milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 67
    Gjest

Den gjennomsnittlige spesialsoldat

(Dette kan ha vært diskutert før, har det blitt det så vær vennlig og slett posten.)

Etter hva jeg har klart å samle av informasjon så virker det som om de som klarer opptaket til HJK og MJK er av de litt mindre og senesterke typene. Så den gjennomsnittlige spesialtsoldat virker for meg "overall" god på de fleste fysiske områder. Det er vel vanskelig å være stor og tung som spesialsoldat? Er det ikke de største bamsene som ryker ut først? Hvis dette er riktig, har forsvaret bruk for folk med eksplosiv fysikk på andre områder? Evt hvor?

Ok, det blei mange spørsmål, men de er jo i samme kategori. Jeg bare lurer fordi jeg selv ikke er velsignet med gode "utholdenhetsgener". Jeg har ikke dårlig utholdenhet, men mot mange av de som sitter på detta forumet har jeg nubbesjangs. Tungt å konkurrere i løping med en KMI på 28+.

Gjest
    Senesterk eller ikke. Det er oppi hue det ligger for de aller fleste.
    Men det er klart det koster å drifte 20 kilo med ekstra muskler.

For å dra en liten parallell.
    Har stampa meg igjennom sykkelrittet Trondheim-Oslo noen ganger.
    I '91 hadde vi skikkelig regnvær i ca 40 av de totalt 52 mila som rittet er. Det året var det over 1000 stykker som brøt. Jeg klarte det på litt over 19 timer.
    Det siste skiftet mitt var drit vått på Vinstra (ca halvveis).
    Siste halvdelen av rittet besto av å vekselsvis fryse så beina rista i pedalene, samt å prøve å få i seg den ørtende brødskiva med leverpostei og havrevilling.
    I slike situasjoner får man se hvem som klarer å tyne deg.
    Jeg tør påstå at mesteparten sitter i hue og psyken.
    Til info så er jeg ikke spesiellt muskuløs. 183 cm og 75 kg.

Gjest
    Dem av speskara jeg har sett, Norske såvel som utenlandske har sett helt "normale" ut, hverken fem meter høye kjemper eller nisser med matchvekt på 50kg. Noen av Amerikanerne var sågar smådvaske i tillegg, men fortsatt veldig bra trente. Klar opptakskravene med margin, så er det kun hodet ditt og hvor mye du selv vil ha en beret og vinge det kommer an på (såsant du ikke skader deg selvfølgelig). Dette er ihvertfall hva jeg har blitt fortalt av relevante folk.

Gjest

Re: Den gjennomsnittlige spesialsoldat

Sitat Opprinnelig skrevet av 3p3
    (Dette kan ha vært diskutert før, har det blitt det så vær vennlig og slett posten.)

Etter hva jeg har klart å samle av informasjon så virker det som om de som klarer opptaket til HJK og MJK er av de litt mindre og senesterke typene. Så den gjennomsnittlige spesialtsoldat virker for meg "overall" god på de fleste fysiske områder. Det er vel vanskelig å være stor og tung som spesialsoldat? Er det ikke de største bamsene som ryker ut først? Hvis dette er riktig, har forsvaret bruk for folk med eksplosiv fysikk på andre områder? Evt hvor?

Ok, det blei mange spørsmål, men de er jo i samme kategori. Jeg bare lurer fordi jeg selv ikke er velsignet med gode "utholdenhetsgener". Jeg har ikke dårlig utholdenhet, men mot mange av de som sitter på detta forumet har jeg nubbesjangs. Tungt å konkurrere i løping med en KMI på 28+.
    Det er ingen selvfølge at HJK/MJK-karene er mindre og senesterke, jeg vet i hvert fall om en som tar mellom 150 og 200 i benkpress, og han er ingen smågutt. Dette med at de største bamsene ryker ut først er litt for generaliserende, men de sliter gjerne med kroppsvektøvelser, feks hangups, og får lettere belastningsskader. Det kommer også blant bamsene an på viljestyrke, om man orker psykisk, ikke fysisk, å vandre i ukesvis. Hvis du klarer kravene med noe margin er det i de fleste tilfeller bare psyken det kommer an på, uansett størrelse.

En BMI på 28 er heller ingen katastrofe, så lenge det meste er muskler. Har selv en BMI på 26-27 og tar greit over 20 pullups og løper 5000 på ca. 20 min.

En liten test på om man har gutsen som trengs er å gå en tur sammenhengende i over 24 timer, med 50/10 og lite mat. Ta på en Ludvig med 20-25 kg og sett i marsj. Dette vil være svært nyttig, da det første døgnet ofte er det verste, med tanke på søvnmangel og sult.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Folk er vel forskjellige der som alle andre plasser...

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kirurgen
    Senesterk eller ikke. Det er oppi hue det ligger for de aller fleste.
    Men det er klart det koster å drifte 20 kilo med ekstra muskler.

For å dra en liten parallell.
    Har stampa meg igjennom sykkelrittet Trondheim-Oslo noen ganger.
    I '91 hadde vi skikkelig regnvær i ca 40 av de totalt 52 mila som rittet er. Det året var det over 1000 stykker som brøt. Jeg klarte det på litt over 19 timer.
    Det siste skiftet mitt var drit vått på Vinstra (ca halvveis).
    Siste halvdelen av rittet besto av å vekselsvis fryse så beina rista i pedalene, samt å prøve å få i seg den ørtende brødskiva med leverpostei og havrevilling.
    I slike situasjoner får man se hvem som klarer å tyne deg.
    Jeg tør påstå at mesteparten sitter i hue og psyken. jøss da er vi flere tronhjem- oslo gutter her på forumet ,det var hyggelig lesning.
    Til info så er jeg ikke spesiellt muskuløs. 183 cm og 75 kg.

Gjest
    det var hyggelig at det var flere Tro-Osl karer på forumet.

Gjest
    Min erfaring er at de fleste spesialsoldater er litt dvaske og mindre pene karer som sjelden har draget på damene. Når jeg sier de fleste er det ikke alle sammen da..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kjell theodor ring
    Min erfaring er at de fleste spesialsoldater er litt dvaske og mindre pene karer som sjelden har draget på damene. Når jeg sier de fleste er det ikke alle sammen da..
    Ehm... hehe :D

Gjest
    Tusen takk for svar. Der oppklarte dere mye for meg.
    Seriøst, tusen takk!

Gjest
    Det ligger i hodet, som andre allerede har slått fast før meg. Men en ting som jeg og andre jeg kjenner har erfart er at noen få kg ekstra isolasjon på kroppen vil være en stor fordel i mange sammenhenger. Det er jo slik at kroppen vil tære på sine reserver hvis man går lenge nok uten mat. Hvis man har fett vil kroppen tære på det, er man en "rippa" muskelbunt kan du jo tenke deg resultatet.
    Dessuten er et par ekstra kilo viktig for å holde varmen, folk med lav fettprosent (som meg selv) er lettere utsatt for hypotermi. - Her snakker jeg av egen sur erfaring. Istedet for å se på det som behov for å være svær eller senesterk, kan du se på det som behov for å være robust. Sørg for å være robust!

Gjest
    Det kvmJF sier er at det er ikke vits i å tenke 6-pack før badesesongen og at en skal imponere damer med magan ;)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kvmJF
    Dessuten er et par ekstra kilo viktig for å holde varmen, folk med lav fettprosent (som meg selv) er lettere utsatt for hypotermi.
    Hoit. Er ikke spesielt lubben selv, og kunne med fordel vært mer hardfør.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av tittentei
    En liten test på om man har gutsen som trengs er å gå en tur sammenhengende i over 24 timer, med 50/10 og lite mat. Ta på en Ludvig med 20-25 kg og sett i marsj. Dette vil være svært nyttig, da det første døgnet ofte er det verste, med tanke på søvnmangel og sult.
    Høres ut som noe å finne på i påska! :-)

Dette er vel individuelt, men min erfaring tilsier at søvnmangel medfører en større mental påkjenning enn sult. Når du i tillegg er på vakt, fryser osv. blir det hele ekstra gøy.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    Sitat Opprinnelig skrevet av tittentei
    Høres ut som noe å finne på i påska! :-)

Dette er vel individuelt, men min erfaring tilsier at søvnmangel medfører en større mental påkjenning enn sult. Når du i tillegg er på vakt, fryser osv. blir det hele ekstra gøy.
    Høres ut som en av Benky` s fellesturer!

Gjest
    Jeg var en tur nede hos MJK da jeg hadde arbeidsuke på Haakonsvern..
    Jeg fikk snakke med noen i utdanningstroppen og noen som var operative jegere, var en litt blandet 'bunch' synes jeg da..
    En av dem var liten og VELDIG kraftig, en var mørkhudet, høy og veldig kraftig mens en var høy, tynn og hadde geiteskjegg;)
    Tror ikke det finnes noe stereotype spesialsoldat, bortsett fra at de alle har god mental styrke..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av joachim L.J
    ...mens en var høy, tynn og hadde geiteskjegg;)
    Han der er ikke tam i det hele tatt :-)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    ...mens en var høy, tynn og hadde geiteskjegg;)
    Han der er ikke tam i det hele tatt :-)
    Hehe....helt enig:p

Gjest
    Børge Ousland. Der har du selve arketypen på en spesialsoldat, selv om alle jegera neppe er like hardcore..

Gjest
    He he
    Kildehenvisning?

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    He he
    Kildehenvisning?
    Ja, det ber jeg om også:) tror ikke disse kara har så store problemer sosialt. Er man så godt trent, både med utholdenhet, styrke, mot, osv. så tror jeg damene setter pris på slike folk.

Men nå er det ganske vanskelig å få se disse sensurerte menneskene da... hehe

Gjest
    Hm.. ja du har jo forsåvidt rett. Men tror kanskje at er de så fokusert og målrettet så kan de jo ha uflaks med jenter, spesielt hvis de virker for overlegne eller uoppnåelige.. vet det er et vanlig problem.

Men dette blir ren spekulasjon ;)

Gjest
    Siden noen nevnte kroppsfett og jeg liker å dele erfaringer så kan jeg tilføye at en bmi på 17.1 i nordnorge ikke anbefales.. i det hele tatt..
    Har fremdeles ikke ristet av meg den ene av to frostskader jeg pådro meg i jan/05.
    Jeg måtte tredobble matinntaket for å overleve, men det dannet grunnlaget for en sunnere stil og jeg ville ikke vært uten erfaringen eller opplevelsen.
    Spesialsoldater er vel bare vanlige mennesker uten smerteterskel og selvmedlidenhet, er det ikke? =D

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bekkevold
    Hm.. ja du har jo forsåvidt rett. Men tror kanskje at er de så fokusert og målrettet så kan de jo ha uflaks med jenter, spesielt hvis de virker for overlegne eller uoppnåelige.. vet det er et vanlig problem.

Hehe, ganske enig i den.. En ting er litt sjekking på byen, men er det så veldig mange som vil satse på en spesialsoldat som lever og ånder for jobben?? Tror absolutt endel klarer å gifte seg, men alle..tvil..;)

Gjest
    Hm. Hvor ble det av Kjell theodor sin kildehenvisning?
    "Er eller er ikke, spesialsoldatene damemagneter?" Kanskje en sak for mythbusters?

Gjest
    "Er eller er ikke, spesialsoldatene damemagneter?" Kanskje en sak for mythbusters?
    Selv om Mythbusters er et morsomt program, er jeg relativt sikker på at de gutta har lite peiling på damer. Send heller en jeger på "Gamekillers". Er nå ikke sikker på om dette programmet går i Norge enda, men utfordringen er god nok.

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Hmm, de tester faktisk lignende på Brainiacs. Lite vitenskapelig, men de tok en test på deo (stugg fyr), etterbarberingsvann (dverg) og svettelukt (kjekk machofyr) i en "blind date"-test. Dvergen vant. Kuult å se ansiktet til dama som lukta, da hun tok av tørklet...

Så skal man på byen så bør man ihvrtfall vaske seg - selv om man er Rune Gjeldnes... ;)

Gjest
    Er det disse du mener : http://www.gamekillers.com/
    De har som mål og ødelegge for gutter så de mister dama.. Lurer litt på hvorvidt de kan teste teorien.

Vel. Lukt er viktig the_chameleon .. Så det resultatet sjokkerte meg ikke det minste. Du kan jo selv tenke deg hvis du fikk velge mellom ei svetteluktende eller ei som luktet gull og grønne skoger. Valget er relativt enkelt, med mindre.. du har en eller annen rar fetisj for svetteluktende damer selvsagt..

Gjest
    Jeg tror jeg var ironisk når jeg skrev dette... Sånne karer er jo kjekke og sterke og har selvsagt draget så som bare fanden di! Smarte er de også.

De er jo som alle andre bare litt bedre i alt... Jeg mener det!

Ble medlem
    1970
    Nevnt
    Er det disse du mener : http://www.gamekillers.com/
    De har som mål og ødelegge for gutter så de mister dama.. Lurer litt på hvorvidt de kan teste teorien.

Vel. Lukt er viktig the_chameleon .. Så det resultatet sjokkerte meg ikke det minste. Du kan jo selv tenke deg hvis du fikk velge mellom ei svetteluktende eller ei som luktet gull og grønne skoger. Valget er relativt enkelt, med mindre.. du har en eller annen rar fetisj for svetteluktende damer selvsagt..
    Hehe, bare tenkte på selve testen. Lå ikke noe intelligent i det (i motsetning til alt annet jeg sier... :p )

Gjest
    Sant. Vel, da røyk vel den teorien. Spesialsoldater har vel draget..

Gjest
    Virker litt teit å diskutere om elitesoldater har draget eller ikke..
    Det blir vel mye det samme som i virkeligheten, at noen har draget og andre ikke tenker jeg..

Gjest
    Virker litt teit å diskutere om elitesoldater har draget eller ikke..
    Så gjør som meg ikke diskuter det ;-)

Gjest

Åssen i heiteste kan du si at at spesialsoldater har problemer med å få seg dame?

1. HVOR mange spesialsoldater kjenner du?
    2. HVA vet du om å være spesialsoldat? Med tanke på din; spesielt hvis de virker for overlegne eller uoppnåelige..

Gjest
    man kan da fint tro ting uten overhodet å ha kjennskap til temaer, synsing er en menneskerett:P...

dessuten skriver bekkevold at hun "vet det er et vanlig problem" at folk spiller overlegne eller uoppnåelige, og mener at det kanskje kan virke i særlig grad på spesialsoldater.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    man kan da fint tro ting uten overhodet å ha kjennskap til temaer, synsing er en menneskerett:P...

dessuten skriver bekkevold at hun "vet det er et vanlig problem" at folk spiller overlegne eller uoppnåelige, og mener at det kanskje kan virke i særlig grad på spesialsoldater.
    "Vet det er et vanlig problem?" jaha?

Så dere tror at spesialsoldater TROR at de er best? - de har jo ingen grunn til å TRO det.. de har jo bekreftet det, ved at de er spesialsoldater.. De leker ikke butikk!

Gjest
    Du må gjerne lese innlegget mitt igjen, og legg merke til det jeg uthever:
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    dessuten skriver bekkevold at hun "vet det er et vanlig problem" at folk spiller overlegne eller uoppnåelige, og mener at det kanskje kan virke i særlig gradspesialsoldater.
    med folk forstår jeg vanlige dødelige...

Gjest
    Å herre min hatt!

FJ 08

Gjest
    dette var virkelig en latterlig diskusjon.. "har de trøbbel med damer?" ligger det en latent "jeg sliter med damer så vist de gjør det så klarer sikkert jeg å komme inn" logikk her?

Gjest
    Egentlig litt flaut hele greia.. ser for meg noen av gutta som ler seg skakk nå..

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Krav for spesialsoldat?
    By Optimism in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 021500A Feb 14,
  2. Aktuelt: NTB - I kø for å bli spesialsoldat!
    By in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 212248A Mar 07,
  3. Den gjennomsnittlige spesialsoldat
    By 3p3 in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 60
    Nyeste innlegg: DTG 262118A May 06,
  4. Karriere som spesialsoldat..?
    By in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 082240A Apr 06,
  5. Livet som Spesialsoldat
    By cab in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 130250A Nov 05,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •