Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 179

Tråd: Kvinner i spesialstyrker

Gjest

Kvinner i spesialstyrker

hadde en lengre diskusjon med en meget feministisk kvinne idag, hun hadde et eller annet sted fått rede på at MJK ikke har lavere fysiske opptakskrav for jenter enn for menn, og konkluderte med at MJK derfor lå etter store deler av forsvaret (befalsskoler etc. hvor det er forskjellige krav)...at de som hadde bestemt de kravene der var en gjeng konservative menn etc. ting på det nivået... at noe måtte være totalt feil i systemet fordi det var slik etc.

jeg prøvde å argumentere så godt imot som jeg kunne, nå er jeg ingen ekspert på temaet så jeg lurer på hva noen som kanskje har noe mer peiling på dette enn meg mener om saken, argumenter for og imot ?

Gjest
    Det er vel bare ett argument: De er en spesialstyrke, og kan ikke ha folk som henger etter!

Gjest
    Hahaha :D

Fantastisk!

Og tenk om mannssjåvinistene ikke gidder å bære all utrustningen deres heller! :D

Gjest
    Ellers bør man vel faktisk konkludere med at forsvaret faktisk ligger etter MJK på dette feltet, siden MJK faktisk stiller LIKE krav til gutter og jenter.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av jarnfinn
    Ellers bør man vel faktisk konkludere med at forsvaret faktisk ligger etter MJK på dette feltet, siden MJK faktisk stiller LIKE krav til gutter og jenter.
    det var mine argumenter, men vedkomne føyk i fyr og flamme og ropte ut at det ikke var like krav fordi jenter er svakere i utgangspunnktet, først når kravene ble senket var det like krav, og den som måtte mene noe som helst annet var en konservativ sjåvinist.

skal også nevnes at vedkomne var overbevist om at man snart fikk se kvinnelige marinejegere\spes.jegere..

Men kan noen ta seg tid og forsøke å gå litt i dybden i sitt syn angående dette ? er veldig interessert i å høre

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cornell84
    Sitat Opprinnelig skrevet av jarnfinn
    det var mine argumenter, men vedkomne føyk i fyr og flamme og ropte ut at det ikke var like krav fordi jenter er svakere i utgangspunnktet, først når kravene ble senket var det like krav, og den som måtte mene noe som helst annet var en konservativ sjåvinist.

skal også nevnes at vedkomne var overbevist om at man snart fikk se kvinnelige marinejegere\spes.jegere..

Men kan noen ta seg tid og forsøke å gå litt i dybden i sitt syn angående dette ? er veldig interessert i å høre
    Krigens krav er nådeløse...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    Det er vel bare ett argument: De er en spesialstyrke, og kan ikke ha folk som henger etter!
    tror ikke det duger å si det til en feminist. man gjør en slik person bare enda mere sikker på sin "sak", det blir på en måte som å mate trollet.

det jeg virkelig hadde lyst til var å stille vedkomne til veggs, konfrontere henne og få henne til å forstå hvilken håpløs sak hun kjempet.
    men det var jævlig vanskelig å sette ord på egne meninger der og da, hovedessensen i alt jeg sa bunnet i det argumentet du sa der, pjokken..
    jeg sa at denne "institusjonen" trengte mennesker som skulle utføre en jobb, og som følger av det de aktuelle fysiske opptakskravene som et minimumskrav til å gi en pekepinn om hvor "god " man bør være...

svaret hennes på det ? befal og soldater generelt skulle også gjøre en jobb, men kvinner gjorde en vel så god jobb her selv om de hadde lavere fysiske opptakskrav i sine respektive jobber og avdeligner..vel, i hennes øyne LIKE opptakskrav pga noe hun kalte relativitet.

Gjest
    [/quote]Krigens krav er nådeløse...[/quote]

det er det nok..

dette med spesialstyrker er ikke mitt område, det har liksom aldri vært noen ambisjon eller rettere sagt noe jeg har interessert meg for og derav fått så mye informasjon om som en på utsiden kan gjøre..

men har jo fått med meg såpass at det er en grunn til de fysiske opptakskravene, og så ble jeg provosert av "argumentene" til denne personen, veldig og, bunner nok mye ut i at jeg misliker feminister fra før av, men enda mere at akkurat de argumentene provoserte veldig.

har det i det hele tatt vært jenter som har blitt marinejegere\spes.jegere ?

hvis ikke, har de lov inn der i det hele tatt ?

begrunn gjerne

Gjest
    Ikke gidd å diskuter med sånne mennesker, det er håpløst. Er bedre å bare smile og le og si "ja, du har så rett" og snakke om noe annet, eventuelt ignorere denne personen.

Don't argue with idiots, they bring you down to their own level and beat you with experience.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arkon
    Ikke gidd å diskuter med sånne mennesker, det er håpløst. Er bedre å bare smile og le og si "ja, du har så rett" og snakke om noe annet, eventuelt ignorere denne personen.

Don't argue with idiots, they bring you down to their own level and beat you with experience.

ja det er jo den mest fornuftige måten å se på det, men det er en salig blanding av at jeg omgås denne personen daglig gjennom jobb (Vi misliker ikke hverandre på noen måte, men er uenige i ting og begge er kverulanter) og at jeg bare MÅ diskutere så fort A er sagt.

Gjest
    forøvrig et av de bedre sitat jeg har lest

Gjest
    har det i det hele tatt vært jenter som har blitt marinejegere\spes.jegere ?

hvis ikke, har de lov inn der i det hele tatt ?

begrunn gjerne[/quote]

De har lov å tjenestegjøre i både HJK og MJK, men det stilles like krav til både gutter og jenter, så av den grunn har ingen kvinner noensinne klart seg igjennom opptaket.

I det amerikanske, britiske og israelske forsvaret har kvinner ikke tilgang til kampavdelinger. Dette er land med mye, mye stridserfaring. Det norske forsvaret, derimot, har opplevd lite krig og er så og si uerfaren i krigssituasjoner (enkeltepisoder i IntOps teller ikke) - men tillater kvinner i alle avdelinger. Sier jo litt, det...

Gjest
    akkurat det sa jeg, dugde det ? jeg ble overhøst med spørsmål om hva en marinejeger gjorde, overbevisninger om at kvinner faktisk var bedre marinejegere fordi de hadde evnen til å snakke og roe ned "fienden" :))

og ikke minst ble jeg spurt kontant om hvorfor erfarne nasjoner gjorde det slik, og før jeg rakk å prøve å svare en gang svarte hun for meg: På grunn av konservative mannssjåvinister.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Cornell84
    jeg ble overhøst med spørsmål om hva en marinejeger gjorde, overbevisninger om at kvinner faktisk var bedre marinejegere fordi de hadde evnen til å snakke og roe ned "fienden" :))
    Hahahahahaha!

Gjest
    De har lov å tjenestegjøre i både HJK og MJK, men det stilles like krav til både gutter og jenter, så av den grunn har ingen kvinner noensinne klart seg igjennom opptaket.
    Hva med hun som dasket i bakken rundt midten av 90-tallet under fallskjermkurs? Var ikke hun under utdanning som fallskjermjegerlagfører etter å ha blitt beste/nest-beste elev på fjernoppklaringslinjen på BSK? Da har hun i så fall klart seg gjennom opptaket, men siden det skjedde tidlig på høsten var hun ennå ikke fallskjermjeger og dermed har forsvaret rett når de sier at ingen jenter har klart å bli fallskjermjeger.

Eller var det der ganske enkelt snakk om en sersjant ved fjernoppklaring som benyttet seg av muligheten til å ta militært fallskjermkurs uten å være tilknyttet HJK?

Hukommelsen min er litt rusten når det gjelder 10 år gamle ulykker i Hæren...

Gjest
    Sånn sett kan du jo også argumentere med at også de fleste menn diskrimineres i forhold til slike opptak.

Har du ikke de rette forutsetningene kommer du ikke i betraktning. Feks syn, allergi, hørsel eller kropp som ikke har forutsetninger for å trenes på den måten disse har behov for.

De har vel ikke krav til kjønn, men mye annet du er født med blir du diskriminert for ...

Ble medlem
    1970
    I det amerikanske, britiske og israelske forsvaret har kvinner ikke tilgang til kampavdelinger.
    Du mener selvsagt spesialstyrker. Kvinner i disse landene kan verve seg til vanlige kampavdelinger.

Når det kommer til diskusjonen så orker jeg ikke å sette foten min inn engang. Blir så tåpelig diskusjon fra feministenes side (og fra de virkelige sjåvinistene som hisser seg opp) at det blir under mitt intellekt.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av the_chameleon
    Kvinner i disse landene kan verve seg til vanlige kampavdelinger.
    Nei. Kvinner har IKKE adgang til tjeneste i kampavdelinger ved eksempelvis US Army.

Gjest
    Må nok arrestere deg litt der! Kvinner har full tilgang til stridende avdelinger i US Army såvell som US MArines og US Navy!

Navy Seals har også lavere opptakskrav for kvinner, det diskuteres også på Kongressnivå å begynne med en operativ PSYOps avdeling bestående utelukkende av kvinner...

Vet også at Rangers har kjønnskvotering på 15% på sine stående avdelinger.

Det snakkes også om SFOD-Delta skal senke sine krav for kvinner, da det kun er 2% kvinner i den operative delen av avdelingen per nu...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av MRW
    Må nok arrestere deg litt der! Kvinner har full tilgang til stridende avdelinger i US Army såvell som US MArines og US Navy!
    Nei. Kvinner har ikke adgang til kampavdelinger i US Army.

Sitat Opprinnelig skrevet av wikipedia
    In the United States military, women can serve on combat ships, to include command. However women are not permitted to serve on submarines or to participate in special forces programs such as Navy Seals. Women are barred from serving in Infantry, Special Operations, Artillery, Armor, and Forward Air Defense.
    Les mer her

the U.S. Armed Forces allow women into all occupations and positions, except for direct combat roles, like infantry, armor, and special forces.
    Hentet herfra

Gjest
    Du tar nok litt feil der Bestefar...

Tør vi anta at bor i den nedre delen av Rena leir?

Gjest
    Så ikke at De var Moderator Bestefar...

Beklager, bøyer meg i støvet og gir deg masse respekt!

Skal ikke komme med flere sure oppstøt!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av MRW
    Du tar nok litt feil der Bestefar...

Tør vi anta at bor i den nedre delen av Rena leir?
    Eh...jeg har gitt deg linker som understøtter det jeg sier, og du svarer med "du tar nok feil"? Kvinner har IKKE adgang til såkalte "combat roles" i US Army, og her har du nok en link som underbygger det: http://www.cdi.org/issues/women/combat.html

Sitat Opprinnelig skrevet av utdrag
    ). Even today, though, the official policy of the Army and Marine Corps excludes women from combat which precludes 12 percent of skilled positions and 39 percent of the total positions
    Du får levere noe bedre enn "du tar nok feil" hvis du forventer å bli tatt seriøst. Jeg forventer dokumentasjon på de påstandene du kommer med. Hvorvidt jeg er moderator eller ikke har ingenting med saken å gjøre.

Gjest
    I følge HJKs egen hjemmeside har ingen kvinner noen gang klart opptaket.
    http://www.mil.no/haren/hjk/start/Re...m_HJK/ofte_ss/

Delta Force skal, efter det jeg har hørt, ha forsøkt på 90-tallet å få igjennom kvinner, men alle falt fra underveis. De lagde så et eget utdannelsesopplegg for kvinner som var mindre rigorøst enn standard-opptaket. Denne avdelingen ble/blir visstnok kalt "funny platoon" og disse blir ikke sett på som likeverdige av de som har vært igjennom standardopptaket.

Vet ikke om "14 Intelligence Company" fremdeles eksister. Men Britene definerte selv denne avdelingen som en spesialavdeling og her tjenestegjorde både kvinner og menn på lik linje.

Mossads "Kidon"-avdeling som, selv om den strengt tatt ikke er en militæravdeling, vel må klassifiseres som en spesialvdeling. Her tjenestegjør både mannlige og kvinnlige operatører.

Forøvrig, ikke kast bort tiden med å diskutere med en person som ikke klarer å se lenger enn sin egen agenda.

Ble medlem
    1970
    Jo, mulig usa har noen andre regler, men har sett kvinner både fra USA og fra Israel i stridsvogner og som patruljemedlemmer på Dagsrevyen.

At kvinner ikke skal inn i US Army tror jeg på, da denne organisasjonen opprinnelig hadde som oppgave å krige på amerikansk jord. Antar US Marines ble grunnlagt for omgå disse gamle reglene om at ingen (amerikansk) kvinne skal dø på amerikansk jord (spekulasjon).

Vi bør uansett kunne være enige om at det er enklere å være kvinne enn homofil i det amerikanske forsvaret... (hittil er 32 homfile fått avskjedsbrev - selv om de var arabisktolker...)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av the_chameleon
    Jo, mulig usa har noen andre regler, men har sett kvinner både fra USA og fra Israel i stridsvogner og som patruljemedlemmer på Dagsrevyen.
    Vel, det må ha vært et resultat av militærturisme, kvinner har ikke adgang til den typen avdelinger i USA. Israelerne sperra også inntil ganske nylig sine kampavdelinger for kvinner, og hva britene angår er ihvertfall Royal Marines off limits.

I den første wikipedia-linken jeg oppgav, står det bl.a.:

Although women are permitted to serve in the military in most countries, only a few countries allow women to fill active combat roles. Countries that allow this include Germany, Canada, Denmark and Norway. Only Canada has fully integrated women into the infantry, and currently has only six women in that role

Gjest
    Jeg kan ikke se at HJK skriver at ingen jenter har klart opptaket.

"Kravene vil være de samme som for menn i seleksjonsfasene OG under fallskjermjegeråret. Til nå er det flere som har prøvd, men ingen som har lyktes." (min utheving)

Diverse gutter har også falt fra i løpet av utdanningen, etter å ha kommet gjennom opptaket.

Fallskjermjeger blir man vel sånn ca litt før jul ved å gjennomføre en bestemt øvelse, altså vil en kvinnelig sersjant som døde i en fallskjermulykke tidlig på høsten ikke ha vært fallskjermjeger ved dødstidspunktet, selv om hun hadde klart seg gjennom opptaket.

Er det ingen andre her som husker ulykken og kan bringe klarhet i hva denne kvinnelige sersjanten tjenestegjorde som ved ulykkestidspunktet?

Gjest
    In an excerpt cited below an old man named Ivan Yerofeyevich tells the true story of partisan Zoya (Masha) Poryvayeva to Nikolay Masolov, one of the authors of this collection:

"We sat in silence for a few minutes, listening to the noise of the forest. 'It's moaning like the Krasnoye birch-trees,' the old man broke the silence.

"'Tell me, about them, Ivan Yerofeyevich.'

"'These birch-trees were washed with a young girl's blood, my son. It happened almost twenty years ago. The Nazis went on a rampage in our area in 1942. They spared neither young nor old. The people became melancholy. Just then this very girl appeared in our Pustoshka woods. Her name was Zoya. The peasant women were saying that she was beautiful and had big eyes that were as crystal clear as the springs shooting up at the source of Velikaya River. She was supposedly sent from Moscow. She went from village to village and told the people about the fighting at the front, and she noted everything about the Nazi troops advancing toward Leningrad. She was followed by her detachment; it consisted partly of Red Army men and partly of partisans. And the boys and girls were all very young and reckless. The Germans called the detachment Red Airborne Assault Force....

"'In the early morning, she was led through Krasnoye, her hands tied behind her back, smiling at the sun and the people. And beside the Krasnoye birch-trees, which grow by the lake on a slope, she shook her shoulders, threw off her fetters, grabbed an officer's submachine gun, and shot the monster. But the brave bird was not allowed to fly away; the enemy wounded her. The thrice-accursed, vile creatures tortured her in Opochka for a long time. They kept asking her all about her comrades and Moscow. But she stayed silent or sang a song. And then Kreser killed the girl, and threw her body into a God-forsaken swamp. Since that time, peasant women consider our Krasnoye birches a kind of Zoya's grave. Believe it or not, my son, but the birch-trees are moaning in bad weather. The women keep saying then: Zoya is summoning her friends to her grave!'

"Tired out by his tale, Ivan Yerofeyevich silently fingered his fishing tackle beside the dying campfire. I quietly got up from the pile of pine branches on which I was sitting, and went to the lake, to a spot from which the Velikaya ran out. Many years ago, Zoya the scout crossed the river in this area and walked toward Krasnoye.

"Beyond the lake, with the first rays of yet invisible sun, the sky was turning pink. It was then that I decided to follow in the tracks of this young girl who had become a legend, in order to find her former comrades-in-arms and her loved ones, and to bring them all to the cherished birch-trees."

sitat fra http://webhome.idirect.com/%7Ekjcottam/leningrad.htm

Gjest
    Det har jo vært kvinner i Royal Marines Commando og minst en kvinne i SAS.

Gjest
    Må si meg enig med bestefar.
    En kvinne har i allefall klart å gjennomføre commandokurset til Royal Marines. Og det ble sett på som en så stor begivenhet at BBC laget en artikkel om det.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/2017213.stm

Litt tidligere skrev de også en artikkel om en kvinne som hadde tenkt å prøve seg på kurset.
    Men dette er også de eneste referansene til commando-kvalifiserte kvinner i Royal Marines jeg finner, så jeg tror ikke det er flere enn henne. Men vi må ikke glemme at Royal Marines ikke er en spesialavdeling, men en kommandoavdeling. (Med unntak av SBS, selvfølgelig).

Men at en kvinne har klart seg gjennom opptaket til SAS, det tviler jeg mer enn sterkt på.

Gjest
    Tror jeg har sett en bok en gang om den eneste jenta som noengang har kommet inn i SAS, men om det far fiksjon eller fakta tør jeg ikke si sikkert..

Gjest
    Linken din funker ikke, men det er ikke noe problem for oss gutta. Men jeg foretok en rask sjekk.

Denne Sarah Ford som skrev boken har IKKE tjenestegjort i SAS men i "14 Intelligence Company" som jeg nevnte ovenfor. "14 Intelligence Company" er ikke en del av SAS men er underlagt den britiske militære efterretningstjenesten. Nå skal det jo sies at flere fra SAS har blitt beordret til å tjenestegjøre i avdeling for en periode på to år. Mange av instruktørene i "14 Intelligence Company" er også fra SAS. På toppen av det hele mener jeg å huske at avdelingen også holdt til ved Stirling Lines sammen med SAS. Men jeg er ikke sikker på om avdelingen fremdeles eksisterer.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Hva med hun som dasket i bakken rundt midten av 90-tallet under fallskjermkurs? Var ikke hun under utdanning som fallskjermjegerlagfører etter å ha blitt beste/nest-beste elev på fjernoppklaringslinjen på BSK? Da har hun i så fall klart seg gjennom opptaket, men siden det skjedde tidlig på høsten var hun ennå ikke fallskjermjeger og dermed har forsvaret rett når de sier at ingen jenter har klart å bli fallskjermjeger.

Eller var det der ganske enkelt snakk om en sersjant ved fjernoppklaring som benyttet seg av muligheten til å ta militært fallskjermkurs uten å være tilknyttet HJK?

Hukommelsen min er litt rusten når det gjelder 10 år gamle ulykker i Hæren...
    Hun overlevde og er/var gymmlærer på skolen til en venn av meg. hadde en kolega av henne som Ski trener og hun bekreftet det hele...

Gjest
    Må legge til at jeg ikke vet om det var i et militært hopp hun skadet seg, men hun var fallskjermjeger, det vet jeg sikkert. Ikke spør når hun var FJ - jeg ikke har ikke møtt dama.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Må legge til at jeg ikke vet om det var i et militært hopp hun skadet seg, men hun var fallskjermjeger, det vet jeg sikkert. Ikke spør når hun var FJ - jeg ikke har ikke møtt dama.
    Herregud, det står jo på mil.no at ingen kvinner har tjenestegjort i spesialstyrkene! Er det så vanskelig å akseptere?!

Du vet ikke når hun var fj og har aldri møtt henne, men du "vet sikkert" at hun har vært fj?

Gjest
    Synes det er greit at det er like krav.... Jenter kan trene seg opp på samme måte som gutta..

Det er iallfall min mening og sist jeg sjekka så var nå jeg jente...

Gjest
    Hvis Minedykkerkommandoen kan regnes som en spesialstyrke så har det vært en kvinne med der. Hun gikk gjennom med glans og stod ikke i veien på fysisk sett fra gutta. Vil tro at fysisk sett så er MD like hardt som FJ.....

Gjest
    Kvinner som nekter å innse de har feil gjør meg stolt som den mannsjåvinisten jeg ofte er.
    Helt greit å ha meninger om saken, for all del, viktig å se saken fra 2 sider, men de bør ikke komme å lære moren sin å føde. Er teit når folk begynner å fyre seg å kalle navn i hu å hei.
    Det beste er å bare forlate diskusjonen med tanken på at hun faktisk ble knust. Hun har bestemt seg for en mening, og vil gjøre alt for å tviholde på den. Meningen du ytrer tar hun ikke til seg uansett, hehe.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •