milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 53

Tråd: Nye beretmerker for MJK/KJK/MDK?

Gjest

Nye beretmerker for MJK/KJK/MDK?

Så på noen bilder nylig at gutta i Sjøforsvarets Jegervåpen ser ut til å ha fått farge bak luemerke til bereten - grønt for MJK, rødt for KJK og blått for MDK? Stemmer det? Kan ikke huske det var sånn da jeg var inne - for 100 år siden omtrent... :-) Da var det da bare luemerket rett på bereten, eller har jeg blitt helt presenil? Noen her som kan fortelle meg mer?

Gjest
    Enten så du ingen fra MDK eller MJK eller så er du blitt senil. KJK fikk forøvrig filten i bereten sin for noen år siden er ikke sikker på eksakt dato.

Gjest

.

det stemmer nok det...

Gjest
    Ok. Hvor lenge siden snakker vi om da? For jeg var inne 82-84... og det er god tid å rekke å glemme på... :-)

Gjest
    Har hvertfall sett en marinejeger fra 80-tallet i uniform med grønn lapp, så det har nok vært slik lenge.

Gjest
    La oss ikke glemme den grå.....

Gjest
    ? grå?

Gjest
    De små grå lappene er vel gjerne inni bereten. :P

Gjest
    Jepp,gratt!Spesial Båt opperatørene i Marinejegerkommandoen skal få grå filt på beretene sine.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arlekin
    Ok. Hvor lenge siden snakker vi om da? For jeg var inne 82-84... og det er god tid å rekke å glemme på... :-)
    Kjk var engang ikke påtenkt i den tiden.. ;-)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Kjk var engang ikke påtenkt i den tiden.. ;-)
    Husker jeg ikke feil utdannet man befal til geværtropp og BK-tropp på BSKA, jeg tror geværtroppene drev med lusking i buskene noe lignende dagens KJK.

Gjest
    Fillten til KJK kom vel rundt 2002/03 om ikke jeg tar helt feil, iallefall fikk befalet ved BSS filten på luen ved den tiden. (Noen tidligere BSKA befal)

Ellers så har jo sjøforsvaret hatt fillt på finstasen også, i mellom stripene.
    Dette ble vel tatt bort tidlig 80 tall om ikke enda tidligere for å hindre for sterke gruperinger. Kan vel sammenlignes litt med ulik beret farge i Hæren.

Per dags dato er det vel bare leger i sjøforsvaret (evt også prest) som fortsatt får bære fillt på uniformen.

(NB! Kom gjerne med korreksjoner om jeg er helt på viddene nå)

Gjest

ja

Ja, Mjk har jo grønnlapp nå og Kjk har en rød lapp under ankeret, men åssen beret har Hjk?

Gjest

Re: ja

Sitat Opprinnelig skrevet av runor88
    Ja, Mjk har jo grønnlapp nå og Kjk har en rød lapp under ankeret, men åssen beret har Hjk?

Gjest

Re: ja

Sitat Opprinnelig skrevet av runor88
    HJK har vinrød beret.

Gjest

aha

Ahh. Tøff farge.
    Fler av spesialstyrkene rundt i verden har samme farge.

Gjest

beret:)

Var i KJK fra 2001-2004. i det avdelingen gikk over fra TØA til KJK i 2001-2002 så vedtok de den røde filten bak luemerket. det tok litt lengre tid før de faktisk dukket opp på avdelingen men rundt 2003 så tenker jeg de var sydd på hos de fleste..hvis ikke jeg tar helt feil da:)

Gjest

KJK

planleggingen av KJK startet tidlig på 90 tallet, hvordan det var planlagt å hvordan det faktisk ble er to vidt forskjellige resultater:) sikre kilder!!.
    Var en av "prøvekaninene" der oppe som sagt å det var mye rart som skjedde før de faktisk fikk satt strukturen der oppe om hva de faktisk skulle drive med...hehe
    Men de har jo vist sin styrke ved flere anledninger de siste åra så de har jo funnet ut av det håper jeg:)

Gjest
    Den røde filtlappen KJK har på bereten sin har forøvrig eksistert ganske lenge, dog under en annen avdeling.

Jeg var MP i marinen 2001-2002 og har en slik beret i en eske et eller annet sted.

Gjest
    Da hadde du høyrød lapp på bereten, KJK har karmosinrød. Ikke nøyaktig samme farge, men en høyrød lapp festet på en mørkeblå beret kan med tilstrekkelig tid og fuktighet ligne mer og mer på KJKs rødfarge.

Gjest
    Hehe... etter et år i all slags vær er vel hverken bereten skikkelig blå, eller merket skikkelig rødt lenger, så fasiten får jeg ikke sjekket. Er litt usikker på om filten var høyrød.

Men KJK har nok valgt den totalt annerledes fargen karmosinrød for ikke å ha på seg at de har "tatt" den gamle bereten til marine MP, da MP ble en felles avdeling i alle forsvarsgrener og gikk over til helt rød beret.

Gjest
    KJK burde jo "starte" en vervet avdeling..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Er de ikke allerede delt i en 100% profesjonell del og en utdanningsdel? Eller var det gjerne slik tidligere, men ikke nå lenger? Mulig jeg roter, i min tid het det kystartilleri, utdanningen fordelt på BK og geværlag.

Gjest
    Det ER en profosjonell avdeling med et tøft opptak, og færre blir kystjegere på et år enn fallskjermejegere. Hvis du sier at du ikke vil verve deg for 3 år etter KUP 1, får du ikke lov til å starte på KUP 2, så det sier litt om hvor lista ligger.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Er de ikke allerede delt i en 100% profesjonell del og en utdanningsdel? Eller var det gjerne slik tidligere, men ikke nå lenger? Mulig jeg roter, i min tid het det kystartilleri, utdanningen fordelt på BK og geværlag.
    På meg virker det som om hele fokuset er på ISTAR biten og hva de skal brukes til i A-stan. Før var det lettere å bli Kystjeger, men etter oppdraget i sentral asia er ryktene at seleksjonen er blitt betraktlig tøffere.

Gjest

KJK

i 2001 var det nesten bare vernepliktige soldater i kjk,etter mye prøving å ikke minst feiling så ble de mer å mer hel proff for hvert år.
    tror de er opp mot 100% vervet der nå med enkelte unntak av menige soldater som er leir soldater og "aspiranter".
    De er ekstremt dyktige i det de gjør og det er som sagt Ekstremt vanskelig å komme inn der:)

Det skal jo satses hardt videre på å øke antall vervede i KJK etter hva jeg skjønte på FS2008.(håper det)

KJK 2001-2004

Gjest
    Etter hva som ligger ute på nett kan det se ut som om det som opprinnelig var en hovedrolle, å bekjempe skip og andre farkoster i skjærgården med lett transportable missiler (Hellfire), nå er så nedtonet at den er omtrent helt borte. Stemmer det?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Etter hva som ligger ute på nett kan det se ut som om det som opprinnelig var en hovedrolle, å bekjempe skip og andre farkoster i skjærgården med lett transportable missiler (Hellfire), nå er så nedtonet at den er omtrent helt borte. Stemmer det?
    Det er veldig nær realiteten ja, man har vel noe av dette igjen i grunnutdanningen, men fokuset ligger på ISTAR. Kystjegerene er topp karer som har begynt å bli mer "spes" i mine øyne med mer fokus på noe som kanskje ligner fjernoppklaring.

Erfaringene de har tatt med seg fra A-stan har vel ført til at de har funnet sin plass, også med tanke på seleksjon.

Gjest
    Som de selv skriver:

"Kystjegerkommandoen (KJK) er en kampenhet i Sjøforsvaret. Avdelingens hovedoppgave er informasjonsinnhenting i ulike sammenhenger og situasjoner. Kystjegere gis en allsidig utdanning innen patrulje- og våpentjeneste, mobilitet, overlevelse, samband og sanitet.

I tillegg til sitt virke innen maritim ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Aquisition, Reconnaisance) har KJK også kompetanse til å lede ild fra luftbårne, land- og sjøbaserte plattformer til bekjempelse av høyverdige mål.

Avdelingen opererer i små grupper og er spesielt utrustet og utdannet for å operere alene over tid i områder som en fiende kontrollerer. På grunn av sin vidtrekkende utdanning kan kystjegere også benyttes til andre oppgaver som ikke nødvendigvis dekkes av begrepet maritim ISTAR. Dette reflekteres bl.a. gjennom avdelingens bidrag i Afghanistan."

Men tilbake til SBO: skal de få grå filt?

MJK bruker fortsatt filt, selvom det har vært diskutert om den skal fjernes med tanke på personell sikkerhet

Gjest

Så en fyr her om dagen som hadde en slik lue bare i marineblå med sånn 5-tall. Hva slags type soldat var det?

Gjest
    Hmm, marineblå?Var vel en gakkgakk da?!Uten at det sier noe om hvilken type han var.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Hmm, marineblå?Var vel en gakkgakk da?!Uten at det sier noe om hvilken type han var.
    Bruker ikke de anker istedet for kongemerket?

Gjest
    Det kan tenkes at den kanskje var kornblå?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Bruker ikke de anker istedet for kongemerket?
    Jo de gjør vel det.Ble litt i stuss over den fargebeskrivelsen.

Gjest
    Tror SHV skal bruke sjøens blå, men med vanlig kongemerke (de er jo i HV, ikke i Sjøforsvaret). Såvidt jeg vet har dette vært et stridstema mellom grenene, hvor SHV ønsker å bruke anker, mens Sjø ønsker å ha ankeret for seg selv. Følgelig observeres stadig SHV med anker, selv om det meg bekjent er H5 som er riktig.

Gjest
    Sjøheimevernet skal vel i prinsipp bruke kongemerke på bereten...

Gjest
    Foooor seeiiiin! Fillern.

Gjest
    Det kan jo ha vært en sånn han har sett da.

Baseforsvarsberet

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Knole
    Det kan jo ha vært en sånn han har sett da.

Baseforsvarsberet
    Det nøyaktig samme farge som marinejegerne bruker. Har bilde av en marinejeger i blå sånn hatt.
    Med 5-tall. Han var ganske ung

Gjest
    Knole det du viser til har sølvmerke, jeg tenker så gullmerke

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Nye beretmerker for MJK/KJK/MDK?
    By Arlekin in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 57
    Nyeste innlegg: DTG 312328A Jan 12,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •