milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 80

Tråd: Hørselvern i spesialstyrker?

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hørselvern i spesialstyrker?

En ting jeg har lurt litt på; hvilken form for hørselvern bruker spesialstyrker?

Husker jo ørepropper under 1.gangstjeneste, var jo fine de, men man trengte jo ofte litt tid på å sette dem inn, og de var jo litt lammende på en måte, da man ikke hørte all verden med disse i ørene. Så har spesialstyrkene en eller annen fancy løsning på dette, eller er det bare snakk om drilling på hurtig "rulling og stapping" av ørepropper?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: Hørselvern i spesialstyrker?

quote:

Originally posted by: chrjoha

"En ting jeg har lurt litt på; hvilken form for hørselvern bruker spesialstyrker? Husker jo ørepropper under 1.gangstjeneste, var jo fine de, men man trengte jo ofte litt tid på å sette dem inn, og de var jo litt lammende på en måte, da man ikke hørte all verden med disse i ørene. Så har spesialstyrkene en eller annen fancy løsning på dette, eller er det bare snakk om drilling på hurtig "rulling og stapping" av ørepropper?"

Har*hatt*instruktører og befal som har hørselvern som kun demper høye lyder. Ellers så hører du nesten som normalt. Da det smeller, fungerer de som vanlige hørselvern. Du får øreperopper som fungerer nesten på samme måten.

*

Maximum
    Gjest

Hørselvern brukes på samme måte i spesialstyrker som andre steder, klokker, propper eller begge deler. de brukes jo kun under trening, og det er følgelig ikke behov for en drill på dette. Hovedforskjellen er vel at spesialstyrker skyter og knaller mer enn det som er vanlig. Min erfaring er at de er mer påpasselige med ørene sine under trening enn "vanlige styrker", fordi man er bevisste på faren for hørselskader

gekcobra
    Gjest

Hörselvernene hvor du bare hörer lave lyder skrur seg av med lyder over en hvis db. Ellers har spesialstyrker enten propper som er stöpt til öret (Komunikasjon). Ellers bruker de ingen hörselvern paa oppdragene, bare paa övelser.

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

RE: RE: Hørselvern i spesialstyrker?

quote:

Originally posted by: gekcobra

"Ellers bruker de ingen hörselvern paa oppdragene, bare paa övelser."

Hmmm, betyr dette at det springer en hel del tunghørte spesialjegere rundt om i teigen?

Gjest

Hæ? Hva sa du? ;-)

gekcobra
    Gjest

Ja, sikkert. Men de skal mye til for aa bli tunghört. Da maa du syte endel skudd uten hörselvernene dine og det er ikke saa vanlig aa skyte mange hundre skudd vilt runt seg naar du er paa övelses oppdrag :)

-- Edited by gekcobra at 21:52, 2004-10-02

-- Edited by gekcobra at 21:54, 2004-10-02

gob016
    Gjest

Det virker som du sitter på mye informasjon, gekcobra, men er alle kildene dine pålitelige? Du sier at det skal mye skyting til for å få nedsatt hørsel. Et AG3-skudd ligger på omtrent 160 dB. Energien i disse lydbølgene overføres til øret over et veldig kort tidsintervall, og stigbøylemuskelen i mellomøret som normalt "demper" lyder, rekker ikke å reagere så fort. Dette resulterer i at kortvarig støy som skyting har gode muligheter til å skade hørselen dersom man ikke beskytter seg. Det skal faktisk ikke så mye til å skade hørselen, bare spør veteraner/jegere etc.

Hørselvern er noe som må taes på alvor, skader man seg er det for sent.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

gekkobra, dette har du ikke peiling på. Ett skudd kan gi deg tinnitus for livet. Og det er vanlig å skyte mange skudd på øvelsesoppdrag. Det noe forskning som viser at i stridsituasjoner har kroppen en effekt som "demper" høye lyder, ihvert fall hindrer hørseldskade. Et eksempel på dette er at ikke alle blir døve selv etter å ha vært i intensiv strid med eksplosjoner og skudd. Gob016 har rett i at hvis lyden blir høyere over tid*takler ørene de høye lydene bedre enn hvis det kommer en høy lyd*etter en stille periode.*

gekcobra
    Gjest

Selvfölgelig skal dette tas paa alvor, men jeg har jo selv hört av marinejegere at de ikke buker hörselvern paa övelser (men selvfölgelig paa skytebanen).

Trommehinnen kan sprekke bare ved at du gir en person en örefik. Lufttrykket kan väre nok.

-- Edited by gekcobra at 23:07, 2004-10-03

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Regner med at han da mener skarpe oppdrag. Det gagner ingen marinejeger om han er døv og ikke hører når fi lurer seg inn på OPen.

kristian100
    Gjest

Har sett på bilder at fj bruker elektroniske hørselvern. De har to mikrofoner som man kan høre "vanlige" lyder. blir lyden høyere enn ca 80db(tror eg) demper hørselvernet lyden.*

Man kan også forsterke lyden så man hører bedre enn uten hørselvern.

Jeg har et par Sordin som er veldig gode. Tror det er de som fj bruker (Fåes kjøpt hos XXL)

*

kristian100
    Gjest

De bruker bare hørselvern når de øver. Kødd

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Har ikke kjenskap til hva de forskjellige styrkene bruker, men når jeg driver skyting eller er på jakt så bruker jeg selv et par aktive hørselvern type Sordin Supreme Pro. Kjøpte disse i sommer og definerer de som verneutstyr (begynte å få problemer med hørselen allerede, etter en dag på rypejakt med mye skyting hadde jeg piping i ørene)

Aktive hørselvern fungerer slik at det er montert mikrofoner på hørselvernene som gjør at du hører som med vanlig hørsel, på mine er det i tillegg mulig å forsterke lyden 4X. Dersom det kommer en lyd over 85 desibel, så kobles elektronikken inn og lyden dempes til en nivå under 85 desibel. Dermed så unngår man hørselskader pga. høye lyder, mens man har hørsel som normalt. I tillegg så er hørselvern perfekte ørevarmere når det er lurvete vær. I tillegg får jeg koblet radioen/sambandsutstyret rett innpå.

Som nevnt innledningsvis så har jeg ikke kjennskap til om de ulike styrkene bruker slike, men jeg vil tro at dersom de har litt vett i hodet og ønsker å ta vare på hørselen, så brukes det i hvertfall til daglig, men kanskje med unntak fra skarpe oppdrag (selv om jeg personlig ikke ser noen grunn til å la være).

-- Edited by Recon at 13:18, 2004-10-24

Clarion
    Gjest

Øvelse= Hørselvern

Real case= ingenting, kan sikkert sammenlignes med når du er på et av byens Utesteder. Adrenalinet gjør at du ikke nødvendigvis får hørselskade, eller var det alkoholen....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

bra tråd, har tenkt på dette selv mange ganger... Skjønner at de ikke alltid kan bruke hørselvern i skarp situasjon ell øvelser (da de øver som om det var skarpt). Men man skulle tro at i planlagte ildoverfall og angrep/sibo/terror opplegg, at de gjorde noe for å bevare hørselen, eller bruker de bare lyddempet våpen, "hehe", neida:) Men dere skjønner hva jeg mener. Ble litt skyting uten hørselvern når jeg var inne, og tror ikke det er så jævla bra for øret, selv ikke med rødplast..og hørselen er jo ikke noe som blir bedre med åra..:/

jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Det er noe som heter "Tasji-effekt" dvs. i en stresset situasjon, beskyttes øret, slik at du ikke skader hørselen, når du skyter. Dette lærer dere mer om på bordingslederkursene (Instruktør-sertifiseringskurs).

balsarud
    Gjest

Utrolig hva kroppen tåler når man er "skrudd på". Ikke bare lyd og smell. Spreningstilvenning et annet tema...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hei dere

Hørsel er en av de ting som er viktigst for å løse et oppdrag. Hørsel skades v 82db, ved så mye støy kan du oppholde deg max ca8 t, før det er skadeligt.....

Et bra hørselvern er Peltor soundtrap,brukes av jeger, instruktører mm, MEN det optimale i dag er Peltor Com Tac, hvor du hører alt som skjer og vel som det, og demper all skadelig støy! Her kan du koble til kommunikasjon, som styres av strupemic, bryter osv... har selv brukt det på oppdrag, øvelser, instruktørjobber osv... funker jærvlig bra. Brukes av det svenske forsvaret og endel av våre styrker også. sjekk www.peltor.com eller du får kjøpt det på www.armygear.com men koster ca3 lapper, så kommer resten i tillegg.. men verd å se på spesiellt hvis du ønsker å invistere selv.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Denne fortjener også å være en klassiker i mine øyne...

podle
    Gjest
    Har selv et sett med Sordin Supreme Pro. De er digitale og har derfor svært god lyd. (feks på andejakt hører jeg vingesuset når endene kommer flyvende lenge før jeg hadde gjort uten!) Mikrofonene sitter også godt tilbaketrukket slik at de er lite utsatt for støy fra vind ol.
    Ved høye lyder blir lydnivået senket i stedet for å bare kutte, slik at du kan stå på feks en skytebane og føre en vanlig samtale, uten at det "forsvinner" et ord eller to hver gang noen løsner et skudd.

Har også inngang for radio ol.

Etter min mening noe av det desidert beste på markedet i dag! (i alle fall de beste jeg har prøvd!)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva koster denne herligheten?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og hvor får man kjøpt dem..
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

LeifA
    Gjest
    1949kr på nettbutikken jegershop.no

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Vil ikke rettningsbestemmelsen på hørselen din hemmes med slike hørselvern?
    Edit: Leste nå i testene at de har gode retningsegenskaper. Da gjenstår det bare å teste de selv.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    http://ego.xxl.no/main_1_pic/http://...uct_id=9004442

der har du dem! xxl er vel noe av det billigste!

flott om noen kan fortelle om erfaringer med disse :)
    - There`s no traffic jam on the extra mile.

podle
    Gjest
    Tviler på at du finner dem billigere noen plass en hos xxl. (og visst du gjør det så ta med kviteringen til nærmeste xxl, du får nemlig igjen det doble av prisforskjellen! ;o)

Kom på en ting jeg glemte i innlegget mitt over; i kald vær kan bøylen bli noe sprø, slik at om du drar for mye kan de knekke. Har hørt om 2 tilfeller der dette skjedde, men siden jeg har vært klar over det har jeg vært forsiktig når jeg har tatt de på, og det har i alle fall gått bra så langt!
    Forøvrig er det nok ikke bare Sordin`s plastikk som blir sprø når det er kaldt! :)

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Admin, er denne tråden klassiker pga av den ganske suverene delen om tunghørte spesialjegere - eller fordi det ble litt interessant utstyrsdiskusjon på slutten .. ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    De suverent tunghørte spesialjegern'e gjorde utfallet.... Konge...

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Tenkte det ja, men det bekymrer meg at ikke alle innså det.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Hørselvern i spesialstyrker?

Sitat Opprinnelig skrevet av chrjoha

En ting jeg har lurt litt på; hvilken form for hørselvern bruker spesialstyrker?

www.nacre.no

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Hørselvern i spesialstyrker?

Sitat Opprinnelig skrevet av terp123
    Dette aktive hørselvernet ble i vår testet ut av "ymse avdelinger" på Rena, blant annet TMBN. Rent hørselsmessig er det suverent, og man beholder all "retningsinformasjon" av lyd rundt deg, i alle dimensjoner - også høyde. Det kan også koples til samband. Måten det fungerer på er at den har en mikrofon som registerer vibrasjonene i kraniet som kommer fra din egen stemme. Denne stemmen brukes til sambandet. I tillegg er det en egen mikrofon som tar opp lyden utenfra, som overføres til en ørliten høyttaler inn i øret. Systemet er som sagt suverent, og best av alt - alt er montert i ørepropper - altså ingen klokker. Det er riktignok et lite problem med ledninger som må koples til hovedenheten, og eventuelt videre til samband, men dette mener jeg er overkommelig.
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og når/hvor får vi kjøpt disse vidunderne, pris er irrellevant (til en viss grense da;). Gidder ikke kaste bort 2k på Sordin om disse er "rett rundt svnigen".

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av cap
    Og når/hvor får vi kjøpt disse vidunderne, pris er irrellevant (til en viss grense da;). Gidder ikke kaste bort 2k på Sordin om disse er "rett rundt svnigen".
    Og her svømmer vi i oljemilliarder...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Og når/hvor får vi kjøpt disse vidunderne.
    Uvisst. Mener de er under utvikling nå. Send en e-post til firmaet, så får du nok svar.
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sofakriger: mine oljemilliareder renner dessverre fort ut, så gjelder å få kjøpt mest mulig stash og utstyr før jeg går tom.

XU: Motatt slutt!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sofakriger: mine oljemilliareder renner dessverre fort ut, så gjelder å få kjøpt mest mulig stash og utstyr før jeg går tom.
    Hmmm. Har du lært budsjettering på et FRP kurs ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hørsel ,hørselvern,husker godt at en SAS flykaptein,vnplkt major i luftforsvaret sa følgende til meg da jeg var befalsapirant .BRA du ikke valgte feltartelleriet,varemerket for en batterisjef er at han ofte svarer hva sa du?når du snakker til ham.Sikkert satt veldig på spissen av den representanten fra flyvåpenet.

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    43 innlegg
    Kan bare nevne at da jeg dimmiterte fra FA etter 12 mnd. tjeneste, hadde jeg bedre hørsel enn på innrykk...
    Kanskje det ble "blåst rent" underveis...?
    Turbo bullshit...No real power.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. ØK: Aktive hørselvern.
    By Fubar80 in forum Kjøp og salg
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 121704A May 14,
  2. Elektronisk hørselvern
    By JevèrMann in forum 02 Felttriks
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: DTG 121643A Aug 07,
  3. Hørselvern i spesialstyrker?
    By imported_chrjoha in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 010200A Jan 70,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •