milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Anbefalinger av førstegangstjeneste

gob016
    Gjest

Anbefalinger av førstegangstjeneste

Min yngre bror skal nå inn til sesjon, og i den sammenheng må han jo*søke på 2 alternativ til tjenester. Han har valgt å følge i mine fotspor og velge KJK som førstevalg :) Han virker motivert for jegertjeneste eller noe lignende som byr på både moro og utfordinger, men ikke så mye som i toppskiktet til f.eks MJK.

Er det da noen som har gode erfaringer fra sin førstegangstjeneste og kan anbefale den videre? Vet jo at alle folk synes sin tjeneste var den kuleste, men prøver å få et litt objektivt overblikk her (selv om han valgte samme som meg :P).

Vil gjerne høre en del konkret om utdanninga der det er mulig!

Takk

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Anbefalinger av førstegangstjeneste

Kan ikke uttale meg eksakt om dagens førstegangstjeneste. Til det har det vært for radikale omlegginger de siste årene. Men gjennom nesten 5 år for forsvare i utlandet har jeg møtt og arbeidet med soldater og offiserer med bred bakgrunn. Neste alle skryter seffern av sin egne erfaringer. Det var imidlertid gjennomgående at de beste alround hadde bakgrunn fra storm, oppklaring og inf. jeger.

NB! Jeg har ikke selv bakgrunn fra verken storm, oppklaring eller inf. jeger

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Som god gammel stormer må jeg jo selvsagt*anbefale denne tjenesten. Dersom ikke altfor mye har forandret seg på 3 år, er dette en finfin måte å komme seg til litt utenlandstjeneste og. Men dette er ikke akkurat en elite avdeling, er helt vanlige "slappe jævler", så dersom broren din virkelig er engasjert,*så vil han nok trives bedre som enten Art.jeger eller fjernoppklaringsmann. Det lille jeg har sett av disse avdelingene virker både krevende og spenstig.

*

Når det gjelder selve utdanningen i Storm, så stiller den ikke all verden av krav. Du blir veldig god venn med AG3, MG3, MP5, Glock (P-80 syns jeg å huske), RFK, noen få får vel teste ERYX i tillegg, og du får frese rundt i CV90.*Fotlaget får gå en del flankemarsjer og slike ting, vognfolket får lite søvn (Men til gjengjeld litt artiere skyting, 30mm maskinkanon).*Bortsett fra det er det litt trening med Stormbåt 90, litt SIBO,*bittelitt sprengning av div, litt helikopterflyging (som passasjer ja) og en del timer på skytebanen. Bra samhold, og*søker du deg til*troppen som skal til Kosovo (eller hvor de nå reiser nå får tida), så vil du nok komme opp på ett ganske bra nivå på en del ferdigheter. Men som sagt; det er ikke akkurat elite...

Er sikkert flere som kan si mye om festlige 1.gangstjenester andre steder,*og de jeg har nevnt her er da kun noen av*de som er i området omkring Setermoen, da det er eneste området jeg har sett noe særlig til.

-- Edited by chrjoha at 20:49, 2004-10-08

gob016
    Gjest

Takk for svar! Kjekt at det blir litt konkrete svar slik som siste her, og ikke bare løst. Tror han er litt ivrig på en litt utfordrende tjeneste ja, men det er jo viktig med litt moro til tider!

Noen flere erfaringer som kan deles her?

Storm0203
    Gjest

Hei!

Om du tar en titt på denne linken, så har noe av det samme vært diskutert her. Kanskje du finner noen svar her!:)

http://www.activeboard.com/forum.spa...bForumID=39848

Om den ikke funker så er det SJØ, KJK-HELSE

*

Mvh Storm

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Minedykker er en tjeneste som ikke nevnes her i særlig grad. Det er en meget variert tjeneste. Masse turer til utlandet/Skarpe oppdrag.

Kan anbefales!*

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har kikket på MDK, ja.

Brodern var inne til førstegangstjeneste i år, og han ble visst fortalt at de*norske*minedykkerne*er de beste i verden i sin disiplin. De er spesialtrente på eksplosiver under vann, men kan også hanskes med det aller meste som smeller på landjorda også.*

*

Kikket på nettsidene deres, her er litt om hva og hvordan: (http://www.mil.no/sjo/keskdr/minekrig/start/minedykker/)

Minimumskrav fysisk:

5000 m løping på 21:45
    5 stk pull-ups
    30 stk push-ups på to minutt
    40 stk sit-ups på to minutt

Det står at bare de beste på opptak får starte på kurset. Videre må man ha plettfri vandel og ingen avvik på hørsel eller syn.

Man må søke*som skipsdykker. Etter det 6 uker lange skipsdykkerkurset, kan man søke på minedykkerkurset.*"Tjenesten setter høye krav til motivasjon og innsatsvilje."*

Etter endt førstegangstjeneste kan de som viser seg egnet få mulighet til å skrive kontrakt (verve seg). Utenlandstjeneste er da høyaktuelt.

Er et stort bildegalleri på sidene deres, anbefaler å ta en titt der. Noen smakebiter:

*

-- Edited by Crazy_K at 20:10, 2004-11-10

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

MDK bør i aller høyeste grad nevnes i mere på denne siden...er mye mer operativ enn feks KJK. Tjenestegjør selv hos MDK, og det er en fet tjeneste. Du er ca.50/50 på land og i sjø. Man får skytekurs på høyt nivå og får mulighet til jobbe med mye avansert utstyr. Dette er en prioritert avdeling som får det beste utstyret, og behovet for vervede er økende.

Anbefales på det sterkeste.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Tror dette er en lettere ukjent tjeneste for mange. Du får gjøre ditt til at flere fra MDK kommer på Forumet. Du kan jo få MDK til å annonsere tjenesten og opptak også her på spesialjeger.net om du vil/får til. Kjenner en som har vært på MDK og får bare god-ord om tjenesten.

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Wow, er du minedykker? Isåfall har jeg et spørsmål...

Jeg så på*MDK og tenkte at det er en sinnsykt bra tjeneste, men at jeg sikkert ikke ville klare det p.g.a. totalt manglende erfaring med dykking. Hva kan du fortelle om det? Har du tidligere dykking på samvittigheten? Er det mange i MDK som ikke har dykket fra før av?

Har foreløpig bestemt meg for å prøve fallskjermjeger, men det er enda et par år før jeg må ta den endelige avgjørelsen, så alt du kan fortelle meg mottas med stor takk!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er ikke minedykker enda nei:-)..det er et krevende kurs man må gjennom.Både teoretisk og fysisk! Tidligere dykking er jo seff et pluss, men av liten betydning da apparatene vi bruker krever annen kunnskap enn sivilt. Vannfølelse bør man absolutt ha...

Skal man trene mot et slikt kurs bør man gå masse med tung sekk og svømme lange distanser med svømmeføtter..da skulle man stille greit på det fysiske. Så bør man ha litt peiling på fysikk når det gjelder den teoretiske biten.

Vil tro man vil ha en mer varierende tjeneste som f.jeger enn minedykker...men verver man seg får man etterhvert en meget variert jobb...masse spennende kurs innen skyting, sprenging og dykking!

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har vært i vann før, ja. Når det gjelder fysikk teoretisk, så får jeg masse av det på skolen. Aargh, det minner meg på at jeg har prøve i kroppens oppbygning og funksjon på fredag...må lese:/

Men takk skal du ha for info! MDK er et alternativ jeg vurderer, får se hva det blir til. Greit å iallefall tilegne seg så mye kunnskap som mulig om alle avdelingene, slik at man vet hva det er å velge i.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    kjipt å være fargesvak når det er så mye spennende tjeneseter man kan velge mellom (tenker på mdk)

Lignende tråder

1. Anbefalinger
    By kraaka2 in forum Politiet
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 201920A Aug 09,
  2. Anbefalinger:TUR
    By didl in forum Mannskapsmessa
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 050146A Mar 09,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder