Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 74

Tråd: Reportasje om norske spesialstyrker

Gjest

Reportasje om norske spesialstyrker

I dag var det en fet reportasje om norske spesialstyrker på Søndagsrevyen. Både Spesialjegere og Marinejegere var med.

Reportasjen kan sees på nrk.no/video. Ligger under Nyheter / Søndagsrevyen 26.03.06.

Reportasjen begynner etter 13 min. og 30 sek.

Gjest
    Jeg så den jeg også. Anbefales!

Gjest
    Virker som forsvaret er bevisste på å heller gi små drypp med info for å tilfredsstille media enn at de skal presse på for mer.. Interessante innrømmelser, men såpass burde ikke sjokke de fleste.. slikt skader jo heller ikke rekrutteringen vil jeg tro.. :)

Gjest
    Kan dere som vet hvor denne ligger, legge ut en link?

Gjest
    Det ligger direktelink til innslaget i linken til BravoTwoZero. Man må registrere seg for å se video fra NRK, men det er gratis.

Gjest
    Kul repotasje, ga et "realistisk" bilde av hva man kan forvente seg som spesialjeger i fremtiden. (med tanke på flere oppdrag i utlandet osv)

Men når det ble spurt om speialstyrkene hadde tatt liv i Afg ble det litt vell mange rare ansiktsuttrykk på han som ble intervjua. Ble nok litt varm i trøya der ja.

Fj 08

Gjest
    dårlig valg å si "det har vi ikke nok informasjon til å mene noe om"... da høres det ut som de ikke vet hva de har drevet med der borte, som gir blod på tann til de (les sv) som mener det må være full åpenhet rundt oppdragene deres..

Ble medlem
    1970
    En god dokumentar dette synes jeg, hvertfall med tanke på at den ble vist på NRK...

Jeg er 100% sikker på at norske spesialstyrker har drept, ikke bare en gang, men flere ganger, vi snakker garantert om et tosifret tall, muligens mer etter hva vi vet. At bare amerikanske, britiske og israelske styrker dreper er høyst usannsynlig. Og jeg tviler på at de (USA) ber om hjelp fra norske spes.styrker (som jo har like høy kompetanse som de amerikanske styrkene på nesten alle områder) og alt de gjør nedi der er å patruljere. Nei, jeg er sikker på at de er med i sabotasjeoperasjoner, offensive operasjoner osv og at de har skarpskyttere utplassert. Bare disse har vel drept ganske mange skulle jeg tro. Men nok er nok, jeg har sagt min klare mening om dette.

Gjest
    Det der bar da preg av bare å være synsing basert på en slags fantasi om hva som skjer på oppdragene deres der. Vel, for å hoppe på den vognen så vil jeg tro at mange av oppdragene bærer mest preg av å være observasjonsoppdrag. men at de enkelte ganger har styrt inn luftangrep eller måtte bruke makt under utrekning har vel skjedd.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av skarpskytter_19
    En god dokumentar dette synes jeg, hvertfall med tanke på at den ble vist på NRK...

Jeg er 100% sikker på at norske spesialstyrker har drept, ikke bare en gang, men flere ganger, vi snakker garantert om et tosifret tall, muligens mer etter hva vi vet. At bare amerikanske, britiske og israelske styrker dreper er høyst usannsynlig. Og jeg tviler på at de (USA) ber om hjelp fra norske spes.styrker (som jo har like høy kompetanse som de amerikanske styrkene på nesten alle områder) og alt de gjør nedi der er å patruljere. Nei, jeg er sikker på at de er med i sabotasjeoperasjoner, offensive operasjoner osv og at de har skarpskyttere utplassert. Bare disse har vel drept ganske mange skulle jeg tro. Men nok er nok, jeg har sagt min klare mening om dette.
    Det vet du ingenting om, og hadde du visst noe hadde du ikke sagt det her. Ikke "sleng med leppa" om alvorlige ting du ikke har snøring på.

Gjest
    100% sikker uten å vite........godt gjort ;-) Jeg må si det en gang til; Godt gjort!

Gjest
    Jeg tror det at det er sånn at det at gutta, de altså spesse spess gutta, de er jammen flinke. Det tror jeg altså.....jeg føler meg fram til det asså...osså tenker jeg at de er gromme asså.....det tror jeg...

tjo hei.....

Gjest
    HJK for teh win!!!11!! HJK STRONG!

;-),
    Marcus

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    dårlig valg å si "det har vi ikke nok informasjon til å mene noe om"... da høres det ut som de ikke vet hva de har drevet med der borte, som gir blod på tann til de (les sv) som mener det må være full åpenhet rundt oppdragene deres..
    Det sier seg jo sjøl at det ikke kan være full åpenhet rundt oppdragene deres.. Da er det jo ikke noe vits i å kalle ting for "hemmelig" ?!

// og igjen, til dere som har en kompis, som er sammen med ei dame som har en bror som kjenner en kar som er marinejeger/spes.jeger, eller fallskjermjeger. VÆR så snill å hold tankene deres for dere selv.. Det blir så utrolig mye synsing og "jeg tror" ut av det..

Gjest
    helt enig i at det skal være det, men ordleggingen er dårlig fordi den kan gi grunn til å tro at forsvaret ikke har oversikt over hva styrkene har foretatt seg på sine operasjoner. Det var det jeg mente. Er på din side jeg da..

Gjest
    Det er meg totalt uinterressant å få vite om norske spesialstyrker har drept noen, eller for den saks skyld vært i kamphandlinger.

Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå hvorfor enkelte har en slik morbid interresse i om de har gjort det heller.

Gjest
    helt enig i at det skal være det, men ordleggingen er dårlig fordi den kan gi grunn til å tro at forsvaret ikke har oversikt over hva styrkene har foretatt seg på sine operasjoner. Det var det jeg mente. Er på din side jeg da..
    Det er jeg enig i. Det hørtes veeldig rart ut når han sa det.. Og ja, det gir grunnlag til slike partier å gi forsvaret enda mer pepper..

Gjest
    Godt og se at poenget mitt endelig kom igjennom slik det var ment.. Tror det er viktig at de som skal uttale seg til pressen har fått litt trening og er dyktige slik at de opptrer best mulig..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å forstå hvorfor enkelte har en slik morbid interresse i om de har gjort det heller.
    Tror det har litt med at småtassene ønsker å sitte og måle peniser på ett eller annet internasjonalt mil-forum om hvem som har mest "combat experience" av Norske eller Amerikanske spesfolk. Har sett og hørt slike diskusjoner før... huff

Ta det lugnt,
    Marcus

Gjest
    Men samtidig, det er jo kanskje greit at folk får vite at våre spes.styrker er ute i verden, og tar liv.. Ikke nødvendigvis fordi de vil, men forde de MÅ! (missforstå meg riktig)

Folk i Norge er veldig naive, og vil gjerne si; "Vi nei? Sånt driver ikke vi med" - Kan jo være greit å bevisstgjøre folk på at vi må ta vår del av "kaka" vi også..

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Det er meg totalt uinterressant å få vite om norske spesialstyrker har drept noen, eller for den saks skyld vært i kamphandlinger.

Hmm...jeg finner det svært interressant.Ser ikke noe morbid ved det.MEN har uforbeholden forståelse for at denne type informasjon er unntatt fra offentligheten.Deja vouz...dette har vi diskutert på forumet før.
    Men å blande inn små peniser er vel litt på siden uansett...?!

Gjest
    Det beste er jo at de fleste på slike forum argumenterer med at de ser bra ut og har mest utstyr over alt.. må lete frem det swiss army bilde av en m4 her nå føler jeg.. :)
    Pokker, fant det seff ikke nå...

Gjest
    Jeg er helt enig, synes han virket dårlig forberedt på de vanskelige spørsmålene. Det må kunne gå an å si: Ja, det har etter all sannsynlighet gått liv tapt, men dette er vanskelig å tallfeste, da flybomber gir et rotete mål i etterkant. Han burde også forklart nærmere at videre detaljrikdom i stor grad kunne gi opp spesialstyrkenes operasjonsområder, og dermed kunne røpe hvilke operasjoner nordmennene har deltatt i, og dermed gi rom for hevnaksjoner. Dessverre ga Reksten sin litt unøyaktige fremstilling grobunn for kritikk av manglende kontroll med patruljene, og ga inntrykk av at de knapt vet hva de driver med selv.

Men jeg synes at det stort sett var en grei reportasje.

(Var ikke helikopteroppdraget omtrent en tro kopi av helikopterscenen i Black Hawk Down?)

Gjest
    Han virket uforberedt på et litt granskende intervju ja. men han greide seg ganske greit. Angående BHD, så når du sier det, så er den jo faktisk det. :)

Gjest
    Jeg er helt enig, synes han virket dårlig forberedt på de vanskelige spørsmålene. Det må kunne gå an å si: Ja, det har etter all sannsynlighet gått liv tapt, men dette er vanskelig å tallfeste, da flybomber gir et rotete mål i etterkant. Han burde også forklart nærmere at videre detaljrikdom i stor grad kunne gi opp spesialstyrkenes operasjonsområder, og dermed kunne røpe hvilke operasjoner nordmennene har deltatt i, og dermed gi rom for hevnaksjoner. Dessverre ga Reksten sin litt unøyaktige fremstilling grobunn for kritikk av manglende kontroll med patruljene, og ga inntrykk av at de knapt vet hva de driver med selv.

Men jeg synes at det stort sett var en grei reportasje.

(Var ikke helikopteroppdraget omtrent en tro kopi av helikopterscenen i Black Hawk Down?)

Det kan jo hende at godeste Reksten var mer opptatt av det faktum at han var på en pressekonferanse etter/under en øvelse han var ansvarlig for, der to soldater mistet livet. Jeg er helt sikker på at han var meget godt forberedt på å besvare spørsmål vedrørende det.

Gjest
    Hvilket våpen er det gutta på vinterøvelse har? Helt i begynnelsen.. =)

Ble medlem
    1970
    De eneste våpnene jeg ser er C8 og MP5.

Gjest
    Var Reksten dårlig forberedt eller dårlig informert? Det virker kanskje ikke så sansynlig mtp stillingen han har. Men kanskje han rett og slett ikke er så erfaren med intervju-situasjonen, eller kanskje han ikke var så forberedt på journalistens vinklinger og hvor avslørende tv-mediet er

I reportasjon ble sjefene for de 3 delene av spesialstyrkene også intervjuet. Det er iallefall ingen tvil om at de er informert ;) Kan kanskje tyde på at det var journalisten som var dårlig forberedt mht hvem som sitter på informasjonen han ville ha. Eller evnt at seansene var ganske regiserte

Litt interessant å spekulere på hvorfor reportasjonen kom akkurat nå. For det er vel litt seint mtp rekruttering i år? Ryktene om hva spesialstyrken drev med i Afghanistan i høst/vinter har gått en stund, og før eller siden ville vel slikt nå media. Kanskje Forsvaret ønsket å være føre var med sin egen versjon?

Jeg synes reportasjen var fin. Men om dette var en føre-var-brannslukking a la det Etterretningstjenesten gjorde sist vinter hadde det kanskje vært bedre om de hadde pushet mye mer harmløs og detaljert informasjon på journalistene. Det er tross alt mye interessant og harmløst de kan komme med både om seg selv og Afghanistan. Omtrent slik danskene gjord det mao. Slik kunne de fått sagt det de ville og samtidig unngått vinklingen og etterspillet. Men kanskje er det nettopp det de prøvde på

Gjest
    I reportasjon ble sjefene for de 3 delene av spesialstyrkene også intervjuet
    Sjefen for HJK og luftvingen ble presentert, men ikke "tredjemann". Hvem er det?

Ble medlem
    1970
    Det blir vel en kar fra marinjegerkommandoen? Siden det er de som er den tredje delen av spesialstyrkene.

Gjest
    Kommandørkaptein Rolf Inge Roth, sjef MJK
    http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... leID=81245

Gjest
    Link med bilde for den som måtte være i tvil om hvem av dem det er..
    http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/fd/2 ... ok-bu.html

Ble medlem
    1970
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det vet du ingenting om, og hadde du visst noe hadde du ikke sagt det her. Ikke "sleng med leppa" om alvorlige ting du ikke har snøring på.
    hehe jeg synes bare det er GØY når folk reagerer som deg på innleggene mine...

Gjest
    Skarpskytter_19:

Skal du bare trolle, kan du gjøre det et annet sted. Se på dette som en advarsel!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli
    Skarpskytter_19:

Skal du bare trolle, kan du gjøre det et annet sted. Se på dette som en advarsel!
    Ka var egentlig galt i hva han sa.... Egene meninger er forsatt ikke ulåovlig er det ??

Gjest

.... er uttalelsen det bl.a. reageres på. Om man er her for å piske opp/provosere frem sinne bare for gøy er man på feil sted. Meninger er vel og bra sålenge man behandler hverandre som folk. God oppførsel kort og godt (sistnevnte som en generell kommentar).

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin

.... er uttalelsen det bl.a. reageres på. Om man er her for å piske opp/provosere frem sinne bare for gøy er man på feil sted. Meninger er vel og bra sålenge man behandler hverandre som folk. God oppførsel kort og godt (sistnevnte som en generell kommentar).

Mottatt og forstått.

Synes egentlig det han sa var sprøyt. Men er av en oppfatelse av at selv om jeg forakter dine meninger, vil jeg gå i "døden" for din rett til å fremstå som en dust.. frit etter en av vår kjære filosofer. Men som sagt mottatt og forstått

Ble medlem
    1970
    Greit jeg skal ikke poste flere slike provoserende kommentarer, det kan jeg love. En annen ting jeg kan love er at jeg vil fortsette med å si mine egne meninger om ting, med noen unntak selvfølgelig.

Gjest
    Og DET er det selvsagt rom for her!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •