milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Terror i Norge

ugress
    Gjest

Terror i Norge

Er Norge forberedt for å imøtekomme en terrosrtrussel/asymmetriske trusler? Forberedt vil man jo aldri bli, siden*man aldri vet hva som vil skje. Leste en artikkel om dette i Dagbladet hvor man påpekte at vi lå dårlig an, og at Forsvaret bl.a. nå trapper opp treningen for å imøtekomme slike situasjoner.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/01/15/420278.html

Jeg tror vi aldri vil være forberedt, men at vi kan gjøre oss selv i bedre stand til å takle situasjoner er sikkert og visst. Samt forebygning.*

Er det*Norske Forsvar i stand til å takle en*terroraksjon i stor skala? Burde vi ha flere spesialstyrker?*Som det kommer frem i artikkelen tror jeg Norge og nordmenn generelt kommer til å bli sjokkert*når terroren kommer til nord. Hva mener dere?
    *

-- Edited by ugress at 18:48, 2005-01-16

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Terror i Norge

Veldig interessante problemstillinger. Kan helt sikkert gjøres mye mht å få et mer robust samfunn, men jeg tror terroren kommer som julekvelden på kjerringa uansett. Det ligger i terrorens natur. Samfunnet kan forberede seg kun på "tenkelige" hendelser. Det utenkelige er nettopp utenkelig helt til det skjer. Slik vil det alltid være tror jeg, uansett hvor mange kloke hoder som legges i bløt

Jeg tror ikke flere spesialstyrker er veien å gå av flere grunner. Norske spesialstyrker er nok allerede på et ganske bra nivå mht å svare på terror i Norge (men for langvarige militære operasjoner stiller det seg sikkert anderledes, vet ikke..). Men spesialstyrker i CT sammenheng er først og fremst "reaction" ikke "action". De kan ikke gjøre stort før uløkka er ute. Iallefall ikke noe mer enn andre og billigere løsninger kan. Dessuten er det grenser for hvor mange personligheter det finnes blandt 4-5 millioner mennesker som egner seg i spesialstyrkene

Jeg synes det er mindre viktig hvorvidt feks Osama blir tatt så lenge 9/11 faktisk har skjedd. Det er ikke sansynelig at feks mer spesialstyrker kunne ha forhindret det... Skal kampen mot terror være effektiv, og skal den være kost-effektiv, må den være proaktiv; gode etterretninger og klok integrerings- og utenrikspolitikk tror jeg er våre fremste hjelpemidler

Hva skjer feks hvis/når 30% av den norske (og europeiske) befolkningen er muslimske? Vil det føre til et bedre eller verre forhold til den Islamske verden? Vil norge (og europa) forsvinne som "fiende" eller får vi eksplosive spenninger innad?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/01/16/420404.html

-- Edited by king at 01:13, 2005-01-17

He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

hei.

forebyggende arbeid koster mye for samfunnet også da, så man må nesten finne en gylden middelvei der. Ta f.eks avsperringene som har vært foretatt på kai-anleggene her i landet. Det er et greit tiltak men det koster endel , folk blir forsinket og lei, de har ikke den helt store forståelsen for dette.* Norge ligger ikke akkurat øverst på lista når det gjelder land som kan vente angrep.

PST holder nok rimelig godt øye med situasjonen og trussler. Etterretning er veldig viktig når der også.

Tror vi har mye vi kan lære av Israel og England der, særlig når det gjelder forebyggende tiltak. England har ikke hadd så mye Terror men de har hadd mye å stri med i Nord-Irland da.

Spania har ETA og baskerne å stri med, så de er erfarne på området de også.

Når det gjelder Russlands kamp mot terror kan jeg annbefale Siri-Lill Mannes' bok "Livvakt i helvete" , den tar for seg alle sider ved konflikten i Tjetjenia. Men man trenger ikke få med seg noe særlig for å kunne si at russerne har vært helt elendig til å takle terror, se bare hvor gærnt det har gått på skolen i Beslan og i Moskva teateret.

En annen ting er hvordan USA klarte å få Irak innbakt i kampen sin mot terror, her var det jo opprinnelig Osama-bin-Laden som var målet. Farenheit 9/11 tok for seg dette på en iteressant måte.

Men jeg vil*tro at vi her i landet stiller nok sterkt til å møte det trusselnivået vi har, man kan aldri bli helt safe.

*

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hva skjer når 30% av befolkningen*er muslimer?

Det er nok ikke slik at alle muslimer er terrorister, det er heller ikke slik at alle hvite støtter USA osv. den viktigste kampen i forebygging er informasjon slik at man unngår slike farlige generaliseringer.

ugress
    Gjest

RE: RE: Terror i Norge

quote:

Originally posted by: Sharpshoota

"Norge ligger ikke akkurat øverst på lista når det gjelder land som kan vente angrep. PST holder nok rimelig godt øye med situasjonen og trussler. "

Norge kan i aller høyeste grad være et terrormål. Vi støtter USA, driver militære operasjoner utenlands og fredsbevaring. Slike ting bidrar til at lille Norge også utgjør en "trussel" mot hva Bush kaller ondskapens akse. Vi må ikke tro at vi er usårlige og utenfor faresonen, for det er vi ikke.

Synes det er viktig det barbaren sier her, å begynne å lage stereotyper av muslimer blir galt. Terror skapes av en relativt liten gruppe mennesker, klikker, som ikke nødvendigvis representerer meningen eller budskapet til resten av befolkningen. Det er det samme som å si at alle somaliere er drapsmenn. Det blir galt. Muslimer o.a. folkegrupper kommer til å integreres enda mer inn i det europeiske samfunnet, noe som er bra. Og dette ser jeg ikke på som et problem, men heller som en fordel. Men selvsagt, konflikter kan alltid oppstå. Men det er vanskelig å spå fremtiden, til og med for CIA.

Gjest

RE: RE: Terror i Norge

Originally posted by: barbaren. Hva skjer når 30% av befolkningen*er muslimer? Det er nok ikke slik at alle muslimer er terrorister, det er heller ikke slik at alle hvite støtter USA osv. den viktigste kampen i forebygging er informasjon slik at man unngår slike farlige generaliseringer.
    Muslimer er ikke terrosister. Det er de troende som er muslimer.
    Islamistene er terrosister.

Gjest

RE: RE: RE: Terror i Norge

quote:

Originally posted by: Hjortejeger

" Muslimer er ikke terrosister. Det er de troende som er muslimer. Islamistene er terrosister. "

Sister som i terrorister

he he

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg ønsker å legge til at jeg ikke forsøker å stigmatisere noen etnisk gruppe, eller noen annen gruppe for den saks skyld. Slikt bringer intet godt og det er vel ikke det denne tråden er om. Hva er en terrorist og hva er terror? Offisielle definisjoner varierer og er sikkert like mange som det er land i verden. Det er politikk. Terrorisme er blitt et mote-ord. De fleste land definerer sine statsfiender som terrorister for tiden

Rapporten fra det amerikanske National Intelligence Council som Dagblad-artikkelen omtaler forsøker heller ikke på noe slikt. Den er ikke om terror i det hele tatt. Slikt sett var det feil av meg og bringe den inn i denne tråden slik som jeg gjorde i det hele tatt. Den rapporten kan best sees på som et innlegg i en amerikansk diskusjonen om hvordan de skal forholde seg til Europa på lang sikt

Det er også for enkelt å kalle National Intelligence Council for CIA slik som er blitt gjort i norsk media. Det er en politisk tenke-tank med representanter fra et brett spekter av det amerikanske sammfunnet; utenrikstjenesten, business, forsvaret, universiteter, etterretning, etc. National Intelligence Council kan kanskje best sammenlignes med NUPI, Norsk Utenrikspolitisk Institutt

~Thomas Paine

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg

Nå er det faktisk slik at PST vurdert terrorfaren som moderat her i kongeriket..

Det mest sannsynlige er at noe usannsynlig vil skje..

84mm

-- Edited by 84mm at 23:49, 2005-01-17

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: RE: Terror i Norge

Originally posted by: ugress: Norge kan i aller høyeste grad være et terrormål. Vi støtter USA, driver militære operasjoner utenlands og fredsbevaring. Slike ting bidrar til at lille Norge også utgjør en "trussel" mot hva Bush kaller ondskapens akse. Vi må ikke tro at vi er usårlige og utenfor faresonen, for det er vi ikke.

okay. Er delvis enig, MEN hvor mange terror angrep har det vært i USA og England (snakker da kun om I disse landene) siden 11.09.01 ?? ...tror det må ha vært fryktelig få for jeg kommer ikke på noen her jeg sitter, og her snakker vi om de landene som har vært mest aktiv i både Afgahnistan og Irak.
    Til og med i alt det styret med antrax (mildtbrann) var det KUN ET reelt angrep og det kom fra en som bodde i USA og var amerikansk statsborger. så at ting blåses opp noe enormt her er helt sikkert, og hvorfor??...jo fordi den amerikanske regjeringen trengte goodwill i kampen mot terror og de trengte velgernes stemmer.
    Det er klart vi må se alvorlig på de trusslene som kommer, men for all del, politikerne utnytter dette for alt det er hvert. Heldigvis er det ikke så ille her som i andre land.
    Vi får håpe PST får nok penger til at man fortsette å holde sikkerheten på topp her i Kongeriket.

For oss er kanskje noe av det viktigste å holde kystvakta oppe å gå istedet for å bruke opp pengene andre plasser sånn at ikke russerne og Islendingene fisker havet tomt for oss. Fisk er jo den nest største eksportartikkelen vår.

>KUNNSKAP ER MAKT<

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: RE: RE: Terror i Norge

quote:

"

Fisk er jo den nest største eksportartikkelen vår.
    "

Enig i at kontroll med havområdene er veldig viktig, men rett skal være rett og fisk er ikke vår nest største eksportindustri. Det er en myte. Nest størte eksportindustrien i Norge for tiden er software

Snakker vi om kontroll med resurser etc kommer brådt en annen hått potet i fokus. Denne tråden er mindre og mindre om terror, men skitt au. En potensiell thriller i årene som kommer blir kampen om oljen i nord. Da snakker jeg ikke om norske farevann hvor Norge kan drive med oljevirksomhet som vi ønsker eller velge og ikke gjøre det om miljøhensyn eller andre hensyn taler imot

I de omstridte delene av Barentshavet er det sansynligvis olje for tusenvis av milliarder "http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article950434.ece" Den oljen vil Russland ha; miljøhensyn eller ei. Og de vil ikke dele med Norge. Her blir det maktkamp; ikke åpen krig sansynligvis, men maktkamp. Og den maktkampen taper vi om vi står alene

Hvem skal så støtte oss i denne kampen? USA kanskje? Men USA er avhengig av Russlands støtte i krigen mot terror og gir dessuten pokker i hvor oljen kommer fra bare den kommer. EU kanskje? Men vi er ikke medlem av EU og for medlemsland som Tyskland, Polen, Tjekia, etc, er Russland en mye viktigere handelspartner og viktigere olje- og gass eksportør enn lille Norge. Jeg tror tilogmed gode naboer som Svergie, Danmark og Finland vil kunne presses til og snu oss ryggen i denne maktkampen

-- Edited by king at 07:47, 2005-01-19

~Thomas Paine

Jerv
    Gjest

Terror i Norge

quote:

"Når det gjelder Russlands kamp mot terror kan jeg annbefale Siri-Lill Mannes' bok "Livvakt i helvete" , den tar for seg alle sider ved konflikten i Tjetjenia.*"

Livvakt i helvete er en virkelig bra bok. Blir "litt" tvilende angående kvaliteten på spetznaz. Hvis boka stemmer så er russiske spesialstyrker overhypet til de grader.

Jeg tror ikke Norge vil bli angrepet innenlands ennå. Det finnes nok av land som har gjort atskillig mye mer mot islamistene. Men vi vet det nok ikke før dritten treffer vifta for å si det sånn.

Hei, forresten. Første innlegget det her. ;-)

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Fikk dette videresendt fra en som tilhører sikkerhetsbransjen og et newsletter han mottar. Ikke direkte betryggende lesning (fra USA):

"ICE arrests 14 illegal aliens working at Logan Airport
    U.S. Immigration and Customs Enforcement (ICE) agents today arrested 14 illegal aliens, including one fugitive alien with an outstanding deportation order, as part of an ongoing investigation into an illegal worker scheme at Logan International Airport. The illegal aliens arrested today all worked for Hurley of America, a contract company that provides janitorial services for Logan Airport. The illegal workers all had temporary badges that allowed access to areas beyond where passengers are screened and up to the boarding gates. There is no indication that any of the aliens were involved in any terrorist activity. Thirteen of those arrested will be placed in deportation proceedings. One alien has an outstanding deportation order issued by a federal immigration judge and will be deported. Two are juveniles. All of those arrested are citizens of Brazil."

paramedic666
    Gjest

HJELP

For det første har ikke Forsvaret noe med terror i norge å gjøre. POLITIET har det fulle ansvaret og kan i helt spesielle situasjoner be forsvaret om hjelp. Det har noe med å gjøre at det ikke er nødvendig og lønnsomt å feks ha ubåter og fly i politiet når det kanskje brukes en gang i fremtiden.

Han som snakker om england som ikke er utsatt for terror og Spania og ETA og RUssland? Hva bakgrund har du for å si noe slik? Ingen veslige land hadde med noe stor sansynlighet kunne taklet Beslan eller teateret i Moskva på en bedre måte, vi har aldri blitt utsatt for det. Fokuset på USA er feks hel idiotisk, i forhold til feks FRankrike har USA knappt vært utsatt for terror, men det blåses opp hver gang det skjer. unntaket er 9/11 sef. Russland, Isreal, Frankrike, England osv er alle land med årevis av bakrgund for å takle terror.

Hva skal NOrge med flere spesialstyrker i en sånn sammenheng? Vi har da mer en nok. Det eneste man kan diskutere er om kanskje UEH burde styrkes i de største byene utenom oslo, eller at Delta burde ha underavdelinger i Bergen, Trondheim og feks bOdø for å senke reaksjonstiden?

Forsvaret har ikke noe oppi det spørsmålet å gjøre. Det som trengs derfra er vanlige HV til å sikre andre bygninger og samfunnsinteresser enten etter en akjson eller ved sterk mistanke om en aksjon... Ikke 016 osv...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Nå er vell 016 nettopp den HV avd. som passer best til å sikre andre bygninger og samfunnsinteresser i en situasjon som du skisserer. Selv om vi ikke vet hvordan det blir med I-styrken som sannsynligvis også kan gjøre en nogenlunde bra jobb. Går utifra du har bakgrunn fra politiet, virker slik på dine innlegg.
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Lignende tråder

1. Terror mot #Prideweek
    By lukman in forum S-2 3. Sikkerhet
    Svar: 42
    Nyeste innlegg: DTG 211141A Jun 16,
  2. Korleis hindre islamistisk terror i Norge/Europa.
    By magskor in forum Fagdiskusjoner
    Svar: 29
    Nyeste innlegg: DTG 152252A May 16,
  3. Terror i Belgia
    By Rittmester in forum S-2 3. Sikkerhet
    Svar: 95
    Nyeste innlegg: DTG 272205A Mar 16,
  4. TERROR: Krekar truer Norge – vil hevne utvisning
    By NK Milforum in forum Mannskapsmessa
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 101910A Sep 05,
  5. Terror til sjøs