Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: Spesialstyrker og foreldelsesfrist

Gjest

Spesialstyrker og foreldelsesfrist

Det er mange av oss som liker å spekulere i hva våre spesialstyrker har gjort, gjør og skal gjøre. Alt av dette er hemmeligstemplet informasjon, naturlig nok. Men alle hemmeligstemplede papirer, mister vel hemmeligstemplet etter et visst antall år? Gjelder dette også papirer ang våre spesialstyrkers operasjoner?

Gjest

Re: Spesialstyrker og foreldringsfrist

Jeg har ingenting å si om det juridiske rundt dette. Hva slags tidsperiode sikter du til? Det finnes f.eks. flere bøker om Lingekompaniet som kan være av interesse. Selv kan jeg sterkt anbefale Kampen om Thamshavnbanen (I og II) av Fredrik Widmark (ISBN 82-992242-0-9). Mange detaljer og sterke skildringer fra operasjoner i Sør-Trøndelag fra 1942 til 1944.

Jeg mener det beste er å ikke spekulere.

Gjest
    Operation Musketoon ifra Gildeskål / Meløy kan også anbefalest.

Det er best å ikke spekulere. Høyt, i alle fall.

Gjest
    Jeg husker ikke 100%, men jeg mener at gradering etter sikkerhetsloven automatisk bortfaller etter 25 eller 30 år, men at hemmelighold kan forlenges om særlig sterke hensyn tilsier det. Dokumenter som inneholder personopplysninger vil normalt bare være tilgjengelige etter søknad (nær slekt eller forskere kan få innsyn) i 80 år. Jeg ser ingen grunn til at ikke dette skal gjelde dokumenter som omhandler spesialstyrkene også.

Gjest

Re: Spesialstyrker og foreldelsesfrist

30 år. Men forblir gjerne untatt offentlighet.

Gjest

Re: Spesialstyrker og foreldelsesfrist

Hovedregelen er nedgradering etter 30 år, med mindre informasjonen kan være til skade for Rikets sikkerhet, Rikets forhold til fremmede makter, kilder og/eller metoder i etterretnings-, overvåkings- eller sikkerhetstjenestene, eller andre tungveiende grunner. Den skal da etter Sikkerhetsloven av 1998 (mer spesifikt, § 2-6 i Forskrift for Informasjonssikkerhet) unntas fra nedgradering og tas opp til vurdering om avgradering etter 40 år, og dersom den ikke blir avgradert da, så skal det vurderes hvert 10. år etter dette.

Forskrift for Informasjonssikkerhet, Kapittel 2 B

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •