Milforum - diskusjonsforumet for alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv (global main ad)
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: franske spesialstyrken GIGN

Gjest

franske spesialstyrken GIGN

var i frankrike for en uke siden og kom tilfeldigvis over en 2timers dokumentar om gign opptaket på tv. Noen som vet om dette er kun for franske statsborgere å kunne søke seg til gign?

var ganske spennende å se på, fikk se en del utfordringer de skulle gjennom, blant annet krype gjennom et sykt lite vannrør på 300m(kjekt å ikke ha klaus da;D), svømming med armer og ben bundet (alle de som svømte på ryggen klarte det, mens de som svømte på magen klarte det ikke, grunnet o2 mangel regner jeg med,kan være kjekt å få med seg), hoppe strikk fra en nedlagt jernbanebru, vekt klokka fem for å så dra på en 5km lang masj ut på et jordet der de måtte pakke opp sekken og vise om de hadde fyllt drikkeflasken sin med vann(de som ikke hadde gjort det fikk refs). Lite som skal til for å ryke ut virket det som. Kanskje dette er noen av øvelsene man vil møte på et framtidig hjk/mjk opptak.

Det som forundret meg var at ingen var sivile fra før av, enten var de politibetjenter, garden,brannmenn og alderen var vel spredt fra 22 og til 32 er dette normalt også på hjk/mjk opptak?

Gjest

Re: franske spesialstyrken GIGN

Sitat Opprinnelig skrevet av Stomer206
    og det vannrøret du nevner måtte vi gjennom 3 ganger.
    Nå er jeg spent på å få vite hvilken leir i Norge det er som har et 300 meter langt vannrør inkorporert i hinderløypa.

Gjest
    VJK har et vannrør som går parallelt med Lærdalstunnelen, hele veien...
    Har hørt at det krever sin mann/kvinne.

Gjest
    VJK?

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    VJK har et vannrør som går parallelt med Lærdalstunnelen, hele veien...
    Har hørt at det krever sin mann/kvinne.
    Og det er ikke fyllt med vann nei.

Men igjen; Hysj !

:)

Gjest
    Tenkte meg at sofa'en kom til å snike inn et svar her...så jeg lot det være.
    HssssT!Skal skjerpe meg...

Ble medlem
    1970

Ikke så anderledes fra stridskurset våres det. 4 dager uten mat og søvn og det vannrøret du nevner måtte vi gjennom 3 ganger. Og jeg kan med trygghet si at det ikke er en hyggelig opplevelse å ligge til halsen med 4 graders vann i en trang tunnel der du ikke ser noen ting.

Andre ting vi gjorde: Rappellering, sprengtilvenning (la oss i en grop så sprang de 5.5 kg tnt 3 meter fra oss) nærkampløype, kasting av skarpe splintgranater, Ho Chi Minh hinderløype med gjørmeløype og tunnellen jeg nevnte, dvs nærkampstrening, masse gåing, ildoverfall, eskangrep.

Masse kjipe greier, men deilig å være ferdig og kunne kalle seg stormer.

jeg var også stormer, men kan ikke huske noe vannrør eller rør i det hele tatt, bortsett fra noe småtteri i hinderløypa (med god plass)... hvor og når var du inne?

Gjest
    GIGN er spesialavdelingen til det franske gendarmeriet og tilsvarer vel den norske beredskapstroppen. GIGN rekrutterer fra gendarmeriets rekker og i og med at gendarmeriet er en regulær politisstyrke tar jeg det som en selvfølge at man må være fransk statsborger. Gendarmeriet er administrativt underlagt det franske forsvarsdepartementet, men operativt er de underlagt det franske innenriksdepartementet som tilsvarer vårt justisdepartement. Samtlige regulære gendarmer er militære offiserer eller underoffiserer så derfor så du ingen sivile på opptaket.

Gjest
    Hvilken leir er det vi snakker om her?

Ble medlem
    1970

Sitat Opprinnelig skrevet av hardrock_ram
    Ikke så anderledes fra stridskurset våres det. 4 dager uten mat og søvn og det vannrøret du nevner måtte vi gjennom 3 ganger. Og jeg kan med trygghet si at det ikke er en hyggelig opplevelse å ligge til halsen med 4 graders vann i en trang tunnel der du ikke ser noen ting.

Andre ting vi gjorde: Rappellering, sprengtilvenning (la oss i en grop så sprang de 5.5 kg tnt 3 meter fra oss) nærkampløype, kasting av skarpe splintgranater, Ho Chi Minh hinderløype med gjørmeløype og tunnellen jeg nevnte, dvs nærkampstrening, masse gåing, ildoverfall, eskangrep.

Masse kjipe greier, men deilig å være ferdig og kunne kalle seg stormer.

jeg var også stormer, men kan ikke huske noe vannrør eller rør i det hele tatt, bortsett fra noe småtteri i hinderløypa (med god plass)... hvor og når var du inne?
    Det var ikke 300 meter menn 160 meter langt kloakkrør ved siden av elva halvfullt med vann, jeg er inne nå og det var første gang storm hadde stridskurs. Befalet vårt sa dette var den værste hinderløypa de noen gang hadde lagd, men vet ikke hvor mye det har å si.

minner om det vi gjorde i øvelsen før og i forbindelse med berretløpet, det ble på ca. 3 dager til sammen, og inneholdt alt, bortsett fra vannrøret... tøffe greier at dem har lagi et realt stridskurs da! det er helt sikkert noe hardere enn det vi gjorde, selv om mye er det samma :) storm er kult sted å ha tjeneste, for man får skutt og herja fra seg, og slipper lange trasketurer på ski osv. hehe... tror aldri jeg kommer til å glemme åssen man utfører angrep, patruljedriller osv etter å ha terpa SÅ mye på det...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Jeg skriver at det var storm sitt stridskurs, og jeg heter storm206 så Setermoen garnison er svaret du burde klart å finne på egen hånd.
    Det ante meg vel at det var Setermoen, men jeg har tjenestegjordt der ei stund, og har aldri sett noe til så lange rør. "Ho chi minh" med gjørmeløype og hinder overrasker meg også. Er det minkesporet med litt vann vi snakker om, eller gjørmeløypa ved art.brua?

Det er for øvrig ikke uvanlig at avdelinger fra Setermoen har mestringsøvelser ved for eksempel Skjold garnison, for å generere et ekstra element av usikkerhet. Når du i tillegg leverer en beskrivelse av ei hinderløype som tydeligvis overgår det relativt fislete minkesporet med glans, så var det slett ikke gitt at det var Setermoen du snakket om.

Gjest
    Hvor i leiren ligger dette vannrøret sa du? Sikker på at det var 160 m?

Ble medlem
    1970
    Jeg skriver at det var storm sitt stridskurs, og jeg heter storm206 så Setermoen garnison er svaret du burde klart å finne på egen hånd.
    du heter ikke storm206 foresten, hehehe (skriveleif i navnet ditt)... og storm\mek. inf har de på rena i kampesk også. hvis bestefar var inne for lenge sia så var det stormtropper rundt flere flyplasser i nord-norge, så det er ikke så rart han spør...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hardrock_ram
    du heter ikke storm206 foresten, hehehe (skriveleif i navnet ditt)... og storm\mek. inf har de på rena i kampesk også. hvis bestefar var inne for lenge sia så var det stormtropper rundt flere flyplasser i nord-norge, så det er ikke så rart han spør...
    Hehe...var på setermoen senest for 1 år siden. Er ikke SÅ gammel, ser du ;)

Gjest
    Last opp på putfile eller imageshack og legg inn i tråden...

Gjest
    Kan ikke si jeg drar kjensel på det røret der, nei. Hvor var det det lå hen?

Krembanan: Du får ha oss unnskyldt for at vi kaprer tråden din...

Gjest
    Sånne rør er bestandig verre når man dykker om natten og setter seg fast.

Gjest
    Kan ikke si jeg drar kjensel på det røret der, nei. Hvor var det det lå hen?

Krembanan: Du får ha oss unnskyldt for at vi kaprer tråden din...
    hehe, ikke noe i veien med det, interessant anyway;D

Gjest
    GIGN = LURVER!

Gjest
    Jaha?

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Bokmerker

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg