milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Valgets kval

Gjest

Valgets kval

Hei
    Dette har vel vært oppe flere ganger før, så beklager til de som måtte trenge en beklagelse. Men...nå har det seg sånn at jeg skal inn i militæret til sommeren. I to år har jeg forberedt meg til fallskjermjeger, så formen er grei nok. Men så var det om jeg like greit skulle ta den helt ut å prøve meg på marinejeger, for dette er jo slik jeg forstår det det hardeste.

En annen grunn til MJK er at jeg kanskje vil fortsette i militæret, ikke for 7år som kontraktene er men kanskje 2-3 for pengene sin skyld først og fremst. Hvis jeg tar fallskjermjeger (og fullfører, det tar jeg ikke som en selvfølge) og vil fortsette, må jeg da begynne på nytt kurs som spesialjeger? eller er det en slags overgang jeg kan ta?

En ting til, har hørt noe om at førstegangstjenesten som marinejeger varer lenger enn 12mnd, stemmer dette?

mvh og på forhånd takk

Gjest
    Hvis det er pengene som er motivasjonen din for å prøve MJK så tror jeg ikke du klarer det egentlig. Fokusen burde ikke ligge på lønna når det gjelder en slik tjeneste

Gjest
    Det er slutt på det gamle opplegget med førstegangstjeneste som marinejeger. Nå går alle samme kurset, 12 mnd, så får de beste "overlevende" tilbud om kontrakt videre.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Det er slutt på det gamle opplegget med førstegangstjeneste som marinejeger. Nå går alle samme kurset, 12 mnd, så får de beste "overlevende" tilbud om kontrakt videre.
    Det var nytt! Har du en link til hvor det står?

Gjest
    til thatch; nei pengene er ikke motivasjonskraften min. Men hvis jeg bestemmer meg for å fortsette i militæret hadde det vært greit å vite om det er no særlig forskjell på de to spesialjegerutdanningene.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Hvis man i det hele tatt kommer igjennom opptaket på Madla (i år var tallet 0) er man aspirant og jogger rundt på HOS i noe som ser ut som israelske feltuniformer og stålhjelm i et år.

Ble medlem
    1970
    Nevnt

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pipe_ned
    Omtrent som BUDS da?
    http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/ ... tdanning_/

Gjest
    Jeg mente ikke at det var slutt på at man kunne prøve seg på marinejegeropptak i førstegangstjenesten, men at det er slutt på den gamle ordningen hvor man utdannet en tropp marinejegere tilsvarende dagens ordning for minedykkere, hvor de til slutt hadde noen måneder tjeneste som operative marinejegere, for deretter å bli innkalt til repetisjonsøvelse med jevne mellomrom. I de tider var det flere "profesjonelle" marinejegere som var matroser, ikke dagens ordning hvor alle operative marinejegere er fenrik eller høyere.

Husker ikke om det var 15 eller 18 mnd, men i de tider hadde hvertfall marinejegere lenger førstegangstjeneste enn andre i marinen.

Dagens ordning er at man får vingen etter 12 mnd hvis man er god nok, gjerne akkompagnert av jobbtilbud som innebærer ytterligere noen års utdanning før det er aktuelt å reise ut i tjeneste. Får man ikke jobbtilbud er man uten forpliktelser videre.

Systemet å stille en tropp menige marinejegere på rep. øvelse til deltakelse i store NATO-øvelser er meg bekjent avviklet, men jeg er ikke i MJK, har aldri tjenestegjort der og vil aldri gjøre det, så jeg kan ikke si det 100% sikkert.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av joffe
    Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Hvis man i det hele tatt kommer igjennom opptaket på Madla (i år var tallet 0) er man aspirant og jogger rundt på HOS i noe som ser ut som israelske feltuniformer og stålhjelm i et år.
    Nysgjerrig, hva er HOS?

Gjest
    Jeg mente det var Hærens Opptak og Seleksjon, men jeg ser ikke sammenhengen med MJK, så det kan være noe sånn sjøting som jeg ikke har peiling på.

Gjest
    Korrekt på sjøting: Haakonsvern orlogsstasjon

Gjest
    jogger rundt på HOS i noe som ser ut som israelske feltuniformer og stålhjelm i et år.
    Det er "gode" gamle M85 Guds gave til sterilisering
    Og det heter Stålpotte:)

Gjest
    Viktig å presisere at det ikke er en hjelm ja. Det er suppeskål, nærstridsvåpen, kastevåpen, hammer, støtte for AG3, øsekar... men beskytter ikke mot noe sterkere enn harde blikk.

M85 har jo skikkelig bra bukselommer, forstår ikke at folk kan klage på den :-)

Gjest
    Sånn ved videre utdanning ser det omtrent likt ut. Så jeg er fortsatt usikker på hvor jeg skal søke. Noen gode ord der ute?

Gjest
    Er det marinen som lokker mest så går du for marinejeger, er det hæren som er ditt kall, så søker du fallskjermjeger.
    Uansett om du har vært marinejeger i et år eller fallskjermjeger, så må du søke et nytt opptak som spesialjeger mener jeg å huske.

Men hvis du har vært fallskjermjeger/marinejeger i et år så har du jo ganske godt grunnlag for å søke som spesialjeger da...

Gjest
    Så er det ikke vanlig å gå fra Marinejeger til Spesialjeger heller da..

Gjest
    Snakka med en rekruteringsoffiser fra HJK som var på skolen vår for litt siden, han sa at det var en del marinejegere som prøvde seg på spesialjeger opptak.
    Men hva vet vell jeg, jeg er verken det en eller andre så jeg skal ikke spekulere for mye i det...
    Men poenget mitt er at hvis du har gjennomført et år som fallskjermjeger, marinejeger eller kystjeger for den saks skyld så har du et godt grunnlag for å gjennomføre et spesialjeger opptak (tror jeg) hvis det er det du vil bli...
    Men mitt råd til deg magnum er å følge den lille stemmen inne i hodet ditt som forteller deg hva du vill bli..

Gjest
    Det er ikke riktig. Det var flere som kom gjennom opptaket på Madla, men som røk ut senere. Så til alle som vil søke, SØK.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ugress
    Det er ikke riktig. Det var flere som kom gjennom opptaket på Madla, men som røk ut senere. Så til alle som vil søke, SØK.
    I år var det ihvertfall ingen igjen etter syv uker.

Gjest
    ja, men da var opptaket på madla over. Og tatt videre.

Gjest
    Snakka med en rekruteringsoffiser fra HJK som var på skolen vår for litt siden, han sa at det var en del marinejegere som prøvde seg på spesialjeger opptak.
    Det er IKKE en del marinejegere som søker seg til spesialjegeropptak for tiden. Tidligere var det slik, men da var det også ofte slik at noen av dem som ikke fikk matroskontrakt ved MJK søkte seg til HJK. De siste som gikk fra MJK til HJK gikk ikke gjennom noe opptak, men gikk inn på operativ tropp. Tilsvarende har en fra HJK gått til MJK. Begge avdelingene utdanner personell som kan tjenestegjøre i begge avdelingene, etter at en viss operativ erfaring er avtjent.

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 291650A Aug 15,
  2. Valgets kval
    By magnum in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 250149A Nov 06,
  3. HJK/MJK - Valgets kvaler
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: DTG 032143A Apr 06,
  4. HJK/MJK - Valgets kvaler
    By Isbil in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: DTG 032143A Apr 06,
  5. Valgets kvaler
    By mezzo in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 312344A May 04,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine