milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 43

Tråd: Militært fallskjermkurs

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Militært fallskjermkurs

Lurer på om noen der ute vet om mann kan ta det militære fallskjermkurset uten å være tilknyttet HJK?</P>

</span>__________________
    <span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Militært fallskjermkurs

Er ikke sikker...en telefon til..kanskje Vernepliktsverket kan sende deg videre til noen som vet. Evt ta kontakt med ledelsen i den avdelingen du er i, hvis du er inne. </P>

-- Edited by Crazy_K at 19:00, 2004-11-12

<span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Du kan også ta de forskjellige millitære fallskjermkursene om du er tilknyttet MJK. Selvfølgelig</P>

Tidligere kunne du ta automat-kurset om du gikk oppklaringslinja ved befalskolen for kavaleriet. Den ordningen har opphørt (det samme har linja og befalskolen..)</P>

Tidligere*var det*også mulig å søke om frittfall-kurset om du var offiser i hæren. Den ordningen har også opphørt</P>

</span>
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Ser at Forsvaret har hatt fallskjermkurs som premie i en drøss med konkuranser..hold øynene åpne:)</P>

Vet ikke hva slags fallskjermkurs det er snakk om da.</P>

<span class=postBody>Live fast, Die young</span>
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Militært fallskjermkurs

<BLOCKQUOTE>quote:

<HR>Originally posted by: king

"Du kan også ta de forskjellige millitære fallskjermkursene om du er tilknyttet MJK. Selvfølgelig Tidligere kunne du ta automat-kurset om du gikk oppklaringslinja ved befalskolen for kavaleriet. Den ordningen har opphørt (det samme har linja og befalskolen..) Tidligere*var det*også mulig å søke om frittfall-kurset om du var offiser i hæren. Den ordningen har også opphørt"

<HR></BLOCKQUOTE>

Husker befalene jeg hadde på Rena i 97. De var det første BSK Oppklarings*kullet som IKKE fikk hoppe kurs. De hadde gått gjennom alle testene, og alt var klart til hopping. Så ble det lite med penger, og ingen fikk hoppe.. Kjett!</P>

Så noen ving på brystet ble det dårlig med, men resten av befalet våres hadde ving. Morro det.Husker det gjorde meg litt stolt, da vi hadde med andre avdelinger å gjøre. Alt befalet våres hadde fallskjerm ving. Utenom patruljeførerne.* Savner den tia asså.. Dragoner var vi:)</P>

<span class=postBody>Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det.</span>
    Her e dokk no, HIT ska dokk! SPM? Sett i marsj!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har undersøkt det der og det viser seg at mann må være fsk/mjk for å få militært fallskjermkurs, og at eksterne militære avd. kan søke ved spesiell behov. Tror det har noe med at de ønsker å verne det mil.fallskjermkurset for å ikke utvanne det/ bevare avd. stolthet, og det har de selvfølgelig rett til. Men takk for hjelpen any way.

<span class=postBody>Give gas, kick ass!</span>

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Noen som har hørt om eller har noe erfaring med de gutta?

www.european-paratrooper.de

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Utrolig bra den åpningsmelodien,på den siden du der presenterte,No fear.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: RE: Militært fallskjermkurs

Sitat Opprinnelig skrevet av king

Du kan også ta de forskjellige millitære fallskjermkursene om du er tilknyttet MJK. Selvfølgelig</P>

Tidligere kunne du ta automat-kurset om du gikk oppklaringslinja ved befalskolen for kavaleriet. Den ordningen har opphørt (det samme har linja og befalskolen..)</P>

Tidligere*var det*også mulig å søke om frittfall-kurset om du var offiser i hæren. Den ordningen har også opphørt</P>

</span>
    Jøss er dette også opphørt nå ?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    vet du kan få fallskjermvingen hvis du går krigsskolen. det er frivillig, men det tilbys...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Gjest
    Ikke akkurat spesialstyrker men legger den inn her allikevel.

Sivilt kurs på Rygge:

Du gjør dine første hopp med lineutløst fallskjerm fra 3500 fot. Senere begynner du med lengre og lengre fritt fall.

Kurset koster 5500 kr og inkluderer seks hopp, kurs, litteratur, hoppmestring og utsjekk. Hvert hopp deretter koster 200 kr, som inkluderer leie av rigg og hoppmester, frem til du er sertifisert som selvstendig hopper.

Selvfølgelig mere stas å ha vingen, men dersom det er interessant å hoppe så er dette hva du får/betaler hos Nimbus.

Også kaller de seg for Nimbus FSK da ;-)

Har tidligere hørt at man kan ha vinge på uniformen dersom man har sivilt hoppekurs men da skal denne sitte på motsatt side av militærvingen, på brystet.¨

Usikker på om dette er tilfelle nå lengre, om det noen gang har vært det da.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hjortejeger
    Ikke akkurat spesialstyrker men legger den inn her allikevel.

Sivilt kurs på Rygge:

Du gjør dine første hopp med lineutløst fallskjerm fra 3500 fot. Senere begynner du med lengre og lengre fritt fall.

Kurset koster 5500 kr og inkluderer seks hopp, kurs, litteratur, hoppmestring og utsjekk. Hvert hopp deretter koster 200 kr, som inkluderer leie av rigg og hoppmester, frem til du er sertifisert som selvstendig hopper.

Selvfølgelig mere stas å ha vingen, men dersom det er interessant å hoppe så er dette hva du får/betaler hos Nimbus.

Også kaller de seg for Nimbus FSK da ;-)

Har tidligere hørt at man kan ha vinge på uniformen dersom man har sivilt hoppekurs men da skal denne sitte på motsatt side av militærvingen, på brystet.¨

Usikker på om dette er tilfelle nå lengre, om det noen gang har vært det da.
    vingen er bare ett emblem,med respekt for dem som har den forøvrig.For mitt vedkommende teller mennesklige egenskaper mer enn han-hun som bærer den på en eller annen side av brystet.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Enig med infanterist! Jeg selv er i første omgang ikke ute etter vingen eller den militære hopp delen (ikke at det hadde skadet : )) men heller utfordringen og opplevelsene og kan jeg kombinere det med en utenlandstur der jeg lærer mere om en annen kultur. Takk til de bidrag som hittil har kommet, men er det fortsatt ingen som har noe erfaring med de gutta jeg lagde en link til litt høyere opp?

Gjest
    Enig med dere begge. Like mye respekt for uniformen som emblemer.

Miltitære hoppekurs gjøres ikke lenger av hva jeg også har hørt.

Hadde nettopp sjekket ut vedr. pris og kursinnhold da jeg kommer til å ta dette iløpet av våren.
    Hvorvidt jeg er berettiget til vinge på uniformen er meg egentlig likegyldig. Kun det å få hoppe som er grunn.

Siden det var snakk om dette med vinge på uniform så la jeg ved det som tilleggs info.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Off topic, men.
    Kjenner en som besmykket seg med fallskjermvingen. Eneste kurset han hadde var Paraglider kurs..... (Måtte fjernet det etter ordre fra høyere befal)
    Viktig at det ikke går sport i det å ha fallskjermvingen, men nå finnes det vel flere valører av denne? (hvit, gullfarget osv.).

Fallskjermvingen, avdelingsmerke? eller bestått kurs og godkjent til å hoppe i fallskjerm? og om en kan å hoppe i fallskjerm, er det ikke en grei måte å fortelle dette på? Hva er forskellen på å hoppe militært (rund skjerm?) eller sivilt? og om en har hoppet 100 solo hopp sivilt, vil en ikke være bedre skikket enn tilsvarende militær fallskjermhopper som muligens har kun kurset og noen få hopp i tillegg? Frittfall kurs, eller snorutløser (vet ikke riktig terminologi på dette, skjermen blir løst ut av snor festet til flyet).

Kunne selv ha tenkt meg å hoppe i fallskjerm, mest for spenningens skyld, men det innebærer lang reiseavstand til nærmeste klubb, en del kostnader (skjerm + +) og ikke har jeg tid til å drive med dette. .

Å gå med vinge på uniformen er mindre viktig.
    Finnes mangen bra klubber rundt om kring. Stavanger fallskjermklubb er veldig aktive på Sola, +++, bare å søke på nettet.
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Denne linken har definisjonene på hvordan man kan få tillatelse til å bære fallskjermving på uniformen, og hvilken farge man skal ha avhengig av avdeling, osv. Forøvrig meget fin side med mange bra bilder.

Fallskjermvingen

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ser ganske lett ut med den musikken i bakgrunnen ikke sant hehe...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ser ikke den helt store kunsten nei. Ett lite skritt ut, bena samla, resten tar gravitasjonen seg av (så får en satse på at landingen går like greit).
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Ser ikke den helt store kunsten nei. Ett lite skritt ut, bena samla, resten tar gravitasjonen seg av (så får en satse på at landingen går like greit).
    Drit enkelt.......hehe...går av seg selv....hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Nei, automat-hopping er ikke rocketscience akkurat

Under 2ww ble det gjennomført flere skarpe innsettinger med automatskjerm av soldater og agenter som aldri hadde hoppet fra fly før. Og under den kalde krigen hadde Forsvaret (dvs HJS) beredskapsplaner for krig og krise der 1 dag med tørrtrening på bakken skulle kvalle helt utrent personnel direkte for skarp innsetting

Men... de første 1000 vertikale fotene i frittfall ut av et fly tar ca 10 sekunder. En vanlig innsettingshøyde i fred for det utstyret vi ser på filmen (mc1-1c) er ca 800 fot (når 82nd Airborn inntok flyplassen på Grenada i 1983 hoppet de fra 600 fot med det utstyret). Ved en alvorlig feilfunksjon er det mao snakk om mindre enn 10 sekunder fra flyet til bakken. En så treig skjerm trenger i tillegg 4 sekunder før man med sikkerhet kan si om den flyr eller ikke flyr. Og flyr den ikke må man tenke svært fort...
    ~Thomas Paine

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

KS & kurs

Kadetter kunne tidligere ta frittfallskurset, som f.eks Gen Skiaker er et utmerket eksempel på - han bar vingen etter endt kurs til han gjorde sivilist av seg.

YS

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kadetter kan visst gjøre det igjen...

http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=121286

seilfly
    Gjest
    Jeg er så glad for at dette ikke var et av momentene på vår krigsskoles mestringsøvelser i år :) -Selv om jeg fryktet det værste :-)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kan det velges altså eller er det forskjellig fra klasse til klasse?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av seilfly
    Jeg er så glad for at dette ikke var et av momentene på vår krigsskoles mestringsøvelser i år :) -Selv om jeg fryktet det værste :-)
    Pøh! Hadde nok bare vært morro og billig i motsetning til AFF kurs, med en pris på 11 990 ;-)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det kadettene har vært med på her er automat-hopping. Må ikke forveksles med frittfall/aff eller hopping med lineutløst frittfallskjerm, verken på godt eller ondt..
    ~Thomas Paine

Gjest
    Nei, men dans og fekting inngikk vel, tenker jeg?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Klabb
    Nei, men dans og fekting inngikk vel, tenker jeg?
    Og sigarkutting. Det er ett bra sanitetsmoment også det ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Litt mere spennende lesing fra BFO:
    http://bfo.no/index.php/weblog/index_en ... _kadetter/

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Litt mere spennende lesing fra BFO:
    http://bfo.no/index.php/weblog/index_en ... _kadetter/
    Verdt å merke seg at disse 2 static-hoppene i mestringskurset ikke kvalifiserer til militær fallskjermvinge.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jepp, må ha 5! Men når de først har opplæringen (ved HJK) og 2 hopp så går det kanskje å avtale noen hopp til... ; )

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bare å hoppe ut av flyet holder tydeligvis ikke for noen hehe
    http://video.google.com/videoplay?docid ... een+berets

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    du verden for en klovn

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    ødlegge matriell osv , en slik holdning hadde sikkert passa bra i en krigssituasjon.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gale, gale mann!!! Hvordan kommer man på idéen i det hele tatt? En sen natt, etter en lang tur på byen?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    640 fallskjermhopp på ett døgn
    http://www.nettavisen.no/verden/article733513.ece

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    ¨Englevakt er nok den rette betegnelsen på det en newzealandsk fallskjerminstruktør hadde da han deiset i bakken, og overlevde.¨
    http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.1532335

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    SBO (spesialbåtoperatør) tilbyr fallskjermkurs type static under deres grunnutdanning....
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Gjest
    Tviler litt jeg.

Send melding til FJK

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. S: Div militært utsyr
    By Barrett in forum Kjøp og salg
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 090028A Apr 14,
  2. Militært lederskap
    By hvlt in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 130123A Feb 14,
  3. Tips til sivilt fallskjermkurs?
    By in forum Mannskapsmessa
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 091151A Feb 06,
  4. Militært fallskjermkurs
    By imported_No fear in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 010200A Jan 70,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •