SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 59
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

Lightbulb Bordingslag - SHV

Navn:		150916_SylteFoto_HV_LR70_388_2015_FMS.jpg
Visninger:	153
Størrelse:	640,4 KB
    Foto: Aleksander Sylte, Forsvaret

Info om Bordingslag etc: admin edit - utdaterte linker etter uttallige endringer på mil.no...

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

RE: Bordingslag - SHV 0681 Horten

Høyst aktuelt, men da i Sør-Trøndelag hvis det er regionale opptak! Sendte deg en mail spec, fått den? Hvis ikke, kan du gi meg noe info om bordingslag? Mye man trener etc!

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hvor mye man trener varier i veldig stor grad.*Bordingslagene er en ny styrke i startfasen og*treningen varierer fra lag til lag og fra avsnitt til avsnitt. Målet er at alle lag i innsattstyrken (per i dag alle) skal øve ca 30 dager i året. Nå varierer det en del, det avhenger veldig av avsnittssjefens og bordingsledernes initiativ. Men uansett, det blir masse øving!

De fleste avsnitt mangler folk, hvis du tror dette er noe for deg. Ta kontakt med ditt SHV avsnitt.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

For å bli bordingsoperatør, må du på opptak først. Opptaket varierer litt fra avsnitt til avsnitt.

Du må selvfølgelig ha vært inne til førstegangstjeneste, ikke noe krav om at du må ha hatt tjeneste i marinen. De fleste har faktisk grønn bakgrunn. Opptaket vil uansett bestå av fysiske tester. Lister opp testene og minstekravet under (minstekrav er godt nok!) Husker ikke kravene helt nøyaktig, men synes det var som følgende:

Kroppshevinger, (overtak) 7-8
    Dips, 13
    Løping, 3000m 13 min
    Svømming, husker ikke (også trå i vannet test)
    Rygghevinger, 15 (uten rulling)
    Situps, 30 (fotbladene nede i bakken, 90 grader på knærne)

Man blir også testet hvordan man takler høyder, og stress.

Etter opptak bærer det på Bordingsoperatør kurs, et slags grunnkurs. Det er et veldig intensivt og krevende kurs. Ca 13 dager (0800-2200)*i helga*er det litt mindre :) Mye av det du lærer her kan summeres opp av følgende:

Våpentjeneste
    Bording
    Fysisk Forstring
    Kommando og Kontroll

Etter grunnkurset blir du operatør på et lag innenfor avsnittet ditt. De blir flere kurs etterhvert. Men det første som venter blir sansynligvis nærkampkurs. Alle operatører skal gjennom dette kurset.

Foruten øvinger, er det også viktig at man øver selv på enkelte ting. Man må også sørge for at man opprettholder det fysiske nivået det stilles krav om.

Klart skip!

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

nemmen har du sett... tok meg ikke tid å lese linken din baalsrud.. jaja.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Øvelse Nidaros i Trondheim

admin edit - utdaterte linker etter uttallige endringer på mil.no...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Noen som kom med på bordingslaget i Horten?
    Excretus occurus

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Jeg fatter selv*ikke hva den nemda går ut på... men jeg har hørt endel rare problemer noen har hatt. Klarer ikke å huske detaljene godt nok til at jeg skal ramse dem.

Selv fikk jeg vite at dette kunne ta fra 6mnd til 1 år... Du skal være bra tent når man venter så lenge på at noe som helst skal skje.

Det er ihvertfall viktig å trene,trene mens man venter på kurset. Kjipt om man ble sendt hjem før det begynner.
    Excretus occurus

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Alle må bestå testene hvert år. Resultatene skal innrapporteres. Den/de som feiler må levere tilbake utstyret.
    Excretus occurus

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

RE: RE: Bordingslag - SHV 0681 Horten

Synd HV-nemda skal være så vanskelig da. Om en avdeling er keen (og forutsatt at kandidaten også er det samme), skulle jeg tro det var en formalia av rask karakter. Etter det jeg forstår, er det en gjennomgang av rulleblad? Har man mye drit på bladet, kan det bli vanskelig å få ok. Antar det går raskere om man tilhører et stort distrikt med "proff" nemd?
    Hv nemda er ikke vanskelig men VIKTIG! Saken er den at HV folk skal ha våpen og ammunisjon hjemme og da lar man noen lokale som "kjenner" til personen undersøke dette nærmere for å unngå å få idioter med mp5/ag3 hjemme som klikker bananas...

HV nemda består av en representant fra HV distriktet, rådmannen, en valgt person fra ditt hv-avsnitt samt en eller flere lokale politikere som er valgt. Det finnes ingen "proff" nemd, men mange små nemder... Og det skulle jo faen bare mangle om man ikke sjekker rulleblad på folk. Vi vil jo helst unngå ramboer og tullinger i HV.... (ref. siste års hendelser med skyting å faenskap)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

RE: Bordingslag - SHV

Enig at nemda er meget viktig, og synes den er satt opp på en fornuftig måte. Det er ingeL*tvil om at personer i nærmiljøet kan fange opp ting som ikke nøvendigvis kommer frem i offentlige papirer og slikt: Folk som blir gærne i fylla, banker kjærringa, eller har hatt episoder med våpen som ikke nødvendigvis har kommet myndighetene for øret.

Det kan se ut som om nemda i enkelte tilfeller får skylden for rot i værneplikstverket.

Ellers vil jeg takke for et fint forum, med masse god info!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Også må tar jeg meg den frihet å poste det kuleste bildet av bordingslaget som*spaserer inn i solnedgangen...

admin edit - dessverre utdatert link

Guest

Hvor finnes siste utgave av heimeverns bladet på nett?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

admin edit - utdaterte linker etter uttallige endringer på mil.no...

Fancy startbilde..

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Offisersbladet er nå kommet med nr 4.

Artikkel med fete bilder*fra HV-demoen i Oslo havneområdet

http://bfo.no/index.php/offisersbladet/index_enkeltsak/heimevernet_vis te_styrke/
    Excretus occurus

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Fant ut at det på Offisersblad web-siten var et bilde som ikke lå i selve artikkelen, som jeg synes fortjener at*også*dere*får se*:-)

Bildet er fjernet fra Offisersblad hjemmesidene etter at de la om til nytt publiseringsverktøy.
    Excretus occurus

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

RE: RE: Bordingslag - SHV

quote:

Originally posted by: mtart

"Offisersbladet er nå kommet med nr 4. Artikkel med fete bilder*fra HV-demoen i Oslo havneområde http://www.bfo.no/Offisersbladet/2004/N ... s_hv.htm-- Edited by mtart at 12:48, 2004-08-02"

Linken ser ikke ut til å virke - iallefall ikke fra min maskin. Men vi klarer jo alle bla oss frem gitt info i linken...

Guest

Noen som vet når neste opptak er for Bordingslag i Vestfold? Finner lite informasjon om dette på internet.

Hva er gjeldende opptakskrav?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Det er ikke bare spesialjeger.net som har redesignet sidene sine. Linker til tidligere*offisersblad utgaver og annet fungerer ikke for øyeblikket på bfo.no

Jeg skal redigere linkhenvisningene mine når jeg ser at artikkelen er online igjen. Det var mest bilder og lite tekst.

oppdatert: linken er nå endret så den peker til artikkelen.

-- Edited by mtart at 13:13, 2004-08-11

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

God morgen Norge på tv2 mandag 20.09.04 var en fra politiet og Frisvold gjeste ifm øvelse kristiania. På direkte spørsmål kommenterte representanten fra Politiet at han ikke så for seg HVs' bordingslag kunne bistå politiet noe særlig i et scenario.

Terrorisme er jo i utgangspunktet en oppgave for politiet, men de kan be om hjelp fra forsvaret dersom ressursene deres ikke strekker til.

Lurer bare på om noen har noen synspunkter på når et bordingslag kan være aktuelt? Vil jo være lite trolig at det vil dukke opp så esktremt mange sjøfarene terrorister, per båt, samtdig slik at politiet ikke kunne hanskes med oppgaven! See my point? Noen synspunkter rundt dette?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

quote:

Originally posted by: mendoza

"God morgen Norge på tv2 mandag 20.09.04 var en fra politiet og Frisvold gjeste ifm øvelse kristiania. På direkte spørsmål kommenterte representanten fra Politiet at han ikke så for seg HVs' bordingslag kunne bistå politiet noe særlig i et scenario. "

Fikk med meg dette jeg også. I mine øyne var representanten for Politiet klinkende klar på at Bordingslag ikke ville bli brukt. Du sier "ikke noe særlig" men jeg tolket han som "not at all".

Beredskapstroppen trener jo bordingsoperasjoner og mulig de ser på dette som sin absolutte oppgave.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

quote:

"God morgen Norge på tv2 mandag 20.09.04 var en fra politiet og Frisvold gjeste ifm øvelse kristiania. På direkte spørsmål kommenterte representanten fra Politiet at han ikke så for seg HVs' bordingslag kunne bistå politiet noe særlig i et scenario. Terrorisme er jo i utgangspunktet en oppgave for politiet, men de kan be om hjelp fra forsvaret dersom ressursene deres ikke strekker til. Lurer bare på om noen har noen synspunkter på når et bordingslag kan være aktuelt? Vil jo være lite trolig at det vil dukke opp så esktremt mange sjøfarene terrorister, per båt, samtdig slik at politiet ikke kunne hanskes med oppgaven! See my point? Noen synspunkter rundt dette?"

*

Bordingslagene er ikke en spesialstyrke, men en spesiell styrke. De er ikke ment å skulle brukes i "1. linje" antiterror bekjempelse. Bordingslagene skal brukes til å borde fartøyer man ønsker å se nærmere på av ulike grunner. Dersom det anses som fare for sammenstøt sendes ikke bordingslag ombord, da er det Politiet, evt. spesialstyrkene som settes inn. Utgangspunktet for en bording med bordingslag er at de skal være ønsket velkommen ombord. Utstyret (bevæpning) og skarp trening handler om å kunne forsvare seg dersom en situasjon eskalerer ombord. Straks en slik situasjon evt. oppstår skal bordingslag forlate fartøy så raskt som overhode mulig, for så å sende inn ovenfor nevnte kapasiteter.

Poenget med bordingslag er at politiet og kystvakten, som har det overordnede ansvaret for inspeksjon osv. i en krisesituasjon trolig ikke har kapasitet til å ta seg av all inspeskjon*selv.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

quote:

Originally posted by: admin

"Bra opplysende svar.*Når (hvilken sammenheng) ser du for deg at et bordingslag fra SHV faktisk vil bli brukt og eventuelt hvor? Vet det blir ren synsing men dog."

SHV har, såvidt jeg husker, ansvaret for territorialfarvannet ut til 12 nautiske mil (tidligere var det 4). Det er bordingslag langs det meste av kysten vår, og de vil derfor primært operere i sine lokalfarvann. Er faktisk litt usikker på hvor mye jeg kan si om oppbygging/organisering, men strategiske havner i disse områdene vil vel være et naturlig utgangspunkt, uten at det er noen begrensning.

Når det gjelder i hvilke sammenhenger blir det vanskelig å si noe mer konkret enn jeg*skrev i forrige innlegg, dvs. når man ønsker å se nærmere på fartøy, og politi/kystvakt ikke har kapasitet.

Det var vel ikke mye til svar egentlig, men det står jo endel i artiklene det er referert til tidligere i denne tråden.

Oppfordrer (alle interesserte)*til å ta kontakt med HV/SHV på hjemstedet dersom du ønsker mer info om hva*tjenesten innebærer. En spennende måte å bruke litt av tiden sin på!

Guest

RE: RE: RE: Bordingslag - SHV

quote:

Originally posted by: 51210

"Oppfordrer (alle interesserte)*til å ta kontakt med HV/SHV på hjemstedet dersom du ønsker mer info om hva*tjenesten innebærer."

Enklere sagt enn gjort. Har forsøkt å komme i kontakt med de her på Østlandet men ingen finner frem til de. Her har SHV en STOOOR markedsføringsjobb å gjøre. Om de mangler folk så vet jeg litt av grunnen - er de så superhemmelige at man må kjenne folk for å komme inn????

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Takk for til en viss grad opplysende svar!

Tolket også politiets svar som "not at all" admin.

Hva gjelder bordingslagenes rolle håper jeg ikke de ansees som "overflødige", og blir en styrke som bygges opp for så og legges ned igjen.

Har du 51210, noen formening om når politiet og KV ikke har kapasitet til å gjennomføre inspeksjoner selv?

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Når det gjelder SHV på Østlandet ligger bordingslaget under HV-06. Kontaktinfo finner dere på http://www.mil.no/hv/hv-06/start/ledelse/

Et vel overfladisk svar til mendoza blir "i krise og krig", men akkurat det sier seg vel selv, i og med at det jo nettop er det HV er til for.

BOR skal være en del av innsatsstyrken, og derfor er nedleggelse ganske langt fra hva som komer til å skje. Det er også langt fra hele politietatens holdning som kom til uttrykk i det utsagnet (har ikke sett innslaget selv, vet bare det dere har referert).

Er både litt usikker på de faktiske mandater SHV/BOR har og i hvilke situasjoner bruk kan være aktuelle. Er vel også litt usikkert*hvor mye info som kan deles på et slikt forum. Det får heller bli med en oppfordring om å bli med!

-- Edited by 51210 at 23:04, 2004-09-22

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

quote:

"Dessuten er jeg usikker på hvor mye info som kan deles på et slikt forum. Det får heller bli med en oppfordring om å bli med!"

Meget bra avslutning, 51210. Spesielt de av dere som er i aktiv tjeneste - da gjelder det å tenke nøye igjennom hva man deler på et åpent forum som dette. Flott du påpeker det.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Hør hør!

Takk skal du ha 51210. Blir motivert til å sjekke litt mer ut nå..

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Livet er for kort til å ha det kjedelig. Gi gass! :-)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

quote:

"Hør hør! Takk skal du ha 51210. Blir motivert til å sjekke litt mer ut nå.."

Da fungerer Forumet på sitt beste - fuel'er motivasjon og makker-match!

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

quote:

"Livet er for kort til å ha det kjedelig. Gi gass! :-)"

Er som å høre meg selv!!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1783
    Liker (mottatt)
    525
    Nevnt
    149 innlegg
    Sitert
    437 innlegg
    PONDUS
    22

Vet det er endel BOR personell på Forumet - får oppfordre noen av de til å sende deg kontakt-info via privat-meldingssystemet eller e-mail. Eventuelt relayer jeg det for dem til deg.

-- Edited by admin at 23:19, 2004-09-22

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Ja, det hadde jeg satt umåtelig pris på!

Har fulgt en del med på dette forumet, og på det gamle på marinejeger.no. Men brukte selv lang tid på å registrere meg! Synes dere som "admer" med dette bør få en stor honnør, samt en liten en i salaten:)

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

quote:

"Livet er for kort til å ha det kjedelig. Gi gass! :-)"

Er ny på forumet, men har fulgt med en del det siste halve året. Imponert over 51210 kunnskap om BOR. Skal på bordingsoperatør kurs nå i midten av oktober, og etter min kjennskap har 51210 redegjort kort og greit om avdelingen med spesialister, ( ikke spesialstyrke).

Kan fortsette å fortelle at BOR bare er en del av en større enhet som kalles Taktisk Støtteavdeling, som når ferdig utviklet, og klar til innsetting skal bestå av underavdelingene KYP ( kystmeldepost. Utstyrt med mobil radar og sambandsutstyr), Hurtigbåt ( HV's eller innleide hurtigbåter for transport og rek.), BOR, og Dykkelag. Disse skal som nevnt av 51210 støtte Kystvakta og politiet i krise og krig. Veldig bra 51210!!

Ellers er siten bra, men stiller meg av og til litt kritisk til den langsiktige planleggingen til mange av deltakerne. Vær klar over at selv om ting ser kult ut, ligger det enormt mye trening bak,*og da mener jeg enormt!! Og all trening blir ikke gjennomført mens du er tørr, varm og uthvilt!!!!

Men den som intet våger intet vinner!! Og som 51210 utmerket formulerer seg: GI GASS!!!*

*

*

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Bra innspill for å sette BOR inn i den større sammenhengen Olsen!

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

Vil forresten markedsføre SHV litt mer: KYP-tjenesten er også noe som både "eks-jegere" og andre som har lyst på litt action bør tenke nærmere på. De er satt opp med meget bra utstyr, og tjenesten er en spennende måte å bruke litt tid i HV på.

De som er interessert i mer info om mulighetene i SHV bør kontakte:

Sjøheimevernet
    Utdanningsavdelingen
    KNM Tordenskjold
    Pb 5 Haakonsvern
    5886 Bergen
    Tlf:55 50 20 00
    Faks:55 50 35 59

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    27
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    46 innlegg
    PONDUS
    9

Hvorfor er ikke BOR opratører maskert slik 016 er? Må si at psykologisk sett ville de vel sett ytterligere barskere ut med sorte balaklavar.. Noen som vet? 84mm

-- Edited by 84mm at 11:06, 2004-10-31

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7

quote:

Originally posted by: 84mm

"Hvorfor er ikke BOR opratører maskert slik 016 er? Må si at psykologisk sett ville de vel sett ytterligere barskere ut med sorte balaklavar.. Noen som vet? 84mm -- Edited by 84mm at 11:06, 2004-10-31"

vi har alle lyst på ballaklavaer, men tanken er at man da virker mer skremmende og kan eskalere situasjonenen mer, når vi kommer om bord skal vi virke autoritære men ikke skremmende, husk at det i utgangspungtet er sivile fartøyer vi border med snille sivile ombord som ønsker oss velkommen. Vi er barskere enn vi ser ut og vi ser ganske barske ut uten balaklavaer

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    27
    Liker (mottatt)
    40
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    46 innlegg
    PONDUS
    9

RE: RE: RE: Bordingslag - SHV

quote:

Originally posted by: 0833 9

"vi har alle lyst på ballaklavaer, men tanken er at man da virker mer skremmende og kan eskalere situasjonenen mer, når vi kommer om bord skal vi virke autoritære men ikke skremmende, husk at det i utgangspungtet er sivile fartøyer vi border med snille sivile ombord som ønsker oss velkommen. Vi er barskere enn vi ser ut og vi ser ganske barske ut uten balaklavaer"

Joda.. svaret forstår jeg.. Hva med å skjerme identiteten til opratørene? Det er kanskje ikke den nødvendigheten til å skjule identiteten på opratørene.. Kun tankespill ifra min side.. Jeg ønsker ikke å bekjentgjøre for hele nærmiljøet hvor jeg bor hva der jeg syssler med i hv etc...* Jeg har en jobb i det sivile hvor jeg stadig er i mediefokus,*treffer mye folk.. og da er det jo fort gjort å bli gjenkjent.. Men jeg må si at BOR tjenesten virker meget forlokkende.. KYP også... ;-)

84mm

-- Edited by 84mm at 14:34, 2004-10-31

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Bordingslag - SHV
    By mezzo in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 59
    Nyeste innlegg: 30-09-15, 17:07
  2. Ingen som skal på opptak til Bordingslag i februar?
    By Blue in forum Tips før opptak
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 23-02-06, 20:14
  3. Bordingslag i Bergen
    By Den ukjente soldat in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: 05-01-06, 16:11
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier