Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 24 av 24

Tråd: KJK - helse?

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

KJK - helse?

Hei!!</P>

Har veldig lyst til å bli kystjeger neste år, men lurer på hvor strenge helsekrav de har der. Jeg har nemlig litt*astma og allergi i tillegg til*dårlig syn (er ikke helt misfoster da...). Vet jeg ikke kan bli*med i HJK eller MJK, men siden KJK ikke er en spesialstyrke håper jeg de ikke har like strenge krav. Noen som vet noe om dette,*og om militæret eventuelt betaler en laseroperasjon for øynene???</P>

Ellers en meget bra side dette her!!</P>

</span>
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: KJK - helse?

Hei Rocky!</P>

Tror kanskje du må ha laseroperasjon for å få synet godkjent. Er usikker på om du kan søke om å få det dekket...</P>

Når det gjelder astma og allergien din, så kommer vel det litt an på om du er avhengig av medisiner, osv.</P>

Det lureste ville vært å kontakte KJK og høre...Mange steder blir slikt avgjort individuelt, f.eks. at legen der vurderer i hvert enkelt tilfelle hvem som er tjenestedyktig, og hvem som ikke er det.</P>

*</P>

</span>__________________
    <span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: rocky

"Hei!! Har veldig lyst til å bli kystjeger neste år, men lurer på hvor strenge helsekrav de har der. Jeg har nemlig litt*astma og allergi i tillegg til*dårlig syn (er ikke helt misfoster da...). Vet jeg ikke kan bli*med i HJK eller MJK, men siden KJK ikke er en spesialstyrke håper jeg de ikke har like strenge krav. Noen som vet noe om dette,*og om militæret eventuelt betaler en laseroperasjon for øynene??? Ellers en meget bra side dette her!!"

<HR></BLOCKQUOTE><FONT size=2>

Hei Rocky og velkommen på Forumet. </P>

Ring KJK personell offiser på telefon*77 01 49 21 (sentral 77014000) og spør direkte for direkte korrekt svar. Du bør vite verdiene på hvor svakt syn du har.</P>

La oss vite hvordan det går!

Admin</P></FONT>

<span class=postBody>Har du støttet Forumet?</span>

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Takk for raskt svar gutta!</P>

Ringte KJK nå, han virket*negativ og*sa det ikke var særlig gunstig med allergi og astma, men han hadde ingen helseprofil for KJK så han visste ikke eksakt*om jeg kom inn eller ikke. Han sa også at KJK var veldig populært og at det var rift om plassene, og da ville jeg kanskje havne bak i køen. Man kunne visstnok gjennomføre tjenesten med briller.</P>

Får vente med det endelige svaret når jeg er på sesjon, men det ser dessverre dårlig ut. Noen tips om andre spennende/tøffe tjenester som ikke har strenge helsekrav??</P>

</span>
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Fortvil ikke! Avdelingene som idla postet linker til er nok bra. Har lest litt om GSV og det høres storartet ut!

<span class=postBody>Tren hardt, bli hard!</span>

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Hei Rocky!</P>

Endelig en fornuftig person som ønsker seg inn i militæret. Er drittlei av&sitte på VG-diskusjon å lese om folk som lurer på hvordan de skal slippe unna..</P>

Så til spørsmålet ditt: Skal du først inn i militæret er det smart&havne på en plass hvor det skjer noe, hver dag. En av Norges 4 kampavdelinger(KA heretter) vil i såmåte være et glimrende utgangspunkt. Det sier seg nesten selv. Alle avdelinger som ikke er KA støtter KA på en eller annen måte. Transport, Sanitet, Jegertjeneste osv... </P>

Jegertjeneste er vell den eneste tjenesten utenom KA som er kul. Prinsippet er i bunn&grunn at du skal samle informasjon på fiendens område uten&bli sett. Du blir sinnsykt god&gå, enda bedre til ikke&bli sett, og helt sinnsykt god til&fryse ræva av deg i en OP(obsevasjonspost), mens du ligger stille i 2 dager&bæsjer i en pose inni Jervenduken:) Siden hovedprinsippet er &ikke bli sett lærer du ikke veldig mye angrep. Det går mest ut på at du skal kunne skyte deg ut av et område med livet i behold, mens du i en KA gjerne skal andre veien. Altså inn i et område. Og da helst med livet i behold. </P>

Aktuelle jegertjenster er vell Fjernoppklaring på Setermoen(ISTARbat?), Spesialildleder i artilleriet(tidligere artillerijeger)..leder mye F16! Opererer som FAC(Forward Air Controller), samt GP eller GSV som nevnt i et tidligere innlegg. Ved alle disse avdelingen er det begrenset med plasser, og uttak gjennomføres i begynnelsen av førstegangstjenesten din. Hvordan krav til syn, astma og allerigi er vet jeg ikke, men tror det er stort sett grei skuring.</P>

Ønsker du derimot mye action, skyting, slåssing og høye smell, så bør du søke deg til en KA. En KA trenger enormt mye mer folk enn en Jegeravd, og opptakskrav er ikke eksisterende. Det skal dog sies at det er lite umotiverte folk som holder til i de fremste linjene i en KA. </P>

Aktueller KA er Panserbataljonen(PBN) på Setermoen, og Bn2 på Skjold. Panserbataljonen er Norges eldste mekaniserte Bataljon, mens Bn2 fram til i år var Norges siste infanteribataljon. Begge bataljonene er oppsatt som mekaniserte stridsgrupper, men tradisjonene varierer sterkt. Bn2 har fokus på infanteridelen, mens tradisjonen i PBN er at det er vogn som gjelder.</P>

De fremste delene av avdelingene i strid vil være gutta med Leopard og gutta med CV90. Det er her ildstyrken, altså knyttneven ligger!:) PBN består av:</P>

2 Stridsvogneskadroner(1&2) stasjonert på Bardufoss. Kjører Leopard1, men vil i framtiden bli utstyrt med Leo2 som du kanskje har sett. Feit stridsvogn på størrelse med M1A1 Abrams'n til amerikanerne!:) Besetningen er på 4 mann, Vognkommandør, vognfører, skytter og lader. Bevæpningen er en 105mm kanon, som knuser det meste den kommer over en avstand på ihvertfall 2 km. kraftige greier. Skuddtakt avhenger litt av lader, men 4-6skudd per minutt.</P>

2 Stormeskadroner(3&4) stasjonert på Setermoen. Var selv i esk3 i min tid, og her kommer noen fantastiske tall og ord:) Oppsatt på "CV9030N SPV". CV-CombatVehicle, 90-produsert på 90 tallet, 30-30mm maskinkanon, N-norsk, SPV-Stormpanservogn. CV90 er kort sagt en av verdens beste SPV'er. Under arktiske forhold er den uten tvil den beste, et par klasser over både den amerikanske Bradley, og britenes saxon og Warrior. Under andre forhold står den heller ikke noe tilbake for noen. Det som kjennetegner CV90'en er først og fremst en ENORM framkommelighet, hurtighet, samt meget bra termiske kapasiteter. Bevæpningen er en 30mm Bushmaster maskinkanon(samme som sitter på Apache helikoptene), med en skuddtakt på formidable 200skudd i minuttet. DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK. Verdens beste lyd!:) Fastmontert MG3 finnes også. Bak i vogna sitter det et infanterilag på 8 mann bestående av MGgjen, PVgjeng og en skarpskytter. </P>

Samlet bevæpning på vogna: 1xBushmaster 30mm maskinkanon, 2xMG3, 8xAG3, 4x40mm granatkaster fastmontert på AG3, 3xMP5, 1xRFK Carl Gustav 84mm(bazooka), ERYX-trådstyrt missil, samt en haug med hångranater, M72(engangs minibazooka), og Glock 9mm pistol. Gang alt dette med 12 og du har en Stormeskadron. Skulle skrevet mer, men har ikke tid. Trenger vell forrøvrig ikke si mer..:) Ønsker du mer info kan jeg maile deg på privaten. Semper FI, Do or Die.</P>

MVH Storm</P>

<span class=postBody>Semper Paratus</span>
    Not to be forgotten, and still unforgiven..

Gjest

Ikke dårlig - du kan tydligvis sakene dine!</P>

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: KJK - helse?

<BLOCKQUOTE>quote:

"Takk for raskt svar gutta! Ringte KJK nå, han virket*negativ og*sa det ikke var særlig gunstig med allergi og astma, men han hadde ingen helseprofil for KJK så han visste ikke eksakt*om jeg kom inn eller ikke. Han sa også at KJK var veldig populært og at det var rift om plassene, og da ville jeg kanskje havne bak i køen. Man kunne visstnok gjennomføre tjenesten med briller. Får vente med det endelige svaret når jeg er på sesjon, men det ser dessverre dårlig ut. Noen tips om andre spennende/tøffe tjenester som ikke har strenge helsekrav??"

<HR></BLOCKQUOTE>

Hei Rocky.</P>

Jeg har selv astma og allergi. Har alltid hatt en liten spray"Ventoline" i lomma på feltbuksa mi under øvelser. Dette har ikke vært noe problem. Som tidligere nevnt her, så har det litt å si hvor kraftig du er utsatt. Jeg tåler ikke langhåra dyr, og det gikk bra i de årene jeg var inne i Jegeravdelinger. "Hvis du ikke møter et fullt oppsatt Storm lag på turen din da:)" hehe..</P>

Hvis du ikke sliter så fælt med Astma og allergi, så skal det nok gå kjempe fint. Og du behøver heller ikke* å nevne dette da du er inne til sesjon. Fordi da kan du få stempler i papirene*dine, som du kansje ikke fortjener. Og bli stuet bort i en eller annen søppel avdeling, som jeg skjønte du ikke ville til.* Skal du inn i Jeger avdelinger, så blir det mye trening. Og ingen medisin er bedre mot Astma en akkurat det.</P>

Etterentnings bataljonen har en fjernoppklarings tropp. Den er semi proff og skal ikke sammenlignes med GP,GSV eller andre jeger avdelinger.. DVS alle som er ferdig med befalskolen, og skal bli Sersjanter og lagførere kommer inn i fjernoppklarings*patruljer som NEST lagførere.* Fjernoppklarings troppen har eget opptak på lik linje med hva HJK har. Og Etterentnings bataljonen har lange tradisjoner med Oppklaring og jegertjeneste. Særdeles mye bra folk der. KJK er jo relativt ny oppstartet, men det er jo ingen tvil om at det også er en meget bra avdeling med mye bra tjeneste.</P>

Så hvor "syk" du er vet jeg ikke, men klarer du deg med en liten astma spray i lomma så går det kjempe fint. Jeg har vært der, og det funker. Ikke fryser den heller.</P>

<span class=postBody>Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.</span>
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Takk for et meget opplysende og interessant innlegg Storm. Virker ut som en KA er en veldig god erstatter for KJK. Har egentilg mest lyst til infanteri delen, altså Bn2, men også PBN hørtes kult ut. Dette har du peiling på høres det ut som! Skal jo ikke på sesjon enda, men bra å ha mange gode alternativer før det.</P>

Moro å høre fra en med astma og allergi P2. Jeg bruker selv Ventoline ved fysiske påkjenninger, og sliter ikke så fælt med allergi. Verst om våren da jeg har pollen- og gress allergi. Dette virket positivt for min framtid i militæret! Har du vært i en spesialstyrke med disse problemene og oppga du noe om det på sesjon selv?? </P>

</P>

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

<BLOCKQUOTE>

quote: </P>

<HR></P>

Originally posted by: rocky

"Takk for et meget opplysende og interessant innlegg Storm. Virker ut som en KA er en veldig god erstatter for KJK. Har egentilg mest lyst til infanteri delen, altså Bn2, men også PBN hørtes kult ut. Dette har du peiling på høres det ut som! Skal jo ikke på sesjon enda, men bra å ha mange gode alternativer før det. Moro å høre fra en med astma og allergi P2. Jeg bruker selv Ventoline ved fysiske påkjenninger, og sliter ikke så fælt med allergi. Verst om våren da jeg har pollen- og gress allergi. Dette virket positivt for min framtid i militæret! Har du vært i en spesialstyrke med disse problemene og oppga du noe om det på sesjon selv?? </P>

De styrkene jeg har vært i, er ordinære jeger avd. Inkl Befalskolen Oppkl. Og her har jeg aldri støtt på noe problem. Har ikke tenkt på det engang. DU har jo ikke noe å bekymre deg for.</P>

Så du skal nok klare deg fint:)</P>

Astma er noe veldig mange har, så det tolereres i Forsvaret. Så lenge du ikke har et problem med det. Og hvis Ventoline funker, så har du jo ikke noe problem, har du vel?</P>

Pollen og gress allergi er det vel ca en halv million normen som har:) Så det er lov:)</P>

</P>

P2</P></BLOCKQUOTE>

<span class=postBody>Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.</span>
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Får vel svare på denne jeg også da. Første gang jeg er inne på spesialjeger.net etter at jeg hørte om siden hos en annen vervet.

Rocky: Det ser nok ut som du kan vinke farvel til KJK. Da jeg var på rekrutten og fikk sjekket syn/hørsel/bein etc, MÅ alt være på topp (9) for å komme inn. Det gjøres selvfølgelig enkle unntak, men de er få. Det var en som brukte linser da jeg var menig, men han var jo da også mr muscle ellers, så de lot han slippe gjennom. Dog han var eneste av de 82 rekruttene som hadde mindre enn 9 på noe som helst. Det skal også være sagt at av de 82 rekruttene var det bare 24 som ble kystjegere

</span>

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

for alle dere som har blitt kallt inn til en kjip tjeneste og gjerne vil ha en grønn tjeneste så finnes det en siste mulighet. Spesialildleder, artilleriet på setermoen rekrutterer folk etter at de ankommer sessvollmoen og innrykk. så bare meld din interesse. over 200 var innom i fjor. Stod igjen med ca 25jegere.

</span>

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Hallaien Kjetil!</P>

Hvordan går det i Afghanistan? Jeg leser at du skal ta MJK eller FSK til sommeren, får du trent i Afghanistan? Din tidligere åndsfrende i B4 klarte grovuttaket, men trakk seg da han fikk innkalling. Vet du de nye kravene på grovuttak og spesjeg.opptak?</P>

B3 6</P>

</span>

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Jasså det er fler folk fra spesild her! Var hos løni for et par uker siden, studerer på lillehammer, traff også B5 6 mr. pedo:)</P>

Fortell litt om Afghanistan a Kjetil</P>

Hilsen Benny*</P>

</span>
    "Preparatus Supervivet!"

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

jo der e flott her nede. 35varmegrader og pengene bare strømmer inn på konto. Rutinemessig arbeid men det var jo som ventet. Litt begrensede treningsmuligheter her nede. Jogging/gåing og en tur på styrkerommet. That´s it. Alle kravene til fsk er oppnådd, er d kommet nye krav? Snakka med luni toone rett før eg reiste ned her. Han følte seg ikke klar. Synd. Nå husker eg ikke alle kallasignalene så hvis eg bommer nå bare rett meg. Koss går d med skjåkværen og moldenseren benny? Legg ut mailen så kan eg senda bilder fra syden, benny og b3-6. Ellers så har eg nettopp vært på vakt i opn. 4 av gamlebefala våre e her nede nå. </P>

kjetil </P>

</span>

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Høres bra ut. Faktisk så studerer både Løni og sjåk reseliv på lillehammer, løni bor på et slags kollektiv på en leilighet med sin egen lille hybel, mens sjåk bor i leilighet på en gård.</P>

Du får hilse resten av gutta fra gamletroppen, send gjerne bilder til mail: bjarte.b@online.no</P>

</span>
    "Preparatus Supervivet!"

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Siden du ikke husker kallesignalene, så var jeg bergenseren i troppen, studerer nå økonomi i Bergen. Hvis du vil sende bilder så er mailen karamellpuddingen@hotmail.com. Vet*dere når DVDen kommer fra Scania-mannen?*

</span>

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

Sendte en melding til mr. Scania for halvannen måned siden og han sa det kom til å ta tid, men det blir vel ferdig en gang.</P>

</span>
    "Preparatus Supervivet!"

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2004

D va bra at gutta fant noe og gjøre på.Ska hilse resten av gjengen her nede. Refsegutt fra mandal hadde snakket med scanian og han va visst nesten ferdig sånn som eg forstod det. Utrolig kor populært d e og studera, skjønne ikkje heilt d. D e jo militæret som e tingen. Sende bilder på mail så snakkes med der.

</span>

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Flott å se at gutta har knyttet gode bånd. Blir som regel det blant motiverte folk - smiler godt og nikker gjenkjennende når jeg leser slikt som over...</P>

<span class=postBody>Du ser meg aldri</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

jeg er med i stormesk 4 i pbn. man må klare de normale fysiske kravene som er standard i forsvaret i løpet av rekrutten for å bli med videre. ellers kan man ikke ha for eks. allergi som er hemmende eller krever medisiner, dårlig syn osv. (å ikke ha dårlig syn betyr ikke det samme som perfekt syn). stormesk 4 drar til utlandet til sommeren, og de er muligens litt ekstra strikte på kravene pga. det.</P>

ellers kan man si det slik at det er i en kampavdeling det er mest action og de største våpnene. jeg sier dermed ikke at kamp er det tøffeste, men jegeravdelingene krever kanskje litt mer spesielle folk, folk som liker å gå langt og klare seg selv lenge. det er sikkert også mer interessant i lengden å være i en jegeravdeling. det er begrenset hvor lenge det er coolt å beine fram, rope "stooorm" og fyre av alt man har. i krig har man jo også en noe begrenset levetid (rundt 10 sek).</P>

selv ville jeg heller vært i en jegeravdeling. jeg var jo også med i hjk-opptak, men fikk en alvorlig betennelse i kneet som var så ille at det var vanskelig å fortsette å gå noe særlig lenger, og å fullføre opptaket ville vært komplett umulig...</P>

</span>

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

<BLOCKQUOTE>quote:

"Hei!! Har veldig lyst til å bli kystjeger neste år, men lurer på hvor strenge helsekrav de har der. Jeg har nemlig litt*astma og allergi i tillegg til*dårlig syn (er ikke helt misfoster da...). Vet jeg ikke kan bli*med i HJK eller MJK, men siden KJK ikke er en spesialstyrke håper jeg de ikke har like strenge krav. Noen som vet noe om dette,*og om militæret eventuelt betaler en laseroperasjon for øynene??? Ellers en meget bra side dette her!!"

<HR></BLOCKQUOTE>

Hei rocky!</P>

Har du prøvd å gå til homopat med astman og allergien din? Har hørt om mange tillfeller hvor folk har blitt helt kurert uten behov for noe slags medisenering etter behandling.. </P>

Jeg har en kammerat som har vert plaget av astma og en annen en*av allergi, begge er kvitt det etter homopatisk behandling. Vet mange ikke har helt troen på homopati, men det er vel verdt et førsøk om du har en drøm om å bli kystjeger? *</P>

Jeg har gått til lege med allergi, men får*bare medisiner som virker en liten periode,*og*tilbakefall.* (så er det samme greia igjen)*...vel, trenger ikke da, men*bare for å ikke ha det lissom:)*</P>

Jeg begynner på behandlig til uka,*så jeg kan*jo gi deg tilbake melding om det fungerer med litt "heksemedesin"*eller ikke.*Om du er interisert? Kan ta litt tid da..***</P>

*</P>

</span>

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004
    Sharpshoota: 016 avd kan ikke operer i utlandet, men det hindrer ikke at en 016 operatør ikke kan dra ut på utenlandstjeneste med en annen avd.

Echo: Hvis du har gjennomført førstegangstjenesten og kan sikkerhetsklareres så vil du bli innkalt til opptak. The rest is up to you!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •