Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 52

Tråd: Har Politiet i Norge spesialstyrker?(SWAT)

Gjest

Har Politiet i Norge spesialstyrker?(SWAT)

Har tenkt å ta politihøgskolen i Oslo om noen år, men først er målet spesialjeger i militæret.. Har ikke lyst til å være en normal kjedelig patruljemann, men har lyst til å være med i spesialstyrken om det finnes noen. vet dere dette?

mvh Tobias

Håper på svar

Gjest
    Søk gjennom her etter begrepet Delta ...

Gjest
    Det er bare til å lete folkens ;)

Gjest

Re: Har Politiet i Norge spesialstyrker?(SWAT)

Sitat Opprinnelig skrevet av rullest0l
    Har tenkt å ta politihøgskolen i Oslo om noen år, men først er målet spesialjeger i militæret.. Har ikke lyst til å være en normal kjedelig patruljemann, men har lyst til å være med i spesialstyrken om det finnes noen. vet dere dette?

mvh Tobias

Håper på svar
    Tja ,brannvesenet er ikke kjedelig,mange spesialstyrker i den etaten,røykdykker,froskemann,rednin gsmann,få store avsporete trikker på sporet igjen.etc rart ikke denne avd er nevvnt tidligere.

Gjest
    Brannvesnet er vel en av de tøffeste jobbene vi har i Norge i dag, spesielt røykdykkere og froskemenn, de gutta er tøffe.

Har selv røykdykker kurs og min respekt for de gutta økte betrakelig etter det kurset. Selv om vi blir som amatører å regne mot de skikkelige gutta i OBV og på andre store stasjoner.

Så de gutta fortjer respekt og burde kanskje også kalles spesialavd.

Godt poeng infanterist.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Brannvesnet er vel en av de tøffeste jobbene vi har i Norge i dag, spesielt røykdykkere og froskemenn, de gutta er tøffe.

Har selv røykdykker kurs og min respekt for de gutta økte betrakelig etter det kurset. Selv om vi blir som amatører å regne mot de skikkelige gutta i OBV og på andre store stasjoner.

Så de gutta fortjer respekt og burde kanskje også kalles spesialavd.

Godt poeng infanterist.
    ja jeg mener det Isak,er det noen som er spesialister så er det de gutta,pluss at det er den eneste yrkesgruppen jeg vet om at en god fysisk form,må hele tiden holdes ved like.Som yrkesmilitær,politi,kan en etterhvert tillate seg litt alderstillegg,og bli litt mere av den runde salongtypen.Men det går ikke som uttrykkningsmann,tenk bare på hva en lengre uttrykkning,med fullt utstyr krever,slanger,koblinger,stå med motorsagen over hodet å skære i bjelker.osv,osv.

Gjest
    pluss at dem alle har sertifikat på alle de tøffe,stæssede,kjøretøyene,som etaten disponerer.

Gjest
    Spesialstyrker er ikke en fellesbetegnelse på spesialister, tøffinger, hardinger og andre som måtte ha spesialopplæring i et eller annet. Spesialstyrker (special operation forces) er et egennavn på militære avdelinger som utfører spesialoperasjoner
    Definisjon av spesialoperasjoner

Militær aktivitet utøvd av spesielt utpekte, organiserte, trenede og utstyrte styrker ved bruk av operasjonsteknikker og metoder som ikke er vanlige for regulære styrker. Disse aktivitetene utøves både i fred, krise og krig uavhengig av eller koordinert med regulære styrker (ikke-spesialstyrker) for å oppnå militære, politiske, økonomiske eller psykologiske målsettinger. Politisk-militære hensyn kan kreve fordekte, skjulte eller diskre metoder og vilje til å akseptere en grad av fysisk og politisk risiko som ikke er forbundet med regulære operasjoner.
    Forsvarets fellesoperative doktrine Del B side 203

Gjest
    Tøffe mål;)

Du må nok være motivert for et politiet som yrke, uansett om du har planer om beredskapstroppen. Visst din motivasjon er å være "swat" i politiet blir du noke gjennomskua av opptaksnemda.. Har en kompis som gjorde akkuratt det, "jeg vil inn i en spesialavdeling" "okey, hyggelig å møte deg. Snakkes!" Og selv om du er i Delta har du 50 % "vanlig" politiarbed, ordenstjeneste osv. Men forskjellen ligger i at de andre 50 % trener du.. Og politiet er vel ikke kjedelig, du får oppleve utrolig mye forskjellig i de store byene.. (Tror uansett du må ha vært polititjenestemann i 3-5 år før du kan søke til Delta) Tror gjennomsnitts alderen i Delta ligger på en 33 år. Så visst du kun er ute etter en spesialavdeling bør du kanskje vurdere spesialjeger som yrke? Slipper du det "kjedelige" politi arbeidet..

Gjest

hehe

takker for mange fine svar. har vurdert å jobbe som spes. jeger i militæret om jeg først greier det. Blir ihvertfall noen år.. hehe..

Mbh Tobben

Gjest
    er brannmann jeg. : )

Gjest
    Hvordan kan man bli brannmann? Hva kreves det?

Gjest
    Ta den brannmann-diskusjonen på "annen tjeneste"
    Hoit!
    84mm

Gjest
    Nettopp så den, takk.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Spesialstyrker er ikke en fellesbetegnelse på spesialister, tøffinger, hardinger og andre som måtte ha spesialopplæring i et eller annet. Spesialstyrker (special operation forces) er et egennavn på militære avdelinger som utfører spesialoperasjoner

Militær aktivitet utøvd av spesielt utpekte, organiserte, trenede og utstyrte styrker ved bruk av operasjonsteknikker og metoder som ikke er vanlige for regulære styrker. Disse aktivitetene utøves både i fred, krise og krig uavhengig av eller koordinert med regulære styrker (ikke-spesialstyrker) for å oppnå militære, politiske, økonomiske eller psykologiske målsettinger. Politisk-militære hensyn kan kreve fordekte, skjulte eller diskre metoder og vilje til å akseptere en grad av fysisk og politisk risiko som ikke er forbundet med regulære operasjoner.
    takk for gammel opplysning,men det er vel lov å fokusere,synse på temaer,,Herr konge.

Gjest
    Gammel opplysning ja, rart at ingen får nok av den da...?:)

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Sitat Opprinnelig skrevet av king

takk for gammel opplysning,men det er vel lov å fokusere,synse på temaer,,Herr konge.
    ps konge posetivt ment ,da jeg lett faller for dine innlegg samt at jeg liker den verbale skrivepennen din.

Gjest
    Ja, politiet i Norge har som det er nevnt her noen "SWAT" avdelinger.
    Hvor den største og beste er beredskapstroppen, også kalt Delta, som holder til i Oslo.

Distriktene har også sine utrykningsenheter, UEH. Disse er litt "lettere" enn Delta, men fortsatt en knyttneve å regne med.

Gjest
    Distriktene har også sine utrykningsenheter, UEH. Disse er litt "lettere" enn Delta, men fortsatt en knyttneve å regne med.
    UEH sitter på ganskye mye bra de og, og siden de faktisk ER i distriktene er nok det stor sjangse for å treffe på en og an situasjon...

Gjest
    Hvor kan jeg finne informasjon om disse to styrkene på nettet? Mvh Tobias

Gjest

Gjest

mvh Tobias

Håper på svar
    Til og med i politiet kan du oppleve en del spennende og lærerikt i utlandet. Et eks. er felles FN politi styrker, der norsk personell har inngått: Special Team Six, Kosovo. Har ellers hørt at Eskorte- og Livvakttjenesten skal være ganske heftig.

Gjest

Sitat Opprinnelig skrevet av Foxtrot#3
    Til og med i politiet kan du oppleve en del spennende og lærerikt i utlandet. Et eks. er felles FN politi styrker, der norsk personell har inngått: Special Team Six, Kosovo. Har ellers hørt at Eskorte- og Livvakttjenesten skal være ganske heftig.
    Nå må du vel tilhøre Delta for å få lov å tjenestegjøre i team Six. Og etter min mening er vel Delta det heftigeste operative tjenestene det er mulig å få i Norge. Det finnes helt sikkert de som fryser mer, de som er utsatt for ekstreme naturkrefter "alene" på fjellet osv en Delta. Men når det virkelig smeller i kongeriket så er det Delta som må trå til, uansett hva man har hørt av vandrehistorier om andre avd.

Gjest
    Nå må du vel tilhøre Delta for å få lov å tjenestegjøre i team Six. Og etter min mening er vel Delta det heftigeste operative tjenestene det er mulig å få i Norge. Det finnes helt sikkert de som fryser mer, de som er utsatt for ekstreme naturkrefter "alene" på fjellet osv en Delta. Men når det virkelig smeller i kongeriket så er det Delta som må trå til, uansett hva man har hørt av vandrehistorier om andre avd.
    Delta virker ganske heftig, legger ved en artikkel med team six. Ingen tvil om at de gutta er proffe..!!

http://www.politiforum.no/artikkel.jsp?id=823

Gjest

mvh Tobias

Håper på svar
    ¨politiet i norge har en spesial styrke kalt delta, men da må du være over 25 å¨r og du må ha vært i politiet i 3-4 år eller no. men du kan prøve deg på fsk(forsvarets spesial kommando)ellr mjk

Gjest
    Jeg undrer litt angående det med spesialstyrker og spesialoperasjoner;
    Vil du kunne si at de gutta ikke er spesialister og utfører en spesialoperasjon, selv om man da kanskje måtte gå litt utenom den definisjonen? De utfører jo en operasjon hvor "konvensjonelle brannfolk" ikke strekker til (Men dette er da min mening, satt litt på spissen).

Gjest
    Nå var det SWAT-liknende stryker som trådstarter ønsket å vite om, brannvesenet går IKKE under slike styrker ;-)

Gjest
    Hadde dem da hett SHAT istedet for SWAT?

Førstemann til å ta den vinner kulepennen som ligger ved siden av tastaturet. :-)

Gjest
    Special Hoses And Tactics?

Gjest
    Vennligst ikke la dette bli en useriøs tråd. Sånt tull som dere sier nå sier jeg nei takk til! Det er helt unødvendig!

Gjest
    en kompis av onkelen min var sån ''swat'' eller beredskapstroppen elns trur jeg det heter.. de er sånne som går inn på båter feks som har blit kapra av terorister osv

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av skev
    en kompis av onkelen min var sån ''swat'' eller beredskapstroppen elns trur jeg det heter.. de er sånne som går inn på båter feks som har blit kapra av terorister osv
    Kan være sant, men virker som du har sett for mye på film. hehe! Neida, er jo en anti-terror styrke, så det er jo ikke så rart at de tar ut terrorister. ;)

Gjest
    Kan være sant, men virker som du har sett for mye på film. hehe! Neida, er jo en anti-terror styrke, så det er jo ikke så rart at de tar ut terrorister. ;)
    Skaff deg siste (tror jeg) "politiforum" bladet. der er det en heftig reportasje om de gutta. Vet ikke om den reportasjoen blir lagt ut på nett men kjenner du en politimann kan du nok få tak i det.

Gjest
    Slapp av rullest0l...

Riktig det pjokken, sender deg en PM om gevinsten din.

Gjest
    Helt riktig dette. Neste gang dere er på danskebåten, ikke drikk så mye men ta dere en tur på dekk på morrakvisten, kanskje har du riktig "lottorekke" og får århundres opplevelse. RIB og Hockus kan være en flott start på dagen ;-)

Gjest
    Vet noen her sånn ca hva disse gutta tjener? bare lurer av ren nysgjerrighet!

Gjest
    en ting til: Har noen en side hvor det står noe om de? Jeg finner ikke noe!

Gjest
    en ting til: Har noen en side hvor det står noe om de? Jeg finner ikke noe!
    Og da mener jeg OM gutta! Hva de gjør, hva som skal til for å bli det osv!
    Det er noen lenker lengre oppe på denne siden, men det er bare til artikkler osv.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •