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Du kan jo være med på møter/patruljer etc. uten uniform. Men du får ikke lov å skyte/bære AG3, eller delta på øvelser.

*

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Godt mulig at en slik ordning har eksistert/eksisterer i enkelte disktriker...

"Vi kan ikke ha med "sivile" HVU'ere."

Var det som sto i mailen jeg fikk fra lederen i mitt område.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •