milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 45

Tråd: Dykking som fallskjermjeger?

Gjest

Dykking som fallskjermjeger?

Det er en ting jeg lurer paa: er det slik at fallskjermjegere ikke dykker under tjenesten?
    Jeg blir meget takknemlig for eventuelle svar!!

Gjest
    Ikke som eg vet om, men eg vet ikke alt heller :)

Men i følge denne linken så trener de på følgende :

http://www.mil.no/haren/hjk/start/Re...llskjermjeger/
    Kurs I Maritime Spesialoperasjoner (KIMSO):
    Denne perioden setter fokus mot kunnskap og ferdigheter for å kunne operere i kystnære strøk med båter, kajakker, overflatesvømming, fallskjermhopp i vann, hopp fra helikopter og en rekke andre momenter.
    Hva en rekke andre momenter innebærer vet eg ikke, men eg _tror_ ikke det innebærer dykking.

Gjest
    Viss nicket ditt stemmer, så vil vel tiden vise :)

Gjest
    Det foregår dykking ja!

Gjest

Jeg synes du skal skifte nick!

Nicket ditt gir et slags inntrykk over at du tar det for gitt at du skal klare opptaket til HJK, noe som er helt feil og ganske lite respektfullt mot de gutta som faktisk har gjort seg fortjent til å bære den vinrøde bereten.

Hvis du tenker deg om så tror jeg at du er enig.

Gjest

Re: Jeg synes du skal skifte nick!

Sitat Opprinnelig skrevet av Godfrey
    Nicket ditt gir et slags inntrykk over at du tar det for gitt at du skal klare opptaket til HJK, noe som er helt feil og ganske lite respektfullt mot de gutta som faktisk har gjort seg fortjent til å bære den vinrøde bereten.

Hvis du tenker deg om så tror jeg at du er enig.
    Tja. Regner med det er få som kommer gjennom hvis de har troen før de starter på at de ikke skal klare det. Å sette seg mål og si til seg selv at dette skal en klare er viktig !

Behold nicket ditt du.

Gjest

Tja. Regner med det er få som kommer gjennom hvis de har troen før de starter på at de ikke skal klare det. Å sette seg mål og si til seg selv at dette skal en klare er viktig !

Behold nicket ditt du.[/quote]

-------------------------------------------------------------------------------------

Tror ikke du er helt med sofagrisen.
    Dette har overhodet ingenting med janteloven, men kun et lite ettertenkt nick.

Mål er selvsagt bra, og troen på å gjennomføre et opptak er et genuint ønske du MÅ ha for å stille på Rena.
    MEN, hør på nicket: "Fremtidig Fallskjermjeger"..det høres ganske så arrogant ut spør du meg.

Gjest
    Hehe samma **** vel hva han har på nicket sitt... Visst gutten har lyst til å ha et slikt nick må han vel få lov til det ;)

Gjest
    Godfrey: Synes at du ikke skal ta dette personlig, men gi gutten en sjanse. Greit at noen av dine slektninger har vært fallskjermjegere, men det gir deg ingen rett til å be han bytte nick av den grunn ; )

Hva han skriver/hevder nå og klarer å oppnå senere får være opp til han. Nicket viser bare at han er målrettet og vet hva han vil spør du meg...

Gjest
    Typisk norsk janteflokk mentalitet.

Stå på, behold nicket ditt

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Godfrey
    Tror ikke du er helt med sofagrisen.
    Dette har overhodet ingenting med janteloven, men kun et lite ettertenkt nick.
    Kanskje du ikke vet helt hva du snakker om når du utleder såpass mye av nick som du har gjort både når det gjelder vedkommende og undertegnede.

TTT.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Jeg ser hvertfall ikke på meg selv som satan av noe slag - selv om jeg for all del forsøker å gi det inntrykket ;-)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Typisk norsk janteflokk mentalitet.

Stå på, behold nicket ditt
    ----------------------------------------------------------------------------------

Jeezus Hotel Christ!!!......

Dette har som sagt ikkje noe med janteloven å gjøre og jeg har stor respekt for alle som har baller nok til å stille opp på et opptak.

Lykke til "Framtidig Fallskjermjeger".

Gjest
    Tusen takk for alle svar saa langt!! Jeg har nemlig noen tanker om at dykking (tenker paa dype dykk)ikke er saerlig sunt, men er det ikke for dypt gaar det sikkert bra!

Gjest
    Slapp av, du blir nok ingen dyptvanns dykker.

Gjest
    Det er ikke vanlig å dykke dypt nei, poenget med å dykke er ofte å komme seg usett frem på, og da også over lengre avstander. hvis man dykker dypt får man problemer med gasser i blodet osv, det er ikke noe man vil ha...
    Så en dok.film om marinejegere som svømte inn mot et mål, de gikk ikke dypere enn maks 10m hvetfall.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av norcag
    Det er ikke vanlig å dykke dypt nei, poenget med å dykke er ofte å komme seg usett frem på, og da også over lengre avstander. hvis man dykker dypt får man problemer med gasser i blodet osv, det er ikke noe man vil ha...
    Så en dok.film om marinejegere som svømte inn mot et mål, de gikk ikke dypere enn maks 10m hvetfall.
    Ved utslusing fra ubåter, så er maks dybde 10m, men de er lynkjapt opp på 6m...

Marinejegerene dykker med O2-rebreathere, dvs at de i teorien puster ren oksygen. Oksygen anses som giftig ved et partialtrykk på 1,6Atm, 100% O2 på 6m.

Siden de ikke puster andre gasser enn oksygen, så er det svært usannsynlig at de pådrar seg trykkfallssyke (men ikke helt umulig)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fremtidig fallskjermjeger
    Tusen takk for alle svar saa langt!! Jeg har nemlig noen tanker om at dykking (tenker paa dype dykk)ikke er saerlig sunt, men er det ikke for dypt gaar det sikkert bra!
    Eventuelle dypdykk med rebreather eller scuba utstyr er minst like "sunt" som å hoppe i fallskjerm eller ha jobb som prof. soldat.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Ved utslusing fra ubåter, så er maks dybde 10m, men de er lynkjapt opp på 6m...

Marinejegerene dykker med O2-rebreathere, dvs at de i teorien puster ren oksygen. Oksygen anses som giftig ved et partialtrykk på 1,6Atm, 100% O2 på 6m.

Siden de ikke puster andre gasser enn oksygen, så er det svært usannsynlig at de pådrar seg trykkfallssyke (men ikke helt umulig)
    nå snakker vi jo om fallskjermjeger da, ikke marinejeger!

Gjest
    Minner om at vi holder oss flere pålelengder unna operative kapasiteter. Samlet fragmentert offentlig informasjon er også no-go.

Gjest
    Tror ikke dykking inngår i året som fallskjermjeger, men at dette kommer senere i evt etterutdannelse.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ugress
    Tror ikke dykking inngår i året som fallskjermjeger, men at dette kommer senere i evt etterutdannelse.
    Falskjermjegere får opplæring i maritime miljø, og dykking er en av tingene man lærer der. Ta en titt på hjemmesidene deres;)

http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ugress
    Falskjermjegere får opplæring i maritime miljø, og dykking er en av tingene man lærer der. Ta en titt på hjemmesidene deres;)

http://www.mil.no/haren/hjk/start/fallskjermjeger
    Har du lest det som står der?

Kurs I Maritime Spesialoperasjoner (KIMSO):
    Denne perioden setter fokus mot kunnskap og ferdigheter for å kunne operere i kystnære strøk med båter, kajakker, overflatesvømming, fallskjermhopp i vann, hopp fra helikopter og en rekke andre momenter.
    Står det noe om dykking der kanskje?

Å plaske rundt i tørrdrakt er ikke dykking...

Gjest
    sorry, my bad..

jeg har lest det som står der ja, men det er tydligvis en stund siden. Trodde de dykket også, men her tokk jeg feil

Gjest
    Står jo en "rekke andre momenter" også da, kan jo hende det er dykking.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden
    Sorry, men jeg tror ikke det...

Dykking er ikke noe man lærer seg på 1-2-3... I alle fall ikke når man skal bruke det til infil/exfil, noe som tilsier at man må dykke med O2-rebreather, som igjen betyr at man må ha stålkontroll på oppdriftskontroll for hverken å flyte opp, eller synke under 6m...
    Så, dessverre, glem alt du har hørt om fallskjermjeger og dykking...

Gjest

Dykking er ikke noe man lærer seg på 1-2-3... I alle fall ikke når man skal bruke det til infil/exfil, noe som tilsier at man må dykke med O2-rebreather, som igjen betyr at man må ha stålkontroll på oppdriftskontroll for hverken å flyte opp, eller synke under 6m...
    Jeg er selv fritidsdykker og er nysjerrig på rebreather-systemet.
    Hvilke ting er forskjellig med rebreather i forhold til vanling dykkerutstyr?

Gjest
    Rebreather er et lukket system, så man slipper ikke ut bobler. Rebreathere har pleid å gå på ren oksygen, da skal man ikke gå særlig dypt før man blir forgiftet. Om man skulle få vann i systemet vil det reagere med filteret og produsere lut, lut i lunger/svelg er en særdeles smertefull måte å dø på, en sjef for britiske SBS døde på øvelse i Norge på grunn av defekt rebreather.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Rebreather er et lukket system, så man slipper ikke ut bobler. Rebreathere har pleid å gå på ren oksygen, da skal man ikke gå særlig dypt før man blir forgiftet. Om man skulle få vann i systemet vil det reagere med filteret og produsere lut, lut i lunger/svelg er en særdeles smertefull måte å dø på, en sjef for britiske SBS døde på øvelse i Norge på grunn av defekt rebreather.
    Rebrathere kan være lukkede og halvlukkede. Oksygenrebreathere er vanligvis hellukkede. Men det betyr ikke nødvendigvis at de ikke slipper ut bobler, siden gasser utvider seg ved minskende trykk.

På den annen side, helt teoretisk selvfølgelig (siden jeg ikke vet om det gjøres i praksis), så kan man gjøre en oppstigning uten å slippe ut bobler, ved å gjøre seg god og negativ, og deretter stige sakte oppover, slik at kroppen kan forbrenne O2 bort fra puste-loopen, og puste ut CO2 som blir absorbert av kalkfilteret, og på den måten minske volumet av puste-loopen tilstrekkelig til at man ikke slipper ut bobler...

Gjest
    Nå har jeg fått svar fra forsvarets responssenter angånde dykking som fallskjermjeger.
    De svarte på mailen at det blir noe dykking ja.

Sånn at vi har det helt klart for oss - som fallskjermjeger skal du dykke.

MEN hvis der er noen fallskjermjegere her inn som vet at dette bare er tull og fanteri så opplys meg...

Gjest

Hvem sa at det er vanskelig å ha kontroll på oppdriftskontroll i det hele tatt? Og det sier seg selv at de får dykkerutd. selv om de ikke er mjk...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear

Hvem sa at det er vanskelig å ha kontroll på oppdriftskontroll i det hele tatt? Og det sier seg selv at de får dykkerutd. selv om de ikke er mjk...
    Oppdriftskontroll er ikke nødvendigvis vanskelig, men om du skal svømme lengre distanser uten referanser(midt i vannet), så bør du ha stålkontroll på oppdriftskontrollen... Dvs MYE bedre enn de fleste ferske grunnkursdykkere.

Hvordan sier det seg at fallskjermjegere får dykkerutdanning? Hadde de fått fullverdig dykkerutdanning, så hadde de vel blitt kalt marinejegere?

Jeg har uansett aldri hørt at fallskjermjegere har fått dykkeutdanning før, og selv om de får det, så trengs det en hel del trening før de kan bruke det til noe operativt...

Gjest

Forresten, så innbiller jeg meg at du dykker Desperation?

Gjest

Jeg har uansett aldri hørt at fallskjermjegere har fått dykkeutdanning før, og selv om de får det, så trengs det en hel del trening før de kan bruke det til noe operativt...
    Nå er jo ikke fallskjermjegere opprative da, det er en "grunn utdanning" på et år.
    Marinejegere er derimot en opprativ avdeling og vil etter det ene året fortsette å øve/trene på dykking.

Som fallskjermjeger er man innom dykking og får et "basic" kurs helt på slutten av året der det vil bli noe dykking i forbindelse med kurset, maritime spesialoperasjoner.

Jeg tipper alle dykkene er under nøye tillsyn av dyktige instruktører
    som vet hva de holder på med.. Men akuratt hvordan dykkerkurset blir gjennomført i fallskjermjeger året er noe jeg ikke vil spekulere for mye i.

Men som spesialjeger er det et mye mer omfattende dykke kurs.

Gjest

Nå er jo ikke fallskjermjegere opprative da, det er en "grunn utdanning" på et år.
    Marinejegere er derimot en opprativ avdeling og vil etter det ene året fortsette å øve/trene på dykking.

Som fallskjermjeger er man innom dykking og får et "basic" kurs helt på slutten av året der det vil bli noe dykking i forbindelse med kurset, maritime spesialoperasjoner.

Jeg tipper alle dykkene er under nøye tillsyn av dyktige instruktører
    som vet hva de holder på med.. Men akuratt hvordan dykkerkurset blir gjennomført i fallskjermjeger året er noe jeg ikke vil spekulere for mye i.

Men som spesialjeger er det et mye mer omfattende dykke kurs.
    At et lite dykkerkurs blir gitt på slutten, som lokkemiddel/bonus for å få de til å vurdere tjeneste som spesialjeger, virker ikke helt usannsynlig...

Gjest

At et lite dykkerkurs blir gitt på slutten, som lokkemiddel/bonus for å få de til å vurdere tjeneste som spesialjeger, virker ikke helt usannsynlig...
    Nå er jo nesten alt man gjør som fallskjermjeger en slags begynnelse på en karriere som spesialjeger.
    Selv om ikke alle velger å fortsette så er det nok en del som prøver seg på nytt opptak, og jeg vil nå tørre å påstå at man har fått et slags gratis utdanningsår, eller tyvstartet utdanningen som spesialjeger hvis man klarer å komme seg inn i fj - troppen.

Gjest
    Mulig det blir gitt en slik smakebit, men noen lengre dykkerutdannelse får de nok ikke. Det blir isåfall ikke før man verver seg videre. Det maritime feltet brer seg over alt fra gummibåtkjøring til å ta seg frem langs kysten. Verken mer eller mindre.

Gjest
    Jeg blir oppgitt jeg! Fikk et nytt svar fra HJK, snde mail til HJK og Forsvarets responssenter.

De skrev at det IKKE blir dykking som FJ, mens responssenteret skrev at det blir dykking.
    Men jeg velger å tro HJK, altså ikke dykking.

Gjest
    Responssentret sier jo nesten like mye tull som VPV!

Gjest
    Stemmer, ikke noe dykking.,

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Fallskjermjeger
    By Krico in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 262332A Oct 16,
  2. Dykking som fallskjermjeger/befal
    By Amundsen93 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 191916A Oct 11,
  3. Dykking
    By mezzo in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 51
    Nyeste innlegg: DTG 192102A Apr 09,
  4. Dykking som fallskjermjeger?
    By Fremtidig fallskjermjeger in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 44
    Nyeste innlegg: DTG 080040A Apr 07,
  5. Dykking - fly
    By ugress in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 300957A Jun 04,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine