Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 62

Tråd: TV2 dokumentar: Operasjon sabotasje (Marinejegere)

Gjest

TV2 dokumentar: Operasjon sabotasje (Marinejegere)

Gammel dokumentar om hvordan MJK utfører en sabotasjeoprasjon..34 miniutter.

http://video.google.com/videosearch?q=marinejeger&hl=en

Gjest
    repost desverre, har vørt her før :)

Gjest
    ops! sorry folkens...

Gjest
    Gjør ingen ting:) altid kjekt med inblikk i spesialstyrkenes oppgaver, selv om filmen nokk er litt utdatert

Gjest
    Jepp.. Fet film...

Gjest
    Konge film egentilig...

Gjest

Re: TV2 dokumentar: Operasjon sabotasje (Marinejegere)

Sitat Opprinnelig skrevet av olavhaa
    Gammel dokumentar om hvordan MJK utfører en sabotasjeoprasjon..34 miniutter.

http://video.google.com/videosearch?q=marinejeger&hl=en
    Noen som veit når denne filmen ble laget? Trur jeg kjente igjen fenriken jeg hadde når jeg var inne i forsvaret. Veit han har bakgrunn fra mjk, noe han selv sa.

Gjest
    Helt grei den.

Ble medlem
    1970
    ut fra utstyr og slikt (u-båtene ) og uniformer tidelig 80 talet mulig tidigere.

Gjest
    Hvis filmen var laget for TV2 må den ha vært laget etter september 1992, før det fantes jo ikke TV2!

Ble medlem
    1970
    Hehehe, godt poeng!:p

Har forresten hørt at den er laget i 1993, kan desverre ikke bekrefte eller avkrefte dette.

Gjest
    laget i 92/93 ;-)

Gjest
    stemmer, rundt 93

Gjest
    Veldig bra film! Har sett den mange ganger. Går litt off topic (men det gjør vel ingenting), er det noen som vet om det er laget noe mer oppdatert og isåfall hvor finner man dette? :P

Gjest
    etter rulleteksten står det 19(c)93 under en TV2 logo.

"(c)" er copyright tegnet som jeg ikke har her da.

Gjest
    Det kommer jo en bok nå i september om spesialstyrkene i Norge: Norges hemmelige krigere.
    http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?p=126801
    trenger jo ikke være film for at det skal være spennede :)

Gjest

hvor gammel

Hvor gammel er den filmen?

Gjest
    etter rulleteksten står det 19(c)93 under en TV2 logo.

Gjest

MJK

stemmer at den er lagd i 92-93:)

de klarte jo å løse de samme oppgavene med "dårligere " utstyr da:)

Gjest
    Står forresten om denne filmen i "Norges Hemmelige Krigere" av Tom Bakkeli.
    Litt tragisk hva som skjedde med han ene jegeren involvert i det.

Gjest

ka

hva skjedde med han?

Ble medlem
    1970
    Det er jeg også interessert i. Jeg får kjøpe boken og lese meg fram. Er nok eneste løsning

Gjest
    Nå ble jeg nyskjerrig. Noen som kan skrive hva som skjedde med han? :p

Gjest
    Husker det ikke helt ordrett men tror det var noe med at han fikk trykket av luken i seg når de sulle sluse ut av ubåten eller nå sånt. Husker ikke helt, andre får rette meg. Kan skrive av her senere, har ikke boken tilgjengelig akkurat nå.

Gjest
    Tragisk det ja. Er vist en del kjipe ulykker som har skjedd ved diverse øvelser, kan jo bare ta han britiske som døde i en norsk øvelse. Hvordan gikk det med han som det er snakk om her btw?

Gjest
    Han overlevde han.

Gjest
    Det er forbundet med risiko å bedrive aktiviteter av SOF-karakter..

Gjest
    Han ble visstnok klemt fast av luken paa torpedoroeret, ettersom han var enten paa vei vei ut eller paa vei inn av roeret. Heldigvis hadde han paa en blyvest som antagelig reddet ham, samtidig som at torpedooperatoer oppfattet at noe var galt da luka hadde problemer aa lukke.

Ja, som luggen her sier saa er han OK og ifoelge boka er han helt arbeidsfoer igjen.

Er vel flere som omkommer aarlig under SOF oevelser enn som faktisk blir drept paa oppdrag, saann sett under ett i verden.

Ble medlem
    1970
    Sitat Opprinnelig skrevet av Olav
    Tragisk det ja. Er vist en del kjipe ulykker som har skjedd ved diverse øvelser, kan jo bare ta han britiske som døde i en norsk øvelse. Hvordan gikk det med han som det er snakk om her btw?

Dette her har vert diskuter her ine før en eller ane plass. jeg kan si at jeg vet hva som skjede. det er tragisk. men jeg leger også til at denne saken er gradert. og det som ofentligheten har "krav om å vite står på www.mil.no sist jeg skjekket opp (ca 2 år siden) for å gjøre det klart så var det en Britisk soldat som omkom. mere er det ikkje å si.(har vel egentilig sakt for mye allerede)

Gjest
    Lite vits i å prøve å høres "inside" ut ved å lage ekstra hysj-hysj om noe som er offentlig informasjon, og som du kunne lese om i alle britiske aviser da det skjedde. Det dreier seg om oberstløytnant Richard van der Horst som var sjef for SBS (Special Boat Service, tidligere Special Boat Squadron) da han døde i en dykkeulykke i Norge for to år siden. Du kan f.eks. lese nekrologen hans i The Times her.

Gjest
    Og litt mer informasjon om hva som skjedde kan du f.eks. finne her.

Ble medlem
    1970
    Detaljene runt vordan ulyken skjede og hva som skjede(konkret) men det er jo noe som er ofelig gjort. med for exsempel korfor det som skjede skjede er hemligstemplet ( i Norge i alle fall. også inad i i SBS er et ikkje et diskusjonsteme)

Gjest
    Leste et sted at det har forekommet fire dødsfall (over en periode på 10-15 år trur jeg) under Marinejegerkurset. Vet ikke om den kilden er til å stole på.
    Kunne vel også tenkes at det er en del av utpsykingen? at folk får en tankevekker der, de innser hvor serriøst dette yrket er. Men som sagt, vet jo ingenting sikkert.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ArcticElite
    Leste et sted at det har forekommet fire dødsfall (over en periode på 10-15 år trur jeg) under Marinejegerkurset. Vet ikke om den kilden er til å stole på.
    Kunne vel også tenkes at det er en del av utpsykingen? at folk får en tankevekker der, de innser hvor serriøst dette yrket er. Men som sagt, vet jo ingenting sikkert.
    Jada 4 stykker har død på 10-15år da blir folk kjempe redde. Tenk deg hvor mange som dør hvert år i byggebransjen du.

Gjest
    Ingen hemmelighet at det forekom dødsfall under treningen av Kompani Linge/Norske Commandos i England under WWII. Froskemann/Marinejegerutdanningen (og FSK-HJK også for den saks skyld) blir vel sett på som en "fortsettelse" av denne utdanningen, så ingenting oppsiktsvekkende der...

Gjest
    nå er ikke byggebransjen på 300 mann da(villt annslag) så statistisk så er det nok fremdeles farligere å være ninja på heltid.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    statistisk så er det nok fremdeles farligere å være ninja på heltid.
    Korrigert for tidsbruk vil jeg tro det er enda litt farligere å være ninjaaspirant. Mye rart klarer seg gjennom de innledende fasene, og når man går i gang med f.eks. grunnleggende dykking kan man fort lage problemer for seg selv andre vanskelig kan løse. I tillegg kommer problemer alle ninjaer er like utsatt for og hvor man ikke kan få hjelp av andre uansett, men hvor erfaring dramatisk øker sannsynligheten for at man handler riktig. Får man saltvann/melk, mel og sukker i rebreatheren vet man jo bevisst at det bare er en måte å berge lungene og livet på, men en fersk dykker kan få panikk og unnlate å gjøre dette fordi det går mot hva som føles naturlig.

Jeg har blitt fortalt om en dødsulykke ved MJ-utdanning for ganske mange år siden som ville vært omtrent utenkelig på en ferdig utdannet MJ, nettopp fordi det dreide seg om noe man enten ikke klarer og ryker ut av kurset, eller så klarer man det og får fortsette, med omtrent garanti for å klare det om igjen og om igjen som operativ MJ når man først har fått bekreftet for seg selv den ene gangen på kurset at det går greit.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Jeg har blitt fortalt om en dødsulykke ved MJ-utdanning for ganske mange år siden som ville vært omtrent utenkelig på en ferdig utdannet MJ, nettopp fordi det dreide seg om noe man enten ikke klarer og ryker ut av kurset, eller så klarer man det og får fortsette, med omtrent garanti for å klare det om igjen og om igjen som operativ MJ når man først har fått bekreftet for seg selv den ene gangen på kurset at det går greit.
    Ok... Jeg tenker torpedo-utslusing her, am I wrong?

Gjest
    Ikke akkurat øvelse på utslusing som førte til det dødsfallet jeg hadde i tankene, men det var under vann og med begrenset bevegelsesfrihet ja. Når du først nevner utslusing så vil jeg si at det trolig er enda en ting hvor ninjaaspiranter er mer utsatt for å dø/skades enn ferdige ninjaer. Tar jeg ikke feil har vi hatt ulykker også med dette, men jeg vet ikke om det har vært dødelig.

Gjest
    Operasjoner i og under vann er relativt farlig uansett bransje da, så det "hører" vel til jobben...

I 2005 var det jo en spesialjeger fra FSK som døde av "drukningsrelaterte skader" som så fint forsvaret kalte det. Han døde da de skulle borde danskebåten i Oslo fjorden under en øvelse. Granskingsrapporten ble forøvrig gradert og skjult for de etterlatte.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •