Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 9 av 9

Tråd: Hvordan får de med seg alt vannet?

Gjest

Hvordan får de med seg alt vannet?

Det er en liten ting jeg lurer på.
    Spesialstyrker som opererer i ørkenen eller andre varme steder hvor det ikke er vann, hvordan klarer de da å frakte med seg alt vannet de trenger?

Hvis sola steker og man jobber hardt, så overdriver jeg vel ikke hvis jeg sier at vannbehovet kan passere 15L/døgn?
    1L vann veier jo 1kg så det blir jo en ganske tung sekk hvis man skal operere bak fiendens linjer i mange dager hvor etterforsyninger ikke er mulig.

Selvfølgelig finnes det jo en del trix som f.eks å bevege seg om natten eller spise salt, men vannbehovet vil vel fortsatt være såpass stort at ingen kan klare å bære med seg vann for mer enn noen få dager.

Ble medlem
    1970
    Vel...på noen oppdrag er de oppsatt på kjøretøy... Men ellers er det vel en del lure triks i ludo som gjelder. Samt at sekken blir helt for j.... tung.

Gjest
    Man tar det i etapper. Ingen forventes å kunne gå og operere som et normalt menneske med en pakning på 100kg på ryggen, derfor vil denne lasten kun bli båret et kort stykke, for deretter å bli brutt ned i flere små pakninger. Man beveger seg fra A til B med en last, tilbake til A og henter en ny, deretter tilbake til B og slik fortsetter det til all skiten har kommet seg dit den skal. Tar lang tid og sjansen for å bli oppdaget vil jo øke når en holder på slik, derfor vil framføringsakse, tid på døgn og metode bli avpasset trusselbildet og situasjonen i operasjonsområdet.
    Alt opp til 40-60kg lar seg praktisk gå i en engang for en person med god fysikk som er vant med å gå med sekk, det er bare å avpasse tempo etter hva klimaet sier og hva kroppen klarer.
    En annen metode er å etablere cachèer og små baser der en graver ned eller gjemmer unna forsyninger. Her vil man gå når man trenger mer vann/ammo/batterier/snivel-kit, så driver man operasjonene ute i teig med foryninger nok for noe dager. Cachèet vil inneholde kit for noen ukers varighet gjerne.

Gjest
    Jeg har faktisk lurt på det samme.
    Ikke bare i ørken-, og varmt klima, men også her hjemme i skog og fjell.

Nå er vi velsignet med bekker og elver nesten overalt her i landet, så å finne en vannkilde er sjelden et stort problem.
    Men trener norske jegere/spes.jegere/mar.jegere/etc. under forutsetning at det somme finnes av vann i naturen er godkjente drikkevannskilder?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Men trener norske jegere/spes.jegere/mar.jegere/etc. under forutsetning at det som finnes av vann i naturen er godkjente drikkevannskilder?
    Hvordan kara trener vet ikke jeg, men når en er i omgivelser der det er nok av vann, men av uvisst kvalitet, kan man f.eks. ha meg seg et pocketfilter til vannrensing. Merket Katadyn Pocket har jeg veldig gode erfaringer med. Dette filter tar alle partikler ned til 0.2 micron og skal i teorien gjøre selv kloakkvann drikkbart.
    I Afgh er det faktisk en del vann rundtom; Nedi de fleste daler er det grønne belter og små bekker hele året, og vinterstid bringer faktisk med seg en del nedbør i form av regn, sludd og snø. Hvor mye vann en faktisk bærer med seg vil være situasjons- og oppdragsbestemt, men å droppe vann helt fordi "vi finner sikkert en bekk" har naturligvis ingenting for seg.

Gjest
    Det er mulig dette kun er ett feltrykte, men en meget erfaren sanitetsmann med masse utenlandstjeneste kunne fortelle meg at spesialstyrker har faktisk gått med saltvann intravenøst under lange marsjer i meget varme strøk. Han forklarte oss at i ekstreme situasjoner klarer en rett og slett ikke å drikke nok, kroppen bruker mer enn en klarer å få inn. Og ikke minst blir det ikke så mye å bære på.

Gjest
    Mener å huske at Cris Ryan (SAS - pensj) skrev at de hadde med seg flere 20-litere per mann på patrulje inn i Irak under Gulf I (B-2-0 patruljen).
    MO var å gå flere turer på samme strekning for å få med seg alt.

Våre egne har både med seg vann og vannfilter/renser. Sjekk for eks http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=123230 eller http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... leID=54747 og legg merke til hva som henger på siden av bilene.
    Bruk av vannrensere/filtre er ikke mulig over alt. De fleste tar ikke bakterier og virus, så det anbefales ikke å prøve å drikke fra en sump i Sudan.

Gjest
    Transport?

Ble medlem
    1970
    Slik det tidligere har blitt utført er å dele strekningen fra innsetting til målområde i mindre deler hvor man lagrer utstyret, eller vannet i dette tilfellet. Deretter går operatørene skytteltrafikk mellom de forskjellige droppstasjonene og bærer litt og litt.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •