milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Skader og spesialstyrker

Gjest

Skader og spesialstyrker

Hei

For omtrent et halvt år siden ble jeg påkjørt og brakk leggbeinet. Bruddet ble ganske komplisert og jeg er fremdeles på krykker. Legen har sagt det er sjangse for at ankelbevegelsen kan bli litt nedsatt med ett par prosent. Hvordan ser dere på slike skader i feks ett fallskjermjegeropptak? Kan jeg bli fallskjermjeger? Hadde vert kjipt om jeg skulle legge opp 3 år me trening å få melding "sorry pal"

Om noen kunne utdypet litt om hvordan spesialstyrkene ser på slike skader vill jeg vert takknemlig.
    Takk for svar.

Gjest
    Det kommer nok helt an på hvordan tilstanden din er ved opptaket. Generelt så bør man være forberedt på mye slitasjeskader, og spesielt anklene får en del juling. Man skal løpe/gå en hel del, for ikke å snakke om fallskjermhoppingen. Static- skjermene er ikke akkurat berømt for å skåne bena.

Jeg vil ikke si noe bastant, for jeg kjenner ikke til omfanget av skaden din. Jeg vet heller ikke hva det vil si å ha 2-3 % nedsatt funksjonalitet. Derimot vil jeg oppmuntre deg til å fortsette å trene, det er ALDRI bortkastet å holde formen vedlike. Selv om man ikke blir fallskjermjeger.

(Forresten: Var det ikke MJK som sier "Plager det ikke deg, plager det ikke oss" ?? )

Vil egentlig bare anbefale deg å prate med rekrutteringsoffiseren hos HJK; Og som sagt, fortsett med treningen din!

Lykke til!

Gjest
    Fallskjermhoppingen skal du ikke være redd for, fallskjermjegere hopper nesten ikke fallskjerm, he he.. Men du kan få trøbbel med helseprofilen din som kan føre til diskvalifisering. Det beste er om du ringer til HJK og spør på telefon.

Gjest
    jeg sendte mail for en stund tilbake til dem og spurte om prolaps hindra opptaket.. Da svarte de med at hvis jeg ble frisk igjen så var det null problem, men dealen med prolaps er jo at du ikke blir "frisk" igjen - den er der hele tia. Men det kan jo være 0 problem om man er godt nok trent og trener for å tilbakeholde prolapsen..? Noen som har peiling her?

Gjest
    Ring og spør aktuelle avdelinger, eller bare gi faen og still på opptak.

Helt friske folk uten tidligere skader kan også bli skadet og mudet, på samme måte som att du kan ha en skade fra før av klare alle opptak og bli pensjonist etter ørten år i forsvart..

Gi gass, går ikke ann å la være å gjøre noe pga hva som "muligens" kan skje en gang i fremtiden.

Du kan jo feks skli i dusjen i morgen og knekke nakken, men går ikke ann å slutte å dusje pga det..

Lykke til

Gjest
    Det er lurt å merke seg holdningen MJK -plager det ikke deg, plager det ikke oss. Omfanget av de fleste slike skader er vanskelige å se følgende av. En tilsynelatende lik skade kan plage en person, mens en annen kan med samme skaden, kan føle seg helt frisk.
    Tror ikke jeg ville spurt om et beinbrudd i forkant.

Når det gjelder dusjing så prøver jeg å holde det på et minimum.... Hadde det ikke vært for risikoen for å få fotsopp i hekken, så hadde jeg sittet og dusja.

Lignende tråder

1. Fallskjermjeger - Skader
    By kaibobo in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 061637A Mar 10,
  2. Skader og erstattning
    By SlakaBall in forum Mannskapsmessa
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 022113A Mar 09,
  3. Skader og spesialstyrker
    By axl in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 140642A Oct 07,
  4. Skader; belastningsskader
    By Eric in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: DTG 230949A Oct 06,
  5. Skader og smerte
    By No fear in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 231305A Apr 05,

User Tag List

Regler for innlegg