milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 54

Tråd: Dårlig syn. Laser operasjon?

Gjest

Dårlig syn. Laser operasjon?

Heisann.
    Etter en sesjons visit i høst ble min store drøm kastet i bakken og tråkket på. Her har dere historien:

Situasjonen
    Jeg går nå ut av vidregående året 07. Jeg merker at karkaterene mine og min interesse for ordinær skole drastisk faller. Så noe videre skole akkurat nå for tiden er uaktuelt.

Drømmen
    Jeg har alltid vært interessert i militæret og slik struktur.
    Så min tanke var da å gå inn i befal utdanning i 2. battaljon, så tjenestegjøre det andre året i telemark battaljon også prøve litt utenlandstjenester (gidder ikke å forklare hvorfor, jeg har min grunn)
    Etter dette hadde jeg planer om videre utdanning innenfor markedsføring. (ikke temaet her da)

Hvorfor ikke?!?!
    Jo, jeg har brukt linser i ca 4 år nå (er 18 år). Mitt syn er på (hold dere fast) -4,50. Ja helt utrolig mye. På sesjon fikk jeg karkateren 4 [ikke innkalt i fredstid osv..blablalbabullshit]
    Men mann som jeg er så klaget jeg ikke til sesjons legen, han sa han ikke syntes det var noe morsomt han heller.
    Så mitt eneste håp er nå laser operasjon.

Foreldrene mine betaler (jaja, bortskjemt) fordi de ble helt knust, siden de vet hvor ekstremt mye jeg vil inn.

Men jeg lurer på: Hvor lenge må synet være stabilt før jeg tar en slik operasjon og hvilken andre krav er det for øynene mine? (tror det bare er nærsynthet, ingen skjevheter)
    Noen som har erfaring med slik operasjon?

Gjest
    Å gå til TMBN som fersk sersjant er urealistisk.

Ellers, jeg har to kamerater som tok laseroperasjon i litt høyere alder (over 20, og etter militæret), begge disse er meget fornøyde med resultatet. Såvidt jeg vet mener forsvaret at godt syn etter laser er like mye godt nok som godt syn uten laser, unntatt for flyveskolen.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Å gå til TMBN som fersk sersjant er urealistisk.
    Det sa ikke sesjons offiseren... OG det sa ikke en offiser ved utdannings messa i lillestrøm

Ellers, jeg har to kamerater som tok laseroperasjon i litt høyere alder (over 20, og etter militæret), begge disse er meget fornøyde med resultatet. Såvidt jeg vet mener forsvaret at godt syn etter laser er like mye godt nok som godt syn uten laser, unntatt for flyveskolen.
    Ja, ifølge legen så var laser operasjon ok. Veit ikke angående flyveskolen, men er ikke interessert i det

Gjest
    Du er helt sikker på at disse ikke mente ta befalsutdanning ELLER gå til TMBN?

Jaja, forhåpentligvis vil en av dem som tjenestegjør ved TMBN melde seg i tråden.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    har søkt, takk!

men sliter med å finne hvor lenge man må ha stabilt syn før operasjon.

Gjest
    Du er helt sikker på at disse ikke mente ta befalsutdanning ELLER gå til TMBN?

Jaja, forhåpentligvis vil en av dem som tjenestegjør ved TMBN melde seg i tråden.
    Beggedeler, altså utdanningen i førstegangstjenesten og tjenesteåret i TMBN.

PS: sendte mail til TMBN for ikke så lenge siden, de sa at det ikke var noe problem...

Gjest
    Jeg foreslår at du tar det spørsmålet med optikeren din fordi ikke bare kan han dette, men han får også sett på øynene dine. Merk at jeg sier optikeren (din faste) og ikke en av disse øyelaser legene da du aldri vet om de tenker på pengene framfor helsen din... Jeg var i samme situasjon som deg og måtte vente litt før jeg opererte og tok kontakt med forsvaret igjen... Ikke forhast deg for det kan koste deg meget dyrt og da snakker jeg ikke om penger... øynene kan foreløpig ikke fikses/skiftes hvis de først streiker : ( Er ikke synet stabilt så vent ellers må du operere flere ganger og etter 2-3 ganger så er det som agt stopp for de fleste...

Gjest
    Du bør ha hatt stabilt syn i 1 - 2 år før operasjonen. Det handler mest om at det fort er bortkasta penger for deg hvis du ikke har stabilt syn mens du tar operasjonen. Da vil du jo fort kunne trenge en operasjon igjen om noen år, og da kan det være at det ikke går fordi horhinnene ikke er tykke nok pga. tidligere operasjon.

Personlig ble jeg frarådet operasjon pga. store pupiller og risikoen for sterkt redusert nattsyn (haloer og lignende). Vær sikker på at du velger en seriøs øyelege som gir deg gode råd og som ikke er mer interessert i penga dine enn det endelige resultatet over lang tid.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Liptonic
    PS: sendte mail til TMBN for ikke så lenge siden, de sa at det ikke var noe problem...
    De sa at det ikke var noe problem å ta ett år GBU-utdanning, og så tjenestegjøre som fersk sersjant i TMBn? Det høres veldig snodig ut. Jeg har ALDRI sett en slik løsning hittil. Jeg har på følelsen at du har misforstått svaret deres; jeg kan ihvertfall så å si garantere deg at du IKKE kommer til å tjenestegjøre som lagfører i TMBn etter ett års GBU-utdanning.

Gjest
    greit, men det var ikke teamet her.
    så hold det på topic "admin"

Gjest
    Rolig nå, ikke noe grunn til å ta fram frekkemunnen. Alt til sin tid... Fiks øynene dine først, så tar du førstegangstjeneste m/GBU dersom mulig, en kontingent ett eller annet sted med avdelingen du tok førstegangstjenesten i (Bn2 f.eks.), så søker du stilling i TMBN som NLF, er det i ett par år, så når du har bevist deg som duganes kan du muligens få deg en lagførerstilling i avdelingen.
    Dersom du ikke får GBU i førstegangstjenesten reiser du utenlands som menig/vervet, søker TMBN som grenader og er det i noen år, får GBK og trer inn i NLF-stilling som sersjant, noen år som det, så inn som lagfører.

Ta det lugnt og lykke til,
    Marcus

Gjest
    jess... takk for svar.

Har ikke lyst å gå rundt med "tomår" eller arbeids år for å vente på operasjon, men må jeg så må jeg.
    Har veldig lyst til å bli befal (positivt til videre utdanning) og ta utenlandstjeneste.
    Får se hvordan det løser seg...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    så tar du førstegangstjeneste m/GBU dersom mulig, en kontingent ett eller annet sted med avdelingen du tok førstegangstjenesten i (Bn2 f.eks.), så søker du stilling i TMBN som NLF, er det i ett par år, så når du har bevist deg som duganes kan du muligens få deg en lagførerstilling i avdelingen.
    NLF lyses ut på "grenaderrundene", har ihvertfall blitt gjordt det før. Kan ikke huske å ha sett slike stillinger på noen av avdelingsbefalsrundene, kun LF og høyere. Bruker TMBN er jo uansett personen som sitter på fasiten her.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    NLF lyses ut på "grenaderrundene", har ihvertfall blitt gjordt det før. Kan ikke huske å ha sett slike stillinger på noen av avdelingsbefalsrundene, kun LF og høyere. Bruker TMBN er jo uansett personen som sitter på fasiten her.
    Det er forsåvidt mottatt, har ikke selv jobbet i Rena-TMBN, men kjenner en god bøling rundt omkring der. Får opplyst at man skal stille veldig sterkt for å slippe rett inn som NLF i geværlag uten å ha hatt en "prøvetid" på et år eller to først, selv om denne stillingen er oppført på grenader-rundene. Dem av nestlagførerne jeg kjenner der er alle sammen tidligere geværmenn/etc. som ble tilbudt GBK og NLF-stilling etter vel utført tjeneste i forkant.
    Men formelt sett er det sant nok fullt mulig å søke seg rett inn som NLF der etter førstegangstjenesten.

Ta det lugnt,
    Marcus

Gjest
    Ja, stemmer bra med min forståelse også - slik jeg har forstått det er NLF-stillinger forbeholdt erfarne grenaderer, og dersom man er befal er LF den laveste stillingen det er mulig å søke seg til.

Gjest
    Rent hypotetisk sett:

Si at jeg vil søke på flyger/navigatør utdanning på flygeskolen, og jeg hadde nedsatt syn. Hvis jeg da tok en laseroperasjon, ville de kunne oppdage det??

Gjest
    Ja, de har tester. Må jo bare ta med at hvis noen vurdere dette så må de tenke over at de faktisk ikke bare setter sitt eget men også andres liv i fare?

Gjest
    Var i luftforsvaret i førstegangstjenesten, og der snakket jeg med en F-16 instruktør. (Han som lærte opp de danske jagerfly-elevene i den serien som gikk på tv for noen år siden.)
    Vi pratet en stund også kom vi inn på det med syn. Han sa at det er helt vanlig at piloter får dårlig syn etterhvert slik at de kanskje trenger briller av og til. Rett og slett fordi de må lese så vannvittig mye for å holde seg oppdatert på alle mulige ting med flyene sine da. Men han sa det at når du først var blitt pilot var jo ikke det noe stress egentlig. Bare i seleksjonsfasen at det spiller noen rolle fordi det er jo bare dumt å ta inn noen som allerede har dårlig syn, ettersom det blir verre etterhvert.
    Men når forsvaret har brukt X-antall kroner på deg, og du er blitt pilot så gjorde det visst ingenting om man hadde dårligere syn.

Gjest
    Hvor lenge må du vente for å trene igjen etter en laseroperasjon??

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    Hvor lenge må du vente for å trene igjen etter en laseroperasjon??
    Spurte om dette når jeg blåste ut med den mest kompliserte utgaven for noen år siden. 1 uke sykemelding pga smerter, lysømfindtlighet etc etter hvert øye - men trening etter det er bare å kjøre på.

Skulle være litt forsiktig med gass (CS) noen måneder da.

Spør øyestikkeren.

Gjest
    Takker:)

Gjest
    Noen som veit hvor mye - / + man kan ha for å få karakter 9?

Skal på forhåndsundersøkelse til laseroprasjon den 2. januar :)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av thatch
    Han sa at det er helt vanlig at piloter får dårlig syn etterhvert slik at de kanskje trenger briller av og til. Rett og slett fordi de må lese så vannvittig mye for å holde seg oppdatert på alle mulige ting med flyene sine da. Men han sa det at når du først var blitt pilot var jo ikke det noe stress egentlig. Bare i seleksjonsfasen at det spiller noen rolle fordi det er jo bare dumt å ta inn noen som allerede har dårlig syn, ettersom det blir verre etterhvert.
    Stemmer. "Seleksjonsfasen" kan du imidlertid utvide til "utdannelsen." Jeg vet ikke hvor "grensen" ligger, kanskje vingdato? Hva mener du, seilfly?

Gjest
    ¨Vurdér nøye før du opererer øynene¨
    http://www.nesteklikk.no/20061130/119126.html

Gjest
    Hva vil det si at det blir krevd +/-3 i syn på et opptak?

Vil det si at du kan ha -3 i syn (nærsynt), eller +3(langsynt), og fremdeles bli godtatt??

Gjest
    Jeg merker at karkaterene mine og min interesse for ordinær skole drastisk faller. Så noe videre skole akkurat nå for tiden er uaktuelt.
    Hvis du ønsker en karriere i Forsvaret senere, bør du absoultt jobbe det du kan for å opprettholde karakterene dine. Forsvaret krever studiekompetanse dersom du skal på Krigsskolen, og karakterene fra videregående teller faktisk en hel del...

Gjest
    Noen som vet hvor mye laseroperasjoner ligger på nå om dagen? Fortsatt mellom 20-25 000?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    Noen som vet hvor mye laseroperasjoner ligger på nå om dagen? Fortsatt mellom 20-25 000?
    14.900 i tyrkia:

http://www.lasiksyn.no/

jeg reiser med dem snart, kan gi mer info om dem da men hittil virker de seriøse

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av KRJ
    14.900 i tyrkia:

jeg reiser med dem snart, kan gi mer info om dem da men hittil virker de seriøse
    Inkludert reise osv?

Gjest
    Fant ut av det selv;) Takk for link

Gjest
    Tør en drømme om muligheter for å gi øyet egenskaper som zooming på langt avstand, nattsyn, infrarød osv...
    http://www.aftenposten.no/viten/article1649476.ece

Gjest
    KRJ, hvis du har vært i Tyrkia nå, hva er erfaringen din med dette opplegget? Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til å dra til Tyrkia for å operere..

Gjest
    Helt enig med Twominds, det virker litt "insh'allah" der nede, sånn hva de driver med generellt i det landet...

De får bygd om biler iht diverse EU-normer og de er med i NATO. Så langt er jeg med.

Men øya mine ? Nja, skeptisk...

Shed some light, folkens !

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av KRJ
    14.900 i tyrkia:

Hadde ALDRI tatt sjangsen. Du sparer kanskje noen tusen lapper men kan det virkelig kompansere for synet ditt? Nei, betal noen høvdinger ekstra og du kan føle deg sikker.

Gjest
    Tok PRK hos norsk synskirurgi i Trondheim på fredag. Enkelt arbeid. Anbefaler Norsk snyskirurig hvis du tenker på laser :)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av TorgeirN
    Tok PRK hos norsk synskirurgi i Trondheim på fredag. Enkelt arbeid. Anbefaler Norsk snyskirurig hvis du tenker på laser :)
    Gratulerer. Har hørt at PRK'en er helt jævlig. Hva synes du?

Gjest
    Takk. Kjente ingenting under operasjonen utenom at det luktet litt svidd fra øynene og kontoen til foreldrene mine. Natta etterpå var et helvete. Jeg og en kamerat som også tok PRK lå og hadde det vondt, var utrolig lysky og øynene var såre. Var som å være snøblind x3. Kjørte på med smertestillende men det hjalp ikke så mye. Virket som jeg sov bare 2-3 timer, vi hørte jaggu noen som hadde seg i naborommet og ;/ eller det var noen som såg på tv med litt for høy lyd :P

Ble bedre og bedre og etter 3-4 dager var det nesten helt bra, ser bare litt uklart og disig nå. Skal bli helt bra om 2 uker ca.

Gjest
    Noen vet om det å ha stabilt syn i 1-2 år er policy hos bare noen få klinikker, eller hos alle??

Gjest
    tror det er litt forskjellig med policyene, også i der jeg var i Tyrkia, men de forstår seg på situasjonen din, og lar deg ta uannsett.

Var der i november i fjor, og det var absolutt noe å anbefale! halv pris i forhold til norske priser, + ferie på kjøpet. bare husk å være med på guida tur ETTER laseren, så får man med seg så mye mere ^^ (evt alt er bare tåke.)
    Det som var skikkelig bra på denne turen, var at det var en gruppereise, og folk bodde med hverandre, og alle hadde en romkamerat, så det ble sånn at man passa på hverandre.
    og man hadde sjekk dagen etter operasjonen.

mange jeg kjenner (Les: alle) har spurt meg hvordan jeg turte å dra til tyrkia for dette, men nedi tyrkia var alle sånn "jeg skjønner ikke hvordan de tør å gjøre det i norge". omtrent alle der hadde venner som har tatt laser i norge, og de kunne melde om mye rart. kunnskapene og erfaringene var mye større i Tyrkia etter mine oppfattelser. men så klart, de tar jo dobbelt så mange laseroperasjoner dagen liksom :P
    Dessuten er tyrkia ledende land og pionerer innen laserkirurgi.

Høres ut som snikreklame, jeg vet, men jeg har ingenting å si på dem.
    (kanskje bortsett fra litt surr i fellesplanlegginga.

+ Check out wavefront aka "Supermannsyn". jeg har aldri sett så bra før iallefall.

www.lasikreise.no

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Dårlig Hørsel! Hvor dårlig får den være?
    By Raga in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 151617A Oct 12,
  2. Boeing tester laser-våpen
    By loke2 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 032314A Feb 09,
  3. Laser Glock 19.
    By Bacardi8 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 262142A Dec 08,
  4. Dårlig syn. Laser operasjon?