Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Fallskjermjeger og permisjon!

Gjest

Fallskjermjeger og permisjon!

Jeg har tenkt meg til fallskjermjeger opptak 2008. Samme år har dama og jeg tenkt å reise i en hel måned for å besøke hennes mormor som er dødsyk og hun bor i utlandet. Hun sier at man kan søke 1 mnd permisjon fra militære for å få til denne reisen, men jeg sier at det er kun ved vanlig førstegangstjeneste det evt skulle være mulig å få innvilget permisjon, ikke ved førstegangstjeneste i HJK som fallskjermjeger! Hun er overbevist om at det mulig å få permisjon 1 mnd selvom jeg er inne som fallskjermjeger. Hva er rett og hva er galt?

Gjest
    Det skal vel godt gjøres å få en mnd. fri fra tjenesten for å besøke bestemora til dama, uansett hvor du tjenestegjør. Ellers har vel fallskjermjegerne samme rettigheter som alle andre som er inne til førstegangstjeneste.

Ble medlem
    1970
    Permisjon kan du nok få, men laaangt fra en måned. Regn heller med at du kanskje klarer å godsnakke deg til en uke. (5 arbeidsdager)

Bestemoren til dama er heller ikke regnet som din familie (naturlig nok), så det blir en helt regulær velferdspermisjon.

Ble medlem
    1970
    Fallskjermjegere har krav på like mye perm som alle andre dødelige.

Når det er sagt, er 1 måned mye. Veldig mye. Jeg kunne sett for meg en liten uke eller kanskje to hvis dette var i NÆR familie (far, mor, søsken...)

Siden du formelt sett ikke er i slekt med bestemora til dama di, har du ikke en veldig sterk sak. Men du får ta det som det kommer og søke når det nærmer seg. En liten uke er nok det meste du kan håpe på. Men det hadde nok vært det samme uansett hvor du tjenestegjorde.

Gjest

Ex. Ass Sierra 1 taler

-Skal jeg ta denna ?

Spørsmålet er om du kan reise med dama di til bestemora som er syk.

Nei. Statens personellhåndbok, og Forsvarets egen, (SPH & FPH) sier du ikke uten videre kan det.

Dette fordi det ikke er din egen familie. Og fire uker er som andre har nevnt svært lang tid i et utdanningsår, du vil miste essensiell opplæring og utdanning ifm tjenesten og om du rent teoretisk sett kunne vært vekk så lenge, tror jeg du ville endt opp som "sweeper" dvs med kost & støvbrett i nevene resten av tjenesten fordi du ikke ville vært på samme nivå som resten av kullet ditt.

Hadde dere vært gift eller samboere enten med felles barn eller med felles folkeregistrert adresse de to siste år kan det tenkes en personelloffiser etter lang konferering med ditt nærmeste befal hadde kunnet gi deg en permisjon for dette - men neppe av fire ukers varighet.
    Årsaken til at jeg tror det ikke vil bli særlig lenge har jeg skissert ovenfor.

Så mitt beste tips er å anskaffe det du kan av dokumentasjon i tilfelle de spør etter slikt, og deretter ta kontakt med avdelingen.

Da først kan du få faktiske og mere spesifikke svar enn vi framandkarane og jentuttn kan gi deg her.

Er det noe kan du pm'e.

Gjest
    Jeg er enig i Gehennas vurdering. Som saksbehandler i denne saken ville jeg hatt problemer med å se behovet for en såpass lang permisjon. Ved dødsfall/alvorlig sykdom i nær familie er det ikke uvanlig med en ukes permisjon, og om det ikke er noe kritisk som foregår i utdanningsrekka da vil dette ikke få konsekvenser for tjenesten.

1. Jeg tviler på om dette fordrer med enn maks 1-2 dager permisjon om du får noe i det hele tatt, gitt det relativt fjerne forholdet til den syke. Dessuten så er det vel neppe tidskritisk da dere planlegger denne turen i 2008. Jeg ville anbefalt dere å legge turen til påske/jul da det normalt er programert lengre permisjoner.

2. Under en såpass krevende og hektisk utdanning som fallskjermjegerutdanningen vil jeg anta at selv om man har meget gode grunner til fravær vil man bli tatt ut av troppen ved fravær under kritisk utdanning. Ikke fordi de ikke har medfølelse med deg, men fordi man ikke har tid til å trekke med seg folk som "detter av lasset".

Og herved har jeg med ekstremt mange ord kun bekreftet vurderingene til Gehenna og co.

Gjest
    Tusen takk for svar, hadde egentlig regnt med at en måned er altfor mye å be om! Så da får jeg snakke med henne og finne utav hva vi skal gjøre!:)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •