milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Befalskole opptak 2004

Gjest

Befalskole opptak 2004

Har fulgt med på opptak 2004 via forsvarsnett sine sider. Synes det virker skremmende, Skremmende dårlig! Mitt inntrykk er at det ser ut som en sommer leir... F.eks denne artikkelen: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/opptak/start/article.jhtml?arti cleID=80303

Her kan det altså være at de tar inn folk som ikke engang klarer minimumskrava til BS! (krav som forøvrig er overkommelige!) Videre ser man intervjua folk som søker BS for andre gang og selv da ikke klarer 3000m kravet....En annen ting er jo at de har jo letta ytterligere på krava til utholdenhet. Nå kan du jo velge mellom svømming, sykling eller marsj!

Ta en titt på noen av bildene, mye rart å se!

Nå tror jeg mye av stoffet på disse sidene er fra luftforsvarets opptak...Får håpe at det er litt mer orden i på de andre befalskolene!

*

Benny
    Gjest

RE: Befalskole opptak 2004

Befalskole opptakene er nå blitt rimelig*latterlige, synes jeg!

Ukvalifiserte søkere kvoteres inn over en lav sko i forsvaret for tiden (særlig sjøforsvaret), og tar plassen til andre som klarer de såkalte*"absolutte"*kravene som blir stilt søkerene.

Jeg har ingenting imot jenter i forsvaret, men når de taes inn som elever bare*p.g.a at de er jenter så mister forsvaret min tillit og respekt. Kandidatene stiller ikke nå*lenger likt, men rangeres etter hvilket kjønn de har.

http://www.haren.no

Ugl
    Gjest

Vel... Jeg synes vi skal være forsiktig med å kalle opptakene for latterlige, men er enig i noe av det dere sier...

Det som derimot er et faktum er at BS er forsvarets hovedrekrutteringsvei for jenter til forsvaret. Det er klart at da er de nødt til å prioritere å få inn jenter der...

Gutta kan de rekruttere inn gjennom den nye GBU modellen...

Det som benky er litt redd er vel det at de har en slags "jentekvote" på befalsskolene... Det tror jeg kanskje de har selv om det ikke er offisielt, men har og en forståelse for hvorfor de har det.

skal en slik "kvote" forsvares så avhenger det av at det er mange jenter som møter på opptak slik at de jentene som blir elever er gode kandidater...

Om bskamp blir en bedre skole med 17 jenter og 23 gutter kan godt hende. Jeg tviler litt, men vi får sjå om ett år når de blir sersjanter om jeg tar feil. Jeg håper det...

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

skal være sagt at det var BENNY som sa så angående kvoteringen.

JEG syns forsåvidt det er sunt med jenter iblandt oss ettersomde har mye positivt å tilføre et lag. men er også p en annen måte litt skeptisk ettersom jenter rett og slett er svakere fysisk og hver gang jeg ser en kvestet/drept jente så er det på en måte verre, enn når jeg ser en mann. sånn er det bare for min del.

vet ikke hva som når mest inn, men så lenge jenter som oftest er med på fredsbevarende operasjoner innen telemarkbataljonen og lignende, så er det helt fint for meg. se f.eks. i Irak, kvinneundertrykkelsen som er der, tror folk er skeptiske til det, men mener*at det er sunt for verden og spesielt islam og se jenter i den rollen de viste f.eks i Irak da. *

uansett,*den dagen landet blir angrepet og jentene skal inn til kamp vil jeg få mine tvil ettersom de er for nydelige til å "tas"....

Mvh Thomas.

Benny
    Gjest

Ok, det var usaklig å kalle opptakene latterlige.

Men på BSS Horten så ble det sagt at det kom en ordre fra generalinspektøren i sjøforsvaret kvelden før elevopptaket, at det skulle brukes en såkalt "moderat kvotering" (hva nå det egentlig betyr). Det førte visst til at flere kandidater som offiserene ville ha inn som elever mistet plassen sin til fordel for de som var mindre skikket og ble kvotert inn.

Akkurat det synes jeg suger max

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

litt kinky å finne "løsninga" på det, men det må jo også være en grunn til at det ble sagt?

Mvh Thomas.

fønix3
    Gjest

Kvotering eller ikke. Formålet med en relativt fleksibel selektering er ikke å plukke dem som skårer best på testene, men å finne personell som har utviklingspotensiale som ledere og er trenbare.

Forsvaret har, klok av skade, valgt å se på fler variabler i seleksjonsprosessen for å kunne danne seg et godt helhetsinntrykk. På den måten unngår man også i større grad å velge ledere som ikke egner seg, og heller ikke har utviklingspotensiale.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

hehe. gammern har talt, no offense ved å kalle deg det, men eldst er faktisk eldst :P

godt du kommer med innspill, ettersom jeg ikke hadde tenkt tanken som du kom inn med. godt poeng.

Mvh Thomas.

fønix3
    Gjest

Den er grei Benky. Jeg tester bare ut litt andre perspektiver. Det innebærer selvfølgelig en fare for å bli*oppfattet som arrogant; tildels kverulerende.

Poenget mitt er å forsøke*å få til gode refleksjoner. Tiltross for min alder lærer jeg utrolig mye av de unge gutta her på siten.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

å skape en interessant debatt er vel en god ting ;)
    godt du lærer av oss småfolk også.

Mvh Benky

Gjest

RE: RE: Befalskole opptak 2004

den dagen landet blir angrepet og jentene skal inn til kamp vil jeg få mine tvil ettersom de er for nydelige til å "tas"....Mvh Thomas."

Jeg kan ikke se at det er en spesielt god egenskap for en framtidig spesialjeger å ikke fikse motstandere av ethvert slag.
    Hadde dette vært knyttet til en spesiell nasjonalitet, f.eks. ("jeg kan ikke skyte arabere") hadde det plutselig blitt åpenbart latterlig. Det synes jeg holdningen din er også.

balsarud
    Gjest

Har en følelse av at du tolker Benky litt vel bokstavelig her...

Gjest

Nja, dersom han mener noe annet enn det han skriver, så får han nesten presisere det.

Er klar over at kommentaren min kan oppfattes surt, og det er den vel også, forsåvidt. ;-)
    Jeg er litt møkklei av at kvinnelige soldater alltid blir betraktet som kvinnelige soldater - og ikke soldater.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Enig med milla her... Lurt å tenke før man skriver, det er alltid noen som tar det bokstavelig. Særlig tema om kvinner i forsvaret og kjønnskvotering på opptak.

Vi må ikke glemme hvorfor forumet på marinejeger.no ble lukket.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Godt poeng - vi har nå tre fire kvinnelige forumbrukere (til info) og sikkert mange fler lesere. Bra vi følger med hverandre. Sier ikke at Benky har dretti på draget - kjenner han for godt til det - men flott vi følger med på uønskede holdninger på dette temaet.

Gjest

RE: RE: Befalskole opptak 2004

quote:

Originally posted by: admin

"Godt poeng - vi har nå tre fire kvinnelige forumbrukere (til info) og sikkert mange fler lesere. Bra vi følger med hverandre. Sier ikke at Benky har dretti på draget - kjenner han for godt til det - men flott vi følger med på uønskede holdninger på dette temaet."

Understreker at det ikke var ment spesielt aggressivt, eller som noe Benky trenger ta personlig, det var en kommentar, hverken mer eller mindre!

Når det gjelder kvinnelige soldater så er det mangt man kan mene om det, også som kvinne i Forsvaret. Det at jeg setter pris på at folk bruker hodet når de vurderer egne holdninger trenger ikke nødvendigvis å gå i min favør.
    Realistiske betraktninger er bare nyttig, spesielt i dag med kvoterings-praksis (så og si), så lenge det er basert på fornuft og bred erfaring - ikke synsing og lærte holdninger fra*forrige generasjon.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Bra - gleder meg til vi får vår første kvinnelige fallskjermjeger, marinejeger eller kystjeger. Det vil nok sette sterkt søkelys på det hele og forhåpentligvis øke rekrutteringen dit siden det blir bevist at selv jenter kan.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ikke for å pirke, men det har vært flere kvinner som kystjegere. Om jeg ikke husker feil så var det en kvinnelig minedykker også for en del år tilbake.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Takk for info - vet ikke personlig om dette men om det stemmer så er det supert - viser at jenter kan de også...

-- Edited by admin at 20:52, 2004-10-27

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Oj, oj. Mange innlegg her gitt. Om opptak og jenter.

Selv syns jeg at måten opptak vises til almennheten er negativ. Enig med Gammern at det som er viktig med opptakene er å finne personell som har utviklingspotensiale som ledere og er trenbare.

Men samtidig har man jo satt opp et fysisk minstekrav. Og dette er absolutt mulig å klare med god margin,for alle som er "trenbare" .

Jeg har opplevd mange ulemper med å slippe inn folk som ikke klarer minstekravene. Det ene er at folk utefor systemet (også utenfor forsvaret) synes det høres helt urimelig ut at en som ikke klarer fysiske krav kommer inn, men en som klarer kravene ikke kommer inn. De hører ikke noe om trenbarhet eller utviklingspotensiale. Dette er ting som er vanskeligere å måle, og som opptaksbefalet vurderer individuelt. De som ikke kommer inn men som allikevel består det fysiske vil ihvertfall føle seg urettferdig behandlet. For en ting får man alltid vite: de fysiske minstekravene. Og man tror jo på at dette er absolutte minstekrav...

Og så er det jo slik at medelever som klarer minstekravene ikke ser posititvt på de som kommer inn på "disp". De som kommer inn på "disp" vil alltid slite med å måtte bevise at de er gode nok. Selv om de er gode nok sett utifra det å kunne være/bli gode ledere.

Sånn sett synes jeg det er dumt at de fysiske minste kravene til jenter er lavere enn det det er for gutter. Spesielt innen BSKAMP. Ikke misforstå meg. Jeg tror at mange jenter er mye bedre enn mange gutter. Jeg VET at mange jenter er bedre både fysisk og som ledere enn mange gutter. Men inntil det stilles like krav til begge to, så vil gutter alltid kunne ha en "unnskyldning" for å kunne klage på jentene og at de tar plasser til gutta på befalsskolene (og KS). Krigens krav skiller jo ikke mellom kvinner og menn!

Og så var det en som skrev noe om at ha ikke hadde klart å tatt jenter krig... Har hørt den unnskyldningen før mtp jenter i operative stillinger. Og joda, stemmer de, undersøkelser viser at menn har en ubevisst omsorg overfor kvinner. Noe som kan gi problemer i krig. Men dette er et problem for oss gutta. Ikke jentene. Det er oss gutta som må trenes opp og gjøres bevisste på at vi kan få slike reaksjoner, og så må vi være profesjonelle nok til å takle det.

Nå har det jo blitt bevist at den fysiske formen på dagens ungdom er dårligere enn for 30 år siden uansett.... Men jeg syns også at bildet av hvordan befalsskoleopptak nå har blitt er, ikke akkurat imponerer meg.

9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Lignende tråder

1. Sjekk av rygg og ben på opptak til befalskole.
    By armyyboi in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 230713A Apr 13,
  2. Opptak til befalskole som pasifist.
    By Edge87 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 171644A Jun 10,
  3. Fallskjermjeger - 2004
    By calithrang in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 84
    Nyeste innlegg: DTG 221027A Nov 04,
  4. opptak HV-016 høsten 2004