Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Tråd: Marinejegerkommandoen kontra Minedykkerkommandoen

Ble medlem
    1970

Marinejegerkommandoen kontra Minedykkerkommandoen

Jeg skal søkke opptak til neste år og eri full gang med treningen.(liger bra and)

Lurte vel egentlig på om det var noen fra (somm har efaring fra) bege dise grenene. Ja jeg vet at mye av dette er gradert matriel.
    Jo mer jeg leser om MDK jo mer intresant virker tenesten som mine dykker. Som for exmpel så virkker det som om det er støre mulig heter for å få seg jobb i det sivile eller anen plass i forsvaret nor/viss man velger å ikke ingå ny kontrakt med avdelingen. Jeg har lest en plass at du får grundig opplæring på alle våpen nato bruker. Da vil det vere muligheter fo å få seg jobb somm en våpen sme. eller med eodex utdanelsen kan du jobbe på et ammo verksted eller lignene i forsvaret.
    kontra den opplæringen man får i MJK.

Så jeg lurer på om det er noen somm siter på erfaringer med dette.

På forhond takk for svar.

PS. Husk å ikke skriv ting som gradert eller hemelig.

Gjest
    skal du søke mjk eller mdk for å bli våpensmed må jeg si at det kan oppfattes som litt spesielt. Dette er som oftest jobber man søker seg til for å ha i mange år, ikke for å gi grunnlag for noe sære sivile jobber, men for all del...

Ble medlem
    1970
    må ikke mis forstå her. men det kommer kanskje en tid etter at du er ferdig i jeger tropen. å gå arbeidsedig er ikke no triveligt (jeg hadde gåt på vegene første 14 dagene)

nor jeg søker opptak og viss jeg kommer gjenom nåløyge så komer jeg til å jobbe der none år. runt 20 år. etter dette er det ikke nødvendig å gå arbeidsledig.

Gjest
    Kjære my fenrik,det kongelige norske stavepoliti
    ilegger deg herved 1000 push-ups for tidenes
    dårligste rettskriving.Ikke skriv innlegg i fylla,
    eller etter 32 timers våkentjeneste.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av mailman
    Unødvendig kommentar, alle gjør feil, ser ingen grunn til å gni inn.

Ble medlem
    1970
    Og i hht ordboka, staves Bergen med "e", ikke "æ".

:-)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av medpack
    Unødvendig kommentar, alle gjør feil, ser ingen grunn til å gni inn.

Uenig. Det er mye elendig rettskriving ute og går, både i forsvaret og på nettet. Ved å faktisk korrigere folk, klarer man kanskje å beholde det norske språket slik det skal skrives, uten å ende opp med et eller annet mutert "txt-sms-lizzm-kewl" språk.

Ble medlem
    1970
    Da er det bedre å komme med noe konstruktivt. Hva vet noen av oss om årsaken til alle skriveleifene? Ingen verdens ting - det blir da for ille å komme med sarkasmer. Selv om det er i beste mening. Jeg er forøvrig helt enig i at sms-språket må unngås for enhver pris. Phøy!

Trådstarter: Ble veldig off topic her, beklager det. MJK og MDK tilbyr, etter hva jeg forstår, to utdannelser med hvert sitt fokus. Uansett hva du velger å søke på, trenger du ikke bekymre deg for arbeidssituasjonen etter endt tjeneste. Du vil da være attraktiv for forsvaret. Helt sikkert mulig å søke engasjement i avd, eller andre avdelinger som for eksempel instruktør.

Gjest

Mailman.
    Det der er totalt unødvendig kommentar om hvordan folk skriver.
    1.4papa.
    Ja, det er ønskelig at folk tenker rettskriving her inne, men du bør forstå forskjellen på "txt-sms-lizzm-kewl" språk og at noen ikke ser den riktige bokstavsammensetningen av ord.

mp_satans kommentar om å holde seg til tema støttes fullt ut så slipper vi at trådstarter skal måtte lete seg frem til svar blandt alt annet svada.

Rettskriving skal tilstrebes så godt det lar seg gjøre, men dere som kommer med slike kommentarer bør jaggu selv ta 1000 push up for ikke å ha fornuft nok til TTT !

Minimi

Moderator

Gjest
    Tja si det..

Det er ganske harde psykologiske tester, de tester vel det meste på deg tenker jeg.

Så det er vel greit å beherske skriftspråket først.

Gjest
    Det var ikke ment som noe hets.Det må da være litt lov
    å fleipe med hverandre her.

Gjest
    Skal prøve å være litt seriøs og på topic.
    Mdk driver mye med minerydding,så der er det nok
    arbeid der i verden for noen tusen år.Dykkingen er nok
    mere omfattene der og,så vist du liker det er mdk
    tingen.Trenger du et litt bredere beslutningsgrunnlag
    kan du ringe marinens jegervåpen på 55502000(sentralen
    på haakonsvern).Her kan du spørre om det du lurer på.

Gjest
    Det var ikke ment som noe hets.Det må da være litt lov
    å fleipe med hverandre her.
    Feil sted og tid.

Vi har flere humor og "off-topic" tråder hvor fleip er tillatt. Du ser selv at trådstarter spør på en saklig/seriøs måte. Da fleiper vi ikke. Det blir for dumt. Send i såfall PM og ta det offline til vedkommende om det plager deg. Igjen - se på Ordet er Fritt - der ser du at vi har stor takhøyde for humor i dedikerte tråder.

Nok om den saken.

Gjest
    Hvis du ennå lurer på dette så gå på biblioteket og låne boken som heter:
    Dykkingens historie i marinen eller nå sånn.
    Der står det ganske godt forklart hva de to forkjellige avdelingene driver med. Der står om hva som skjedde da de byttet navn fra froskemenn til marinejegere\ minedykkere.

En meget interessant bok.

Gjest
    Har et enkelt tips når det gjelder mjk, er du usikker, så ikke søk, er du sikker, så ikke søk, er du bombesikker, så ikke søk, er du derimot så sikker at du ville veddet kone og barn og bikkja + mobiltelefonen og tatt opp lån i banken på at du vil bli marinejeger og det er virkelig det du vil, så søk....

mdk, er en avdeling som fokuserer på å fjerne miner, mens mjk fokuserer på å legge dem der. mdk har mye felttjeneste de første mnd(med untak av dykkelappen) hvor du får lære mye om forskjellige typer våpen og miner osv, vet ikke om du får bruke dem, tror poenget er at du skal lære å uskadeliggjøre dem. En fin tjeneste, godt betalt, mye reising(om du blir ansatt vel og merke), og godt kameratskap. Får oppleve mye.

MJK, bare tro meg her, om du ikke er 120% på at du skal gjennomføre det kurset, så går det ikke. Og hvis du vil bli marinejeger, så søker du det uten å vite noe annet enn at det er det hardeste du kommer til å gjøre, det er det tøffeste du kommer til å gjøre, men det er verdt det. Det er alt du trenger å vite, så er det bare å knuse på.

Gjest
    Stor sannsynlighet for at MDK kommer på nett etterhvert i MJK-stil. I såfall kan vi vente mer og utfyllende informasjon om den karrieremuligheten.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kjetilp
    Har et enkelt tips når det gjelder mjk, er du usikker, så ikke søk, er du sikker, så ikke søk, er du bombesikker, så ikke søk, er du derimot så sikker at du ville veddet kone og barn og bikkja + mobiltelefonen og tatt opp lån i banken på at du vil bli marinejeger og det er virkelig det du vil, så søk....

mdk, er en avdeling som fokuserer på å fjerne miner, mens mjk fokuserer på å legge dem der. mdk har mye felttjeneste de første mnd(med untak av dykkelappen) hvor du får lære mye om forskjellige typer våpen og miner osv, vet ikke om du får bruke dem, tror poenget er at du skal lære å uskadeliggjøre dem. En fin tjeneste, godt betalt, mye reising(om du blir ansatt vel og merke), og godt kameratskap. Får oppleve mye.

MJK, bare tro meg her, om du ikke er 120% på at du skal gjennomføre det kurset, så går det ikke. Og hvis du vil bli marinejeger, så søker du det uten å vite noe annet enn at det er det hardeste du kommer til å gjøre, det er det tøffeste du kommer til å gjøre, men det er verdt det. Det er alt du trenger å vite, så er det bare å knuse på.
    AMEN!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •