Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Spesialjeger - Delta

Gjest

Spesialjeger - Delta

Som vanlig når jeg er på hytta tenker jeg på forskjellige karrieremuligheter og slikt. Nå tenker jeg på mulighetene for først å være spesialjeger i sju år, deretter ta PHS og søke seg inn i Delta. Jeg tenker at jeg søker opptak til FSK etter førstegangstjenesten, og er i operativ tjeneste når jeg er 21 år. Kontrakten går da ut når jeg er 28, og da søker jeg meg inn på Politihøgskolen, kommer inn og går ut når jeg er 31. Hvis man da har bakgrunn fra FSK, tror dere da at de gjør unntak fra aldersgrensen på 30 år og regelen om at man skal ha ett års vanlig polititjeneste først, pga kompetansen man har fra tjeneste i FSK?

Gjest
    Det tror jeg da.

Men hvorfor bytte fra spesialjeger til Delta?

Gjest
    Kan jeg aldri tenke meg, men det kommer sikkert ann på hvor mange andre som er på opptaket og hvor mange de trenger. Er jo en del spes.ops folk i Delta allerede. Så kompetansen er jo ikke unik. Delta er jo også vanlig Politittjenestemenn ca 50% av tiden.

Men sikkert som over alt ellers ingen regel uten unntak. Men først må du jo komme inn til FSK, så PHS og tilslutt klare Delta opptaket, mange nåløyer og flere om beinet.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Kan jeg aldri tenke meg, men det kommer sikkert ann på hvor mange andre som er på opptaket og hvor mange de trenger. Er jo en del spes.ops folk i Delta allerede. Så kompetansen er jo ikke unik. Delta er jo også vanlig Politittjenestemenn ca 50% av tiden.

Men sikkert som over alt ellers ingen regel uten unntak. Men først må du jo komme inn til FSK, så PHS og tilslutt klare Delta opptaket, mange nåløyer og flere om beinet.
    Når det gjelder hvor mange de trenger, så taes det ikke hensyn til slikt. Alle som er kvalifisert og består opptaket får tilbudt plass. Det kan også skje at ingen får plass. Samme som i FSK/HJK. Opptaket til Delta varer nå i 7 uker (før: 6 uker), så det skal presteres godt over lengre tid.

Gjest
    Det har jeg selv lurt på, så jeg snakka med en politimann som sa at det ikke gjordes unntak for hvor lenge man måtte jobbe som politi før man søkte til beredskapstroppen. Ca 4 år. Desuten er det ikke opptak til Beredskapstroppen hvert på heller.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden
    Det har jeg selv lurt på, så jeg snakka med en politimann som sa at det ikke gjordes unntak for hvor lenge man måtte jobbe som politi før man søkte til beredskapstroppen. Ca 4 år. Desuten er det ikke opptak til Beredskapstroppen hvert på heller.
    Det har variert en del på hvor mange år man må jobbe som vanlig politi før man kan søke opptak til Delta. Det som er gjeldende nå er 1 år. Opptak ca annenhvert år (Avhenger av hvor mange de trenger).

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Det tror jeg da.

Men hvorfor bytte fra spesialjeger til Delta?
    Hvorfor? Vel, først og fremst fordi spesialjeger-kontrakten utgår ettet sju år...

Men takker for alle svarene

Gjest
    det er feil. fsk og mjk har nå avdelingsbefal kontrakter på opptil 15 år, slik som resten av forsvaret

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rockie
    Det har variert en del på hvor mange år man må jobbe som vanlig politi før man kan søke opptak til Delta. Det som er gjeldende nå er 1 år. Opptak ca annenhvert år (Avhenger av hvor mange de trenger).
    ååå, det var rart? Når jeg hørte med en politimann på Politiets stand på yrkessmessa på lillestrøm ( 2007-02-08 ) så sa han at man måtte jobbe 4 år som politi før man var kvalifisert til å søke opptak i beredskapstroppen.
    Er jo litt rart at han sier akkuratt 4 år hvis han ikke hadde vist det, men jeg har jo opplevd før at folk som driver med noe ikke alltid er de rette personene å spørre om akkuratt det de selv driver med...Men dette skal jeg dobbeltsjekke hvis ikke du har noen kilder å hendvise til da?

Gjest
    Snakket med politiet selv på den messa og de var uten tvil de dårligste representantene for sine lærnings steder, de virket helt uintresserte og uvitene... Nei, fikkk absolutt ikke noe godt inntrykk av dem...

HJK (og mjk) hadde representanter der, og jeg spurte litt om hvor lenge man kan jobbe som spesialjeger. Du kan jobbe til du er 38, etter dette må du søke om yrkestilsetning i forsvaret, da kan du fortsette til du var et x antall år(tror det var 54) Offiseren sa at det var flere som hadde fått dette og de som var blitt litt for slitne for sj kunne bli instruktører, jobbe i støttefunksjonene eller stab.

Du får tilsvarende 3,5måneders lønn,basert på grunnlønn, pr år du jobber som sj, dette får du når du er 38 uansett om du vil fortsette eller ei, men du må ha jobbet i 7 år får å få bonusen...

Ble medlem
    1970
    Aldersgrense på 30 år oppad og krav om fire års tjeneste høres lite sannsynlig ut, det betyr at man teoretisk vil være uaktuell om man begynte på PHS senere enn det året man fyller 23 år. Nå er jo størstedelen av studentene i midten/siste halvdel av 20-årene når de begynner, så jeg vil tro at den 30-årsgrensen er noe de har gått bort fra..

Gjest

ååå, det var rart? Når jeg hørte med en politimann på Politiets stand på yrkessmessa på lillestrøm ( 2007-02-08 ) så sa han at man måtte jobbe 4 år som politi før man var kvalifisert til å søke opptak i beredskapstroppen.
    Er jo litt rart at han sier akkuratt 4 år hvis han ikke hadde vist det, men jeg har jo opplevd før at folk som driver med noe ikke alltid er de rette personene å spørre om akkuratt det de selv driver med...Men dette skal jeg dobbeltsjekke hvis ikke du har noen kilder å hendvise til da?
    Kan jo være han har misforstått litt og snakket om UEH i stedet, mener du må ha vært tjenestemann i 4 år for å komme inn der... Høres litt rart ut at politiet lar en tidligere sj gå 6 år før han kan komme på opptak til Delta, virker litt bortkastet....

Gjest
    Hvis det er kun 1 år så må det være helt nytt. UEH har 1 års tjeneste som krav. Leste et intervju med Odd Malme (ass Politidirektør) i Politiforum og der uttalte han at de hadde 3 års Politifaglig tjeneste som krav. Vet ikke da om praksis året er inkludert eller ei. Men det kan jo være forandret siden da og kankje det nå holder med 1 år slik som i UEH.

(husker ikke hvilket nr, men de ligger jo elektronisk på nettet så hvis noen vil laste de ned for å lete så..)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hvis det er kun 1 år så må det være helt nytt. UEH har 1 års tjeneste som krav. Leste et intervju med Odd Malme (ass Politidirektør) i Politiforum og der uttalte han at de hadde 3 års Politifaglig tjeneste som krav. Vet ikke da om praksis året er inkludert eller ei. Men det kan jo være forandret siden da og kankje det nå holder med 1 år slik som i UEH.

(husker ikke hvilket nr, men de ligger jo elektronisk på nettet så hvis noen vil laste de ned for å lete så..)
    Som jeg skrev tidligere, så har dette med krav til antall års tjeneste som vanlig politi variert. Noe av grunnen til at det nå er kun 1 års tjeneste som krav før man kan søke opptak Delta, er å kunne utvikle/trene yngre operatører/tjenestemenn. Grunnen til at det var krav til flere års tjeneste i vanlig politi før (3 år), var å få modne/voksne operatører. Uansett finner de ut om du er moden for å tjenestegjøre i Delta, uavhengig av alder og erfaring.

Gjest
    Høres ut som en god plan Rockie, og regler i "staten" forandrer seg jo hele tiden.

Gjest
    kansje han på politi standen i lillestrøm mente 4 år totalt, 3 år på PHS og 1 år på gata...?

Gjest
    kansje han på politi standen i lillestrøm mente 4 år totalt, 3 år på PHS og 1 år på gata...?
    Hehe etter å ha lest Coca Colas innlegg lenger opp så kan det jo hende han ikke var helt oppdatert og i tillegg beordret dit mot sin vilje..hehe

Gjest
    Som operativ Spesialjeger, kan du beholde deg i samme stilling til du er 38år. Da får du tilbud til befalsavdelingen, ikke dumt og takke JA der ;)

Gjest
    Er vell egentlig ikke så veldig nyttig info, men broren til en kompis av meg er i delta, og på delta opptaket så var det flere ex'fsk folk som datt av så jeg tror ikke det er noen fordel og bli for gammel, men du får ha lykke til vaffal ;) kansje vi ses en gang i fremtiden på Rena ;)

Gjest
    tenkte bare jeg skulle si at han broren til kompisen min er 27år og kom inn i delta i år, så 30års grense er det ikke

Gjest
    Han er jo under 30 hvis han er 27.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •