milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 33 av 33

Tråd: Politiet vil ha nye kuler

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Politiet vil ha nye kuler

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/13/417490.html

Politidirektoratet foreslår å ta i bruk ny, ekspanderende amminusjon. Disse gjør mye større skade på den som blir truffet, men har mindre risiko for å gå rett igjennom og treffe uskyldige forbipasserende.

Bra? Ikke bra? Noen politifolk som har noen synspunkter på dette?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

RE: Politiet vil ha nye kuler

Dette har de da ventet på lenge?

Jeg hørte om dette for..., 4-5 år siden. Vet ikke hvor lenge før det at de testet ut ulike typer ammunisjon.

Spesielt i gisselsituasjoner har jo Delta ønsket å få slik ammunisjon.

Det må jo være på sin rett for politiet å ta i bruk slik ammunisjon, og ikke vanlig helmantlet som de normalt må benytte...

9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Dette kan jo virke ganske lurt i enkelte situasjoner, men jeg tror det vil være smartere å få la politiet selv velge ammunisjon utifra oppgaven..

Hullspiss eller ekspanderende kuler vil være ideelt når det er sjangser for at de kan gå igjennom personer og treffe gisler eller sivile, men igjen når vi ser på hvordan de kriminelle miljøene forandrer seg så vil nok ikke disse kule strekke til i situasjoner som NOKAS ranet. Disse personene bruker skuddsikre vester og ekspanderende kuler trenger ikke gjennom disse og da er politiet i en heller uheldig situasjon :(

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Snodig dette her. En av grunnene til at politi over store deler av den vestlige verden i sin tid valgte cal. 38 S&W var for å unngå gjennomskyting. Nå er vel de fleste over på mer "moderne" kalibere, med høyere hastighet, og mer anslagsenergi. Resultatet blir jo i mange tilfeller gjennomskyting.*Vet at 9mm para. ikke er moderne, den kom så vidt jeg vet i 1902, men med relativt lav kulevekt og høy hastighet, har den en moderne karakteristikk.

Ekspanderende ammo er jo som kjent forbudt av div. konvensjoner i krig. Synes det er et paradoks at politiet her hjemme på fredelige bjerget går ut med dette. Har såvidt meg bekjent ikke skjedd at uskyldige har blitt skadet/drept ved gjennomskyting enda.

Det er ikke mulig å kombinere evne til å penetrere ballistisk materiale, og unngå gjennomskyting. Nå går jo ikke politiets håndvåpen gjennom ballistisk materiale i dag heller, så det er vel ikke en issue.

Personlig mener jeg det er uakseptabelt å bruke ekspanderende ammo på folk, men har et godt alternativ:

Ta*gode gamle 45ACP tilbake! større kaliber, relativt saktegående prosjektiler som avsetter all energien i kroppen uten de ekstreme vevs-skadene fra ekspanderende ammo.

Nå hører det med til historien at jeg ikke er helt subjektiv, har altid likt 45. Den er sub-sonisk i tillegg, så den lyddempes meeeget effektivt

MP5 i 45? JATAKK! Synspunkter?

-- Edited by Blue at 10:27, 2004-12-14

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Litt kommentar til Blue...:

Jeg vet det er testet mye på dette med gjennomskyting. Og det er en reell fare for gjennomskyting med den 9mm som politiet i dag må bruke.

Jeg må si at jeg holder med at politiet får mulighet til å bruke ekspanderende ammunisjon eller typer av short-stop ammunisjon.

Da er det som sagt mindre sjans for at prosjektilet går igjennom, og samtidig er det større sjans for at et treff er nok til å stoppe den kriminelle. Når det gjelder det med at de kriminelle bruker kroppspansring, så stopper jo denne uansett politiets ammunisjon i dag også.

Ja, sant at ekspanderende ammunisjon er forbudt i krig, men dette er fordi slik ammunisjon skaper unødvendig mye vevsskade på den som blir truffet.*Der er det ikke tatt noe hensyn til uskyldige som kan bli truffet ved gjennomskyting.

Det har jo vært tilfeller i USA hvor politiet nærmest har tømt et magasin med helmantlet ammunisjon i kroppen på angripende kriminelle i f.eks narkorus. Og de har fortsatt å angripe. Hadde man gjort det med ekspanderende ammunisjon, ville personen gått i bakken (for sjansen til å ødelegge vitale organer er da mye større og den kinetiske energien frigitt i kroppen ville i seg selv kunne noe slått personen overende).

Jeg har snakket med en politimann som en gang opplevde en gisselsituasjon. Han hadde rykket ut med tjenestevåpen, og så gisseltakeren med kniv på strupen til gisselet, på åpen gate i Oslo. Han visste han kunne skyte og drepe gisseltakeren, men skjøt ikke fordi han var redd for at prosjektilet kunne reflektere i beinstruktur og så*treffe gisselet eller gå gjennom*og treffe andre uskyldige.

Gå over til .45... det har jeg ingen erfaring med.... Men jeg vil anta at det måtte koste noe vanvittig mye å bytte ut alle tjenestevåpen?

Hvordan er det med treffsikkerhet og vekt?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

når politiet alikevell skal skifte ut våpene sine så er det kostnads messig sett ikke noen særlig forskjell på de fornuftige kalibre, jeg personlig liker veldig godt 40 s&w kraftige saker*men fin rekyl, problemet er at skjeftet på pistolen ofte blir for godt voksne gutter og dårlig likt av kvinnlige betjenter

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

40 er uten tvil et bra cal. dog med samme problem som 9mm vedr gjennomskyting.

Når det gjelder 45 så er presisjonen god. Vekt er vel ikke en issue fordi politiet ikke skal ha med seg masse ammo, som må bæres langt. Fordi patronene er større, får man noe redusert mag. kapasitet.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Skal politiet skifte ut våpnene sine?

Trodde det her "bare" i utgangspunktet var snakk om å bytte fra helmantlet til ekspanderende ammunisjon?

-- Edited by Ugle at 18:54, 2004-12-14

Rockie
    Gjest

quote:

Originally posted by: Ugle

"Dette har de da ventet på lenge? Jeg hørte om dette for..., 4-5 år siden. Vet ikke hvor lenge før det at de testet ut ulike typer ammunisjon. Spesielt i gisselsituasjoner har jo Delta ønsket å få slik ammunisjon. Det må jo være på sin rett for politiet å ta i bruk slik ammunisjon, og ikke vanlig helmantlet som de normalt må benytte... "

*Delta har slik ammunisjon..

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hehe..avdelinger som Delta får vel nesten alt de peker på:)

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Nå har jeg sjekket litt.

Det er inne til debatt om politiet skal bytte ut dagen revolvere til mer moderne pistoler...

Hvis det blir besluttet å bytte ut et-håndsvåpnene, kan det jo bli aktuelt med en pistol .45.

Men det kreves vel mer trening i å bli en god skytter med dette? Større rekyl også, slik at det er vanskeligere å treffe sikkert om man må skyte hurtig?

Men jeg har som sagt sjekket, og det er mange som foretrekker 45 foran 9mm når det gjelder presisjonsskyting...

Allikevel kjøper jeg ikke helt argumentet med 45. helmantlet foran 9mm ekspanderende...

Det må da være en stor sjanse for at også .45 helmantlet kan gå gjennom tiltenkt mål og skade uskyldige? Har dessverre ingen tester å vise til her...

Hmmm, vet du at Delta har det som standardammunisjon? Eller vet du at de har trent med det?

-- Edited by Ugle at 20:33, 2004-12-14

Lt
    Gjest

Generelt tror jeg debatten rundt ekspanderende ammo vil bli død og begravet når førstemann skyter seg i beinet på skytebanen. Det har hendt før.

Det er kun én avdeling i Politet som trenger, og som kan håndtere, ekspanderende ammo, de fleste andre har mer enn nok med å håndtere seg selv en skarp situasjon. Ille, men sant. Men når temaet først diskuteres, er det vanskelig å forstå behovet for at ekspanderende ammo skal benyttes i våpen som så og si er antikk i sin virkemåte. På den ene siden vil Politet ha ammo som river i filler det som står i dets vei, samtidig vil de ha våpen som en vanlig tjenestemann / kvinne har vanskelig å treffe godt med i en stresset situasjon. Søker Politiet " One shot - one kill ", må primærvåpenet - revolveren - byttes ut til mer presist håndvåpen, deretter drøfte ammotype. Det hjelper ikke med ekspanderende ammo når tjenestemannen / kvinnen vegrer seg i å skyte pga egen treffsikkehet. Har noen tenkt på hva som skjer dersom tjenestemannen / kvinnen bommer på målet, og treffer fru Hansen i skuldern 20 meter bak? Stakkars skytter!!

Nå har jeg vel ergret på meg halve etaten, men en sunn debatt er nødvendig.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Gode poenger du har der Lt. Er jo en grunn til slik ammo er forbudt i krig...

Blir det en ulykke så vil nok media spise Politiet levende..."Fru Hansen hadde overlevd dersom Politiet brukte standard ammo..."

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Så vidt meg bekjent har det ikke vært debatt om 45 helmatel v.s. 9mm ekspanderende... Det jeg luftet, var 45 helmantel v.s 9mm helmantel. Når det gjelder gjennomskyting så er det en fare ved nesten all ammo. det kommer an på treff sted og størrelsen på personen som blir truffet.

LT har nok rett. Er litt usikker på nivået på de lokale beredskaps-gutta, men den jevne politimann/kvinne har ikke bruk for dette. Ville ikke tro at dette gjelder ammo til revolverene, fordi de er 38' og gjennomskyter sjelden. Dette gjelder nok 9mm ammo til MP5 og muligens delta's pistoler

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Vel, Blue, debatten her som Crazy K startet og den artikkelen han refererer til, omhandler ekspanderende vs helmantlet ammunisjon.

Joda, Lt, type håndvåpen er et tema. Men et annet et. Den artikkelen som det refererer til i denne debatten er et av forslagene som ligger inne med forbedring for sikkerhet for politiet og uskyldige sivile.

Type håndvåpen er et annet forslag. Og leser du litt rundt dette, ser du at politiet ikke egentlig ønsker revolvere, men pistoler. Og da er vi tilbake til ekspanderende/helmantlet

Mer innlegg rundt syn på ekspanderende ammunisjon takk! :-)

Veldig bra poeng det med skytebaneuhell og "hva om man bommer". Og hvor gode skytter den enkelte politimann egentlig er. Fortsatt ikke helt solgt på den tanken om at "er det forbudt i krig, burde det være forbudt i fred...".

Gjest

Det er jo litt forskjell på krig og de situasjoner politiet kommer i. I krig kan det ta lang tid før en får førstehjelp, og antall skadde er langt større en i politi aksjoner. At politiet får lov til å bruke eksapanderende kuler kan derfor forsvares med at det som relgel vil være førstehjelp/ambulanser i nærheten som kan holde forholdsvis alvorlig skadde i live.

Videre bør man ikke gå til USA for å se at politet har hatt poblemer med å stoppe rusa personer, med ordinær ammo. På Notodden skjøt og drepte politet en person. Situasjonen der var at den mistenkte løp ut av et hus og i rettning av politiet som hadde omringet stedet. Det ble da etter varsel, skutt første en gang (med mp5). Dette skuddet traff i skulderen, men personen fortsatte og politet hadde ikke annet valg enn å skyte en gang til. Det siste skudde var fatalt. Det*blir*bare å spekulere, men muligens ville en ekspanderende kule stoppet mannen i førsteomgang, og da kanskje med en ikke-fatal*utgang.*

Et tredje argument. Det er greit at ekspanderende ammo ikke vil trenge igjennom skuddsikre vester, men det gjør jo heller ikke dagens kuler (og våpen). Jeg synes snarere dette er et argument for ekspanderede kuler. Som kjent ble en raner i NOKAS ranet skutt i beinet, med ekspanderende kuler ville nok denne raneren hatt mye større problemer med å forflytte seg og følgelig gitt politet et fortrinn.

Helt enig i at en kan være kritiske til politets skyte ferdigheter. Men mange er veldig dyktige skyttere der også! Husk at ca. 50 prosent av de som går på politihøgskolen har befalsbakgrunn og enda flere har militær bakgrunn. Vider så er det ikke bare delta som har kompentanse i skarpe situasjoner. UEH er jo en form for "delta light" og alle politi distrikter har en slik styrke. Disse har da ekstra trening på skarpe situasjoner. Er klar over at det er varierende kvalitet på UEH fra sted til sted, men iallefall i de større byene er det er relativt bra nivå. Vidre er det nok ikke utenklig at det blir mer fokus på skytetrening fremover både på PHS og for de som er i tjeneste.

Tilslutt er det jo viktig at politet ikke skal skyte for å pågripe folk, men hvis det er nødvendig i selvforsvar for seg selv eller andre! Ergo det er en siste utvei.

*

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Politiet vil ha nye kuler

"Generelt tror jeg debatten rundt ekspanderende ammo vil bli død og begravet når førstemann skyter seg i beinet på skytebanen. Det har hendt før."

Dersom dette skjer bør vel vedkommende tenke gjennom hva en faktisk driver med! Mental fokus på hva som skjer rundt deg og hva du gjør. Man står for f... med våpen i hendene.

"Tilslutt er det jo viktig at politet ikke skal skyte for å pågripe folk, men hvis det er nødvendig i selvforsvar for seg selv eller andre! Ergo det er en siste utvei."

Meget godt poeng!

Sorry at jeg ikke fikk med sitat opphavene, men jeg fant ikke ut av det. Bra forum forresten.

si vis pacem, para bellum

Lt
    Gjest

RE: RE: Politiet vil ha nye kuler

quote:

Originally posted by: 016
    Tilslutt er det jo viktig at politet ikke skal skyte for å pågripe folk, men hvis det er nødvendig i selvforsvar for seg selv eller andre! Ergo det er en siste utvei. *"

Ja, det er vi alle enig i! Bevaremegvel. MEN : Debatten rundt ekspanderende ammo bør, etter mitt syn, sees i sammenheng med våpentype som benyttes. Jeg er ikke oppdatert på hva Politet har, men ut i fra TV er det vel ikke utenkelig at primærvåpenet fremdeles er revolver, selv om MP5 sees mer og mer i bruk. Og jeg er glad for at MP5 benyttes mer, tatt alles behov og naturlig nok, Politets behov i betraktning. Det er mange sider av denne saken. Alle, både militære og Politiet, har ønske om at når skuddet først går, så treffer vi målet vi ser på.

*

Men igjen, jeg er mer bekymret for at et ekspanderende prosjektil som avfyres ikke finner sitt mål, enn at en 9 mm. mantlet / cal. 45 går igjennom vev og treffer uskyldige.

Og om man veier opp disse sansynlighetene mot hverandre, ta feks. NOKAS ranet : Hvor mange skudd ble avfyrt fra Politiets side målt opp mot antall treff? Og deretter kan sikkert noen matematikere, basert på antall avfyrte skudd*og sivilister i nærheten,*regne ut sansynligheten for at sivile uskyldige kunne, i en gitt situasjon der og da, bli truffet av ekspanderende ammo om det var i våpenet(ene). Målt opp mot antall skudd som totalt er avfyrt - treff vs. ikke treff? Det ville være interesant å se en utregning her.*

old_dobrodan
    Gjest

RE: RE: RE: Politiet vil ha nye kuler

Politiet bør kaste de råtne revolverene sine dit pepperen gror, evt benytte dem som slagvåpen/kastevåpen.

I tillegg bør de gi bort all 9mm ammo til forsvaret, og satse kun på hulspiss i 9mm. 9mm går jo ikke gjennom kroppspansring uansett, så da er det bedre at kulene er utformet slik at man får maks effekt i målet, selv om man ikke treffer en vital kroppsdel.

Poenget med hulspiss ammunisjon er ikke å drepe målet på en mest mulig bestialsk måte, men å sett det ut av spill hurtigst mulig, helst med bare ett treff på et ikke dødelig sted. Med ball-(vanlig)ammunisjon så er du avhengig av å treffe vitale kroppsdeler for å uskadeliggjøre et mål.

Hulspissammunisjon lager en sjokkvirkning i kroppen som kan lamme sentralnervesystemet. sjokket vil berøre et mye større volum enn hva ball-ammunisjon klarer i et så lett kaliber. 9mm lager bare en sårkanal, med minimal skadevirkning.

Ellers burde politiet vurdere P90 fra FN, og MP7 fra HK, siden disse har panserbrytende potensiale, og også kan skyte hulspiss ammunisjon.

Tanfoglio
    Gjest

RE: RE: RE: Politiet vil ha nye kuler

Først og fremst : Nødverge/nødrett er definert i straffeloven §§47-48. Politiet har en egen våpeninstruks hvor en del vilkår må/bør foreligge før skudd avfyres (subjektiv vurdering og trusselbilde). Skyter man iht instruks er det ikke nødvendigvis KUN selvforsvar..

Det er riktig at det ble avfyrt en del skudd fra politiet i Stvg, hvorav ett muligens traff. Hadde det vært benyttet exp prosjektil ville vi muligens ha visst hvem denne raneren var. Hva med livvakttjenesten/DKP - beskytte VIP i folkemengde ved å avfyre helmantel ville nok avskrekket en del livvakter i seg selv fra å bruke våpenet.

Våpenopplæring kan vel aldri bli god nok eller nok av. Faktum er at norsk politi/PHS studenter har faktisk mer skytetrening og større krav til godkjenning enn våre svenske naboer som har et genrellt bevæpnet politi. Svensk politi avfyrer i snitt 30 skudd i året, mens norsk ca 3 (Nokas er vel ikke medberegnet i denne statestikken). Dobbelt så mange borgere, men 10 ganger så mange "politiskudd" er jo noe til ettertanke.

Og til slutt - ryktene sier at politiet har kjøpt inn endel Glock fra forsvaret...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Noen objektive meninger fra en som ikke jobber i politiet:

Hvis jeg ikke husker helt feil er ekspanderende ammunisjon omtalt i Haag konvensjonen bygger på en lov fra 1899 om dum-dum kuler. Dette er regler for krig og væpnede konflikter og vil vel derfor ikke gjelde politi i tjeneste i fredstid? Begrunnelsen for valg av type ammunisjon politiet bruker er vel derfor begrunnet i noe annet? Må si meg enig med LT på dette punktet. At det finnes en avdeling for denne typen problem.*Likevel, alle har rett til å forsvare seg selv og andre (er faktisk forpliktet til det) men innse det; ville ekspanderende ammunisjon hindret at en politimann ble drept i Stavanger? Vil det gjøre det neste gang?*Forbryterne hadde jo*ballistiske vester og automatvåpen.*Det er ganske mye*kvist å gå på for*selv den mest erfarne tjenestemann!*Det kriminelle miljøet er jo stadig i utvikling og vil tilpasse seg hele tiden. Løsningen må ligge i det forebyggende arbeidet og etteretning i forveien! Dette er kanskje en helt annen diskusjon, men jeg synes det er riktig å ta med.

*

Slovmo
    Gjest

så vidt jeg vet skulle det ikke være ummulig å produsere både ekspanderende og helmantel kuler med samme vekt og balistiske egenskaper så de ikke hadde forskjellig presisjon/treffpungt i våpnene. dessverre blir det vel vanskelig å produsere panserbrytende 9mm men hvorfor ikke gi politiet tilgang til både eksp og helmantel? en politimann som ikke er i stand til å avgjøre ut fra situasjonen hvilken type ammo han vil bruke, burde ikke være politimann i 2004.

soppe
    Gjest

Hei alle sammen!

Det er en veldig interessant debatt rundt dette med politiet, og kanskje bør den fulle debatten finne sted i en egen tråd?

Jeg er politistudent, og like før vi dro på juleferie fikk vi høre "tilnærmet offisielt" av lærere at politiet nå vil gå over til Glock. Fra før er standardvåpenet Smith & Wesson M10 revolver, som forøvrig har vært på våpenteknisk museum i USA siden 60-tallet.

Angående skytetrening/ferdigheter i politiet kan jo jeg fortelle litt hvordan ståa er på PHS. Skolen består jo av tre år, og det første året er all skyting på frivillig basis (man får tilgang til skytebaner og våpen hos det stedlige politiet, men må betale ammo selv) - ellers har man endel opplæring i køllebruk. I andre året er studentene klarert for batong og nå kanskje pepperspray, men ikke skytevåpen av noe slag. Dette året er det organisert skytetrening. I tredje året kommer testene. Vi skal f.eks ha "revolver-eksamen". Dette må bestås for å kunne bevæpnes senere i jobb.

Når det gjelder vedlikehold av skyteferdighetene, så skal alle operative politifolk godkjennes på skytebane årlig. Man skal da godkjennes for alle de våpnene en skal bruke.

Jeg har fulgt godt med på debatten rundt dette med generell bevæpning av politiet, og jeg anser det ikke som usannsynlig at det innføres innen jeg kommer ut i jobb (i 2007).

Mvh Soppe.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Velkommen til Forumet, Soppe! Flott at det kommer fler og fler fra Politiet hit - dere har mye å bidra med. Du får spre det glade budskap om forumet så flere av dine kollegaer kommer seg på nett og inn i debatten...

Admin

soppe
    Gjest

Er mye interessant her for oss også ja. Men det er selvfølgelig mye mer med politiet enn våpen og operativ taktikk! Så hvis dere også kan diskutere heftig rundt forvaltningsloven innimellom også, så hadde det vært fint!

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Forumet blir hva dere gjør det til selv - alt med relevans for Politi/Forsvar er åpent for diskusjon. Men blir det EU-rett og innvirking på distriktstøtte tror jeg vi setter en liten grense....

Rockie
    Gjest

"Anvendelse av ekspanderende ammunisjon i norsk politi

Justisdepartementet har tidligere godkjent bruk av ekspanderende ammunisjon i anti-terror aksjoner og tilsvarende hendelser. Det er kun spesialenhetene i Oslo politidistrikt, hhv. Beredskapstroppen og Livvaktenheten som er tildelt ammunisjonstypen.

Ved gisselredning, f.eks. flykapring der gisseltaker og gisler er veldig nær hverandre, er det helt nødvendig at det benyttes ekspanderende prosjektil. Tilsvarende må gjelde dersom det f.eks. blir aktuelt å iverksette væpnet vakthold på flyreiser.

I tillegg har departementet godkjent at tjenestemenn i Kosovo som utfører spesiell tjeneste kan benytte ekspanderende ammunisjon. Begrunnelsen er at tjenestemennene samvirker med andre utenlandske tjenestemenn som benytter slik ammunisjon når de operer i store folkemasser."

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Lit OT, men.... Nå er jo ikke akkurat Glock noe å juble over da. Til militært bruk har de som valgte den bommet stygt spør du meg. Ikke sikring. Ta på hansker, som man ofte har, stress deg opp, og trekk fort, og skyt. Ofte så kommer ikke fingeren helt inn på avtrekkeren og du får ikke trykker ordetlig på den. Enten peker du en helt annen vei enn du vil, ,eller så smeller det ikke ii det hele tatt. Sikter: Hvilken premieidiot var det som fant på å ha plastikk sikter på en tenestepistol?!??? De blir banket flate, spesielt kornet, og da fyller du fort hele baksiktet, blir ikke mye god skyting av det. Magasiner: De gamle uten stålinnmat svelelr, og henger i våpenet. Ikke bra....

Å bytte til en ammo type som stopper han du skal stoppe er jo egentlig bare gode ting. I land som har litt mer erfaring med å skyt på folk enn i Norge har de jo funnet ut dette for lenge siden. MEN, det er jo viktigst å treffe da. Så det var mye debatter for en stund siden at Politiet skulle få flere "maskinpistoler", og dette var jo ille. Det er jo ikke det! Det er jo det beste for alle parter. Nesten hvem som helst skulle klart å ta opp en inskutt MP-5 med rødpunkt, og truffet ganske bra ut til 30-50m. Det er ikke mange som uten en del trening treffer godt med pistol. Egentlig bare fordeler med å ha mer MP-5 enn pistol/ revolver. Litt synd at ikke vanlige folk skjønner dett. Media er jo ganske flinke til å få alt til å se slemt ut også da.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Glock er et fornuftig etthåndsvåpen til nybegynnere. Ta ladegrep, trykk. Krever ikke så mye vedlikehold, kan godt mishandles en del, og adskilt består den av fem deler (inkludert magasin).

Med tanke på hvor lite skytetrening vernepliktige får, er Glock et utmerket valg. De som kan skyte med pistol har jo USP eller lignende uansett.

dessverre blir det vel vanskelig å produsere panserbrytende 9mm
    Jeg har skutt med panserbrytende 9mm selv. Ladningene virket for meg betydelig kraftigere enn vanlig 9x19, uten at jeg er ekspert på pistolammunisjon.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=272790

POLITISKUDD: Det var i denne våpenforretningen i Tromsø sentrum at mannen som hadde gjort innbrudd natt til tirsdag ble skutt i beinet av politiet. Foto: Scanpix

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: RE: RE: Politiet vil ha nye kuler

Sitat Opprinnelig skrevet av Lt

Og om man veier opp disse sansynlighetene mot hverandre, ta feks. NOKAS ranet : Hvor mange skudd ble avfyrt fra Politiets side målt opp mot antall treff? Og deretter kan sikkert noen matematikere, basert på antall avfyrte skudd og sivilister i nærheten, regne ut sansynligheten for at sivile uskyldige kunne, i en gitt situasjon der og da, bli truffet av ekspanderende ammo om det var i våpenet(ene). Målt opp mot antall skudd som totalt er avfyrt - treff vs. ikke treff? Det ville være interesant å se en utregning her.
    Man kan anta at de fleste med intakt syn og/eller hørsel forsvinner i raskt tempo fra åsstedet som en funksjon av tiden når første skuddet løsnes.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Med tanke på hvor lite skytetrening vernepliktige får, er Glock et utmerket valg. De som kan skyte med pistol har jo USP eller lignende uansett.
    Halvauto MP5 er mye bedre, det er et tohåndsvåpen med kolbe, høyere magasinkapasitet, lengre løp, samt bedre sikter.

[quote:2vbrlvkb]dessverre blir det vel vanskelig å produsere panserbrytende 9mm
    Jeg har skutt med panserbrytende 9mm selv. Ladningene virket for meg betydelig kraftigere enn vanlig 9x19, uten at jeg er ekspert på pistolammunisjon.[/quote:2vbrlvkb]

Svenskene har enorme mengder M/39B som er en knallhardt ladd patron med panserbrytende kule. Sannsynligvis er det noe slikt du har prøvd.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: RE: Politiet vil ha nye kuler

Sitat Opprinnelig skrevet av Strek8

Noen objektive meninger fra en som ikke jobber i politiet:

Hvis jeg ikke husker helt feil er ekspanderende ammunisjon omtalt i Haag konvensjonen bygger på en lov fra 1899 om dum-dum kuler. Dette er regler for krig og væpnede konflikter og vil vel derfor ikke gjelde politi i tjeneste i fredstid?
    Jepp. http://www.icrc.org/web/eng/siteeng0.ns ... 0B0051A1DD

Jeg har sett i media at enkelte gnåler fælt fordi Politiet ønsker tilgang på ekspanderende ammo. Haag-konvensjonen (det ser ut til at de fleste tror at dette er nedfelt i Geneve-konvensjonen) gjelder ikke for politiet som du nevner, og den forbyr heller ikke lite politisk korrekte ting som flammekastere, personellminer, klasebomber, MØV og annet smårask. Jeg foreslå herved at politiet kjøper inn flammekastere istedenfor ekspanderende ammo fordi det ikke bryter med Geneve/Haag konvensjonene, så blir vi en gang for alle kvitt dette gnålet :)

Lignende tråder

1. Hvor er politiet?
    By 02Surefire in forum Politiet
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 100141A Apr 11,
  2. Må kutte soldater, kuler og krutt
    By fomp in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 241907A Apr 08,
  3. Politiet
    By Harald10 in forum Politiet
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 110016A Apr 08,
  4. Utdanning i politiet
    By allan in forum Politiet
    Svar: 37
    Nyeste innlegg: DTG 301936A Dec 07,
  5. Politiet!
    By in forum S-3 2. Totalforsvaret