milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: HJK sine opptakskrav utførsel

  1. #1
    Gjest

    HJK sine opptakskrav utførsel

    HJK sine opptakskrav. Blir de utført på samme måte som på denne videoen på Mil.no - Befalskolen ?

    Evt. Hvordan? Får ikke åpnet Fallskjerm eller Spesialjegerne sine brosjyrer.

    Kloda

  2. #2
    Gjest

    Re: HJK sine opptakskrav utførsel

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kloda
    HJK sine opptakskrav. Blir de utført på samme måte som på denne videoen på Mil.no - Befalskolen ?

    Evt. Hvordan? Får ikke åpnet Fallskjerm eller Spesialjegerne sine brosjyrer.

    Kloda
    De står beskrevet her:
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/sp...rav_til_s_ker/

    ellers så har det vært postet før en bilde guide som var på hjk sine gamle sider. Dersom du er heldig så kan du linken her en plass.

  3. #3
    Gjest
    Er på let etter bildene, men kan ikke finnes. Kan noen hjelpe?

    Hva står menneskene opp til hverandre for? :)

  4. #4
    Gjest
    Situps blir tatt med låste bein. Ca 90 grader i kneleddet, fotbladene i bakken, så sitter noen og holder nede føttene dine mens du tar situps.

  5. #5
    Gjest
    Ganske "rett fram" utførelse.
    Det er en styrkesirkel, med kroppsløft i bom som første. Der er det to mann pr gang, en som henger, og en som holder en arm for å stoppe pendlebevegelse og holder telling.

    På ryggrulle henger du over en bukk med føttene i ribbevegg.

    På sit-ups er dere nok en gang to mann, hvor den ene tar sit-ups med 90 grader i kneleddet, mens en mann sitter og holder nede føttene(det er mye enklere sånn enn når man tar dem alene)

    På push-ups er det en grenader/fenrik som tar telling, du holder hendene likt med skulderbladene, og så skal brystkassen ta i hånde til han som teller, hvis ikke teller han samme tallet om igjen. Det er kjipt :p særlig hvis du blir litt sliten.

    :) Det var i alle fall sånn på 06 ;)

  6. #6
    Gjest
    Hvorfor kjøres sit-upsen forskjellig i Forsvaret?

    Er vant med at man skal ha 90 grader i hofte og kneledd. Og legger føtten på bukk, og noen sitter oppå

  7. #7
    Gjest
    For å skape forvirring blant mannskapene, sånn at det blir enklere for befalet å styre dem. Splitt og hersk..

    Hehe nei hvem vet? De forskjellige avdelingene opererer vel bare litt forskjellig? Poenget er det samme, du bruker magemusklene..

  8. #8
    Gjest
    Er ikke helt enig i det med magemuskler. Har alltid synes at det tok mere i hofta enn magen på den versjonen jeg beskrev.

  9. #9
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jolla
    Er ikke helt enig i det med magemuskler. Har alltid synes at det tok mere i hofta enn magen på den versjonen jeg beskrev.
    Enig! Jeg har vanligvis fått rpoblemer med hoftene lenge før magen vil gi seg, på denne øvelsen.

  10. #10
    Gjest
    Mulig det er sånn i den som Jolla beskriver, men kan ikke si å ha merka det i hofter på vanlig 90 grader i kneledd, og fotbladet i bakken nei.. Men vil nok tro ut i fra sittestilling at det tar bra mye mer i hoftene når man har 90 grader i hofteleddet også ja.. Virker veldig logisk i alle fall

  11. #11
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jolla
    Er ikke helt enig i det med magemuskler. Har alltid synes at det tok mere i hofta enn magen på den versjonen jeg beskrev.
    Jeg ble tipset av min lokale muskelkonstruktør om å trene hofte/lyskemuskulatur spesielt for å stå bedre rustet til denne øvelsen.

  12. #12
    Gjest
    Det er musklene i hoften man trener med slike situps ja (Kilde: kompetent gymlærer). Men er ikke opptakskravene til HJK forferdelig lette på akkurat dette punktet? Har prøvd å ta maks slike på 2 min og minstekravet var ihverfall ingen match. Har god tro på at man med hardtrening en stund kan greie ca 90 på 2 minutter.

  13. #13
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast
    På sit-ups er dere nok en gang to mann, hvor den ene tar sit-ups med 90 grader i kneleddet, mens en mann sitter og holder nede føttene(det er mye enklere sånn enn når man tar dem alene)
    Anbefaler folk å trene på disse situpsene uten at noen holder føttene nede. Klarer du 100 slike så vil øvelsen gå som en drøm (les: mye lettere og fortere) når testen kommer. Den er jævlig de første gangene, men kommer seg etterhvert hvis gjennomført regelmessig.
    Viktig moment: Føttene skal ha kontakt med underlaget HELE tiden.
    Utfør denne og andre øvelser uten å jukse som om opptaksbefalet stod ved siden av og så på for å få inn kvaliteten (og unngå belastningsskader) fra start så vil kvantiteten komme etterhvert. Lykke til!

  14. #14
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pwrframe
    Det er musklene i hoften man trener med slike situps ja (Kilde: kompetent gymlærer). Men er ikke opptakskravene til HJK forferdelig lette på akkurat dette punktet? Har prøvd å ta maks slike på 2 min og minstekravet var ihverfall ingen match. Har god tro på at man med hardtrening en stund kan greie ca 90 på 2 minutter.

    Fryktelig lett... Hvis man greier si 35 alene, greier man kjapt 70 stykker på de samme to minuttene hvis bare noen holder nede føttene. Man får jo et helt annet tyngepunkt å følge, og slipper å fokusere på å holde føttene nede, samt at når man blir sliten kan man bare dra seg opp etter føttene ved å bruke lårmuskulaturen..

  15. #15
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast
    På sit-ups er dere nok en gang to mann, hvor den ene tar sit-ups med 90 grader i kneleddet, mens en mann sitter og holder nede føttene(det er mye enklere sånn enn når man tar dem alene)
    Anbefaler folk å trene på disse situpsene uten at noen holder føttene nede. Klarer du 100 slike så vil øvelsen gå som en drøm (les: mye lettere og fortere) når testen kommer. Den er jævlig de første gangene, men kommer seg etterhvert hvis gjennomført regelmessig.
    Viktig moment: Føttene skal ha kontakt med underlaget HELE tiden.
    Utfør denne og andre øvelser uten å jukse som om opptaksbefalet stod ved siden av og så på for å få inn kvaliteten (og unngå belastningsskader) fra start så vil kvantiteten komme etterhvert. Lykke til!
    Tar du sittups på en stol, bare får å ta et eksempel. 90grader i kneledd & hofte. Men når du tar disse sit-upsene uten at noen sitter/holder føttene dine, tipper jeg du at du bruker mer hofta etterhvert. Eller?

  16. #16
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast
    Sitat Opprinnelig skrevet av pwrframe
    Det er musklene i hoften man trener med slike situps ja (Kilde: kompetent gymlærer). Men er ikke opptakskravene til HJK forferdelig lette på akkurat dette punktet? Har prøvd å ta maks slike på 2 min og minstekravet var ihverfall ingen match. Har god tro på at man med hardtrening en stund kan greie ca 90 på 2 minutter.

    Fryktelig lett... Hvis man greier si 35 alene, greier man kjapt 70 stykker på de samme to minuttene hvis bare noen holder nede føttene. Man får jo et helt annet tyngepunkt å følge, og slipper å fokusere på å holde føttene nede, samt at når man blir sliten kan man bare dra seg opp etter føttene ved å bruke lårmuskulaturen..
    Det er ikke så lurt og ta disse sit-upsene hurtig under opptaket. da kan du risiker å bevege å bruke mye hofta og da blir du mer sliten. da teller ikke grenader/fenriken. Men minimalt tempo er OK.

  17. #17
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kloda
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast
    Sitat Opprinnelig skrevet av pwrframe
    Det er musklene i hoften man trener med slike situps ja (Kilde: kompetent gymlærer). Men er ikke opptakskravene til HJK forferdelig lette på akkurat dette punktet? Har prøvd å ta maks slike på 2 min og minstekravet var ihverfall ingen match. Har god tro på at man med hardtrening en stund kan greie ca 90 på 2 minutter.

    Fryktelig lett... Hvis man greier si 35 alene, greier man kjapt 70 stykker på de samme to minuttene hvis bare noen holder nede føttene. Man får jo et helt annet tyngepunkt å følge, og slipper å fokusere på å holde føttene nede, samt at når man blir sliten kan man bare dra seg opp etter føttene ved å bruke lårmuskulaturen..
    Det er ikke så lurt og ta disse sit-upsene hurtig under opptaket. da kan du risiker å bevege å bruke mye hofta og da blir du mer sliten. da teller ikke grenader/fenriken. Men minimalt tempo er OK.
    Det sitter en over deg som teller(dere er to og to), og han holder føttene dine såpass hardt nede(les: Skal holde) at du ikke beveger deg for mye. Hvis du får bevegelse i hoft og rumpe, samt at du beveger deg, gjør du øvelsen feil. Hvis du gjør den riktig merker du det i nedre mageregion, men ikke i hofta.. Har selv prøvd.. Tok 40 alene kvelden før jeg dro til rena, og tok 70 på selve opptaket. Kjente det i magen, men ellers ikke noe spesielt



Lignende tråder

  1. Utførsel av varer fra Norge - erfaringer / fremgangsmåte?
    By Einherjar in forum Forsvarets deltakelse i operasjoner
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 102139A Jul 09,
  2. Hva skjer med KJK sine G36 når HK 416 kommer?
    By hotelpapa in forum Mannskapsmessa
    Svar: 37
    Nyeste innlegg: DTG 211219A Nov 07,
  3. Innsatsstyrken sine oppgaver i krig og fred
    By avec in forum Heimevernet
    Svar: 37
    Nyeste innlegg: DTG 081326A Jul 07,
  4. Pat Tillman, -Helten skutt av sine egne
    By Crazy_K in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 311915A Mar 07,

User Tag List

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •