milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: fjernoppklaring

hardrock_ram
    Gjest

fjernoppklaring

veit det blir litt mas om fjernoppklaring her, men jeg lurer veldig. jeg har nettopp søkt på dette, men på hjemmesidene så står det at de er ute i skogen for tiden, så sidene er tomme. forsvarets presentasjoner av ulike tjenester synes jeg også kan bli til tider overfladisk...</P>

derfor lurer jeg på om noen her kan fortelle kort om tjenesten. positive og negative sider, hva slags fysiske og psykiske utfordringer man vil støte på under året osv. jeg vet at de observerer og oppklarer bak fiendens linjer, og at de går et stykke til fots på oppdrag, men stort mer vet jeg ikke.</P>

</P>

takker for svar</P>

</span>

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: fjernoppklaring

Fjernoppklaring går ikke bare et stykke, de går et langt stykke. Når det gjelder forflyttning i lende er det få som tar den så langt ut som fjernoppklaring.</P>

Strategiske avdelinger som mjk og hjk beveger seg mye lengre bak fiendens linjer, mens en avdeling som fjernoppklaring følger striden på et mer taktisk nivå og må derfor bevege seg hele tiden ettersom*fienden forflytter seg. </P>

Fjernoppklaring har en veldig spesialisert oppgave slik at man kommer på bra nivå i løpet av året.*Tror også det er gode muligheter for befalsutdanning ved avdelingen og for evnt verving. Husk dette er ISTAR og den store fellessatningen til forsvaret i årene som kommer</P>

Du vil lære mye om å operere i små grupper, om taktisk forflyttning,*forskjellige teknikker for oppklaring og overvåkning, stridsdriller for løsrivelse +++, du får*veldig avansert skyting, overlevelses kurset er veldig krevende. I tillegg får du selvfølgelig sambands-*og sanitetskurs, kanskje et klatrekurs, og sikkert litt om taktisk innsetting feks med hellikopter, båt*etc etc + sikkert mye mye annet.*</P>

NB! Jeg har ikke tjenestegjort ved fjernoppklaringeskadronen eller oppklesk</P>

</span>
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er det to forskjellige grener, Fjernoppklarning og Oppklarning? En kamerat av meg tjenestegjorde på Oppklarning på Rena for noen år siden, men etter det så har jeg kun hørt om Fjernoppklarning i 6.divisjon. </P>

</span>__________________
    <span class=postBody>jakrokann@hotmail.co m</span>
    MODERATOR

Ugl
    Gjest

RE: RE: fjernoppklaring

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: Recon

"Er det to forskjellige grener, Fjernoppklarning og Oppklarning? En kamerat av meg tjenestegjorde på Oppklarning på Rena for noen år siden, men etter det så har jeg kun hørt om Fjernoppklarning i 6.divisjon. "

<HR></BLOCKQUOTE>

Oppklaring generellt går jo ut på å "snike seg rundt og "spionere" på fienden".... Fjernoppklaringsgutta er helt fjerne når de driver med dette... Derfor det heter fjernoppklaring... tihi...</P>

Forskjellen er ikke så stor tror jeg, bare det at de vil skille fjernoppklaringseskadronen i Etterretningsbataljonen i 6.divisjon fra andre oppklaringsenheter i divisjonen sikkert... Også er det jo et veldig stilig navn-.</P>

<span class=postBody>Jau feskehau...</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

http://home.no.net/svartkjl/oppklaring/

Mye informativt på denne siden.

<span class=postBody>jakrokann@hotmail.co m</span>
    MODERATOR

Gjest

Jeg må arrestere King litt og presisere forskjellen mellom fjernoppklaring og "vanlig" oppklaring.</P>

Fjernoppklaring opererer på det strategiske/operasjonelle nivået, mens vanlig oppklaring er på det taktiske.</P>

Et typisk fjernoppklaringsoppdrag er å etablere OP*langt inne på "dypet" og overvåke strategisk viktige*punkter.*(gjerne en forventet fremrykkningsakse). Typisk skal man innsettes med helikopter eller stormbåt, gå fryktelig langt med tung sekk og etablere en OP som man holder seg i i rundt en uke. </P>

</span>

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

fjernoppklaring hørtes bra ut ;) kanskje et alternativ :P

Mvh Thomas.

<span class=postBody>Leave no man behind</span>
    Bare å peise på gutta

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Vært i Oppklaring både på Rena, og Setermoen.</P>

FjernOppklaring er en liten tropp som har eget opptak, så alle som tjeneste gjør der er frivillige.</P>

De har et høyt nivå, og det blir stilt høyere krav en ved en normal førstegangs tjeneste jeger avd.. At de går langt med tung sekk er riktig. Tjenesten er lagt opp til mye trening med tung sekk. Når det gjelder samband, så har oppklesk/ E-Bataljonen ALLTID satt høye krav til utdanning. Samband er viktigst av alt for disse gutta, og hver enkelt patrulje medlem kan samband meget godt. Da snakker vi HF og VHF. </P>

Dette er en avd som ikke er så "kommerse" som feks KJK, men som har meget god kompetanse, og fine tradisjoner. Første fjernoppklaring tropp ble utdannet 96/97. Men Oppklesk har jo vært i mange år, og de har mye kompetanse.</P>

Yep.</P>

<span class=postBody>Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.</span>
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

miper
    Gjest

<BLOCKQUOTE>quote:[I] <hr> Originally posted by: men på hjemmesidene så står det at de er ute i skogen for tiden, så sidene er tomme. forsvarets presentasjoner av ulike tjenester synes jeg også kan bli til tider overfladisk...

[/B]"<HR></BLOCKQUOTE>

jepp, forsvaret er elendig på å "reklamere" for de forskjellige tjenestemulighetene!

Men de er flinke til å skrive mye om ingen ting!

<span class=postBody>Lead by example!</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

la oss få lagt en ting steindødt: Fjeroppklaringseskadronen på Setermoen driver ingen superavansert, fantomkrevende tjeneste. Dette handler om å ta på seg en sekk, sette seg i en båt, i et helikopter eller på*en sykkel,*ta beina fatt*og komme seg lengst mulig*avgårde og løse oppdraget. Gjennom årene har man endret navn på eskadronene men i trenings/øvingssammenheng har avstander og oppdrag i all hovedsak vært like. Så dagens fjernoppklaringsmenn er ikke bedre rustet enn de var for 10 år siden hva angår fysisk og psykisk kapasitet. antageligvis tvert imot. </P>

Befalsskoleutdanningen er desverre lagt ned nå, men de gutta som gikk oppklaringslinja der de siste to - tre årene fikk kjørt seg noe så avsindig</P>

<span class=postBody>quantin</span>

Ugl
    Gjest

Dette er nok ikke helt korrekt quantin...

For 10 år siden var det intet opptak til oppklesk... Derimot et inntak...

Idag er det opptaksperiode med selektering, og de gutta som blir tatt inn i dag har gått sine mil for å fortjene det..

Slik har det ikke vært bestandig.

Eksempelvis så for ca 10 år siden når min onkel var vognfører i oppklesk så ble han plassert der.. Sammen med alle de andre.. Han kjørte et stykke.. Tok nøkla ut av bv'en å traska inn i skauen sammen med resten av patruljen. Utførte oppdrag, gikk tilbake og kjørte hjem... :) (enkelt eksempel men men..)

<span class=postBody>Jau feskehau...</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hmm....hortes intresant ut det ja :-)....Men skriver de ogsa kontrakt ell??? Noen som vet det...Sann som hjk og mjk gjor....

-- Edited by SpesJeg at 19:01, 2004-09-26

<span class=postBody>...sannheten får du aldri vite</span>
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

http://www.mil.no/haren/Etterretningsba ... ionid=4VDR TNCIBRWMLFOUN3MSFEQ?_requestid=2624 45

Her står det at Fjernoppklaring er en underavdeling av Ettertningsbataljonen. Man kan ta Befalsutdannelse, kvalifisere seg for internasjonal tjeneste, eller skrive kontrakt på 1-9 år. Igjen, hvis man kvalifiserer seg.

Håper dette svarte på posten din SpesJeg:)

<span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

OI! Fant akkurat en CD om fjernoppklaring. (Brodern fikk den i forbindelse med at han skulle inn i år...Han landet etterhvert som TADCOM-operatør, før han dimmet etter 1 måned..Huff, huff. Skammen...:P)

Men tilbake til CDen, det var først en ufattelig tøff video, etterfulgt av en flash-side med informasjon om førstegangstjeneste, info om tjenesten, samt muligheter for videre tjeneste. Var også et svæært bildegalleri...Mye flott natur, samt et godt innblikk i hverdagen til Fjernoppklaringen.

Den CDen er sikkert mulig å få tak i dersom man tar kontakt med Etteretningsbataljonen. Et must for alle som vurderer Fjernoppklaring. Anbefales for alle andre også:)

<span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Fjernoppklaring er en fin tjeneste hvis du synes det å gå milevis med tung sekk er det feteste i verden. Hvis du liker å ha litt mer variert tjeneste så vil jeg personlig heller anbefale gp-jeger eller kystjegerkommandoen, som i tillegg har gode vervingsmuligheter(3-årskontrakter)

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jo tusen takk Crazy K...Akkurat det svaret jeg ville ha :-)</P>

<span class=postBody>...sannheten får du aldri vite</span>
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Ghost
    Gjest

må bare spør....:</P>

Er det gode muligheter for verving som pg-jeger?</P>

Jeg kommer utenfra den avdelingen og har hørt at de så og si bare verver/gir gbu til sine egne.</P>

Har også hørt at de trenger folk der oppe.....? både vervede og v.pl. soldater.</P>

Noen som vet noe om dette? mitt tilfelle er og verve meg som grenader.</P>

*</P>

<span class=postBody>Ghost</span>

Elvis
    Gjest

Sjekk denne siden hvis dere vil vite noe mer om fjernoppklaring. Har sjøl tjenestegjort som fjernoppklaringsmann og det var rimelig greit det. Ikke så veldig forskjellig fra det FJ driver med. Ettersom man blir selektert får man også vært med på en del kurs som henger ganske høyt i forsvars sammenheng.

www.stud.ntnu.no/~erlendag/fok/

<span class=postBody>recon rules!!</span>

Gjest

Som nevnt er fjernoppklaring en tøff tjeneste der man går langt, hardt og bratt. Oppdragene er sjeldent veldig spennende, men en del av kursene man får er morsomme og bra.</P>

Dette sagt så tror jeg man lurer seg selv om man ikke innser at tjeneste ved en spesialavdeling i forsvaret tidvis er et spon-helvete. Det er derfor det er såpass jevt å gjennomføre. Hvis det er noen som påstår at det å gå 1,5 mil infill taktisk, i en fjellskrent med 30+ kilo på ryggen om natta er morsomt så må de være klare for innleggelse.</P>

Det som er givende er å få mestringsfølelsen. Å vite at man har gjennomført et beinhardt oppdrag som få andre ville klart. Å sitte på scaniaen/hocusen hjem og vite at man har løst oppdraget på en god måte. Gjennom å bryte egne grenser og prestere personlig får man en glede som man aldri vil oppnå hjemme i sofaen med pottis og DVD, men veien dit er et helvete.</P>

</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: fjernoppklaring

<BLOCKQUOTE>

quote: </P>

<HR></P>

Originally posted by: Klabb

"Som nevnt er fjernoppklaring en tøff tjeneste der man går langt, hardt og bratt. Oppdragene er sjeldent veldig spennende, men en del av kursene man får er morsomme og bra. Dette sagt så tror jeg man lurer seg selv om man ikke innser at tjeneste ved en spesialavdeling i forsvaret tidvis er et spon-helvete. Det er derfor det er såpass jevt å gjennomføre. Hvis det er noen som påstår at det å gå 1,5 mil infill taktisk, i en fjellskrent med 30+ kilo på ryggen om natta er morsomt så må de være klare for innleggelse. Det som er givende er å få mestringsfølelsen. Å vite at man har gjennomført et beinhardt oppdrag som få andre ville klart. Å sitte på scaniaen/hocusen hjem og vite at man har løst oppdraget på en god måte. Gjennom å bryte egne grenser og prestere personlig får man en glede som man aldri vil oppnå hjemme i sofaen med pottis og DVD, men veien dit er et helvete."</P>

Meget bra svar Klabb.</P>

Er ikke helt enig med at oppdragene sjeldent er spennende. Infil/exfil er jo litt nerve pirrende. Spes i hårete områder. Men fjernoppklarings gutta blir meget dyktige på det de gjør, da de ikke har et så bredt spekter av utdanning som mange andre avdelinger har. Så de fokuserer alt på det de skal, og gjør jobben bra. De har meget dyktige instruktører også vet jeg:) Flinke til å holde på befalet sitt. Og da har du kompetansen samlet i samme avdeling. Noe som er hva alle vil.</P>

</P>

P2</P>

<HR></P></BLOCKQUOTE>

<span class=postBody>Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.</span>
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    I siste utgave av Hærfra er det i en artikkel om ISTAR et interessant sitat om E-bataljonen. Det virker som om EBN med alle underavdelinger, som feks fjernoppklaring, skal bli 100% profesjonel. Det kan i så fall være en interessant mulighet for noen og enhver....

Fra 2005 vil derfor Etterretningsbataljonen ikke lenger
    ta inn personell til tradisjonell soldatutdannelse i bataljonen.
    - Vi vil da fokusere på personell som har befalsutdanning,
    eller som tidligere har gjennomført førstegangstjeneste.
    De sistnevnte vil gå gjennom et grunnleggende
    befalsutdanningsløp som en del av en treårig kontraktinngåelse,
    forklarer Haave.
    Målet med det nye rekrutteringsmønsteret er å sikre
    en styrke med høy beredskap og gripbarhet, og samtidig
    sikre en bedre videreføring av kompetanse innenfor
    bataljonsstrukturen.
    ~Thomas Paine

Caliber50
    Gjest
    Som tidligere opplkaringsmann på smo så kan det enkelt sies at fjernesk
    er en veldig bra plass og tjenestegjøre om man kommer igjenom opptaket.
    Mye gå tjænest og i mine øyne spennende tjeneste.
    Mottoet er Ingen respekt for avstand og det sier vell sitt.

Å Husk Davy Crocket var en oppklaringsmann

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Etter å ha tenkt litt på implikasjonene av at fjernoppklaring blir profesjonelle, eller rettere sagt at fjerneks slutter å utdanne vernepliktige til egen avdeling.... En årsak kan være at Hæren ser at den i andre hær-avdelinger utdanner mange nok med passende kompetanse til å dekke behovet for å rekruttere til en profesjonel fjernesk. Feks bruker Hæren store resurser på å utdanne en fallskjermjegertropp hvert år uten at den får så mye tilbake. Det er tross alt ikke så mange fallskjermjegere som fortsetter ved HJK. Og uansett om halvparten fortsetter ved HJK er det fremdeles mange igjen. Jeg spår at fallskjermjegertroppen kommer til å bli en viktig rekrutteringspool for en profesjonel fjerneks
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Skulle tro de kunne rekrutere fra GP og Grense også?
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bevares, det var ikke slik jeg mente det. Og jeg understreker at dette bare er spekulasjon fra min side. Men de fleste avdelinger ønsker selvfølgelig å beholde sine beste folk selv, og de fleste avdelingene har også gode tilbud til de vernepliktige det være seg enten GBU, verving eller utenlandstjeneste

HJK på den annen tror jeg kan være interessert i å gi alle vernepliktige som ikke forsetter ved avdelingen et slikt tilbud. Tross alt mer sannsynlig at de kanskje kommer tilbake til avdelingen om de forsetter i forsvaret, og i en tjeneste som ligner på det de allerede kan

Det er dessuten et helt annet nivå på seleksjon og utdanning ved fallskjermjegertroppen enn ved andre avdelinger i hæren. Jeg tipper at fallskjermjegerene vil få pri, feks ved at de ikke må gjennom et opptak i motsetning til andre søkere. Historisk var det jo faktisk slik det hele started for HJK/HJS tilbake på 60-tallet med å utdanne folk til fjernoppklaring
    ~Thomas Paine

Lignende tråder

1. Fjernoppklaring
    By rullest0l in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 181957A Feb 07,
  2. Fjernoppklaring
    By lakkalaur in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 101707A Sep 06,
  3. Fjernoppklaring