milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk


Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Leggskade

  1. #1
    Gjest

    Leggskade

    Har slitt med skade i 1-1,5 år nå, begynner å bli dyktig lei! Fikk konstatert at hinna rundt muskelen var for trang. Da er operasjon neste! Men men, det viktigste er å holde motet oppe og ta dag for dag!

    Denne skaden har satt en stopper på treninga og lurer på åssen jeg skal hente meg inn igjen etter operasjonen?

    Noen som har tips og råd!?!

  2. #2

    Ble medlem
    1970
    Innlegg
    0
    Nevnt
    innlegg
    Sitert
    innlegg
    Du må nok bare bygge deg saaaakte opp igjen. Ting tar tid, og sånn er livet, men det er nok den eneste måten.

    Er det beinhinnebetennelse du har?

    Hvis det har gått så langt at det kreves operasjon, har du jo et problem.

    Men hvis du vil ha et tips, så kan jeg si at alle jeg kjenner som har hatt beinhinnebetennelse, har startet med trening igjen når de følte seg friske igjen, bare for å bli skadet igjen. Det tar lengre tid enn man selv tror og ikke minst vil, det er for j--- å ikke kunne trene når man har skikkelig lyst. I tillegg er du mer utsatt for å slå opp skaden igjen, nå som du har fått den en gang.

    Så ta det ekstremt sakte når du skal starte igjen, med minste tegn til tilbakeslag, kutt all trening. Sko med skikkelig demping og nøye utvalg av mykt underlag er også tips å ta med seg.

  3. #3
    Gjest
    Var ikke beinhinnebetennelse. Var det at hinna som sitter rundt muskelen er for trang og den vier seg ikke ut når man trener/beveger på seg.. Skaden gjør at det ikke kommer nok blod til muskelen, det gjør at jeg blir stiv og klarer ikke å gå på ett par dager etterpå!

  4. #4
    Gjest
    Du får holde humøret oppe og basere deg på overkropp trening i tiden frem til du er friskmeldt og treningsklar.Du kan forøvrig trene alt det som ikke er vondt å skadet. Hangups, pushups, situps og alt annet som går på overkropp bør du vel kunne få til(?). Da får du ihvertfall ut noe av all den treningslysten du sikkert har. Lykke til!

  5. #5

    Ble medlem
    1970
    Innlegg
    0
    Nevnt
    innlegg
    Sitert
    innlegg
    Oi...den har jeg faktisk ikke hørt om... Du snakka om leggskade og hinne, så jeg gikk utifra at det var beinhinnen, ganske vanlig skade.

    Nei, du får høre med legen hva du skal gjøre for å komme deg igjen. I mellmtiden får du trene alternativt, svømming er kanskje en mulighet?

  6. #6
    Gjest
    jeg er ingen ekspert, men jeg tror det heter compartment syndrom. ikke spesielt kult.

  7. #7

    Ble medlem
    1970
    Innlegg
    0
    Nevnt
    innlegg
    Sitert
    innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    ...Men hvis du vil ha et tips, så kan jeg si at alle jeg kjenner som har hatt beinhinnebetennelse, har startet med trening igjen når de følte seg friske igjen, bare for å bli skadet igjen. Det tar lengre tid enn man selv tror og ikke minst vil, det er for j--- å ikke kunne trene når man har skikkelig lyst. I tillegg er du mer utsatt for å slå opp skaden igjen, nå som du har fått den en gang...
    Antar det er like kjedelig å gå til behandling for beinhinnebetennelse nå, 1 mnd før BS-opptak, særlig når man før behandlingen løp 3000m på 13.00? Men fysioterapauten sier at man kun trenger å ta det rolig under behandling, og at det vil bli helt borte i beste fall.

  8. #8

    Ble medlem
    1970
    Innlegg
    0
    Nevnt
    innlegg
    Sitert
    innlegg
    Spørs hvor alvorlig det er i ditt tilfelle, kan gå fint hvis du gjør alt riktig og ikke er for hardt rammet. Samme oppskriften gjelder likevel.

  9. #9
    Gjest
    Oppsøk en naprapat, gir behandling og råd.

  10. #10
    Gjest
    Jeg er villig til å prøve alt bare jeg blir bra igjen, det er det viktigste! Koste hva det koste vill! En dag uten trening er en dag uten mening.!

  11. #11
    Gjest
    Mitt råd hvis du har planer om å være seriøs i treningen: gå til en fysioterapeut som spesialiserer seg på idrett.

  12. #12
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Så ta det ekstremt sakte når du skal starte igjen, med minste tegn til tilbakeslag, kutt all trening.
    Selv om det ikke var beinhinnebetennelse han hadde, må jeg bare rette litt på det du sier der. For selv om man har beinhinnebetennelse betyr ikke det at man må stoppe all form for løpetrening til det er helt borte. Cluet er å finne et intervall som ikke gjør det verre. Man må bare begynne med å gå ned til kanskje 50% av treningsmengden man hadde før, og prøve seg ut derfra. Man kan dele det grovt inn i 3 deler. 1) Vondt under oppvarming, 2) Vondt i starten, slutten og etter trening, 3) Store deler av økta.
    Så er det bare å finne ut hvor ca man ligger, og passe på at det ikke blir verre.

    Selv har jeg slitt med beinhinnebetennelse siden jul. Og jeg gikk til en naprapat med en gang jeg kom hjem fra folkehøyskole (midten av mai), og har hatt time hos han 1 gang i uka siden da. Jeg lå i nr 2, og nå ligger jeg på 1. Jeg har hatt alt fra marsj med sekk, intervall og langkjør i treningsprogrammet mitt uten å bli verre.

    Så mitt råd til de som måtte få en slik betennelse, er å oppsøke noen som behandler slike skader (jeg vil anbefale naprapat), snakk med han om hvor alvorlig det er, og finn intervallet som passer deg. Ikke stopp å tren i mange måneder!

  13. #13
    Gjest
    Har ikke sluttet å trene. Har prøvd det meste og har funnet ut at sykling og svømming funker bra! Det blir en helt annen belastning enn å gå og løpe.!

    Skal på Volvat i Hamar om en uke, til en idrettslege. Håper man finner ut av hva det er..!



Lignende tråder

  1. Leggskade
    By kongla in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 281716A Jun 06,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •