Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: ISAF des/jan.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

ISAF des/jan.

Noen som skal reise ut med stormeskadron 3 i des/jan. med oppmøte Setermoen 1.nov..? Evt fått noe nærmere info i posten? Har ikke hørt et kvekk i post, men på tlf er alt ok. Skjønner lite.

Mvh Storm

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: ISAF des/jan.

Har ikke søkt og ergo heller ikke fått noen innkalling. Går utifra du har vært i Storm før, hvordan søkte du deg inn til intops igjen (hvis det er dette du skal, ref. ISAF)? Har selv vært i storm esk3 og kunne gjerne tenke meg å søke int.ops. Er jo for sent nå, men kunne vært artig å vist hvor man henvendte seg, er ikke alle som vil søke TmBn.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

FIST-H....

Ledige stillinger blir annonsert på mil.no (i venstre kolonne som; ledige stillinger i internasjonal tjeneste)

Evt. ring dem...

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: ISAF des/jan.

quote:

Originally posted by: cap

" er ikke alle som vil søke TmBn."

Noen spesielle grunner bak den statementen, cap? Bare lurte - interessant å se hva andre tror om de ulike avdelingene/tjenestene.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Jeg for eksempel vil ikke søke tmbn fast stilling... Derimot så kunne jeg godt tenke meg å stå på beredskap...

Årsaken er at jeg just har fått meg jobb i mitt nye yrke (ambulansepersonell) og mener jeg vil være bedre rustet til å hjelpe mine kamerater i utlandet av å jobbe sivilt i ambulanse og trene på førstehjelp her hjemme hver eneste dag...

Sikkert mange andre som har en sivil situasjon som tilsier at profesjonell soldat ikke vil passe så veldig godt...

Ble medlem
    2004

Har forsåvidt ikke noe imot TmBn, har søkt der før men kom ikke inn pga. manglende sikkerhetsklarering på daværende tidspunkt... Men tilbake til spørsmålet ditt baalsrud, hadde vært litt greit om man f.eks. kunne søkt seg til neste kontigent av f.eks. ISAF, da trente man liksom for å komme ut med "en gang" og man vet operasjonsområdet. TmBn står jo klare, kan jo hende de må ut kjapt, eller det kan gå "år". Ikke noen annen grunn enn det, har full respekt for TmBn, men om man bare vil en "kjapp tur ut" så er det ikke det beste kanskje.

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Hva er forskjellen mellom TMB og Isaf og hva slags bakgrunn trenger mann for å søke? Hører at det er vanskelig å få utenlandstjeneste for tiden. Hva kan mann gjøre/hvem kan mann snakke med for å få bedre muligheter?

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Enig med UGL.På noen områder, og kanskje aller mest på sanitetssiden, er det kvalitetsmessig nokså store forskjeller på mil. og sivil kompetanse.I de ulike utenlandsmisjonene er det essensielt med rutinert og erfarent ambulansepers. og min egen erfaring tilsier at soldater med noen år på ræven som sivil medic er best rustet til å løse oppdraget.

CAP: Det UGL sier om beredskapskontrakt er kanskje noe du burde undersøke mtp. "en kjapp tur ut".Står du under en slik kontrakt kan du reise ut etter kun en kort oppsetnings/avdelings-periode.(1-3 måneder normalt).Er imidlertid noe usikker på hva en slik kontrakt sier om samtrening med avd. når du ikke er i fast tjeneste.

No fear: TMBN er avdelingen, mens ISAF er en av operasjonene.(Afghanistan).

Alle med gjennomført førstegangstjeneste, uansett gren, kan søke stilling i tmbn, men de rekrutterer fortrinnsvis fra hærens rekker.

For å få de helt korrekte opplysningene kan du kontakte tmbn på tlf: 62 40 28 02, eller forsvarets medie og rekrutteringssenter på tlf: 810 00 222

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: ISAF des/jan.

quote:

Originally posted by: cap

"Har ikke søkt og ergo heller ikke fått noen innkalling. Går utifra du har vært i Storm før, hvordan søkte du deg inn til intops igjen (hvis det er dette du skal, ref. ISAF)? Har selv vært i storm esk3 og kunne gjerne tenke meg å søke int.ops. Er jo for sent nå, men kunne vært artig å vist hvor man henvendte seg, er ikke alle som vil søke TmBn."

Hei du.

Anbefaler deg&ringe esk3, samt din tidligere troppsjef. Er det plass til deg får du sikkert dra ut, forutsatt at din tidligere troppsjef anbefaler deg. Stormesk 4 skal overta for oss i Kabul medio juli 05, og de er sikkert interessert i bra folk. Tror Bn2 skal ta over etter esk 4 igjen, uten at jeg er helt sikker på dette. Bn2 har endelig fått øynene opp og skaffet seg CV9020N :)

Ble medlem
    2004

Må nok vente til sommeren, må fullføre dette skoleåret,uff=) Men, rådet er mottatt og skrevet bak øret! Ser du skrev CV9020N, du mener 30? eller har de fått noen 20mm versjoner? Regner med de kjører 30mm siden tårnet er norsk utviklet, men klarte ikke holde meg i å spørre=)

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

30 ja..kremt..:) Esk1(leo) er forrøvrig overført fra pbn til Bn2, så de skal vell bli en ny panserbat med tid og stunder..

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004
    søkte om å få tjeneste i ISAF for noen måneder siden, skal få svar på søknaden om kort tid.

jeg var grensejeger under førstegangstjenesten, betyr dette at jeg sannsynligvis ikke får en stilling i ISAF? for inntrykket jeg har fått av ISAF, er at de er interesert i soldater fra panserbataljonen og 2. bataljon.

husker da vi ankom GSV, vi ble fortalt at som grensejeger var du så og si garantert utenlandstjeneste... men det var vel bare pisspreik, bare enda et triks for å få folk ut på grensa... wah'evah.

Ble medlem
    2004
    Tror nok grensejegere stiller generellt sterkt da de har "bevist sin kapasitet". Det er jo ikke akkurat noe hokus-pokus med vognene, en ukes øvelse i vogna så er du vant med det liksom. Men vi ble jo fortalt (i storm) at "dere er kjempe interessange for forsvaret siden de trenger folk med mek.inf. erfaring". Vi som var på fot lærte ikke så forferdelig mye om dette (dog nok), men som nevnt tidligere, går jo stort sett ut på å lukke og åpne dører, noen brytere og våpenfester, pakking og sikkerhetsregler - big deal lissom..

Ble medlem
    2004
    jeg var brannmann i førstegangstjenesten, søkte hæren, men jeg havnet "mellom to stoler" og søkte meg inn tidligere og havnet i luftforsvaret som Brannmann. jeg søkte UNIFIL og havnet i mek. troppen. det er mulig jeg er lettlært, men det tok ikke lang tid før jeg var komfortabel med Sizuen og våpen.

Rekrutt
    Ble medlem
    2005
    tmbn tar kontigenten nå til sommeren. tar over for stormesk 3. så ser det ut som esk 4 tar over for tmbn.kontrakter er skrevet i allefall

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    stemmer at tmbn tar over fra sommeren av, og panserbn stiller med sjef og stab.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av bruker123
    stemmer at tmbn tar over fra sommeren av, og panserbn stiller med sjef og stab.
    Dette er en sannhet med svært sterke modifikasjoner... TMBN stiller to tropper med mek.inf, samt noen få andre kapasiteter. Ellers stiller PBN alt annet. (ISAF er mer enn bare infanterister) TMBN skal stille klar jan 06 for evnt nytt oppdrag, men ikke i Kabul. (Blant annet derfor PBN stiller stab og ellers alt annet) Valget til høsten vil muligens også tilsi at bataljonen kan få nye oppgaver, men den som lever får se...

XU
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Rekrutt
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av XU
    TMBN stiller to tropper med mek.inf, samt noen få andre kapasiteter. Ellers stiller PBN alt annet. (ISAF er mer enn bare infanterister) TMBN skal stille klar jan 06 for evnt nytt oppdrag, men ikke i Kabul.
    XU
    Nå skal det jo sies at grunnen til at TMBN skal reise ut til sommeren og etter jul er for å spare penger i Hæren. Hvilket oppdrag TMBN for i 06 er uvisst. Sansynlig vis fortsetter oppdraget i Kabul, men det er også mulig at man øker bidraget i Maymaneh (nord-vest Afghanistan)

Sitat Opprinnelig skrevet av echo
    husker da vi ankom GSV, vi ble fortalt at som grensejeger var du så og si garantert utenlandstjeneste... men det var vel bare pisspreik, bare enda et triks for å få folk ut på grensa... wah'evah.
    Det kan være mer riktig en du tror. Selv om det er folk ute som har vært på GSV, så er ikke tjeneste på GSV ensbetydende med garantert INTOPS

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004
    Sitat Opprinnelig skrevet av 9-3
    Nå skal det jo sies at grunnen til at TMBN skal reise ut til sommeren og etter jul er for å spare penger i Hæren. Hvilket oppdrag TMBN for i 06 er uvisst. Sansynlig vis fortsetter oppdraget i Kabul, men det er også mulig at man øker bidraget i Maymaneh (nord-vest Afghanistan)
    Sannsynligvis skjer ikke dette, da BG3 skal termineres i mars 06. Grunnen til at TMBN ikke stiller hele bidraget til BG fra sommeren av er fordi FSJ ønsker å "vise" TMBN fram til NATO som samlet avdeling. Altså ikke stykkevis og delt, som har vært regelen til nå. Derfor er det nå snakk om, men bare snakk, å delta sammen med britene i samme land, men lengre nord. Maymaneh er nevnt, men det vesentlig er å stille "alle mann alle" som samlet avdeling.
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •