Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Tråd: 20-åringer i Kabul

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

20-åringer i Kabul

Forsvaret satser nå på å sende "fiks ferdige" avdelinger rett fra førstegangstjeneste til utlandet. Kan ikke tenke meg at disse er like robuste som sammensatte avdelinger med noe eldre folk med mer allsidig militær og sivil bakgrunn... Noen som vet noe eller har kvalifiserte spekulasjoner for hva som ligger bak denne tankegangen?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: 20-åringer i Kabul

Disse avdelingene blir supplert med en god del rutinerte folk såvidt jeg har forstått... Men såklart en stor del av styrken vil jo bestå av 20-åringer som du sier... Det positive med dette er at disse har sine kunnskaper ferskt i minne og har et pågangsmot uten like... De vil heller ikke lide av "detta har jeg da gjort tusen ganger før" syndromet og vil nok være ekstremt nøye i sin utførelse av oppdrag.

Minus selvfølgelig om det brenner på dass og alle skjønner vel hvorfor...

Nå skal det sies at jeg ikke har vært utenlands så dette er rein synsing fra min side, men etter å ha lest gjennom det jeg har skrevet så tror jeg ikke det er så hakkanes gærnt synsa...

God hælj...

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Dro til Libanon som 19 åring. nå er jeg av det synspunkt at det var i tidligste laget, det er helt klart at det er en fordel for den enkelte soldat å ha oppnådd en viss modenhet. det er jo snakk om en kort periode av et langt liv. For min egen del, ser jeg nå i ettertid at det ikke var helt heldig med den sosiale bakgrunnen jeg har heller, men faen, det er vel ikke så lett å innse når man er i siget og har fart fremover.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

jeg dro til kosovo som 22 åring, for min del passet det helt fint fordi jeg hadde noen år i det sivile etter førstegangstjenesten og fikk liksom lærdommen til å synke inn og jeg fikk roet meg ned litt først, jeg hadde 1.gangs tjenesten min i telemark bataljon og der er det veldig fokus på medmennesket og verdier og slikt, det*var *nok sundt og la den unge hjernen min bruke litt tid på å forstå det, for i kosovo i 99 hadde vi 2 kompanier med ferskinger og noen kompanier*med blandet drops hvor flertallet var gammlegutta, vi merket veldig forskjell på forståelsen av konflikten og enkelt episoder på de forskjellige kompaniene,det skal også sies at det kompaniet med flest gammlinger og stabs folk var det kompaniet med flest våde skudd og ferskingene var de med minst fordi de hadde det mer i fingrene

det er fordeler og bakdeler med allt men det viktigste er jo at de fremtrer modent for å ungå og trekke til seg bråk for så å løse problemet på*en umoden måte.

uansett kan jeg ikke klage på de gutta jeg var med, gammle eller unge fordi vi ble kåret til verdens beste fredsbevarende*styrke*og det er ingen jeg heller ville reist ut med enn kfor 1 gutta.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Det er ingen motsetning mellom å sette opp avdelinger av 20-åringer og det å sende dem utenlands. Problemet er befalet som de sender sammen med dem. Siden gradssystemet idag er slik det er og det ikke finnes underoffiserer vil alle de gode og erfarne klamre seg til fenrik stillingene sine så lenge de kan før de må inn til oslo eller til det sivile. I Kosovo var ikke dette et stort problem siden situasjonen var rolig og relativ under kontroll. Dette førte til at den enkelte soldat kunne styre mye sjøl og var ikke like avhengig av befalet. Situasjonen i Afghanistan er ikke like stabil og befalet må styre. Hvilken erfaring har disse med utenlandstjeneste?

Mange har vært ute før. Disse er en utrolig ressurs for forsvaret hvis de klarte å ta vare på dem. Man prøvde med UB-int som nå har man blitt til GBU, noe som er en start. Likevel, siden intensiteten øker i utlandet må også erfaringene føres videre i større grad. Dette kan kun gjøres*gjennom et underoffiserkorps. Hvem kjenner*for eksempel*et befal som*har et kurs*som har vart lenger*en 5 uker? Er det ikke*nødvendig med mer trening enn det for å bli spesialist?*

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

"Hvem kjenner for eksempel et befal som har et kurs som har vart lenger en 5 uker? Er det ikke nødvendig med mer trening enn det for å bli spesialist?"

Detta skjønte jeg ikke`....???

Om du tenker på den nye GBU'en så lærer jo først og fremst soldatene i en avdeling det grunnleggende. Så kan man plukke ut hvem som egner seg til å bli ledere, og man deres resterende førstegangstjeneste, PLUSS et år som sersjant for at de skal lære dette...

så om du tror at det holder med et 5 ukers kurs og vips så er du kommandanten på dasslokket så bør du kanskje åpne øya dine...

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Jeg tenkte mer på enkeltmannsferdigheter. De fleste befal har gjennomgått en rekke kurs for å få et helhetsbilde av hva en soldat skal være. Hvorfor kan de ikke bli spesialister? Det sier seg jo sjøl at en sersjant som har jobbet som sersjant i flere år har mer erfaring å tilby enn en rett fra skolen. Slik det er idag er det jo faktisk flere av de menige som har langt mer fartstid enn befalet. Er dette ønskelig?

Noe helt annet er det hvis man ønsker å være kommandant over dasslokket:) Jeg tviler på man trenger lange kurs for å bli det.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

gode svar strek8 jeg er helt enig med deg, når folk spør meg hvorfor jeg ikke har tatt befalskolen sier jeg at det er fordi jeg ikke liker systemet og karriere jaget det blir lagt opp til, nå har jeg hvert inn og ut av forsvaret en stund og det er helt klart at jeg har fått en del erfaring på "grasrota" og det ville jo hvere feil og bli løytnant og sitte på kontor når det er på lags nivå jeg kan jobben min, etterhvert som jeg blir gammel og grå kan jeg tenke meg at jeg ikke ville jalle rundt i skogen og da kunne jeg tatt erfaringene mine med inn på et kontor for å gjøre jobben bedre for de som overtok i skogen,

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •