Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 13 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 492

Tråd: Panserbataljonen

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

Panserbataljonen

Hei,
    Jeg lurer på om jeg skal søke Panserbataljonen... Noen som har info om mulig tjeneste? Hva de driver med? Hvilket utstyr de har,*etc.?

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

RE: Panserbattaljonen

Vel..de har tanks:P

http://www.mil.no/haren/panser/start/;j ... C1FOUN3MSF EQ?_requestid=2810094

kikk på den linken

</span>__________________
    <span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Og de har STORM. Det er bra tjenste!

<span class=postBody>Semper Paratus</span>

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2004

RE: RE: Panserbattaljonen

----

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2004

Har selv hatt 1 år i panserbat. (2002/2003) og trivdes der. Det er riktignok ikke jeger tjeneste jeg hadde, men dersom du ønsker vanlig "typisk" soldat tjeneste er det kjempeflott. Jeg var i stormtropp, men det finnes en del andre elementer også. F.eks. sanitet, leopard stridsvogn, tow ("små" vogner med anti-tanks missil), bombekaster tropper, og stormtropper. Det er gode muligheter for int.ops. dersom du melder din interesse for dette. Du kan også bli BK-OP (bombekaster OP). Disse bruker snøscooter/beina og ligger "nærme" fienden for å lede inn ild. Dette er det nærmeste du kommer jeger tjeneste*såvidt meg bekjent i panser bat. Du har også artilleri jeger og fjern.oppkl. i samme leir så dersom du ønsker denne type tjeneste er det mer i samme teig. Finnes mer info om storm og andre avdelinger på forumet. Sjekk bl.a. disse trådene:</P>

http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=25197&subForumI D=89332& action=viewTopic&commentID=1020069</P>

http://www.activeboard.com/forum.spark?forumID=25197&subForumI D=89332& action=viewTopic&commentID=1177913</P>

</span>
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005

...er det ikke egne oppklaringsfolk i panserbatt?</P>

</span>

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2005

RE: RE: Panserbattaljonen

<BLOCKQUOTE>quote: <hr> Originally posted by: para
    "...er det ikke egne oppklaringsfolk i panserbatt?"<HR></BLOCKQUOTE>

Hei, jo det er det. I stabseskadronen finnes det en pansret oppklaringstropp. Disse er satt opp mer eller mindre likt som en stormtropp, men har i tillegg noe utstyr for oppklaringsrelaterte oppdrag. Jeg var selv i denne troppen i 92-93 i PBN/N.

Senere har jeg vært på Befalskolen i kavaleriet på stridsvognslinje, og 2 år som befal på stridsvogn. Panserbataljonen er en fin plass å tjenestegjøre ved dersom du vil få noe militært ut av førstegangstjenesten. Skal du oppleve "strid" i fredstid så er panserbataljonen absolutt et sted å være. I tillegg er bataljonsjefen en grepa kar. Han hadde jeg som troppsjef i panseret oppklaring :-)

Det spørs jo litt hva du er ute etter, om du vil være på bakken som fotstyrke eller på vogn. I kavaleriet kan du være vognfører, skytter og lader (kun tow og stridsvogn) på vogn. Som fotstyrke i Storm kan du være et lagsmedlem tilsvarende som i infanteriet, men forskjellen er at du er satt opp på panseret kjøretøy CV-90.

Hvis du ikke er redd for litt fysisk utfoldelse og ønsker å være i kavaleriet så kan jeg anbefale pansret oppklaring så vel som storm. Ønsker du mindre fysisk pes, men kulere vogntjeneste så kan skytter, vognfører eller lader på stridsvogn være noe for deg. Jeg har som sagt forsøkt begge typer avdelinger og kan anbefale begge.

PS! Panserbataljonen er ikke en spesialstyrke, så dette er neppe riktig forum.

-avec

</span>

Rekrutt
    Ble medlem
    2005

Tjeneste gjør selv for øyeblikket i pansret oppklaring. Nå ligger den nå under panserbataljon og kavalerieskadronen. Er absolutt en utfordrene og spennende tjeneste som anbefales på det sterkeste. Som tidligere nevnt har du muligheten til å velge både fot tjeneste eller vogn.</P>

I pansret oppklaring finnes det også 2 LTK lag (lett terreng kjøretøy) Dvs snøscooter og 6 hjuling. Så lenge du er i nogenlunde god fysisk form og interessert i å lære/trene mye så er dette en grei tjeneste. Som fot får du mulighetenogså prøve mye forskjellige innsettinger, utstyr og taktikker som ellers ikke infanterister i panserbataljon får muligheten til.</P>

</P>

<span class=postBody>primus intrat - Exit novissimus</span>

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004
    Kommer ingen vei med de linkene Cap...

This is a private forum.

The administrator must grant you access before you can view this forum.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ble medlem
    2004
    Znuddel; merkelig, ikke jeg heller nå. Søkte dem frem ihvertfall og funket for meg da jeg la dem inn..menmen. Kanskje bare måten å linke på eller forandringer i forum? Admin?
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Pansret oppklaring og oppklaring kan ikke sammenlignes!
    HØR HØR!!
    "You wanna go easy, join the infantry"

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    der finnes ikke infanterister i panserbataljon.
    det er en kavaleri avd. bruk hodet

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Kavesk er ikke eksisterende mere

Ble medlem
    2005
    Når ble kavesk lagt ned?
    Det ble også skrevet lengre oppe at tow var en mulighet i pbn, men det er lagt ned.

Ble medlem
    2004
    Det der er direkte feilinformasjon. Kavesk er ikke lagt ned, snarere tvert imot. Kavesk er en avdeling i vinden for tiden, med en mer rendyrket rolle som en oppklaringsenhet
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    Det var det jeg trodde. Jeg ble litt satt ut et øyeblikk.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Var i Stormeskadron 4, 2000/2001. Knall avdeling!
    Hadde meget variert tjeneste, samt MYE skyting.

link til siden som ble laget året jeg var inne. Ligger endel bilder ifra esken min under esk4.

http://www.panserbataljonen.com/

Mvh
    Øyvind

Ble medlem
    2004
    Flott side Øyvind, viste faktisk ikke om denne.
    Stormesk3 som er best da:)

OF-2 Rittmester / S-3 Milforum
    Ble medlem
    2005
    Kaveskene er i aller høyeste grad i live, ja, det var KavaleriBATALJONEN som ble lagt ned. Eskadronene ble spredt til de to manøverbataljonene...som i praksis betyr at brigaden har "mistet" oppklaringsressursen de trengte for å kraftsamle bataljonene på ett punkt...men nå hadde vi vel aldri noen reell mulighet for å gjøre det uansett, så da hadde man vel ikke ett reelt behov for en kavaleribataljon.

Kavesken er et satsningsområde i forsvaret, men den er i ferd med å miste sin funksjon i invasjonsforsvaret. Stridsvognstroppen tas bort, og man ønsker etterhvert å utvikle kavesker med hjulgående oppklaringsvogner a la Fennek/Coyote...som selvfølgelig utelukker noe "recon pull" i Nord-Norge, som var KavBns deal.. Et klart resultat av at forsvaret pr nå er retta mot int.ops. mer enn mot invasjonsforsvar.

I tillegg forsvinner antageligvis leopardene fra Nord-Norge. TMBn skal likevel beholde sine, og kampesken skal vel beholde sine på Rena. Så kan man jo spørre seg hvordan TMBn skal rekruttere stridsvognsfolk uten stridsvognsmiljøet i nord-norge. Jeg tror det vi ser nå er begynnelsen på slutten for panser-miljøet i Norge.
    Beidh a lá leo

Ble medlem
    2005
    Det er ikke bare folk med strv bakgrunn som er på strv i TMBN. De utdanner folk til de respektive stillingene. Håper inderlig ikke at forsvaret kvitter seg helt med stridsvogner.

Ble medlem
    2005
    Dersom stridsvognsmiljøet i Nord-Norge fjernes, vil også stridsvognskompetansen i TMBn etterhvert dø ut. Man kan ikke basere seg på å konvertere alle soldatene og alt befalet fra andre våpengrener; man må ha en kultur å bygge på. Den er i ferd med å forsvinne.
    Beidh a lá leo

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

infateri og kavesk

panseroppklaring er i kavesk i pbn, som nevnt tidligere. det er en litt annerledes oppklaringstjeneste, men de som sier at den ikke minner om oppklaring i det hele tatt tar feil. de går mye, og ligger mye i OP, men de har jo tyngre kjøretøy enn det som er vanlig for oppklaring, bla MB og CV90.

det er helt greit å bruke betegnelsen infanteri på for eks. storm i panser, for det er nettopp det vi fungerer som.

selv har jeg vært i storm i panser i 2004\2005, så det er en bataljon jeg kjenner godt til, og jeg ser derfor hvor mange uriktige påstander som kommer fra forskjellige folk. jeg vet ikke hvor mye uriktige påstander jeg leser her på forumet, siden jeg ikke har så god kjennskap til andre avdelinger, men i dette tilfellet har jeg ganske god førstehåndskunnskap, og alle dere som tror, har en kamerat som har vært i avdelingen, eller har vært i avdelingen for 10 år siden; oppgi ihvertfall kilden din, eller si i det minste at dere tror, men ikke er sikre! heldigvis er det andre folk som koorigerer påstander her. når man for eks. påstår at det ikke finnes infanteri i panserbataljonen så sier det noe om kunnskapsnivået.

Ble medlem
    2004
    Har ikke kavesk blitt en helt lett oppsatt avdeling da? Noe feltvogner og apostlenes hester.... Tror bestefaren har rett der gitt. Bortsett fra at det sikkert tar litt tid før noen Fenneker er på plass slik økonomien er nå :) Det er iallefall det jeg har hørt. En komplett liten avdeling for informasjonsbehandling for bn-sjefen.. en slags istar-light mao
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    Den er iferd med å bli lett, ja. Jeg er spent på om miljøet i kavesken ikke vil skli mer i retning ebn enn pbn. Uansett er KavEsk effektivt fjerna som kampenhet i et konvensjonelt forsvar. Den vil nok likevel være et satsningsområde i hæren fremover, og slik jeg ser det, vil den også levere en god del til intops.
    Beidh a lá leo

Ble medlem
    2004
    Der har du sikkert et poeng ja. EBN skal jo ikke utdanne egne vernepliktige lengre så kavesk blir sikkert en aktuell rekrutteringspool; særlig for fjernesk
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    Det er det jeg frykter
    Beidh a lá leo

Ble medlem
    2004
    Ja. Spørsmålet da blir om det finnes en grand master plan bak det hele eller om det vi ser er er rask retrett fra skanse til skanse

edit: Eller kanskje det sjefene tror det er en plan i virkeligheten er en retrett... Ingen tvil om at det må gjøres tiltak for å oppretholde kompetansemiljøene
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2005
    Jeg ser omrisset av en slags masterplan med tanke på ISTAR-miljøet, men hva pansermiljøet angår er det vanskelig å se. Det ser mørkt ut.
    Beidh a lá leo

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005
    hardrock_ram,
    veldig bra innlegg. Det gir definitivt et innlegg mer tyngde om man oppgir kilden og en vurdering av troverdigheten. Dersom kilden eller erfaringen er så "hemmelig" at den ikke kan postes, så gjelder vel det også infoen. Jeg tar også gjerne en titt på folks profil for å se om det finnes noen hint om bakgrunn for egne meninger.

Også godt å se en ung stormer som er helt fri for kavaleristisk særterminologi-syndrom. (En tilstand jeg må innrømme å ha et snev av selv, selv om det har blitt bedre med alderen;-)

Til emnet:

Jeg jobbet opp mot Pbn i forbindelse med øvelse Kabul i fjor, og selv om jeg ikke har forutsetninger for å vurdere det (panser/storm)faglige nivået, var det tydelig at det er en avdeling med god prioritet på personell og materiell. I all hovedsak svært oppegående og motiverte mannskaper og befal, samt utrustning som fikk en med førstegangstjeneste for ti år siden til å bli kamuflasjegrønn av misunnelse. Det kan neppe bli feil å søke seg dit.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

blitt bedre

kavesk bruker i høyeste grad CV90, så de bruker ikke kun lette kjøretøyer.

til lille arne: vi har mye tøft utstyr i år, men de som kommer til storm i januar 2006 vil få enda råere utstyr. de får alt utstyret vi har fått i år, som crispi hunter goretex-støvler, chestrig i tillegg til vanlig stridsvest, jervenduk til hver enkelt osv.
    men i tillegg skal de få alt utstyret vi SKULLE fått i år, men som ble utsatt pga. underskuddet i forsvaret, OG pga. at stormesk 3 i kabul i år har fått utstyr først, noe som betyr at de har overtatt utstyr vi skulle hatt. først og fremst dreier dette seg om goretexuniformer, som ble utsatt pga. underskudd, og oppgraderte AG`er, som de ikke klarte å produsere like fort som planlagt, og dermed måtte kabul-gjengen få de vi skulle ha, noe som var surt!
    de nye AG`ene er tøffe! de har selvsagt innskyvbar kolbe, pluss rødpunktsikte, lommelyktfeste og feste for tofot.

for å reklamere ytterligere for storm så er det ikke halvgalt å komme seg dit hvis man er utstyrsfrik. HVERT 8-mannslag har bla. laser\avstandsmåler, 2 par nattbriller og 1 par nattkikkert, GPS osv. pluss en hel haug med forskjellige våpen. et nesten ubegrenset ammobudskjett hjelper også på.

grunnen til at jeg sa januar 2006 er fordi panserbat. utsetter inntaket et halvt år for å spare penger.
    jeg har reklamert litt for storm her, men jeg prøver å få fram at det er ikke bare i jegeravdelinger man er prioritert på utstyr, og vil du bruke hele dagen på å gjøre angrep og patruljedriller med skarp ammo så er storm rett sted. jeg snakker kun om storm på setermoen. jeg vet ikke hvordan sakene er i mekanisert infanteri eller i kampesk. på Rena.

alle dere som tenker på å søke storm, så er det en seleksjon også der, og et sted mellom 50 og 60 % ryker ut. det lønner seg å forberede seg litt, bla trene så man minumum klarer de fysiske opptakskravene, men man kommer inn hvis man gjør et normalt godt inntrykk.

Ble medlem
    2005
    hardrock: KavEsk har fortsatt CV90, men skal på sikt over på hjulkjøretøy. Hadde vi hatt penger og kjøretøy nå, hadde KavEsken rulla rundt i Fennek nå.

Panserbataljonens januarinnrykk er ikke et resultat av et ønske om å spare penger, det er et resultat av et ønske om høyere beredskap, og hadde skjedd selv om vi hadde hatt rikelig med spenn.

AG'ene esk3 har er forøvrig et arbeide de har stått for selv...et arbeid kavesk 03/04 påbegynte. (Det var altså tanken at disse våpnene skulle til NorRecceSqn, ikke kavesk/Pbn) Det er jo mulig at kavesk/pbn 04/05 også hadde bestilt våpen med aimpoint, men det er ikke slik at ISAF tok AG'ene kavesken skulle hatt...:)
    Beidh a lá leo

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

rettelser

for det første var det ikke kavesk som skulle ha AG`ene, det var stormesk 4. og AG`ene var ment for oss. det var meningen at esk3 og esk 4 skulle få AG`er samtidig, men fordi, som jeg sa tidligere, esk3 sine ikke var ferdige, så tok de over de AG`ene vi egentlig skulle hatt. AG`ene noe som har vært plalangt for oss lenge, og til og med presten i PBN visste at vi skulle få dem, men de ble omdirrigert i siste øyeblikk. dette er "offisiell" tale fra esksjefen. men det er bestemt, ikke bare planlagt at esk4 skal få nye AG`er, men vi vet jo hvordan forsvarets forhold til tidsfrister er.

om kavesk skal gå fra CV90 i senere tid vet jeg ikke noe om, da jeg ikke er i avdelingen. alt jeg vet er at de bruker dem nå. men folk jeg har snakket med som er i kavesk har fortalt at de er oppdelt i hjulgående og pansret oppklaring. jeg ville TRO at det er MB`ene som skulle byttes ut med fennek, ikke CV90. jeg synes det høres mer naturlig ut å bytte ut MB`ene. men det kan jo godt hende de skal gå bort fra å være todelt, og at alle skal ha samme kjøretøy, men jeg synes det høres merkelig ut. i storm kjører vi på steder hvor et hjulgående kjøretøy ikke har sjangs i havet, for eks. bratte bakker med mye snø, og jeg kan umulig forestille meg at en oppklaringsavdeling har mindre behov for framkommelighet. de må ihvertfall ta store omveier. de kan jo selvfølgelig gå over til beltevogn, men da mister de pansring, avansert termisk utstyr, hastighet, ildkraft osv.

ang. PBN`s inntak i januar så har du nok rett i at det er for å ha høyere beredskap. når jeg tenker meg om har jeg lest på mil.no at de gjør det fordi det er lettere å sende ut folk til utenlandstjeneste til jul da. nå er det jo slik at skal man ut til jul så må man først fullføre året, PLUSS 3 mnd. oppkjøringsperiode før man drar ut. forsvaret sparer selvsagt både tid og penger på å ha oppkjøringsperioden i 1. gangstjeneste-perioden.

Ble medlem
    2005
    Fagsjef manøver har altså uttalt at han ikke ser for seg panservernvåpen i KavEsken. KavEsken er i praksis i ferd med å gi slipp på pansra oppklaring og gli inn i ISTAR miljøet. Jeg var i KavEsken i 2 1/2 år, fra den ble oppretta. Innledningsvis ble det skissert opp løsninger med Fennek-lignende master montert på CV90. Som du påpeker er ikke Fenneken særlig lendegående, men den er desto mer ettertrakta i utlandet, og det er dette som er styrende for oppsetningen i Kavesk. Kavesks oppdrag i fremtiden blir å produsere avdelinger som kan brukes i utlandet, gjerne for å supplere ISTAR-elementer. Man har gått bort fra recon pull, og man har ikke lenger en reell mulighet til å vinne "oppklaringskrigen", dersom man da ikke bruker en av bataljonens egne eskadroner til å løse dette.
    Beidh a lá leo

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    for og svare på det hardrock skriver så gjentar jeg jeg at opplkaring ikke kan sammenlignes med PO. Opklesk nytter ikke kjøretøy.PS er det bare HV mennesker i dette forumet??

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2004

et spørsmål om vurdering

greit nok at du mener at du mener at oppklaringseskadronen ikke kan sammenlignes med panseroppklaring (i kavesk). de bruker jo selvfølgelig mye mer kjøretøyer, men de driver da oppklaring de også, og ut ifra det gutta der har fortalt, så har de noen lange gåturer med fullpakka reconpack. de har også liggi rundt i fjellene i stermoen\skjold-området og drevet oppklaring, både til fots og med kjøretøy.

jeg synes du tar i når du sier at de ikke kan sammenlignes, men det er jo et spørsmål om vurdering...

PS: nei, det er ikke bare HV-folk her!
    la meg gjette caliber50... du har vært i en jegeravdeling?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    Jeg har tjenestegjort i PBN det siste året, og må si at denne bataljonen er det mye rot i for tiden. Dette gjelder spesielt rundt ESK5, men også Storm. Det har blitt lovet bevilgninger og utstyr, som aldri kom (dette var før den økn. "krisen").

Hvis jeg skulle inn igjen, ville jeg ikke valgt ESK5 eller Storm, her har jeg hatt dårlige erfaringer selv.

Dette er bare ment som informasjon til de som vil søke til PBN, hva jeg har opplevd og sett.

Ble medlem
    2004
    Er jo ikke så mye igjen da bortsett fra stridsvogn da larry??;) Rot er det nok i flere bataljoner enn PBN, men noen som har noe å komme med fra Bn2 og opkl.esk?? Vurderer nemlig disse sterkt da jeg skal på befalsskole i sommer.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2005
    KAVesk er jo en del av PBN. Hvis det var de du mente.

Nei men jeg vil bare understreke hvor mye rot det var DETTE året. Var helt tragisk.

Ble medlem
    2004
    Sorry, jeg som roter, mente selvsagt kavesk. Jaja, får håpe de får ordnet litt opp til jeg evt. kommer opp;)

Ble medlem
    2005
    Pbn har ikke inntak før i januar, så det går nå greit.

Året i panserbataljonen har vært svært preget av budsjettsprekken, slik som i resten av hæren. Bataljonsstrukturen trenes ikke noe særlig før etter nyttår - og da var som kjent sprekken et faktum. Ellers krediteres som kjent alt rot som ikke kan direkte linkes til eskadronen nærmest automatisk til bataljonen, fordi det er det eneste høyere nivå ola dunk kjenner til. Er ikke dermed sagt at dette er panserbataljonens feil.

Panser leverte en avdeling til tjenst i afghanistan i januar i år som møtte meget godt forberedt i AO. Tydelig at Esk3 klarte gjennomføre en bra utdanning i rammen av Pbn...

Etterlyser egentlig litt mer konkret hvaslags rot du snakker om. Flere av "kontigentryttera" i de gutta som skal ut med ISAF VIII sier at oppsetningsperioden de har hatt er en av de beste de har vært gjennom.
    Beidh a lá leo

Side 1 av 13 12311 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •