Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 14 av 14

Tråd: Treninginfo om Jegerbataljonen (Porsangmoen)

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Treninginfo om Jegerbataljonen (Porsangmoen)

Ny her på forumet så jeg får vel si heisann til allesammen :)

Har fått plass i jegerbataljonen 6.div på porsangmoen og drar den 19 august.

Lurte på om noen vet hva slags trening jeg bør ha før jeg drar, og hvor mye som egentlig forventes når jeg kommer dit?

Har sett litt rundt på mil.no sine sider, men har ikke klart å finne ut om det blir noen styrkeprøve den første uka, eller hva jeg kan vente når jeg kommer dit.

Takk for tips og svar :)

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

RE: Treninginfo om Jegerbataljonen (Porsangmoen)

Velkommen til Forumet, Vakuum! Håper du holder kontakten med oss mens du er i tjeneste - da lærer vi jo alle mer (men ikke røp ting du ikke bør røpe...).

Ser ut ifra voten om hvor folk tjenestegjør at det er endel personell fra teigen du skal inn i - antar og håper de kan bidra med nyttig informasjon til deg her på Forumet.

Men generelt god fysisk form og erfaring med tur i marka med sekk av en viss vekt skader ikke. Tren allsidig og ikke undervurder svømmetrening (les ikke bading - svømmetrening). Om du er B-menneske er det ikke dumt å begynne avklimatisering med tidligere revelje så du ikke for sjokk når du kommer opp. Ei heller ikke dumt å revurdere den daglige kebaben om det er rutine.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

takk for info :)
    Når det gjelder den daglige kebaben er nok det minste problemet mitt.
    Er av typen "spis hva du vil, like tynn".
    er 192 høy og veier nå ca 80kg.
    Før jeg begynte å trene (192 høy da også) veide jeg 65kg..

Tror jeg må begynne å svømme litt mer ja, uten særlig flesk på kroppen flyter jeg dårlig..

Fant endelig fram til en side på mil.no som sa litt om hva jeg kunne forvente, og tror ikke jeg kommer til å få særlig problemer. :)

PS: skal prøve å holde kontakten også etter jeg har kommet inn.

Gjest

Er det ikke masse jegere fra det høye nord her som kan gi info da?

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Treninginfo om Jegerbataljonen (Porsangmoen)

quote:

Originally posted by: newbee1

"Er det ikke masse jegere fra det høye nord her som kan gi info da?"

Hei Vakuum.

Det du kan forvente deg på GP er mye løping, lange dager, og generelt mye bra utstyr. Hva du skal gjøre der oppe vet ikke jeg, men skal du inn i jegerlag eller OP lag, så skal jeg love deg du får en meningsfull førstegangs tjeneste. Mye skyting, mangefelt døgn, Et meget bra overlevelses kurs, som går relativt rolig for seg. Noe et overlevelses kurs skal. Blir MYE bygging av diverse hytter, huler, gapa huker, lavvo...etc. Når snøen kommer blir det snøscooter kjøring. Mye kjøring. Jeg hadde 220 mil fra januar til april. Det blir mye kurs. Fin leir som har bra fritids muligheter, og meget bra mat tilbud. Ser svømming er nevnt over her, og det er meget bra trening.

Anbefaler deg å sjekke ut OP/ REK tjenesten til Jegertroppene. Min personelige favoritt.

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Skal også inn til Jegerbataljonen!

Har en venn som vervet seg der oppe å han har gitt med noen tips:

Gå mye! Spesielt med sekk. Du kommet ikke langt fordi du tar 150 i benkpress men klarer ikke en lang mars ut i skogen. Full opp pakning er rundt 30 kilo, så om du klarer det så er du allerede ganske langt.

Jogge mye. Hjelper utrolig mye på kondisjon. Trenger ikke å jogge så langt, men ofte! Så kroppen blir vant til det.

Styrke osv kommer etter hvert uansett. Har liten tro på at noen som skal inn til førstegangstjenesten ikke klarer 16 armhevninger (som er minstekravet).

Er bare èn dag igjen nå...gleder meg!

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Jeg valgte å ta det ganske med ro de siste ukene før innkallelse.
    Mest fordi jeg er i ganske grei form, og fordi jeg tviler på at det vil være noen spess "luke ut" trening av rekrutter.
    Får bare håpe jeg ikke får noen andre uventede overaskelser da..

En dag igjen ja :)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

Regner med at de som er i best form og mest motivert havner i den hardeste troppen... Bare rett og rimelig det...

Uten at jeg vet dette...

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

Så lenge kondisen min ikke er heeelt eid, eller noen andre ukjente farer, så er det godt mulig jeg havner der..
    Motivasjon er iallefall ikke noe problem ;)

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

OP og Rekoniserings lagene har "hadde iallefall" første valget på soldatene da de kommer inn. Vi fikk velge først av alle hvilke soldater vi ville ha på laget vårt. Det som skjedde var at jeg måtte velge ut 3 stk ganske tidlig i fasen. OP lag er ikke mer en 4 stk, noe som skaper et meget tett samhold. De andre Jeger lagene er 8 inkl Lagfører, og har helt andre oppgaver.

Med en gang dere kommer inn blir dere tatt ut til å gjennomføre tester for å bli Jeger. Testene er variert og stiller høye krav. Hva de testene er kommer dere til å få vite snart. Stikkord: Løping, orientering"22km i fritt terreng" rappelering, løping, div overlevelses tekniker, og løping. Pluss andre ting. Når det gjelder gåing med tung sekk, så er det OP lagene som driver mest med det. Dette fordi de bærer alt de skal ha med seg på øvelsen i sekken. Og det er ganske mye som skal være med, så det kan bli tungt, selv om målet alltid er å ha så lett sekk som mulig. OP lagene arbeider likt som fjernoppklarings patruljene i Kavaleriet, og når HJK har op oppdrag. Same ****. Drop off punkt, infil "gå et stykke" ,etablering av op, drift av op, exfil"gå et stykke og bli plukket opp. Blir brukt snøscooter, lastebil, jeep, stridsbåt, helikopter, 6 hjuling etc da dere blir kjørt ut på øvelse eller blir hentet. Blir satt av alt fra 5km-2mil unna der dere skal etablere OP. OP=Opservasjons post. Ligger nedgravd, og overvåker veier,kryss,bruer, strategiskepunkter for fienden. Melder tilbake til dine egne hva som befinner seg der du er, til en hver tid. Da vet dine folk hvor fienden er, hva kjøretøy de har, og eventuelt lager planer for motangrep.

http://www.mil.no/haren/6div/Jeger/start/Bataljonen/grc/article.jhtml? articleID=77886

Dere kommer til å få det beste året hittil i livet deres, det kan jeg nesten sitte her å påstå.

Og natur opplevelsene i Finmark, er noe du aldri har sett maken til. "Også kan det være et kukete terreng til tider, hehe"

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: P2

"Dere kommer til å få det beste året hittil i livet deres, det kan jeg nesten sitte her å påstå."

Meget bra levert, P2 - hadde jeg vært på vei inn som gutta over, hadde jeg satt stor pris på den info og motivasjon du gir. Meget bra.

Ser det er to herifra som skal oppover - antar dere har teamet opp allerede per telefon/messenger etc?

Rekrutt
    Ble medlem
    2004

sitter nå på nettcafen her på porsanmgmoen.
    Idag hadde vi vår første trening ved å hente utstyr fra punkt a, så inspisere det på punkt b, og til slutt hjem igjen til punkt c (my new home)..

Må si det var litt tungt, men jeg klarte meg :)
    (1 stor sekk, en mindre en, en stor bagg, en stor "pose" sekk og tilslutt en pose med diverse klær (søppelsekk size)..
    Ble farlig baktung på veien iallefall :p

PS: farlig god mat her, og ekstremt gode sosiale tilbud!

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Vakuum

"sitter nå på nettcafen her på porsanmgmoen.Idag hadde vi vår første trening ved å hente utstyr fra punkt a, så inspisere det på punkt b, og til slutt hjem igjen til punkt c (my new home).. Må si det var litt tungt, men jeg klarte meg :)(1 stor sekk, en mindre en, en stor bagg, en stor "pose" sekk og tilslutt en pose med diverse klær (søppelsekk size)..Ble farlig baktung på veien iallefall :pPS: farlig god mat her, og ekstremt gode sosiale tilbud!"

Kinoen er jo enormt bra. Nettcafe og gode Hamburger menyer...hehehe... De menyene blir bedre og bedre ettersom været kommer, og drytech maten blir oftere. Men å ha fritid til å være på velferden er ikke så lett hele tia. Iallefall ikke om du kommer i OP/REK lag. Om de har det der enda da.. Sluttet på GP i 2001, så ting har forandret seg vet jeg.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

quote:

Originally posted by: Vakuum

"sitter nå på nettcafen her på porsanmgmoen.Idag hadde vi vår første trening ved å hente utstyr fra punkt a, så inspisere det på punkt b, og til slutt hjem igjen til punkt c (my new home).. Må si det var litt tungt, men jeg klarte meg :)(1 stor sekk, en mindre en, en stor bagg, en stor "pose" sekk og tilslutt en pose med diverse klær (søppelsekk size)..Ble farlig baktung på veien iallefall :pPS: farlig god mat her, og ekstremt gode sosiale tilbud!"

Kinoen er jo enormt bra. Nettcafe og gode Hamburger menyer...hehehe... De menyene blir bedre og bedre ettersom været kommer, og drytech maten blir oftere. Men å ha fritid til å være på velferden er ikke så lett hele tia. Iallefall ikke om du kommer i OP/REK lag. Om de har det der enda da.. Sluttet på GP i 2001, så ting har forandret seg vet jeg.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •