milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: HV-016 vs. SHV-BOR (Gammel tråd anno 2004)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

HV-016 vs. SHV-BOR (Gammel tråd anno 2004)

Har dere noen meninger om disse to styrkene sett opp imot hverandre? Ikke spesifikt ute etter hva 016 driver med kontra BOR, men mer en diskusjon om hva dere anbefaler å søke! Subjektive meninger. Tanker om hvor ulike personligheter hører hjemme. (Litt vagt, men tror dere skjønner hva jeg mener)
    Rett og slett - hva ville dere søkt og hvorfor??
    Kom gjerne med litt reklame de som allerede er en del av 016/BOR!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: HV-016 vs. SHV-BOR

Jeg hadde ikke søkt noen av delene, men jeg har meninger om det likevel ;)

Den beste avdelingen å søke seg til må være den som har den beste ressurstilgangen, det beste personellet, den beste utdannningen, de kuuleste oppdragene, det beste miljøet, etc, og at den har en underavdelingen nær deg...

En operativ sammenligning går ikke fordi avdelingene er veldig forskjellige. Hvilke avdelinger som blir "vinnerne" mht ressurstilgang eller oppdrag, og hvilke avdelinger som klarer å rekrutere det beste personelle er for tidlig å si

Hele HV gjennomlever en revolusjon. Den har vi ikke sett slutten på enda. Mitt tips er at tiden nå har kommet til 016. Slik avdelingen fremstår idag har den ikke samme relevanse som den hadde under den kalde krigen (Et forhold avdelingen forresten deler med fallskjermjegertroppen på Rena). Dette kommer til å forandre seg. Det eneste fornuftige er at avdelingen enten forsvinner helt, eller må igjennom kraftige reformer. Jeg tror det siste er mest sannsynlig og at det er iferd med å skje as we speak

Detaljene i hva dette innbærer hører ikke hjemme på dette forumet. Men resultatet kan bare være at hele problemstillingen din blir irrellevant

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Gjest

Litt uenig med King der.

Jeg mener at HV-016 i dagens situasjon har fått større aktualitet*idag enn under den klade krigen.* Oppdrags formene til*HV-016*er objektsikring, patrulje tjeneste, SIBO og eksorte/livvakt tjeneste.*Dette er absolutt en relevant til dagens trussel bilde.

Istede for*snakk om å fjerne eller omorganisere 016 ser det heller ut til at en forsterker styrken, dette ser man blant annet gjennom den økende markedsføringen tilstyrken,*pluss*at det er uttalt at denne er et satsnings område.

Den revlusjonen man ser HV er inne i nå er mer at man gjør HVs struktur*om til en 016 light, med frivillig personell, mer spesialisering osv. Ikke at 016 blir gammeldags.

016 gjør jo mye av det BOR gjør (dvs. "border" hus istede for båter) pluss at de gjør mye mer i tillegg. Jeg tror derfor at 016 er en*mer annvedelig stryke enn det BOR er.*

Mitt inntrykk er også at det er vanskligere å komme inn i 016 enn BOR, men dette kan jeg ikke uttale meg sikkert om.

Dette er min mening, men en sak har jo altid to sider!

*

*

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

RE: RE: HV-016 vs. SHV-BOR

Originally posted by: king"Jeg hadde ikke søkt noen av delene, men jeg har meninger om det likevel ;) Den beste avdelingen å søke seg til må være den som har den beste ressurstilgangen, det beste personellet, den beste utdannningen, de kuuleste oppdragene, det beste miljøet, etc, og at den har en underavdelingen nær deg... En operativ sammenligning går ikke fordi avdelingene er veldig forskjellige. Hvilke avdelinger som blir "vinnerne" mht ressurstilgang eller oppdrag, og hvilke avdelinger som klarer å rekrutere det beste personelle er for tidlig å si Hele HV gjennomlever en revolusjon. Den har vi ikke sett slutten på enda. Mitt tips er at tiden nå har kommet til 016. Slik avdelingen fremstår idag har den ikke samme relevanse som den hadde under den kalde krigen (Et forhold avdelingen forresten deler med fallskjermjegertroppen på Rena). Dette kommer til å forandre seg. Det eneste fornuftige er at avdelingen enten forsvinner helt, eller må igjennom kraftige reformer. Jeg tror det siste er mest sannsynlig og at det er iferd med å skje as we speak Detaljene i hva dette innbærer hører ikke hjemme på dette forumet. Men resultatet kan bare være at hele problemstillingen din blir irrellevant"

Hmm.. ikke helt enig med deg der.. Som også 016 sa over her tror nok jeg også hv-016 har kommet for å bli. de 4 tjenesteformene de bedriver er det absolutt behov for. Nå som HV reorganiseres vil vi nok se en endring i både struktur og utstyr. 016 vil kunne rekrutere fra den nye innsats-styrken. Kvaliteten på det 016 leverer vil nok øke ytterligere..
    What happens in the garage, stays in the garage

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Originally posted by: king"Den beste avdelingen å søke seg til må være den som har den beste ressurstilgangen, det beste personellet, den beste utdannningen, de kuuleste oppdragene,*det beste miljøet, etc, og at den har en underavdelingen nær deg.."

Tror både BOR og 016 kommer _meget_ godt ut på disse punktene. Jeg har liten/ingen kjennskap til 016, bare BOR. Men jeg har snakket med eks-016 folk som syns at tjenesten i BOR er bedre en 016. Dette er jo selvsagt deres personlige meninger og oppfattninger!

Eneste jeg kan si er at jeg ikke angrer et sekund på mitt valg av tjeneste. Utrolig gode kurs med _meget_ kompetente instruktører, nytt og bra utstyr og godt sammhold, både i og på tvers av lagene (noe jeg tror du vil oppleve uansett i en frivillig avdeling)!

Klart, har du lett for å bli sjøsyk, er kanskje ikke BOR det rette valget ;)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Originally posted by: king"Men resultatet kan bare være at hele problemstillingen din blir irrellevant"

Hvordan da? At eks 016 tar over noen av BOR oppgaver (ser ikke helt for meg det)?

Flott at det er litt forskjellige oppfatninger ute på forumet!

SHVFenrik
    Gjest

Nå blir det litt søkt å sette to forskjellige avdelinger "opp mot hverandre", men hvis man skal ta et valg mellom disse avdelingene, er det nyttig å se på hvilken motivasjon man har. Jeg er NK på hurtiggående fartøy i SHV, og har satt ombord bordingsoperatører i både sivile og militære skip. Min erfaring er at de fleste av de*som er i SHV's bordingsavdeling er personell med enten operativ maritim bakgrunn, og således god kjennskap til skip, eller personell med erfaring fra Kystvakten, og således godt kjent med bordinger fra aktiv tjeneste. Ikke at dette utelukker andre interesserte.

troja
    Gjest

i mitt bordingslag så er det faktisk mange hærfolk ,men også fra sjø

det blir nokk vanskelig og samenligne 016 og bordingslag opp mot hverandre

det blir som og samenligne skiflyging og*utfor og stil spørsmålet hvem er best på ski.

når det gjelder utstyr så er bordingslaget fortsatt under utvikling og testing det hvil si du har alt det du trenger av det meste og alt er nytt,båtene vi bruker er også av nyere dato og båt turen i seg selv gir et mega kikk. kursing og opplering blir gitt av instruktører plukket på den aller høyeste hylle.

når de gjelder annvendelighet så er et bordingslag skredder sydd til sine oppdrag derfår bør dem heller ikke brukes til noe annet. (men innat i lagene er det jo stor kompetanse på forskelige ting slik at muligheten er jo til stede*å bruke oss til andre ting)

det og samenligne og "borde et hus kontra et fartøy"* er forskjelene* for store

ett hus står i ro mens et fartøy er konstant i bevegelse(bølger marsfart)*med tanke på og skyte seg ut eller inn i en situasjon

i et hus har du store rom, breie og ikke fult så bratte trapper som i et fartøy

koridorene i*et hus/bygning er breie og oversiktlige, mot fartøyets smale ganger,slik at taktikken

du bruker i hus ikke egner seg i heletatt i et fartøy.o.s.v

tenk dere situasjonen at du er med på en uttrekning og må skyte i en smal koridor laget av stål mens båten vugger til side til side det kan fort bli katastrofalt.(hvist ikke korekt*opplæring har blit gitt)...

men så klar jeg tviler ikke på at 016 også har sine måter og takktiker på*løse vanskelige oppdrag

og når vi tenker på helheten og samspill så kan jo 016 klarere havneomrodet og vi båtene somkomer til havn slik blir alt trykt og bra.

min anbefalning er, liker du hurtige båter saltvann,*topp moderne utstyr og en knall god opplæring så prøv bordingslaget. litt reklame dette hær .

*

*

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    25 innlegg

Til King: Jeg tror du tar feil i det at 016 kan forsvinne. Mulig noe endring i måte å trene på. Men de følger så absolutt med i tiden. Og 016 er jo en av de få HV-avdelingene som har blitt brukt på skarpe oppdrag i vår nyere tid.

Ellers er jeg enig i det de andre skriver her: "Den beste avdelingen å søke seg til må være den som har den beste ressurstilgangen, det beste personellet, den beste utdannningen, de kuuleste oppdragene, det beste miljøet, etc, og at den har en underavdelingen nær deg..."

Og så spørs det ikke minst på hva du liker best: fartøy eller land?

Vet ikke hvor du bor, men ikke alle steder har BOR (HV-02 har det ikke) og langt fra alle steder har 016-avdelinger. Så det spiller jo klart en rolle. Nå vet jeg at 016 gjør litt forskjellig avhengig av hvor i Norge de holder til. Så det har også litt å si. Liker man mer urbane oppdrag eller mer skogsrelatert....

9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Re: HV-016 vs. SHV-BOR

Dykk i arkivet: Gammel tråd om aktuelt tema: 016 og nedleggelse.

Lignende tråder

1. Fallskjermjeger - 2004
    By calithrang in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 84
    Nyeste innlegg: DTG 221027A Nov 04,
  2. Befalskole opptak 2004
    By in forum S-3 2. Totalforsvaret
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 201453A Nov 04,
  3. opptak HV-016 høsten 2004
    By Mortar in forum Mannskapsmessa
    Svar: 0