milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Trd: Spesialstyrken vr skal eventuellt bidra p Island ved behov

Gjest

Spesialstyrken vr skal eventuellt bidra p Island ved behov

Leste her forrige dagen at Norske spesiastyrker kan settes inn p Island for bist Islendigene dersom en akutt situassjon skulle oppst.Da tillater jeg meg stille flgende sprsml :hvorfor gjres dette ? er det for at vi skal vre s snille mot dette folket p Sagaya? Hva fr vi tilbake ? er ikke s mange r siden vi hadde fiskerikrig med dette folket og ya,videre nt dem godt av Keflavikbasen som en trygg forankring under den kalde krigen uten at dem egentlig satte noe pris p det.Samt at islendinger kunne hospitere p Norske befalsskoler siden dem ei hadde noe forsvar selv ,kansje p tide at dette landet begynner vurdere ett eget forsvar p sikt .

Gjest
    Krangel om litt fisk er en ting, nr the s* hit's the fan - s stiller man opp for andre NATO medlemmer, regner med at det er ganske aktuellt stille opp for samtlige, og da er det greit ha trent litt sammen i forkant og.

De har jo ganske genialt lnt ut en jordflekk slik at amerikanerene kan mellomlande til og fra Europa - og har p den mten sikkert spart milliarder p sitt eget forsvarsbudsjett.

Steinar T

Gjest
    Ja jeg kaller det for gratis brannpolise med stor snylt,samtidig som vestkysten av den ya med Neskaupstad i spissen var kjennt som pro Commis ,men friheten og fiske p havet tok dem som en selvflge ,Nei P tide at dem Kjper sin egen Brannpolise .

Gjest
    Hm.

Hvor mange er dem, 260.000 pax ?

Og av dem - hvor mange kan drive oppholdende strid godt nok til forsvare ya til vi andre er p plass ? Greit nok sitte i bunker og trykke p knapp, men det alene er vel ikke godt nok kunne forsvare ei diger y nr man ikke har folk til utfre jobbene.

De er med oss ut, og de deltar p div kurs - som broderfolk vi ikke har horn i siden til (som f.eks Sverige og Danmark) syns jeg Island er en ok samarbeidspartner i Arktisk tjeneste.

Gjest
    Dessuten - hvis vi bare leverer forsvar til de lenge nok s kan vi jo bare overta ! Det er jo egentlig nordmenn ...

Og det hadde blitt en skikkelig fiskerisone p oss !
    ;)

Gjest
    Noe samarbeid er jo allerede i ferd med etableres.

En egen EOD-velse har blitt arrangert de siste rene og gjennomfres ogs denne hsten.

Her er en artikkel fra 2004 om deltagelse fra Minedykkerkommandoen:
    http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... leID=82403

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Dessuten - hvis vi bare leverer forsvar til de lenge nok s kan vi jo bare overta ! Det er jo egentlig nordmenn ...
    Der lrer dansk i folkeskolen!

Island er medlem af NATO, s de kan vel regne med sttte fra hele NATO og ikke kun Norge.

Gjest
    En av de f landene som ikke engang har ett eget forsvar ,Bra at dem har skjnnt spass oppe i det hele selv om en del islendinger som jeg har truffet p snakket lite hyggelig om Keflavikbasen ,men det har jo aldrig vrt noen stor bombe at en del av befolkningen rundt om p ya har hatt tradisjonelle rde sympatier som har gtt igjennom slektsleddene.Men for all del s skal en vokte seg for generalisere ett helt folkeferd.

Gjest
    Har hatt noen samtaler med et par av disse Islendingene som endte opp i Kabul i ymse stillinger, samt ogs noen folk fra dette MOT-laget Island sendte til Ghowr-provinsen i Afgh, og de hadde ikke mye til overs for folkeopinionen i landet sitt for si det slik. Som nevnt, s er det mye lka-meninger ute og gr der, ihvertfall slik mitt hode tolker det, p denne yen midt i Atlanteren. En del av Islendingene i Afgh klaget over en befolkning som omtrent hpte p at Islands kontingent skulle g p smell, da de ikke stttet denne imperialistiske olje- og mordkrigen anfrt av USA. Huff, og man trodde ting var gale i Norge. Er sren ikke greit vre bitter og innesluttet i en isolert og skjermet del av verden...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av MasterBlaster
    En egen EOD-velse har blitt arrangert de siste rene og gjennomfres ogs denne hsten.

Her er en artikkel fra 2004 om deltagelse fra Minedykkerkommandoen:
    http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... leID=82403
    Kanskje litt OT, men er det noen som veit om amerikanerene har funnet igjen de 3 a-bombene de mistet utenfor Island?

Fin jobb for minedykkerkommandoen det :D

Gjest
    Det er klart folkeopponionen er relativt kjlig til stort forsvarsbudsjett nr de lever spass isolert som islendinger gjr.
    Og nr folket er spass distansert fra forsvarspolitiske sprsml, s blir det ogs en generell motforestilling mot feks Keflavikbasen (som vel avvikles n?). Alt gr litt hnd i hnd. Dette er og en situasjon vi kommer til f i Norge, nr vi n i praksis avvikler den allmenne verneplikten.

Nr vi ikke lenger forstr, eller kjenner til hva som gjr oss trygge, da vil vi ha en generell motstand mot det.

Steinar T

Gjest
    Rent historisk drodling her ;

Vi hadde sysselmann p Grnland.

Vi hadde unnsetningstropper for bde Bjrnya og Jan Mayen under den kalde krigen.

Ser detta som ganske normal metodikk for ha overblikk over yene uttafor kysten vr, jeg...

Gjest
    Lukter nok litt EU-motstand her. Vi skal passe p fisken til Island og de backer oss opp i fiskeriforhandlingene...

Mener ha lest at andre land ogs var ute etter et slikt sammarbeid for f fatt i resurssene. Skal se om jeg klarer hoste opp en link..?

Gjest
    Infanterist
    Var det denne du leste?

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=174983

Gjest
    Ja bla lest den ja.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av steinart
    Det er klart folkeopponionen er relativt kjlig til stort forsvarsbudsjett nr de lever spass isolert som islendinger gjr.
    Og nr folket er spass distansert fra forsvarspolitiske sprsml, s blir det ogs en generell motforestilling mot feks Keflavikbasen (som vel avvikles n?). Alt gr litt hnd i hnd. Dette er og en situasjon vi kommer til f i Norge, nr vi n i praksis avvikler den allmenne verneplikten.

Nr vi ikke lenger forstr, eller kjenner til hva som gjr oss trygge, da vil vi ha en generell motstand mot det.

Steinar T
    Her tror jeg p at at du virkelig er inne p noe Steinart mange Islendinger har hatt denne holdningen i revis -til tross for at dem ikke skjnner hvor heldig dem har vrt p samme tidspunkt utrolig lett spytte uncle Sam rett opp i trynet. Og jeg m beklageligvis gi deg rett i at vi er iferd med f en slik holdning her i landet ogs etterhvert som Forsvaret trappes ned og politikerne fant ut da den kalde krigen opphrte at vi nr har ingen fiender.Dette gjr at ordet Forsvar blir ett skjellsord og br ikke snakkes hyt om ,ett ndvendig onde som br runnes p ett minimum.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Holger Danske
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Der lrer dansk i folkeskolen!
    Bare en morsom faktabit: de fleste islendinger sier de lrer skandinavisk, fordi dansker, nordmenn og svensker forstr dem.

Ellers; er jo liten tvil om at Norge kun sier ja om de har noe hente p dette - som litt backing i fiskerisaker. Er vel bare Canada som sttter at norsk skystvakt herjer i smutthavet og smutthullet, og hadde vel vrt fint f en part til p sin side i nordomrdene.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Her tror jeg p at at du virkelig er inne p noe Steinart mange Islendinger har hatt denne holdningen i revis -til tross for at dem ikke skjnner hvor heldig dem har vrt p samme tidspunkt utrolig lett spytte uncle Sam rett opp i trynet. Og jeg m beklageligvis gi deg rett i at vi er iferd med f en slik holdning her i landet ogs etterhvert som Forsvaret trappes ned og politikerne fant ut da den kalde krigen opphrte at vi nr har ingen fiender.Dette gjr at ordet Forsvar blir ett skjellsord og br ikke snakkes hyt om ,ett ndvendig onde som br runnes p ett minimum.
    Jeg tar meg selv, rett som det er, i nske en invasjon eller angrep mot Norge bare for stoppe kjeften p slike tullinger som sprer disse meningene som du her sikter til, ifanterist.

Island og Forsvar:
    Danmark er har ogs signert avtalen som vi her drfter at Norge er med p.
    En sprreunderskelse fra mai i r viste at sttten til et Islandsk Forsvar har steget til 68%, noe som tyder p at den allmenne meningen kanskje ikke er s gal som mange tror..

Kilde:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Military_of_Iceland

Gjest
    Inntressant link Pf ,men 68% ,hvis det er dagens oppsluttning til forsvaret blandt befolkningen p sagaya synes jeg personlig er trauelig greier .men det at dem har vrt netto mottakere i alle r har kansje bidratt til etter min mening en s slett oppsluttning ,samtidig har det Norske forsvarets skoler vrt pene for islendinger i en rrekke ,og det er ikke mange av dem som har benyttet seg av det ,husker det ble dekket utfyldig i Norsk Presse da en ifra sagaya gikk Bsit ,mener huske i 1977.

Lignende trder

1. Underoffiserskorps - et behov i dag?
    By Haward in forum S-1 4. Utnevnelser, utmerkelser og OMT
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 101024A Nov 16,
  2. Dette er FN-operasjonene Norge har avsltt bidra til
    By jaffar in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 041418A Oct 11,
  3. tekniker i spesialstyrken
    By pre in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 262126A Jun 10,
  4. Spesialstyrken vr skal eventuellt bidra p Island ved behov
    By ifanterist in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 202328A Aug 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •