Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Befalsskole kaos

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Befalsskole kaos

BEFALSSKOLE KAOS

Hva i alle dager er vitsen med den nye befalsskole ordningen. Befalsskole under førstegangstjenesten, Betyr dette at jeg som har vært gjennom førstegangstjenesten ikke lenger kan søke på f.eks Mek.Inf. linjen. Spør du meg bør BS være ett tilbud for folk som har førstegangstjenesten fra før av. For det første fordi det er tross alt 2-TO år man skal gi til forsvaret, derfor burde man ha en viss formenining om hva man går til. Dette fører vel til at altfor mange som går BS tar bare pliktåret for deretter å slutte, dermed blir mange av erfaringene de har fått borte. For det andre slipper instruktørene å bruke tid på å lære bort grunnleggende soldatferdigheter, og kan istedet gå rett på selve lederskapsutdanningen. Dessuten finnes det jo allerede en ordning for befalsutdanning under førstegangstjenesten som heter UB-kurs.

Kan noen gi meg en vettug forklaring på hvorfor det har blitt en slik ordning på befals-utdanningen?

"En gang infanterist alltid infanterist"

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: Befalsskole kaos

Helt enig, veldig mange sersjanter er svært umodne når de kun har et år forsvaret før de askal lede soldater. Det virker også som det er mange slappe(late) folk. De har blitt herset med i ett år,*og nå tror de*at andre skal gjøre dritten for de, istedet for å fokusere på oppgaven sin. Som selvfølgelig*er å lede soldatene sine frem mot et best mulig resultat. Man ser tydelig forskjell på folk som har førstegangstjeneste før BS, og de som ikke har denne erfaringen. Hovedmotivet for de som går BS direkte er at det ser bra ut på CV, og pengene. Grunnen til at de har denne ordningen må være at de ikke får nok befal ved å rekruttere innad i forsvaret.

PS Jeg mener selvfølgelig ikke at alle som har gått BS som førstegangstjeneste er udugelige slasker.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Den nye ordningen er spør du meg særdeles bra!

1. Dette er en utdanning som går over 1 år i avdeling.. Soldatene får regulær soldatutdanning pluss at de mottar samme utdanning som på BS. Og tro meg... På BS så lærer du jo alt det som de lærer i f.g.tj pluss litt til.. hvorfor ikke gjøre dette i avdeling?

2. Gutta som blir sersjanter etter 1 år i tjeneste er kjent med avdelingen. De er og kjent med hvordan det er å være soldat... Da disse har vært soldater.. Dermed så slipper vi kanskje å sitte igjen med en gjeng "archianere" som har vært på BS i ett år og tror at måten det gjøres på dær er eneste rette...

3. Avdelingene får handplukket dem de vil ha og selekteringsprosessen blir dertil...

Skal skrive mere senere....

Ble medlem
    2004

Beklager, jeg uttalte meg litt upresist. Det er den gamle ordningen jeg snakket om, det gamle t BS opplegget. Den nye ordningen med utdanning i avdeling tror jeg er mye smartere. Det handler om fokus og rutine for å bli en god soldat(befal).

Gjest

Jeg er enig i at den nye ordningen er bedre, men jeg er litt bekymra på egne vegne.

Jeg har vurdert et come-back i grønt etter studiene, men er ekstremt lite keen på å gjenomføre førstegangstjenesten en gang til om det ikke betyr karriere som befal i andre enden.

Men, men.... Man har jo alltids SJ og MJ å søke på =D

Ble medlem
    2004

Ikke fortvil. Det er mange veier til roma og det finnes andre muligheter for befalsutdanning etter endt førstegangstjeneste enn HJK/MJK.

Både hæren og de andre våpengrenene beholder noe befalsutdanning etter gammel model. Iallefall inntil videre...

I HV har de fortsatt UB-kurs

Det gis også tilbud om befalskurs til utvalgte kontraktsoldater i diverse avdelinger som feks TMBN og EBN.

Gjør man en god jobb i utlandet er også mulighetene for befalskurs der.

Språkkurs på FSES og en del andre fagkurs rundt omkring gir også status som befalskurs

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Vel.. Har man vært gjennom f.gangstjeneste så har man jo flere muligheta..

1. Gå standard regulær BS.

BS Kamp, BSS, og BS luft e jo fortsatt operativ og vil nok vær det ei stund til.. Bl.a. for å rekruttere damer til forsvaret...

2. UBHV Værnes

Så lenge du har erfaring fra før av så har du brukanes mulighet til å få deg sjt engasjement etterpå... Selvfølgelig hard konkurranse...

Skal sies at Værnes har en meget bra utdanning. Drar du eks. på vinterkull så er det og stor sannsynlighet for at mange av medelevene også har erfaring fra før av. I mitt kull på værnes var det over 90% av de som ble uteksaminert som hadde f.gangstjeneste fra før av.

3. Hvorfor bli befal når man kan ha det bra som menig??

Mange avdelinger tilknytter seg jo vervet personell. eks. KJK, TMBN...

Bare noen tanker fra meg...

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

Mulig detter måten&gjøre det på, men det rammer jo de som kunne ha tenkt seg BS utdanning etter endt fgtj. Skulle jeg f.x. ønske&gå storm-fot på BSkamp er nå den muligheten borte. Da må jeg ta det gjennom Tmbn, noe som er langt fra det samme. Eller jeg må bli VK på CV90, som heller ikke er det samme..*

Skjønner ikke helt hvorfor de ikke kunne ha fortsatt med BS for de som allerede har vært inne til fgtj..? Bare en tanke.

Mvh Storm

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

MÅ VI VÅKNE HÆR Å SJEKKE UT FAKTA!!!

Det er FREMDELES MULIG Å GÅ BS ETTER F.G.TJ!!!!

Herrejesus... Eneste forskjellen nå og før er at det er færre BS plasser, siden flere utdannes i avdeling!

---slutt...

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Vel

Man har jo faktisk GBU (Rena) også, og til Ugl, det er bare HV (Værnes og Porsanger) som har UB.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2004
    HVBS begynner vel også fra sommeren av! Heimevernet får egen befalskole som går over 2 (TO) år!!

Det er kanskje noe for deg!
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    HVBS begynner vel også fra sommeren av! Heimevernet får egen befalskole som går over 2 (TO) år!!

Det er kanskje noe for deg!
    Ja, jeg leste noe om dette men fikk ikke helt med meg hva det var. Skal dette fungere som en styrkebrønn til bl.a. HV-I?

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2004
    Er nok tenkt noe i den retningen.. Planen er nok å få gode LF i HV-I, + få sersjanter som kan være instruktører ved distrikt og HVUV (pliktåret)
    Det gjør også at HV kan tilby utdanning som går fram til KS uten å måtte tvile på om man få engasjement og blir søknadsberettiget.

Kanskje det er noen her som jobber ved HVUV og kan svare litt bedre..
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Gjest

Re: Vel

Sitat Opprinnelig skrevet av eia
    Man har jo faktisk GBU (Rena) også, og til Ugl, det er bare HV (Værnes og Porsanger) som har UB.
    Eh...nei.

Sjøforsvaret har UB-kurs, luftforsvaret har UB-kurs.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •