Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Her har dere vordende spesialjegere en mann å leve opp til

Gjest

Her har dere vordende spesialjegere en mann å leve opp til

http://members.cox.net/rlhtribute/index.htm

Dette var de virkelige spesialstyrkene.

Vil anbefale SOG bøkene til John Plaster. Mange gode historier.

Gjest
    Vil være litt forsiktig selv, med å bruke uttrykket, en mann å leve opp til,heller en mann å respektere, er nå min mening da.Da jeg synes slikt lett kan ende opp som en heltedyrkelse.

Gjest
    Var nok av ekte amerikansk heltedyrkelse der ihvertfall

Gjest
    http://www.no24.no/

Og her er det vel skikkelig norsk heltedyrkelse.......whatever.

Jeg synes det er lavmål å være så respektløs for en/de som har ofret så mye for sitt land og sine medsoldater, ved å avskrive det som heltedyrkelse.

Men.....men....Det er tydelig at i Norge skal man ikke gjøre det lille ekstra for de verdiene man tror på, gutta i laget sitt.......

Hallo! Mannen ble anbefalt for Medal of Honor tre ganger på 13 måneder, han har 8 purple hearts!

Sånt står det respekt av! Det viser litt av karakteren til mannen......en mann som helt klart hadde etterlevd vår egen offiserskodeks!

Men, vi skal vel bare vise respekt for egne som utmerker seg en gang i blandt. Jeg mente at vi hadde et par diskusjoner om Meymaneh-saken og at gutta der ikke fikk nok heder for det de gjorde og en mann som reddet en 11 år gammel gutt, han var en helt. Når det er snakk om amerikanere, da er det typisk amerikansk heltedyrkelse og whatnot......

Tydeligvis at jeg har litt feil holdninger da.......skal tre inn i min lille snevre boble jeg da.....

Phoenix slutt!

Gjest
    Bare for å ha en ting klart, jeg gjentar på nytt, at jeg har stor respekt, for hva denne Amrikanske vietnamveteranen har utført, og det er vel ingen tvil om at han er en dyktig offiser---stridsmann.Samtidig er jeg ikke på noen måte noe Usa hater, tvert imot, jeg er dem meget takknemelig, stikkord,annen verdenskrig, korea, berlinblokaden,osv.Ser forøvrig at du også trekker frem personell , som stod på i den norske motstandskampen mot okkupasjonsmakten, ingen tvil om at dem fortjener all honnør, og respekt osv, selv om mange av dem ble svært dårlig behandlet ,samt lite respektert for sin innsats etter krigen, se bare på Leif Larsen, kan ikke på noen måte forstå, hvorfor han, feks ikke fikk en stilling som inspektør for Mtb flåten, istedenfor nærmest å bli puttet i en skuff.Men når dette er sagt ,så må jeg gjenta at jeg ikke er så begeistret for uttrkket,helt, for allt det vi vet, kan personene som blir omtalt som helter, også være motstandere av å bli betegnet på en slik måte.

Gjest
    Det var da heller ikke jeg som brukte begrepet helt.

Gjest
    neida det har du helt rett i.

Gjest
    Nå får vi slappe av litt med å bruke janteloven hver gang noen har gjort noe litt tøffere enn det vi selv har opplevd. Det er nok ingen tvil om at Howard er en kjernekar og en satans god soldat. All respekt til denne mannen for arbeid vel utført!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D
    Nå får vi slappe av litt med å bruke janteloven hver gang noen har gjort noe litt tøffere enn det vi selv har opplevd. Det er nok ingen tvil om at Howard er en kjernekar og en satans god soldat. All respekt til denne mannen for arbeid vel utført!
    Amen!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D
    Amen!
    Halleluja...hehe

Gjest
    Er en god egenskap ved det Amerikanske samfunnet at man klarer å verdsette å belønne de som har gjort en innsats utover det man selv og andre har gjort.

Gjest
    Jeg har lest en del om denne karen før, og har en viss anelse om hva som kreves for å få den høyeste utmerkelsen innen for den amerikanske hæren: Det han har oppnådd er Stort.

Misunnelse til side.

FERDIG DISKUTERT.

Gjest
    nesten som å se min gamle permuniform jo. hehe.

Gjest

Re: Her har dere vordende spesialjegere en mann å leve opp til

Gjest

Re:

Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    http://www.no24.no/

Og her er det vel skikkelig norsk heltedyrkelse.......whatever.

Jeg synes det er lavmål å være så respektløs for en/de som har ofret så mye for sitt land og sine medsoldater, ved å avskrive det som heltedyrkelse.

Men.....men....Det er tydelig at i Norge skal man ikke gjøre det lille ekstra for de verdiene man tror på, gutta i laget sitt.......

Hallo! Mannen ble anbefalt for Medal of Honor tre ganger på 13 måneder, han har 8 purple hearts!

Sånt står det respekt av! Det viser litt av karakteren til mannen......en mann som helt klart hadde etterlevd vår egen offiserskodeks!

Men, vi skal vel bare vise respekt for egne som utmerker seg en gang i blandt. Jeg mente at vi hadde et par diskusjoner om Meymaneh-saken og at gutta der ikke fikk nok heder for det de gjorde og en mann som reddet en 11 år gammel gutt, han var en helt. Når det er snakk om amerikanere, da er det typisk amerikansk heltedyrkelse og whatnot......

Tydeligvis at jeg har litt feil holdninger da.......skal tre inn i min lille snevre boble jeg da.....

Phoenix slutt!
    Om han ev. ikke fikk noen MOH, så er jo ikke det noe rart i. På den tiden det begav seg, så var amerikanerne stort sett ikke offisielt inne i Kambodsja, Laos og Nord-Vietnam.
    Om jeg ikke husker helt feil så satte NVA inn en hel divisjon i hovedoperasjonsområdene til recon-patruljene fra MACV-SOG, for å få en stopp på snusingen og ildledelsen til disse patruljene. Noe NVA også lykkes med fra rundt 1969 og utover mer eller mindre.
    Fra å kunne operere i teigen over flere døgn rundt 1964-65, ble det på slutten ofte ikke snakk om mer enn noen få timer før disse patruljene måtte hentes ut med NVA på sporet hakk i hel.

Når det gjelder vanskelighetsgraden på disse patruljene, så skal en ikke glemme at Sør-Vietnamesiske spesialstyrker overtok virksomheten og drev den videre mellom 1972-75, uten at de har fått så mye omtale av den grunn.
    Og for min del vil jeg rangere noen av oppdragene til Det finske Forsvarshovedkvarterets fjernoppklaringspatruljene (Uavhengig battaljon 4 - ErP4) vel så høyt i vanskelighetsgrad som patrlujene til de ulike recon-teamene til MACV-SOG. F.eks. Mattipatruljene som stort sett ble gjennomført av 1. kompani av Uavhengig battaljon 4 (I/ErP4).
    F.eks. patruljen Matti-6, som under ledelse av fenrik Kaino Rastas opererte 37 døgn bak de sovjetiske linjene på det Karelske neset, mer eller mindre konstant jaget av sovjetiske sikkerhetsstyrker, midt under den sovjetiske sommeroffensiven mot Finland i 1944. Denne patruljen var f.eks. den første som meldte tilbake at russerne var i ferd med å trekke store styrker ut av teigen en tid før våpenstillstanden mellom Finland og Sovjetunionen. Patruljen kom tilbake til egne linjer ved å svømme over den 2 km brede Vuoksen elva, hvorpå en av patruljens medlemmer druknet underveis.
    3 år tidligere, under den finske sommeroffensiven i 1941, hadde samme mann også operert på "neset" som medlem Patrulje nr. 17 under "Enhet Vehniäinen" (forløper til I/ErP4). Patrulje nr. 17 varte i 31 døgn, under hvilket patruljens medlemmer avla en strekning på 550 km til fots.
    Av interesse kan også nevnes at en av de andre medlemmene av patruljen Matti-6, undersersjant Viljo Suikkanen, etter 2. verdenskrig i alle fall gjennomførte 2 oppklaringsoppdrag på Sovjetisk territorium for norsk E-tjenesten som en del av "Operasjon Uppsala".

Gjest

Så har vi han som bandt sammen de finske jegeravdelingene fra 2. verdenskrig med US Special Forces og MACV-SOG, Larry Thorne/Lauri Allan Törni (se også artikkel i Wikipedia).

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Så har vi han som bandt sammen de finske jegeravdelingene fra 2. verdenskrig med US Special Forces og MACV-SOG, Larry Thorne/Lauri Allan Törni (se også artikkel i Wikipedia).
    Utvilsomt dyktig var Lauri Törni dog ikke en fjärrpatrullmann i ErP4. Jegerkompaniet hans var knyttet til en eller annen finsk infanteridivisjon, uten at jeg har fått helt klart for meg hvilken divisjon det gjaldt. Han ble såret 2 ganger av landminer uten å måtte amputere, så noe flaks må han ha hatt og.
    Det er for øvrig Larry Thorne som er inspirasjonen til John Wayne karakteren i filmen Green berets. I den forbindelse skal Mauno Koivisto som tjenestegjorde i jegerkompaniet til Törni ha kommentert at "han" (John Wayne) var helt annerledes i filmen enn slik han husket ham fra krigen i Finland. "I filmen åpnet han jo kjeften, ellers var han jo ikke en mann som åpnet kjeften i utide". :-)

Men som sagt var Lari Törni aldri så langt inn på dypet bak de sovjetiske linjene som patruljene til ErP4. Om vinteren tok man seg igjennom på ski, mens det ofte var vanlig å bli landsatt med sjøfly på diverse innsjøer dypt inne på sovjetisk territorium så fort isen var borte. Fallskjermslipp av personell ble til gjengjeld lite brukt, og da hovedsakelig på det karelske neset under den sovjetiske sommeroffensiven.

Det fantes i tillegg lignende jegerkompanier som Lauris også ved andre divisjoner og på korpsnivå.

Ble medlem
    1970

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammeloppklesk

Men som sagt var Lari Törni aldri så langt inn på dypet bak de sovjetiske linjene som patruljene til ErP4. Om vinteren tok man seg igjennom på ski, mens det ofte var vanlig å bli landsatt med sjøfly på diverse innsjøer dypt inne på sovjetisk territorium så fort isen var borte. Fallskjermslipp av personell ble til gjengjeld lite brukt, og da hovedsakelig på det karelske neset under den sovjetiske sommeroffensiven.
    Bla tidligere Norsk HE 115.

Gjest

Alternativt kan man se opp til han her:

http://e24.no/boers-og-finans/article3471842.ece

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av honcho
    Alternativt kan man se opp til han her:

http://e24.no/boers-og-finans/article3471842.ece
    La også merke til den der lille "sideopplysningen" litt ned i artikkelen.
    Kan jo nesten lure på hvor journalisten fikk tak i den opplysningen fra.
    Sekretessen rundt MJK er jo ikke akkurat av spesielt ny dato.

Gjest

Han har et slags CV på omtalen av medlemmene av Advisory Board til Stanford Graduate School of Business på hjemmesidene deres. Det regner jeg med han selv står bak. I følge det er han utdannet ved Sjøkrigsskolen og har vært troppssjef ved de norske marinejegerne. Deretter har han bachelor-grad fra Williams College i 1986 og MBA fra Stanford i 1990. I følge en annen hjemmeside fikk han der premie som beste student (og han er altså nå medlem av Advisory Board). Han må være en smarting, ja, Stanford er ikke akkurat hva som helst (i fjor hadde de 7536 søkere til 385 plasser på MBA-programmet).

Noen som vet hvor gammel han er og når han gikk SKSK? Min lille googling ga ikke alder eller fødselsår? Han ser ung ut på bilder, men alle bilder som finnes av ham på nett er tydeligvis minst 15 år gamle...

Gjest

Litt mer googling gir at han opprinnelig er fra Borge utenfor Fredrikstad og født ca. 1961.

Gjest

Han må ha hatt et tight utdanningsløp i alle fall, for å rekke mjk-seleksjon (tidligst 1979), sjøkrigsskolen + pliktår, og uteksaminering fra 4 års bachelorstudium i 1986.

Gjest

Tenkte over det samme, og fikk det ikke helt til å henge på greip... Den gangen (sent 70-tall og tidligste 80-tall) trodde jeg veien til å bli marinejegeroffiser var å bli offiser i Sjøforsvaret først, gjennom det som den gangen het Sjøkrigsskolen/Operativ linje - artiumordningen, og deretter prøve seg som marinejeger. Før Sjømilitære Korps ble nedlagt, Befalsskolen for Sjøforsvaret ble til og man fikk SKSK I og SKSK II (alt dette var vel litt ut på 80-tallet) var SKSK gjennomgående 4-årig og det var 4 års plikttjeneste. Hvis han begynte på SKSK i 1980 eller tidligst i 1979, kunne han da ikke være ferdig med SKSK og plikttjeneste (inklusive tid som marinejeger) før 1987.. Og hvordan kunne han da bli bachelor ved et amerikansk college i 1986? En bachelorgrad i USA er fireårig, med gammel norsk examen artium fikk man hoppe over det første året og med SKSK kunne han nok også hoppe over det andre året, men jeg regner med de ville forlange at han skulle bruke to år. Altså, han måtte senest ha begynt å studere i USA i 1984.

En mulig vei var Sjøkrigsskolen/Kystartilleriavdeling, det var ettårig, og man hadde litt over et års plikttjeneste som fenrik etterpå.

Gjest

Har en kollega som gikk SKS rundt begynnelsen av 80-tallet og han brukte mer enn 2 år i alle fall. Om Halvorsen var kystartilleribefal, så regner jeg med at han minst må ha hatt 3 års sammenhengende tjeneste i Forsvaret bak seg. Marinejegeropptak/-utdannelse som vernepliktig + SKS/Kystartillerilinjen + pliktår. Om han ble marinejeger etter befalsskolen så burde det tilsi minst 4 års sammenhengende tjeneste. SKS/Kystartillerilinjen + pliktår + marinejegeropptak/-utdannelse + nytt pliktår.
    Mener ordningen med opptak av matroser/grenaderer på kontrakt, fra aspiranter med allerede gjennomført førstegangstjeneste, var i bruk ved MJK alt på det tidsrommet vi snakker om her (dvs. også før FSK ble opprettet, hvilket kanskje er en av kildene til denne "hvem er best"-diskusjonen omkring MJK/FSK). Om så er tilfelle burde Halvorsen tjenestegjort minst 2 år ved MJK.
    Med så kort tjenestetid som 1-2 år ved avdelingen finner jeg det også litt merkelig at vedkommende skulle ha rukket å bli troppsjef (uttrykket "platoon commander" er heller ikke direkte god engelsk IMO sammenlignet med "platoon leader") ved MJK. Risikoen ved tjenesten tatt i betraktning, selv i fredstid.
    Kan jo sjekke mot "Marinedykkingens historie" av Erling Krange, for å se om han er nevnt der. "S.M." som er omtalt ved fult navn i en annen tråd her på forumet relatert MJK + på mil.no og i riksmedia, er i alle fall nevnt i boka til Krange + div. andre fra samme avdeling for en stund tilbake.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •