milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Norske spesialstyrker

Gjest

Norske spesialstyrker

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=158831

Ikke noe forskjell? Jeg trodde norske speialstyrker var kjent som noen av de beste + at de er trent på terrenget der nede! Et spørsmål også, er det marinejegere, minedykkere eller bare speialjegere som er der nede?

Gjest
    Det er vel det relativt lave antallet norge ville bidratt med hun mener ikke utgjør noe særlig på makronivå i forhold til de tusenvis som allerede er involvert i operasjonen. Ingen offisielle spesialstyrker som er der nå. Alle tre avdelingene har vel hatt personell i Afghanistan. Minedykkerne som EOD personell rund KAIA. NORSOF TG som har vært i A-stan er en blanding av både MJK og HJK.. alt dette er fritt tilgjengelig info på mil.no.

Gjest
    Alle monner drar...
    Men jeg ser ikke helt poenget med å sende spesialstyrker for å gjøre jobben til infanteri...

Det er uansett tydelig at Norge bør utvide andelen profesjonelle styrker, siden vi knapt har kapasitet til noen ting lenger... Sent på 90-tallet hadde vi vel i en periode nærmere 1500 soldater i utenlandstjeneste samtidig... Og da hadde vi ikke en profesjonell styrke som TMBN er i dag...

Gjest
    ok... så det er TMBT som er den største bidragsyteren i A-stan nå? er vel ikke så dumt å ha spesialstyrker i sør-afghanistan da, å krige mot greilja i fjellene er vel en jobb spesialjegere kan gjøre mye bedre enn infanteri?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Det er uansett tydelig at Norge bør utvide andelen profesjonelle styrker, siden vi knapt har kapasitet til noen ting lenger... Sent på 90-tallet hadde vi vel i en periode nærmere 1500 soldater i utenlandstjeneste samtidig... Og da hadde vi ikke en profesjonell styrke som TMBN er i dag...
    Det blir ikke helt korrekt å direkte sammenligne de 1500 soldatene vi hadde i Libanon og på Balkan med det som trengs i Afghanistan. Det er helt forskjellige konflikter det er snakk om i helt forskjellige miljø. Uten å ha vært i verken Libanon eller Afghanistan tør jeg påstå at tjenesten i Afghanistan stiller strengere kvalitetskrav til soldatene enn det som var forholdet i Libanon og på Balkan (jeg generaliserer her kraftig!! Er klar over at norske styrker har vært i treffninger både i Libanon og på Balkan).

I tillegg er det viktig å huske at siden 90-tallet er Forsvaret blitt nesten halvert i antall stadig tjenestegjørende og reservepersonell.

Ellers så er jeg helt enig med Twominds om at det FMin antagelig snakker om er at den totale innvirkning en slik styrke vil ha på det totale konfliktbildet der nede ikke er så stor, selv om de er i stand til å utrette mye i forhold til antall.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av elfa
    ok... så det er TMBT som er den største bidragsyteren i A-stan nå? er vel ikke så dumt å ha spesialstyrker i sør-afghanistan da, å krige mot greilja i fjellene er vel en jobb spesialjegere kan gjøre mye bedre enn infanteri?
    Det er vel vekselvis TMBN og 2.batt/panserbatt som stiller hovedstyrken, det som i dag fungerer som QRF. Selv TMBN har ikke kapasitet til å opprettholde en slik styrke over tid. Det sier jo en del om hvor små reservene vi har å tære på har blitt. Jeg betviler på ingen måte evnene til spesialstyrkene til å levere gode resultater i forhold til antallet sitt, men det er heller ikke slik at å sende norske soldater til sør alene vil snu trenden i regionen. Jeg mener vi bør sende de, men så er jeg hverken en av de som kan bli sendt eller en av beslutningstagerne så slikt sett å blir det uansett bare synsing.

Gjest
    Uten å overvurdere spesialstyrkene så er vel 150 spesialsoldater nokså slagkraftige... Dessuten, alle monner drar og de ville vel gjøre en liten forskjell skulle man tro.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av staticburst
    Det blir ikke helt korrekt å direkte sammenligne de 1500 soldatene vi hadde i Libanon og på Balkan med det som trengs i Afghanistan. Det er helt forskjellige konflikter det er snakk om i helt forskjellige miljø. Uten å ha vært i verken Libanon eller Afghanistan tør jeg påstå at tjenesten i Afghanistan stiller strengere kvalitetskrav til soldatene enn det som var forholdet i Libanon og på Balkan (jeg generaliserer her kraftig!! Er klar over at norske styrker har vært i treffninger både i Libanon og på Balkan).

I tillegg er det viktig å huske at siden 90-tallet er Forsvaret blitt nesten halvert i antall stadig tjenestegjørende og reservepersonell.

Ellers så er jeg helt enig med Twominds om at det FMin antagelig snakker om er at den totale innvirkning en slik styrke vil ha på det totale konfliktbildet der nede ikke er så stor, selv om de er i stand til å utrette mye i forhold til antall.
    Så j@vlig mye bedre enn oss som var på Balkan tror jeg ikke de fra 2.BN/PBN er... De har kanskje bedre utstyr, og har trent sammen som avdeling lengre, men thats about it!

Faktum er vel at vi ikke nødvendigvis trenger kvalitetssoldater i de deler av Afghanistan der vi nå befinner oss... Det er visstnok svært lite som skjer der, og mange som ønsker seg sørover...

Gjest
    Enda en journalist som har lest sidene til FSK på mil.no. Her var det lite nytt gitt.

Gjest
    Lite ny informasjon ja, men det var da stilige bilder i det minste ;)

Gjest
    Faktum er vel at vi ikke nødvendigvis trenger kvalitetssoldater i de deler av Afghanistan der vi nå befinner oss... Det er visstnok svært lite som skjer der, og mange som ønsker seg sørover...
    Mener å ha hørt noe om noen opptøyer i Meymaneh, samt et aldri så lite bombeattentat nylig ( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188143).
    Tror de som befinner seg der er glade for kvaliteten i opptreningen.

Gjest
    Mener å ha hørt noe om noen opptøyer i Meymaneh, samt et aldri så lite bombeattentat nylig ( http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188143).
    Hva slags trening hjelper mot å bli sprengt av en IED?

For ikke å snakke om opptøyene i Meymaneh... Det kan da ikke være så utrolig vanskelig å besvare ilden, og ikke minst spre folkemengden... Problemet vi nordmenn typisk har er politiske føringer. Ikke ildkraft.

Kvaliteten i opptreningen er en ting, men du trenger ikke nødvendigvis spesialjegere for å ha kontroll i egen teig, spesielt ikke når det er forholdsvis rolig der. Det holder som oftest med tilstedeværelse, og en oppegående QRF. Ikke dermed sagt at vi skal sende HVU på oppdrag. Opptreningen må være bra, men de trenger ikke nødvendigvis å være på et veldig høyt nivå. JAR-modellen hadde holdt lenge, siden de i praksis bare skal drive peace-keeping, og ikke aktiv strid.

Gjest
    Opplæring i å unngå å sette seg i situasjoner der man lettere blir et mål. Man kan selvfølgelig aldri beskytte seg 100%, men med å være klar over faren og ta de riktige forholdsreglene i operasjonsområdet hjelper faktisk.

For ikke å snakke om opptøyene i Meymaneh... Det kan da ikke være så utrolig vanskelig å besvare ilden, og ikke minst spre folkemengden... Problemet vi nordmenn typisk har er politiske føringer. Ikke ildkraft.
    Alle kan tømme et magasin på auto - uten å treffe noe. Å kontrollere en angripende menneskemengde, flere ganger større en egen styrke, krever taktisk kløkt.

Kvaliteten i opptreningen er en ting, men du trenger ikke nødvendigvis spesialjegere for å ha kontroll i egen teig, spesielt ikke når det er forholdsvis rolig der. Det holder som oftest med tilstedeværelse, og en oppegående QRF. Ikke dermed sagt at vi skal sende HVU på oppdrag. Opptreningen må være bra, men de trenger ikke nødvendigvis å være på et veldig høyt nivå. JAR-modellen hadde holdt lenge, siden de i praksis bare skal drive peace-keeping, og ikke aktiv strid.
    Nå er ikke den store overvekten av de Norge sender spesialjegere, tvert imot. Det er godt trente soldater som over lengre tid har drevet opptrening mot ett spesifikt oppdrag. JAR modellen produserte dyktige soldater og funket veldig bra til sitt dengang, men den er gammel historie i det nye Forsvaret.

Gjest
    Hei staticburst.....

Har fortsatt denne avsporingen her:

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=6074

kan du kanskje klippe og lime inn innlegget ditt der?

Gjest
    Alle kan tømme et magasin på auto - uten å treffe noe. Å kontrollere en angripende menneskemengde, flere ganger større en egen styrke, krever taktisk kløkt.
    Eller 300 solbrune mannebisker med sixpack ;)

Gjest

Re: Norske spesialstyrker

Ikke noe forskjell? Jeg trodde norske speialstyrker var kjent som noen av de beste + at de er trent på terrenget der nede! Et spørsmål også, er det marinejegere, minedykkere eller bare speialjegere som er der nede?
    Klart de utgjør en forskjell! Hovedoppgaven til de norske spes. styrkene i Afghanistan, har vært etteretning. E-agentene fra FSK og spes.jegerne fra HJK, har siden 2003 samlet mye uunværlig info koalisjonsstyrkene. Både FKS/HJK og MJK er representert. MJK har muligens deltatt i flere rene stridsoperasjoner enn FSK/HJK.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Phenom7513

Klart de utgjør en forskjell! Hovedoppgaven til de norske spes. styrkene i Afghanistan, har vært etteretning. E-agentene fra FSK og spes.jegerne fra HJK, har siden 2003 samlet mye uunværlig info koalisjonsstyrkene. Både FKS/HJK og MJK er representert. MJK har muligens deltatt i flere rene stridsoperasjoner enn FSK/HJK.
    Kilder ?

Gjest
    Norges Hemmelige Krigere, av Tom Bakkeli tenker jeg....hehe....

Gjest
    W_AAAhaa

Jeg er ved at sprænges af enegi...

Og TAK Norge, men please help...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Holger Danske
    W_AAAhaa

Jeg er ved at sprænges af energi...

Og TAK Norge, men please help...
    Danskere og englændere dør hver uge i Helmand, er det ikke sjovt eller hvad eller bliver skudt i smadre.

Gjest

Så j@vlig mye bedre enn oss som var på Balkan tror jeg ikke de fra 2.BN/PBN er... De har kanskje bedre utstyr, og har trent sammen som avdeling lengre, men thats about it!

Det spørs hvordan man definerer nødvendig. Men la oss se det i Norges øyne nå, da er det "nødvendig" med styrker i Afghanistan med hensyn til NATO og framtidig sammarbeid med forskjellige land(i hovedsak USA). For eksempel hvis Norge blir angrepet.

Gjest
    Opplæring i å unngå å sette seg i situasjoner der man lettere blir et mål. Man kan selvfølgelig aldri beskytte seg 100%, men med å være klar over faren og ta de riktige forholdsreglene i operasjonsområdet hjelper faktisk.

Nå er ikke den store overvekten av de Norge sender spesialjegere, tvert imot. Det er godt trente soldater som over lengre tid har drevet opptrening mot ett spesifikt oppdrag. JAR modellen produserte dyktige soldater og funket veldig bra til sitt dengang, men den er gammel historie i det nye Forsvaret.
    Tja, i Midt-Østen var det "en del" fokus på forebygging av det å gå på ei blemme med roadsides. Veiene ble sågar klarert! Kanskje enkelte rutiner burde børses støv av? Ble terpa så jævlig at man nesten drømte om skiten. Måtte pinadø skrive under på at spesifik utd.info ikke skulle videreformidles heller!?

Sarajevo var heller ikke å regne for luksusferie. Kult å oppleve at f.eks franskmannen 5 meter unna gikk i rullebanen med manko på et halvt topplokk!? Not!

Vet da f.. hvilken info som ligger til grunn ad antakelsen om bruk av family ved eskalering. Det eneste som var gangbar skytemetode, var enkeltskudd. Enkeltskudd og "halvgammel" pekemetode.
    ROE og "use of force" ble faktisk terpet, og tro det eller ei men sjef avgjorde faktisk den gang da, også handling ifm. avdeling i samhandling. Har faktisk vært i adskillig mer pressede situasjoner enn Meymaneh, og tro det eller ei men vi kom fra det uten skader! Nordmenn dro ikke rundt i teig som enmannshærer (selv om det kan hende at noe har fortalt slike røverhistorier).

Ja, det er korrekt at Forsvaret er endret. Den gang da utdannet Forsvaret soldater som skulle forsvare steinrøysa. De hadde ikke utdanningsfokus på spesifike oppdrag utenlands.
    Den gang da var f.eks. en sanitetssoldat ikke en sanitetssoldat, men en "reserveinfanterist" med litt mere bagasje som kunne være nyttig i et knipetak. Til og med HV trente "krig", og den gang hadde pinadø alle i HV min. 12 mnd førstegangstjeneste.
    Vakttjeneste var ikke like overraskende kjedelig heller, da alle måtte gjennom "samme kverna" med vakt og beredskap.

Beklager å si det, men jeg er ikke enig i at alt gammelt er skit. Det som derimot er skit, er at unge gutter blir sendt avgårde før de er voksne i hodet. Det er en vesentlig faktor ift. forebygging av psykiske problemer i etterkant.

Får ta det positive ved det nye Forsvaret ved neste korsvei.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne-Grete Strøm-Erichsen
    Organisasjonen har et sterkt behov for flere soldater til regionen, men Strøm-Erichsen er ikke overbevist om at Norges 150 topptrente menn og kvinner vil utgjøre noen stor forskjell.
    Så vidt jeg vet, så er det da ikke noen kvinner blandt de norske spesialstyrkene..?

Gjest
    En så omfattende operasjon krever støtteapparat. Så kanskje du har svaret der, uten å synse for mye.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av BjørnA
    Så vidt jeg vet, så er det da ikke noen kvinner blandt de norske spesialstyrkene..?
    Tja.. om du noensinne har sett en James Bond film (og det veit jeg at du har, kom igjen!), har du kanskje lagt merke til Moneypenny.

Sånn rent bortsett fra laserpistolene fastmontert på MB'en, katapultsetet, utringningene, paljettkostymene, de dårlige replikkene og alt det andre, så skal du kanskje ikke se bort i fra at noen har bevitnet at kvinner jobber innenfor gjerdet, og at de tydeligvis er dyktige nok til å bli tilsatt der, uten ytre tvang.

Lignende tråder

1. Ny bok om Norske spesialstyrker.
    By tiurleik in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 311700A Oct 12,
  2. Norske spesialstyrker trener CRU TF 24
    By Rittmester in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 45
    Nyeste innlegg: DTG 290040A Oct 12,
  3. Norske spesialstyrker
    By elfa in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 25
    Nyeste innlegg: DTG 070948A Mar 08,
  4. Norske spesialstyrker i Libanon?
    By Arkon in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 190827A Jul 06,
  5. Norske spesialstyrker til Afrika
    By Foxtrot#3 in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 16
    Nyeste innlegg: DTG 100112A Nov 05,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •