Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Tråd: Marinejeger gjennom torpedo dører

Gjest

Marinejeger gjennom torpedo dører

Noe jeg har lurt på en stund er hvordan føles det å måtte gå gjennom en torpedo dør på en u-bår??

Har lyst til å bli en marinejeger men det å gå gjennom en torpedo dør virker ikke så greit.

Gjest
    Kan ikke tenke meg at de blir skutt ut akkurat, så tror ikke det er så ille etter første gangen. Det er sikkert litt trangt og litt skummelt aller første gang, men de hadde jo ikke gjort det hvis det ikke hadde vært trygt.

Gjest
    Nei, hadde de blitt skutt ut hadde de dødd momentant av trykket antar jeg...
    Du kan jo se gjennom denne her
    http://video.google.com/videoplay?do...sjon+sabotasje

hvis du ikke vet åssen det i hele tatt ser ut. Jeg får iallfall et bra inntrykk av hvordan det må være ut ifra den videoen der. Du kan ikke ha klaustrofobi iallfall..

Selvsagt uten at jeg skal komme her og si at jeg har hele peilinga, da...;)

Gjest
    Tja har du klaus er det ikke så greit. Men det er mørkt, trang og det fylles med iskaldt vann. Du kan jo prøve å krype gjennom ei lang stikkrenne, så får du bittelitt av feelingen.

Gjest
    Vanlige torpedoer skytes ut med trykkluft, jegerne ligger bare i rørene mens de fylles med vann og dørene åpnes.

Gjest
    Husker jeg ikke feil er vanlig torpedokaliber 533 mm, så hvis du finner et rør av omtrent den størrelsen kan du jo krype inni og kjenne hvordan det er?

Gjest
    Trangt, mørkt, vått og kaldt og inget rom for "fuckups".

Gjest
    Hvis du synes det er "skummelt" med mørke/våte/trange rom, er ikke marinejegeryrket noe for deg;-)

Gjest
    Hvis det er 533mm det er snakk om så er det trangt ja.:) Da kan du ikke være stor av vekst. :)

Gjest
    Alltid sagt at det er bra å være "liten"..he he

Gjest
    NATO diameter på tunge torpedoer er 533 mm eller 650 mm. Anti-ubåt-torpedoer er normalt mindre.

Gjest
    Alle åtte rørene på Ula-klassen er 21 tommer.

Så det stemmer med 533mm ja.

Gjest
    Hvem bruker 650mm i NATO?

Gjest
    Eneste bruker av 650mm jeg kommer på utenom russland er israel.

Gjest
    La meg presisere at Russland bruker 650,25 mm Babuska torpedoer.

Men ja som det er sagt før her, du bør ikke se på det å smyge deg ut torpedorør som noe stort problem hvis du vil bli marinejeger.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Hvem bruker 650mm i NATO?
    Ja, si dét(?). Etter å ha kvalitetssikret egne kilder, finner jeg faktisk ingen...

Gjest
    når man måler kaliber på en torpedo, er det diameter?? så vis norske torpedoer er 553mm så er de 53,3 cm i diameter

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Matias
    når man måler kaliber på en torpedo, er det diameter??

Det gjør man da på de fleste våpen/prosjektil.

?

Gjest
    nja er ikke så sikker på det.
    for vis du tar ei hagle for eksemper så er kaliber 12 større en kaliber 16.

Gjest
    Hagle er nå litt spesielt og tett bundet til tradisjoner, den norske/tyske betegnelsen "kaliber" på hagleladninger er gjerne et litt uheldig valg av ord. På engelsk bruker man gauge, hvor 12 gauge betyr at om man tar ett pund bly kan man dele det i 12 like store kuler som har samme diameter som pipen. 16 gauge blir da 16 kuler fra ett pund bly, altså må kulene være litt mindre.

Gjest
    Kan du være så snill å fortelle oss hvilke tjenester i forsvaret som er så mye mer krevende enn marinejegertjenesten???

Venter spent....

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av heron
    Kan du være så snill å fortelle oss hvilke tjenester i forsvaret som er så mye mer krevende enn marinejegertjenesten???

Venter spent....
    VJK?

Gjest
    Ja det greit, ikke det at jeg tror det er så MYE mer krevende.. men han sa også MANGE andre tjenester...

Venter i "spenning" på resten... he he

Gjest
    Isak, OPSEC!

Gjest
    Fant meg et rør som var ca 5-6 m langt og 485mm i diameter, var no problem det.

Gjest
    Fant meg et rør som var ca 5-6 m langt og 485mm i diameter, hvar no problem det...
    Hehe tett det igjen, fyll det med iskalt vann og senk det ned i sjøen ;-)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Fant meg et rør som var ca 5-6 m langt og 485mm i diameter, hvar no problem det...
    Hehe tett det igjen, fyll det med iskalt vann og senk det ned i sjøen ;-)
    i tillegg kan han pakke på seg dykkerdrakt, våpen, føtter, flasker/rebreather etc..

Gjest
    rebreather og utstyr dyttet de foran/bak seg ut av røret. Ikke plass med rebreather på kroppen. Er vel bedre plass i slusene de bruker i dag. Uansett så kan de ikke måle seg med *** (referanse til spes.styrke fjernet pga opsec).

Gjest
    På den gamle marinejeger.no siden var det noen "stories" skrevet av operatører/jegere/aspiranter med bl.a. en historie om det å bli sluset ut. Det virket ut i fra denne som om det finnes en del psykiske aspekter som man ikke akkurat får simulert med å krype gjennom et rør av samme diameter, selv om det fysisk sett kan være ganske likt. Synd sidene er tatt bort.

Gjest
    Fant den på internet archive:

http://web.archive.org/web/200503070418 ... index.html

"Ubåten gled stille ned i dypet igjen…
    Vi hadde sluset ut på 12 meters dyp. Det var trangt å åle seg ut av torpedorøret med alt utstyret på kroppen, pokker så trangt. Da slusen ble åpnet, kom det svarte mot meg som en iskald hånd. Samlingspunktet var 30 minutter undervannssvømming mot 4 nautiske mil ut i havgapet. Vi la oss på 7 meter. 200 meter under oss i mørket lå havbunnen. Det var bare å stole på den oppgitte kompasskursen – og svømme. En liten øy er vanskelig å se om natten. For å treffe må du svømme rett på.

Øya var bare stein. Ikke så mye som ei buske å gjemme seg bak. Vi var nødt til å klore oss fast, ligge lavt – og vente på ”target”. Stormen som blåste opp gjorde ikke akkurat øya til den mest behagelige plassen å tilbringe natten på… En av gutta hadde fått en flenge i drakta på svømmeturen og var kliss våt. Å bruke primus var ikke på tale, da hadde vi syntes gjennom termisk utstyr og lyst opp som et juletre. En tørr ulltrøye fikk gjøre susen…"

Gjest
    ser lit gøy ut. eller rettere sagt høres lit gøy ut.
    men er sikkert ikke så gøy når man er det sjøl

Gjest

VJK

VJK = velferd eller?

Gjest
    Er litt usikker om det er gradert info, men etter min kjennskap så står VJK for MODERERT... Dette er visst en underavdeling til en viss underavdeling avdeling i forsvaret. Hvis dette er hemmelig info så får en av moderatorene slette dette innlegget asap.

Gjest
    Det er vel strengt tatt bare VJK som er drillet i å komme seg gjennom torpedodører. Et triks de har hentet fra magikeren David Copperfield.

Men å sluse ut er vel skummelt nok. Var det ikke en i den gamle TV2- dokumentaren som snakket om nærdrukningsulykke ifm med dette?

Gjest
    Problemet er vel at VJK har problemer med å komme seg inn i Torpedorørene og blir sittende fast.

Og det å ha en ubeskyttet bak på en marinebalje er skummelt.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av VPD

Men å sluse ut er vel skummelt nok. Var det ikke en i den gamle TV2- dokumentaren som snakket om nærdrukningsulykke ifm med dette?
    Jeg husker å ha hørt snakk om en nesten-ulykke ja.

Gjest
    Kan noen si meg hva VJK står for??
    og hva det er for noe??

Gjest
    Kan noen si meg hva VJK står for??
    og hva det er for noe??
    Nei.

Gjest

testing av psyke ?

Da jeg tjenestegjorde for en ikke nærmere angitt avdeling i Nord-Norge, avd Trondenes kom jeg i skade å observere aspiranter fra VJK mens de var iferd med å drive tilvenningsøvelse gjennom Adolf som ligger der.

Et par blekansikter å skue gjennom min optikk, de så ikke meg men jeg formoder det var en tidlig opptaksprøve jeg dengang så.

Jeg tilbrakte mye (fri-)tid for meg selv i skogen på den tiden, og jeg syns å erindre det gikk ett eller annet ubereftet rykte om en eller annen som satte seg fast...

Kan ei ha vært en grei opplevelse !

Gjest

Rettelse

Nå er dette så mange år tilbake at det ikke kan ha vært samme avdeling vi snakker om, så glem mitt forrige innlegg !

Det var vel Bull-Hansen som i sin tid sto for opprettelsen, om jeg ikke tar feil ?

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •